شوره سر در کودکان

شوره سر در کودکان بیشتر به دلیل شستن نامنظم مو و شستشوی ناکافی پوست سر هنگام شامپو زدن، ایجاد می‌شود. آگاه ساختن کودکتان نسبت به رهنمودهای بهداشت فردی و طرز صحیح شامپو زدن، مشکل را به طور مؤثری حل خواهد کرد.
شنبه، 6 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شوره سر در کودکان
شوره سر در کودکان

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع: راسخون




 

شوره سر در کودکان بیشتر به دلیل شستن نامنظم مو و شستشوی ناکافی پوست سر هنگام شامپو زدن، ایجاد می‌شود. آگاه ساختن کودکتان نسبت به رهنمودهای بهداشت فردی و طرز صحیح شامپو زدن، مشکل را به طور مؤثری حل خواهد کرد.
شوره سر در کودکان
شوره سر، ریختن طبیعی لایه فوقانی پوست در منطقه پوست سر بوده، که این ریزش پوست در تمام قسمت‌های بدن بسیار معمول می‌باشد. در حالی که در مناطق دیگر بدون توجه و نامحسوس است، در پوست سر مشخص‌تر و محسوس‌تر می باشد به این دلیل که رشته‌های مو پوست مرده را در خود نگه می‌دارند. همانند نوجوانان و بزرگسالان، کودکان نیز می‌توانند با مشکل شوره سر مواجه شوند. با این حال، در کودکان موارد ابتلا به پوسته پوسته شدن پوست سر معمولاً خفیف است، به جز چند موردی که در آنها پلاکهای مقاوم بر روی پوست سر ایجاد می‌شوند. والدین نیاز دارند علل احتمالی شوره سر در کودکان را دریابند تا بتوانند بدون معطلی آنها را درمان نمایند.
شوره سر در کودکان

علتهای احتمالی

کودکانی که به مرحله بلوغ خود نزدیک می‌شوند، اغلب دچار شوره سر می‌گردند، که اساساً به علت تغییرات هورمونی رخداده در بدن است. محتمل‌ترین علت شوره سر افراد جوان شستشوی نادرست پوست سر به هنگام استفاده از شامپو است. چون سلول‌های مرده پوست از بین نمی‌روند، در طول زمان تجمع یافته و باعث شوره سر می‌شوند. علل دیگر آن پوست سر چرب، آب و هوای خشک، رژیم غذایی ناسالم، خواب ناکافی و استرس می‌باشند. از آنجا که مشکل مو ارثی است، احتمال زیادی دارد که بچه‌های متولد شده از والدینی که شوره سر دارند، این وضعیت پوستی را به ارث ببرند.
شوره سر در کودکان
مشاهده شده است که پوست سر کودکی که شوره سر دارد، مستعد ابتلا به ریزش مو بیش از حد و سریع است. اگر در مراحل اولیه مورد توجه قرار نگیرد، یک بیماری خفیف ممکن است به عارضه‌ی شوره شدید بیانجامد، که گاهی اوقات به آن کلاه ایام گهواره (cradle cap) گویند. این پوست مرده‌ی کلفت و ضخیم همراه با خارش خفیف تا شدید بوده و حدوداً یک تا دو سانیتمتر است. همچنین، نگرانی ریزش مو وجود است، که در نتیجه‌ی شوره سر شدید و خاراندن مداوم ایجاد می‌شود. هر اندازه این عارضه شدیدتر باشد، بهترین کار ممکن درمان آن در مراحل اولیه است.

چگونه شوره سر در کودکان را درمان کنیم ؟

در اغلب موارد، بوسیله روشهای درمانی در منزل شوره سر را می‌توان با موفقیت درمان کرد. شما می‌توانید روشهای مؤثر مراقبت از مو جهت درمان شوره سر در پوست سر فرزند خود را امتحان نمایید. در واقع، درمان این بیماری توسط پزشک تنها در صورتی ضروری است، که داروهای خانگی بهبودی ظرف دو هفته را نشان ندهند. در زیر برخی نکات مؤثر و ایمن برای رهایی از شوره سر فرزندتان آورده شده است.

به طور منظم از شامپو استفاده کنید

همانگونه که پیش از این اشاره شد، عدم رعایت بهداشت فردی، دلیل اصلی گرفتن شوره سر است. دستورالعمل‌های ساده در شستن مو و شامپو کردن مو به طور منظم به از بین رفتن این عارضه به فاصله‌ی چند هفته کمک خواهد کرد. برای از بین بردن پوسته‌های خشک از روی پوست سرتان، شامپو زدن منظم موهای خود با شامپوی عادی حداقل سه بار در هفته توصیه می شود.

شامپوهای ضد شوره سر

مجموعه‌ای از شامپو ضد شوره سر با فرمولاسیون مخصوص کودکان را خواهید یافت. قبل از خرید شامپو، مواد تشکیل دهنده‌ی آن را بررسی کنید. نیازی به گفتن نیست که چنین محصولاتی قوی بوده و ممکن است به مو آسیب برسانند و باعث ریزش نابهنگام مو شوند. بهترین روش، انتخاب شامپویی است که تحت نظارت یک متخصص مو باشد.

شیوه‌ی شامپو کردن

قبل از استفاده‌ی شامپو شوره سر برای پوست سر فرزندتان، خواندن برچسب روی آن را فراموش نکنید. می‌توانید مقداری شامپو در کف دست ریخته و آن را به پوست سر مالیده و ماساژ دهید. دست کم دو مرتبه سر را کاملاً با آب سرد بشوئید. این کار به پاک شدن پوسته‌ها از پوست سر و مو کمک می‌کند. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

استفاده از محصولات آرایشی مو را کاهش دهید

افزایش استفاده از محصولات آرایشی مو، علت اصلی شوره سر در برخی کودکان است. اگر مشکوک شدید که علت شوره استفاده از چنین محصولات درموی سر فرزندتان است، حتماً میزان مصرف این محصولات را کاهش داده و یا حتی استفاده از آنها را متوقف کنید. این کار مطمئناً تفاوت لازم را ایجاد کرده و در درمان مؤثر شوره سر کمک می‌کند.
پرداختن و درمان شوره سر، چندان دشوار نیست، زیرا در اکثر موارد با داروهای مناسب قابل کنترل است. اگر فرزندتان از خارش شدید، پوست دردناک، و ریزش مو شکایت دارد، در اسرع وقت این عارضه را با دکتر در میان گذارید. چنین علائمی ممکن است نشانه‌ای از دیگر عوارض پوستی سر، مانند، پسوریازیس (psoriasis)، درماتیت شوره‌ای (seborrheic dermatitis)، و عفونت قارچی (ringworm) باشند. اگر چه چنین مشکلاتی آنقدر جدی نیستند، تشخیص به موقع و روش درمان صحیح برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به عوارض ثانویه ضروری می‌باشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.