امروز شاكله و جوهره سینمای ما امور نفسانی و دنیاپرستی است

فیلم دفاع مقدس ظاهر و باطنی دارد كه متأسفانه اكثر فیلم‌سازان به پوسته و ظاهر آن پرداختند و این موضوع آنها را از توجه به عمق و باطن این سینما كه همان عاشورا و واقعه كربلا است، باز داشته است تا شاهد آثاری باشیم كه هرگز نتوانسته حق دفاع مقدس و قهرمانان آن را ادا كند. این تهیه‌كننده و كارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به سئوالی درباره تشكیل بسیج هنرمندان با اشاره به اینكه برخی مسئولان در برابر عده‌ای از هنرمندان غرب‌زده تسلیم شده و حافظ منافع آنها هستند، خاطرنشان كرد: متأسفانه هنر و ...
چهارشنبه، 6 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امروز شاكله و جوهره سینمای ما امور نفسانی و دنیاپرستی است
امروز شاكله و جوهره سینمای ما امور نفسانی و دنیاپرستی است

 
   كارگردان یوسف پیامبر (ع) گفت: استقبال مردم از مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر از جذابیت آثار قرآنی حكایت دارد.
فرج‌الله سلحشور درباره پرداختن به فرهنگ بسیج و فیلم‌های دفاع مقدس با بیان اینكه بسیج سازماندهی نیروهای مخلص انقلاب و پیرو ارزش‌ها و باورها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
وی گفت: دفاع مقدس، تنها گوشه‌ای از تكالیف بسیج بود و امروز بسیج برای تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در حال سازماندهی نیروهای خود در عرصه‌های صنعتی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی و غیره است و البته باید تمام كسانی را كه در میدان آبادانی ایران اسلامی تلاش می‌كنند، بسیجی دانست.
این هنرمند بسیجی با تأكید براینكه راه هنر و سینمای موجود برای هنرمندان مكتبی و متعهد باز است، گفت: اگر كسی بخواهد از این زبان برای خدمت به خداوند و بندگانش استفاده كند، كسی نمی‌تواند مانع او شود.
سلحشور ادامه داد: ‌هدف كلی از ساخت فیلم‌های دفاع مقدس، احیای واقعه كربلا به عنوان الگوی جامع برای آموزش نحوه زندگی با تفكر و فرهنگ شهادت‌طلبی و ایثار است.
وی تصریح كرد:‌ فیلم دفاع مقدس ظاهر و باطنی دارد كه متأسفانه اكثر فیلم‌سازان به پوسته و ظاهر آن پرداختند و این موضوع آنها را از توجه به عمق و باطن این سینما كه همان عاشورا و واقعه كربلا است، باز داشته است تا شاهد آثاری باشیم كه هرگز نتوانسته حق دفاع مقدس و قهرمانان آن را ادا كند.
این تهیه‌كننده و كارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به سئوالی درباره تشكیل بسیج هنرمندان با اشاره به اینكه برخی مسئولان در برابر عده‌ای از هنرمندان غرب‌زده تسلیم شده و حافظ منافع آنها هستند، خاطرنشان كرد: متأسفانه هنر و سینمای مملكت ما اگر از استثنائات بگذریم با انقلاب و اسلام فاصله زیادی دارد چون غربی‌ها و خانواده جهانی هنر كه سنخیتی با ارزش‌های دینی، انقلابی و ملی ما ندارند، بنیانگذار این سینما هستند و به آن خط و جهت می‌دهند.
سلحشور ادامه داد:‌ امروز شاكله و جوهره سینمای ما امور نفسانی و دنیاپرستی است و در پی شهرت، ثروت، قدرت، شهوت، حسادت، رقابت و مانند اینهاست. پس واضح است، اگر هنرمندانی در این سینما ذهنیات خام و مسموم خود را در قالب هنر بریزند و با عرضه آنها مردم را به بیراهه بكشانند دنیا دوستی و نفس‌پرستی با اهداف الهی سازگار نیست.
وی تصریح كرد: هنرمند بسیجی خادم مكتب، مذهب و كشور خود و در پی كسب رضایت خدا و اجرای فرمان اوست و هنر امروز با فرهنگ بسیج سنخیت ندارد و حتی گاه با آن در تضاد است.
این هنرمند، تنها راه نجات سینمای ایران را خدمت به مردم از طریق ترویج ارزش‌های الهی دانست و گفت: به همین دلیل است كه برای پروژه یوسف و دیگر فیلم‌هایم به قرآن و اهل بیت (ع) كه منابعی بی‌عیب و نقص هستند، رجوع كردم، تا سخنم شنیدنی، تأثیرگذار و با كیفیت هنری باشد.
وی در ادامه با بیان اینكه برخی افراد فكر می‌كنند سینما وحی منزل است و می‌توان قرآن و عترت نداشت، اما نمی‌توان سینمای غیرمكتبی و انسان‌محور را كنار گذاشت، گفت: باید درهای سینمایی را كه در مسیر ضربه زدن به ارزش‌های دینی، انقلابی و ملی ماست، بسته شود و با ایجاد دانشگاه‌هایی كه با روش مكتبی و ارزشی اداره می‌شوند و حضور استادانی مؤمن و معتقد و دانشجویانی متعهد، هنرمندانی را تربیت كرد كه بتوانند در كنار بخش اعظم عناصر و نیروهای حال حاضر سینما و تلویزیون جریانی را برای زودون افكار و فرهنگ ضدارزشی غرب از چهره سینما و تلویزیون ایران ایجاد كنند تا سینما و تلویزیون ایران با ساخت فیلم‌های ضدارزشی، بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزند.
كارگردان یوسف پیامبر، خواستار ایجاد جریانی در سینما و تلویزیون برای زدودن فرهنگ ضدارزش غربی شد و گفت: برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله باید با رشد تفكر و فرهنگ بسیجی جریان‌های مخرب غرب را از چهره سینما و تلویزیون زدود.
كارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر با اشاره به بیماردلی و غرض‌ورزی برخی روزنامه‌ها كه از قول وی نوشته بودند: «مرا به ساخت فیلم یوسف مجبور كردند» خاطرنشان كرد: هیچ‌كس نمی‌تواند مرا به كاری كه علاقه‌ای به انجام آن ندارم، وادار كند، اما به دلیل اینكه صداوسیما پروژه «موسی» را كه مشغول ساخت آن بودم، از من گرفت و مانع كارم شد، دیگر نمی‌خواستم كاری را برای تلویزیون انجام دهم. من به داستان‌های قرآنی از جمله یوسف پیامبر با علاقه و عاشقانه پرداخته‌ام نه به اجبار.
وی اضافه كرد: بعد از مدتی با دلجویی و اصرار آقای لاریجانی، دوباره به ساخت اثری برای تلویزیون پرداختم.
سلحشور در ادامه به دلایل انتخاب كتایون ریاحی برای نقش زلیخا پرداخت و گفت: ویژگی‌های چون تاریك نبودن گذشته هنری، توان بازیگری، استعداد و حالت چهره برای پیر و جوان شدن باعث شد تا وی را برای این نقش انتخاب كنم.
این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین در ادامه درباره پوشش سر و كلاه‌گیس‌های زنان در این سریال گفت: ما این كلاه‌گیس‌ها را طبق رسوم مصر كه در آن زنان موهای خود را می‌تراشیدند و كلاه‌گیس‌هایی از نخ را روی سر می‌گذاشتند، تهیه كردیم. ما طوق‌هایی را هم كه زنان در مصر آن زمان برگردن می‌انداختند برای حفظ پوشش بیشتر برای خانم‌های بازیگر آماده كردیم.
سلحشور در پایان با بیان اینكه برخی افراد مغرض در مطبوعات و نحله‌های معلوم‌الحال به اثر قرآنی یوسف (ع) حمله كردند، دشمنی آنها را بدیهی و قابل درك دانست و بیان داشت: سكوت دوستان و نظاره بی‌تفاوت آنان برایم قابل درك نیست و باعث شده كه درباره ترك كردن عرصه سینما و تلویزیون تصمیماتی بگیرم؛ هرچند استقبال ۸۵ درصدی مردم ایران و پخش همزمان این مجموعه در ۲۰ كشور خارجی باعث دلگرمی من و دست‌اندركاران این مجموعه است و از جذابیت آثار قرآنی حكایت دارد.     


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.