سی سخت ؛ زمردی بر دامان دنا

كهگیلویه وبویر احمد سرزمین مردم غیور و جنگجو، دیار كوهستان های سربه فلك كشیده و طبیعت بكر و دست نخورده است. مناظر كهگیلویه و بویراحمد حس زیبای قدم زدن در یك كارت پستال سحرانگیز را برای مسافران به تصویر می كشد. زندگی پرتلاطم و پرسرعت امروز هر چند بر تمام زوایای زندگی بشر امروز تأثیر چشمگیر گذاشته است اما مردم خونگرم بویراحمد جزو معدود مردمانی هستند كه
چهارشنبه، 26 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سی سخت ؛ زمردی بر دامان دنا
سی سخت ؛ زمردی بر دامان دنا
سی سخت ؛ زمردی بر دامان دنا






كهگیلویه وبویر احمد سرزمین مردم غیور و جنگجو، دیار كوهستان های سربه فلك كشیده و طبیعت بكر و دست نخورده است. مناظر كهگیلویه و بویراحمد حس زیبای قدم زدن در یك كارت پستال سحرانگیز را برای مسافران به تصویر می كشد.
زندگی پرتلاطم و پرسرعت امروز هر چند بر تمام زوایای زندگی بشر امروز تأثیر چشمگیر گذاشته است اما مردم خونگرم بویراحمد جزو معدود مردمانی هستند كه هنوز دنیای بی روح و كسالت آور اینترنت و رایانه برآنها چیره نشده است و هنوز مراسم آیینی و باستانی بی شماری در این استان بر رابطه های فردی و حتی اجتماعی حاكم است.

سفر به سرزمین 4 فصل

سفر به استان كهگیلویه و بویراحمد این سرزمین ?فصل با بهار دل انگیز، تابستان طلایی، پاییز ارغوانی و زمستان نقره ای، جلوه همه خوبی هاست.
از این گذشته، اساس فرهنگ و معرفت نیز فهم پدیده های رویایی و مناظر طبیعی است كه جلوه ای از جمال جانان است و استان كهگیلویه و بویراحمد سرشار از طرح ها و رنگ های كوه ها، آبشارها، دریاچه ها، چشمه ها، جنگل ها، غارها و اشكفت هاست.
اگر قصد مسافرت به این استان (مركز استان) را دارید، حتماً لباس گرم را فراموش نكنید؛ البته شهرستان های دیگر نظیر گچساران و باشت به علت نزدیكی به مناطق جنوب غرب در فصل فروردین و آخر اسفند بهترین فصل برای مسافرت به شمار می آید. كهگیلویه و بویراحمد از جاذبه های تاریخی نظیر شهر قدیم دهدشت (بلاد شاهپور)، چهارطاقی خیرآباد، تنگ تامرادی برخوردار است. این جاذبه به همراه جاذبه های بی نظیر و فراموش نشدنی طبیعی چون آبشار كمردوغ، چشمه بلقیس، تنگ مهریان، تنگ گنجه ای و شهر گردشگری سی سخت می تواند جزو خاطرات به یادماندنی یك مسافر باشد.سی سخت شهری زیبا و سرسبز در تابستان و مملو از برف در زمستان مقصد امروزمان است.

سرمایه های ارزشمند فرهنگی و اجتماعی

در پهنه گسترده سرزمین ایران هنوز مناطق بسیاری هست كه زیبایی ها و جاذبه های آن چندان شناخته شده نیست و از چشم دور مانده است. كهگیلویه و بویراحمد را می توان در زمره چنین مناطقی دانست كه هنوز هم جلوه های آن به گردشگران شناسانده نشده است.
این استان به سبب زیبایی های طبیعی دارای توانمندی های ویژه ای در بخش گردشگری طبیعی (اكوتوریسم) است. چهره گوناگون طبیعت كوهستانی و سردسیر حوزه شمالی آن با طبیعت گرمسیری حوزه جنوبی ویژگی های یك منطقه با طبیعت 4فصل را برای آن به ارمغان آورده است. افزون بر آن، كوچ نشینی عشایر بویراحمد بهمئی، دشمن زیاری، طیبی و چرام ... در اقلیم های گوناگون آن، سرمایه ارزشمندی از دیدگاه فرهنگی و اجتماعی است كه دارای جاذبه های ویژه برای گردشگران است.

سی سخت ؛ زمردی بر دامان دنا

گوهری بر دل دنای سر به فلك كشیده

جای گرفتن كوه دنا با بلندی4 هزار و 400 متر در این استان، منطقه ای كوهستانی سرشار از زیبایی های طبیعی در نوار شمالی این استان پدید آورده است. در دامنه های جنوبی قله های برفگیر دنا، شهر سی سخت در بلندی جای گرفته و پایگاهی برای كوه پیمایی و كوهنوردی و رفتن به سوی دناست. قله های پربرف دنا سرچشمه جویبارها و چشمه های پرآبی است كه دامنه های پایین دست آن را به خوبی سیراب می كند. چشمه های همیشگی و پرآب دامنه های دنا كه گاه آبگیرهای زیبایی را در بستر كوهستانی پدید آورده، طبیعتی با دیدنی های بسیار در منطقه سی سخت جلوه گر ساخته است. شهر سی سخت با باغ های گسترده و پر رونق آن كه همچون زمردی بر دامنه دنا می درخشد، با تابستان های معتدل و كوهستانی خود گردشگران را به سوی خود می خواند.
نام سی سخت با افسانه های كهن درآمیخته است. افسانه هایی كه گذشته این منطقه را به روزگار كیانیان پیوند می دهد. گفته می شود هنگامی كه كیخسرو پادشاه كیانی با سپاهیان خود از این منطقه گذر می كرد، سرگذشت هایی را به یادگار گذاشته است. بیژن، سردار نامدار كیخسرو كه همراه با 29تن از سپاهیان جنگجوی خود در پی كیخسرو می رفت، در گذر از گردنه های بلند كوهپایه های دنا بازماند و همگی جان خود را در نبرد با طبیعت از دست دادند.
نام سی سخت به خاطر سرسختی30سپاهی جنگجوی كیخسرو در نبرد با طبیعت برای این منطقه به یادگار مانده است.
هنوز گردنه ای كه بر فراز بلندی های دنا راه ارتباطی سی سخت با سمیرم است، به نام گردنه بیژن خوانده می شود.
آمیختگی طبیعت اسرار آمیز منطقه سی سخت با افسانه های كهن، این منطقه را بیش از پیش برای گردشگران جذاب كرده است.
دسترسی به سی سخت از مسیرهای یاسوج، اصفهان فراهم می شود. شهر سی سخت درفاصله ?? كیلومتری شهر یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویراحمد و در سمت شمال باختری آن جای گرفته است. راه ارتباطی یاسوج به سی سخت پس از گذر از یك منطقه هموار به ناحیه كوهستانی می رسد كه جنگل های طبیعی بلوط زیبایی های این گذرگاه را فراوان كرده است. بخشی از این راه كوهستانی از گردنه های پرپیچ و خم و با شیب های تند گذر می كند، كه برای مسافران تازه وارد تا اندازه ای دلهره آور است گرچه دشواری این راه بر جاذبه های طبیعت بكر آن می افزاید.
در آستانه پای نهادن به شهر سی سخت كه آرام در آغوش دنا آرمیده است، گستردگی باغ های میوه آن را بسیار چشمگیر می كند. با ادامه مسیر به سوی بیرون از شهر سی سخت و در سمت شمال خاوری آن كه دامنه های جنوبی دنا را طی می كند، هرچه بیشتر به طبیعت بكر منطقه وارد می شویم. این منطقه كه آن را كوهگل می نامند، منطقه ای كوهپایه ای با چشمه های جوشان و همیشگی و آبگیرها و آبشارهایی است كه هر یك به گونه ای نغمه های طبیعت را به گوش می رسانند.

چشمه پر آب میشی

یكی از جلوه های طبیعت كوهگل، چشمه پرآب میشی است كه در دامنه دنا و در زیر گردنه بیژن جاری است. چشمه میش چشمه ای همیشگی و از مهم ترین چشمه های منطقه سی سخت به شمار می رود كه در امتداد دره ای طولانی با شیب نسبتاً تند روان است و جویبار پرآب و سپید رنگ آن همچون رشته های مروارید زینت بخش دره ای است كه آب چشمه را به زمین های كشاورزی پایین دست آن می رساند.
در ادامه این مسیر به سوی شرق كه جاده ای كوهستانی مسافران مسیر را هدایت می كند، رودخانه پر آبی جریان دارد كه از آب چشمه ها و چشمه سارهای بالادست روان شده است. این مسیر از دره های كم عرض گذر می كند كه در سمت شمال جاده صخره های سنگی و بلند دامنه های دنا بر خوفناكی طبیعت آن می افزاید و در سمت جنوب جاده، دامنه كوهپایه به بلندی های برفگیر كوه های روبه روی دنا می رسد. این جاده در فاصله چند كیلومتر بالاتر از چشمه میشی به پایان راه آسفالته می رسد كه در آنجا كافه ای برای پذیرایی از مسافران ساخته شده است. در این نقطه و در ادامه راه كوهستان كه راهی شوسه است و به تدریج بر سنگلاخی آن افزوده می شود، چشمه دیگری از زمین می جوشد. در بالادست این نقطه و بر بلندی های جنوب جاده، آبگیر زیبایی در دامنه كوه های برف پوش شكل گرفته كه دریاچه كوهگل نامیده می شود.

سی سخت ؛ زمردی بر دامان دنا

این آبگیر زیبا و بكر كه در گویش محلی برم سبز گفته می شود، در دل كوهستان و بر بستر پر آب و علف آن چشم انداز دلفریبی دارد كه تنها با ره سپردن به این منطقه كوهستانی و قدری كوهپیمایی می توان به آن رسید.
دریاچه كوهگل در یك گودال طبیعی نشسته بر دامان كوهستان پدید آمده و با جای گرفتن قله های برفگیر در پس آن و علفزار طبیعی پیرامون آن منظره ای كم نظیر از یك دریاچه كوهستانی در پیش چشم جلوه گر می كند. بالاتر از دریاچه كوهگل و در سمت خاور آن، آبگیر كوهستانی دیگری نیز شكل گرفته كه تا اندازه ای كوچكتر است. این 2 آبگیر طبیعی و كوهستانی بخشی از زیبایی های بكر طبیعت كوهگل و سی سخت است كه بویژه در تابستان جذابیت های ویژه ای دارند. دریاچه كوهگل از آب شدن برف قله های بالادست آن و از چشمه های طبیعی آبگیری می شود و سرریز آب آن از سمت باختر به صورت جویباری از دره ای گذر می كند كه سر انجام به رودخانه مسیر راه می پیوندد. پیرامون دریاچه كوهكل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شكاف دره ها می توان یافت كه گویای طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.
منبع: روزنامه ایران




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.