خانه اى پاك از آلرژى زاها

براى والدين هيچ چيز عزيزتر از سلامتى فرزندان نيست، از اين رو پدر و مادرها به شيوه هاى جديد و گوناگون براى حفظ فرزندانشان از خطرات متوسل مى شوند. در حقيقت در زمان ما والدين چنان به حفظ سلامتى فرزندانشان توجه نشان مى دهند كه مايلند آنها را در برابر تمام بيمارى ها بيمه كنند. در خانه نيز كه ما اغلب قصد داريم امن ترين فضا براى كودكانمان باشد غير از گوشه ميزها و لبه تيز پله ها خطرات ديگرى فرزندانمان را تهديد مى كنند كه ممكن است با وجود توجه، از آنها غافل مانده باشيم. اگر فرزندتان مدتى طولانى است كه آب ريزش از بينى و حالت زكام دارد ممكن است مسبب آن درست در خانه پنهان باشد.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانه اى پاك از آلرژى زاها
خانه اى پاك از آلرژى  زاها
خانه اى پاك از آلرژى زاها

نویسنده:سپیده سلیمی
منبع:آرشیو شرق
  • براى والدين هيچ چيز عزيزتر از سلامتى فرزندان نيست، از اين رو پدر و مادرها به شيوه هاى جديد و گوناگون براى حفظ فرزندانشان از خطرات متوسل مى شوند. در حقيقت در زمان ما والدين چنان به حفظ سلامتى فرزندانشان توجه نشان مى دهند كه مايلند آنها را در برابر تمام بيمارى ها بيمه كنند. در خانه نيز كه ما اغلب قصد داريم امن ترين فضا براى كودكانمان باشد غير از گوشه ميزها و لبه تيز پله ها خطرات ديگرى فرزندانمان را تهديد مى كنند كه ممكن است با وجود توجه، از آنها غافل مانده باشيم. اگر فرزندتان مدتى طولانى است كه آب ريزش از بينى و حالت زكام دارد ممكن است مسبب آن درست در خانه پنهان باشد. بسيارى از كودكان از آلرژى به مواد گوناگون رنج مى برند. اين حساسيت ها زمانى بروز مى كنند كه دستگاه ايمنى بدن نسبت به ماده يا موادى كه به طور معمول مضر نيستند بيش از حد لازم واكنش نشان مى دهند. حساسيت ها ممكن است به اشكال گوناگون خودنمايى كنند، از آب ريزش بينى گرفته تا سرخى پوست و مى توانند حواس مختلف ما مانند حس بويايى، بينايى، چشايى و لامسه را تحت تاثير قرار دهند و در عملكرد آنها اخلال ايجاد كنند. حساسيت هاى شديد ممكن است حتى در مواردى منجر به مرگ شوند.
  • با رعايت برخى از اصول و اعمال پيشگيرى ها مى توانيم احتمال بروز حساسيت ها را در كودكانمان كاهش دهيم. به منظور كاهش احتمال بروز حساسيت در فرزندانمان پيش از هر چيز بايد سوابق خانوادگى در زمينه آلرژى ها را مورد مطالعه قرار داد. اگر يكى از والدين داراى سابقه اى مبنى بر بروز يكى از انواع حساسيت ها باشد، احتمال ابتلاى كودك به نحو چشمگيرى افزايش مى يابد. براى كاهش دادن احتمال بروز آلرژى در چنين كودكانى بهترين راه تغذيه انحصارى آنها از شير مادر طى ماه هاى اوليه زندگى و به تاخير انداختن مصرف مواد ديگر مانند شير گاو و مشتقات آن است. همچنين بايد از تغذيه اين كودكان با مواد جامد پيش از سن چهارماهگى خوددارى كرد، اگرچه بهترين زمان آغاز تغذيه با مواد جامد در همه كودكان ابتداى هفتمين ماه زندگى است، زيرا پيش از اين زمان ديواره معده و دستگاه گوارش كودكان كاملاً رشد نيافته است و مصرف مواد جامد خود مى تواند محركى براى آغاز واكنش هاى آلرژيك باشد.
  • روش هاى متعدد ديگرى نيز براى پيشگيرى از ابتلاى كودك به حساسيت ها وجود دارند. يكى از اين روش ها ايجاد تغييراتى كوچك اما بسيار موثر در محيط منزل است كه در زمانى كوتاه نتايج ملموس آنها در سلامتى اعضاى خانواده ديده مى شود.يكى از مهمترين نكات وضعيت تهويه اتاق كودكان است، همواره به تهويه مطبوع و مناسب هواى اتاق كودكان توجه كنيد. پرده اتاق ها و به خصوص پرده اتاق كودكان را دست كم هر سه ماه يك بار بشوييد تا به محل تجمع گرد و غبار تبديل نشوند.
  • اگر كودك شما در حال حاضر به آلرژى مبتلا است اهميت حذف هر چه بيشتر مواد آلرژى زا از قبيل گرد و غبار از فضاى خانه و به ويژه اتاق او بيشتر است، اگر مايل نيستيد كه كودكتان تختخوابش را با تعداد زيادى از موجودات ريز و ذره بينى شريك باشد از ملحفه هاى ضدآلرژى استفاده كنيد و هميشه ملحفه ها را با دماى بيش از ۶۰ درجه سانتى گراد بشوييد. اگر ملحفه هاى شما از جنسى هستند كه دماى بيش از ۶۰ درجه سانتى گراد را تحمل نمى كنند آنها را در يك كيسه نايلونى قرار داده و چند ساعت در فريزر بگذاريد، سپس با دماى پايين تر شست وشو دهيد.اگر در خانه از حيوانات خانگى نگهدارى مى كنيد از ورود اين حيوانات به اتاق خواب كودكان خوددارى كنيد. زيرا حضور حيوانات خانگى احتمال ابتلا به آلرژى ها را افزايش مى دهد. اتاق ها را در فواصل كوتاه زمانى خوب گردگيرى كنيد و چنانچه سابقه آلرژى در خانواده شما وجود دارد استفاده از شوينده ها و مواد شيميايى مانند رنگ برها و يا ضدعفونى كننده ها را به حداقل برسانيد. در عوض مى توانيد از تميزكننده هاى طبيعى مانند سركه براى ضدعفونى سود ببريد.
  • در محيط حمام پس از هر بار استحمام حتماً پنجره حمام را باز كنيد، زيرا باقى ماندن رطوبت و بخار آب در اين فضا موجب رشد قارچ ها مى شود كه وجودشان بسترى بسيار مناسب جهت تحريك آلرژى ها است. اگر حمام پنجره نداشته باشد ناچار بايد يك هواكش قوى را جايگزين آن كرد.نظافت صحيح و پيوسته آشپزخانه نيز مى تواند احتمال بروز آلرژى ها را كاهش دهد. تميز كردن سطوح كار آشپزخانه با يك ضدعفونى كننده مناسب پس از هر بار آماده سازى غذا تاثير بسزايى به جا خواهد گذاشت. هنگام طباخى تا حد امكان در قابلمه ها را بسته نگاه داريد و اگر يكى از افراد خانواده شما به آسم دچار است ترجيحاً از اجاق ها و وسايل برقى به جاى گازسوز بهره بگيريد، زيرا دى اكسيد نيتروژن حاصل از اين سوخت و سوز مى تواند موجب تحريك و بروز حمله آسم شود. تجمع بوهاى گوناگون در آشپزخانه نيز مى تواند محرك آلرژى هاى تنفسى باشد از اين رو توصيه مى شود يك فنجان سركه سفيد را در جاى مناسبى از آشپزخانه قرار دهيد زيرا سركه سفيد بوهاى موجود در فضا را جذب مى كند.همچنين نگهدارى از گياهان آپارتمانى به دليل احتمال رشد قارچ در خاك آنها به خانواده هايى كه داراى كودكان آلرژيك هستند و يا خود سابقه آلرژى دارند توصيه نمى شود




  • ارسال نظر
    با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
    متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.