يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فرامرز پایور

فرامرز پایور
فرامرز پايور فرزند علي پايور ، استاد زبان فرانسه و نقاشي ، در سال 1311 در تهران متولد شد . او تحصيلات متوسطه را در تهران به پايان رساند . پايور از سن هفده سالگي ( 1328 ) آموزش موسيقي را نزد ابوالحسن صبا در رشته ي سنتور آغاز كرد ، همكاري او تا پايان عمرصبا ادامه داشت . از سال 1334 برنامه هايي در زمينه ي موسيقي ايراني اجرا كرد و چندي بعد به تدريس سنتور در هنرستان موسيقي ملي پرداخت . پايور مدت سه سال در دانشگاه كمبريج به تحصيل زبان انگليسي پرداخت در دوران اقامت در انگلستان رستيال هايي براي عرضه ي آثار موسيقي اصيل ايراني توام با سخنراني در دانشگاه لندن وكمبريج اجرا كرد . وي پس از بازگشت از انگلستان مسافرت هاي متعددي براي برگزاري كنسرت و عرضه ي موسيقي ايراني به كشورهاي مختلف جهان كرد . همچنين وي در كلاس هنرستان موسيقي ملي و كلاس خصوصيش شاگردان زيادي تربيت كرد . او سال ها در وزارت فرهنگ و هنر سرپرست اركستر گروه هاي ديگر را سرپرست اركستر گروه همنوازي شامل ساز هاي ملي را به عهده داشته است . گروه : هنر رشته : موسيقي گرايش : سنتور والدين و انساب : پدر فرامرز پايور علي پايور هنرمند نقاش واستاد زبان فرانسه و دانشگاههاي تهران بوده و جدش منصورالدوله نقاش چيره دست و وزير پست و تلگراف، در زمان صدارت مستوفي الممالك بوده است و در عين حال با موسيقي آشنايي كامل داشته و ويلن و سنتور و سه تار را خوب مي نواخته و در اين زمينه از دوستان مرحوم ركن الدين خان مختاري بوده است. تحصيلات رسمي و حرفه اي : فرامرز پايور تحصيلات موسيقي خود را از سال 1328 شروع نمود و نزد استاد ابوالحسن صبا، استاد موسيقي ايراني به فرا گرفتن سنتور اشتغال ورزيد. او پس از ده سال تحصيل مداوم يك دوره كامل از رديف موسيقي ايراني را كه توسط استاد صبا براي سنتور تنظيم شده بود فرا گرفت و موفق به دريافت تقديرنامه يي از طرف استاد شد. در سال 1341 از طرف وزارت فرهنگ و هنر براي مدت سه سال به انگلستان اعزام شد و ضمن فراگيري در آنجا زبان انگليسي، موفق به دريافت ديپلم در رشته تخصصي زبان از دانشگاه كمبريج شد . وي همچنين در رشته موسيقي نيز از آكادمي سلطنتي موسيقي لندن مداراك قابل توجهي كسب نمود. استادان و مربيان : اساتيدفرامرز پايور عبارت بودند از : ابوالحسن صبا، با گزينش ساز سنتور، به مدت 6 سال. عبدالله دوامي و نور علي برومند، در تكميل رديف آوازي. حسين دهلوي و ملك اصلانيان در اصول هارموني و كنتريوان، و بهره مند از تجارب حسين تهراني در طي سالهاي طولاني همنوازي سنتور و تنبك. هم دوره اي ها و همکاران : علي تجويدي، صالحي، محمد شير خدايي، عطا الله خرم، ايرانپوي از همدوره اي هاي فرامرز پايور بودند. مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : فرامرز پايور فعاليت هنري را از سال 1333 در وزارت فرهنگ و هنر كه در آن موقع اداره كل هنرهاي زيبا ناميده مي شد، شروع كرد و از همان وقت تا به امروز برنامه هايي از موسيقي اصيل ايراني تهيه نموده و در كنسرتها و همچنين در راديو و تلويزيون به اجرا در آورد. فعاليتهاي آموزشي : فرامرز پايور از سال 1337 تا كنون به تدريس سنتور در هنرستان عالي موسيقي ملي اشتغال دارد. آرا و گرايشهاي خاص : سبك نوازندگي فرامرز پايور، تكميل كننده مكتب نوازندگي صبا مي باشد. چگونگي عرضه آثار : فرامرز پايور براي شناساندن موسيقي ايراني از طرف دانشگاه لندن و دانشگاه كمبريج پايور هنر خود را در موقعيت عرضه نموده است، كه كنفرانسهايي در اين زمينه همراه با ساز خود ترتيب داد كه كليه آنها با موفقيت انجام شد و از طرف دانشگا ههاي مزبور به دريافت جوايزي نايل گرديد. علاوه بر آن فرامرز پايور در طي دوران فعاليت هنري خود، به اغلب كشورهاي جهان براي اجراي كنسرت و شناساندن موسيقي ملي ايران وتهيه صفحه مسافرت نموده است به طور كلي در هر كجا كه فعاليتي در زمينه موسيقي اصيل ايراني انجام مي گرفت پايور هميشه پيش قدم بوده و وجود او براي نشان دادن موسيقي اصيل ايراني براي مؤسسات پخش غير قابل اجتناب و انكار بوده است. وي در سال 1353 همكاري مداوم خود را با سازمان راديو تلويزيون شروع كرد و آثار خود و متقدمين را به معرض اجرا و پخش در آورد. آثار : 1 0 ويژگي اثر : از آثار ماندگار در موسيقي معاصرايران، و چنان كه درنوشته اي به خط مرحوم دوامي و در ابتداي اين اثر مشهود مي باشد، اين مجموعه يادگار محدوده سالهاي 1337 تا 1339 شمسي است زماني كه به قول استاد دوامي (از دير زماني اينجانب تصميم داشتم كه كليه رديف علمي آوازهاي ايراني را كه از اساتيد اخذ و محفوظ داشته بودم به علاوه تصانيف قديمي از ساخته هاي مرحوم شيدا و شوريده و عارف و استاد فقيد درويش خان و غيره را با كمك دوست گرامي و استاد فقيد مرحوم ابوالحسن صبا نوشته بعد از چاپ در دسترس عموم قرار دهيم ...بالاخره از دو سال قبل آقاي فرامرز پايور قدم پيش نهاده و حاضر شدند اين كارمهم را با كمال اشتياق و جديت انجام داده كليه دستگاه آوازهاي ايراني را با تحرير نت تهيه نموده اقدام به چاپ آنها نمائيم)نكته مهم اين كه استاد پايور به دقايقي اشاره نموده و براي عدم كوچكترين اختلافي در مطالب مروي از مرحوم دوامي (به علت طبيعي استمراري ضعف حافظه و تدريس مطالب از رديف و تصانيف در زمانهاي متفاوت) پيشنهاد و توصيه مي نمايد تا تمام كساني كه از استاد دوامي مطالبي فرا گرفته اند بر فرض وجود اختلافهايي با مطالب اين كتاب، آن مطالب را به چاپ برسانند. (تا تبحر و تسلط اين استاد بزرگ موسيقي ما در بداهه سرايي بر مبناي رديف موسيقي اصيل ايراني چه در آوازها و چه در تصنيف ها بر همگان روشن گردد) . از صفحه 15 تا 21 كتاب، شرح مختصري از احوال پنج تن از بزرگان قوم موسيقي شيدا، عارف، سماع حضور غلامرضا سالار معزز وشوريده شيرازي به روايت مرحوم دوامي و از 23 تا 27 فهرست اسامي رديف مروي از دوامي ، و از 27 تا 30 فهرست اسامي تصنيف ها، 31 تا 36 واژه نامه اشعار مندرج در متن كتاب است. بخش اول كتاب از صفحه 37 تا 161 رديف ها و بخش دوم از صفحه 163 تا 453 شامل تصنيف هاست.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.