براي فرار از مشکلات سينوسي

بيني خود را بشوييد

در فصل سرما ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگي اجتناب ناپذير است اما شست و شوي روزانه بيني راهکار مناسبي براي جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي سرماخوردگي، سرفه، التهاب چشم، بيني و گلو، التهاب سينوس هاي پيشاني،
دوشنبه، 11 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيني خود را بشوييد
 بيني خود را بشوييد

 

نويسنده: الهه اسدي




 

براي فرار از مشکلات سينوسي

در فصل سرما ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگي اجتناب ناپذير است اما شست و شوي روزانه بيني راهکار مناسبي براي جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي سرماخوردگي، سرفه، التهاب چشم، بيني و گلو، التهاب سينوس هاي پيشاني، سردرد، خستگي و... است.
شست و شوي بيني از مهم ترين کارهايي است که بايد به طور مرتب انجام شود تا نشانه هاي بيماري پس از چند روز کاهش يابد.
با اين نوع درمان، حفره هاي بيني شست و شو داده مي شود. يعني سطوح مخاطي داخل بيني با آب شسته مي شود. شما مي توانيد براي کمک به رفع مشکلات سينوسي يعني مشکلاتي مثل گرفتگي يا آبريزش بيني اين کار را در خانه انجام دهيد.
روش کار ساده است، مي توانيد با استفاده از يک ظرف مخصوص بيني که به نام « پوار » هم خوانده مي شود و يک بسته پودر سالين اين کار را انجام دهيد. البته اين وسايل را مي توانيد از داروخانه تهيه کنيد اما براي استفاده از ظرف مخصوص بيني اين نکات را رعايت کنيد:
* براي تهيه محلول شست و شو، 100 سي سي آب ولرم را با ميزان توصيه شده روي بسته پودر سالين مخلوط کنيد و محلول را در ظرف پوار بريزيد.
البته براي تهيه پودر سالين مي توانيد حدود 9 گرم نمک ( حدود يک قاشق سوپ خوري ) را با حدود 700 ميلي ليتر آب مقطر ( آبي که جوش آورديد ) مخلوط کنيد و سپس اين مقدار محلول را به 1000 ميلي ليتر برسانيد. البته از حل کردن يک قاشق چاي خوري نمک در يک ليوان آب جوش هم به طور تقريبي مي توان اين محلول را درست کرد.
* به سينک دستشويي تکيه دهيد طوري که بتوانيد کاسه دستشويي را ببينيد سرتان را به آرامي به يک طرف بچرخانيد و به آرامي لوله پوار را به بخش بالايي بيني ببريد؛ طوري که به راحتي در حفره بيني قرار گيرد. لوله را به بخش مياني ( تيغه ) بيني فشار ندهيد.
* پوار را فشار دهيد با فشردن اين پوار محلول به داخل بخش بالايي بيني شما ريخته مي شود مطمئن شويد که از راه دهان مي توانيد به راحتي نفس بکشيد.
اين محلول بلافاصله از سوراخ ديگر بيني بيرون مي ريزد. وقتي که ظرف خالي شد، براي خارج کردن آب نمک اضافي و اخلاط داخل بيني از دو سوراخ بيني نفس بکشيد. به آرامي روي يک دستمال تميز بيني را خالي کنيد. سپس اين کار را براي سوراخ ديگر بيني تکرار کنيد.

چند بار بايد اين کار را انجام داد؟

اگر دچار علائم بيماري سينوسي بوديد، شست و شوي بيني را به صورت يک بار در روز شروع کنيد. اگر احساس بهتري پيدا کرديد، ممکن است بخواهيد اين کار را دوبار در روز يا به عنوان يک کار منظم روزانه انجام دهيد. بعضي از بيماران از اين کار براي پيشگيري از مشکلات سينوسي حتي وقتي که علائم بيماري سينوس ها را ندارند، استفاده مي کنند.

چند نکته و توصيه

* طبيعي است که قطرات محلول شست و شو تا 30 دقيقه بعد از شست و شو از بيني شما خارج شود ممکن است لازم باشد که تا مدتي با خود دستمال داشته باشيد.
* اگر بيني شما دچار سوزش شد، غلظت نمک را براي دفعات بعدي نصف کنيد.
* ممکن است لازم باشد که دماي آب را کمي تغيير دهيد اما هرگز از آب خيلي داغ يا آب خيلي سرد براي شست و شو استفاده نکنيد. حتي مي توانيد وقتي در حمام هستيد بيني خود را شست و شو دهيد.
* هميشه آب نمک اضافي را از پوار بيرون بريزيد و بعد از استفاده آن را با آب و صابون بشوييد. بسياري از ظرف هاي مخصوص شست و شوي بيني قابل شست و شو هستيد. وقتي مي خواهيد از آن دوباره استفاده کنيد بايد درون آن آب نمک تازه بريزيد.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما