گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

يکي از زيباترين جاذبه هاي گردشگري در سراسر جهان از اروپا گرفته تا هند و چين، کاخ هاي پادشاهان و امپراطوران است. از سويي، ديدن تاريخ کشورها و مشاهده معماري اشرافي آنها براي گردشگران لذت بخش است و از سوي
دوشنبه، 18 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز
 گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

 

نويسنده: مستانه پيرايش




 

يکي از زيباترين جاذبه هاي گردشگري در سراسر جهان از اروپا گرفته تا هند و چين، کاخ هاي پادشاهان و امپراطوران است. از سويي، ديدن تاريخ کشورها و مشاهده معماري اشرافي آنها براي گردشگران لذت بخش است و از سوي ديگر، کشورها نيز به اين تمايل گردشگران واقف هستند و نه تنها از ميراث ملي شان نگهداري مي کنند بلکه از آنها به عنوان سرمايه و صنعتي درآمد زا بهره مي گيرند. کاخ هاي امپراطوران ديروز تنها براي گردشگران و مردم عادي جذاب نيست بلکه خانه هاي افراد مشهور و پولدار نيز جاذبه زيادي براي همگان دارد. آشنايي با کاخ هاي پولدارهاي ديروز و امروز مي تواند براي شما نيز جذاب باشد.

عالي قاپو

در ميان فهرست هاي متعدد معرفي کاخ هاي زيباي جهان، نام عالي قاپو در اصفهان نيز به چشم مي خورد که از آن به عنوان شاهکار دوره صفويه نام برده اند. اين کاخ در اوايل قرن هفدهم ميلادي به دستور شاه عباس، پادشاه صفوي در پايتخت آن دوران ساخته شد و شاه از اين کاخ براي برگزاري مراسم رسمي استفاده مي کرد و اکنون به عنوان يکي از جاذبه هاي گردشگري ميدان امام اصفهان شناخته مي شود. اين در حالي است که مشابه اين بنا و به همين نام، عمارت هايي در دوره صفويه در شهرهاي ديگري مانند قزوين نيز وجود داشته است اما عالي قاپو اين روزها تنها به کاخي در اصفهان اشاره دارد.
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

پوتالا

قصر پوتالا نام صومعه مقدس بوداييان و اقامتگاه سابق دالايي لاما است که در شهر لهاساي تبت قرار دارد. قبر هشت دالايي لاما در عمارت قصر سرخ و بيش از بيست هزار مجسمه و آثار ارزشمند و بي نظير هنري قرار دارد. با وجود اينکه قصر پوتالا داراي يک هزار اتاق است اما اتاق خواب شخصي دالايي لاما، تنها داراي مساحتي به اندازه 465؛ متر مربع بوده است. اين قصر نامش را از کوه پوتالا که کوهي مقدس در آيين بودايي است گرفته و بر فراز کوهستان سرخ در مرکز دره لهاسا يعني در ارتفاع 3700 متري از سطح زمين واقع شده است. قصر پوتالا از شاهکارهاي مهم معماري تبتي است.
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

ميسور

قصر ميسور در شهري به همين نام در جنوب هندوستان قرار دارد. اين قصر، اقامتگاه رسمي خانواده سلطنتي ميسور و محل برگزاري ميهماني هاي دربار است. ميسور را معمولاً به عنوان شهر قصرها مي شناسند اگر چه اصطلاح قصر ميسور به يکي از ساختمان هاي داخلي قصر مربوط مي شود.
شاهان وديار که حکمرانان محلي ميسور هستند، ابتدا در قرن چهاردهم شروع به ساخت قصر کردند. ساخت قصر کنوني از سال 1897 آغاز، در سال 1912 کامل و در سال 1940 گسترده تر شد. هم اکنون قصر ميسور بعد از تاج محل يکي از معروف ترين جاذبه هاي گردشگري هند است.
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

شهر ممنوعه

شهري قديمي در منطقه پکن، پايتخت کشور چين است و يکي از مهم ترين ديدني هاي تاريخي اين کشور به شمار مي آيد. اين شهر به روايتي وسيع ترين و کامل ترين مجموعه معماري چوبي در جهان است و ساخت آن در سال 1406 ميلادي با دستور جودي، دومين امپراطور سلسله مينگ، آغاز شد و 14 سال زمان برد. تا سال 1911 ميلادي و نابودي سلسله چينگ ( قريب 500 سال ) 24 امپراطور در اين قصر اقامت کردند و بر چين فرمان راندند. از سال 1924 بازديد از اين مجموعه به عنوان کاخ موزه براي عموم آزاد شد و ممنوعه بودن آن پايان پذيرفت. طرح کلي، وسعت، شيوه معماري، رنگ و تزيينات همه نمايانگر امتياز خاندان سلطنتي و سلسله مراتب اشرافي است.
سه قصر اين مجموعه يعني قصر تاي حه، قصر جون حه و قصر بايو حه که توجه را بيشتر جلب مي کنند، محل اعمال قدرت امپراطوري امپراطوران و برپايي مراسم بوده است. قصر تاي حه، مرکز تمام شهر ممنوعه و تخت سلطنتي طلايي رنگ امپراطور در اين قصر ديده مي شود. اين قصر داراي مجلل ترين معماري در شهر ممنوعه است.
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

الحمرا

اين کاخ به دليل ديوارهاي سرخ رنگش به الحمرا - در عربي به معناي قرمز - مشهور شده و در بالاي تپه اي در جهت غربي شهر گراناداي اسپانيا قرار گرفته است. اين عمارت در محل استراتژيکي قرار گرفته است و اين گونه به نظر مي رسد که پيش از ورود مسلمانان به اين منطقه وجود داشته و اين کاخ براي نظارت و ديدباني بر ديگر ساختمان هاي نزديک ساخته شده است در سمت شمال الحمرا سرچشمه رود درو در ضلع جنوبي روستاي سبيکا قرار دارد. اطراف آن نيز با درختان انبوه پوشيده شده است.
اين کاخ به عنوان يکي از شاخص ترين نمونه هاي هنر مسلمانان شمال افريقا به شمار مي آيد. اين بنا شامل چندين قسمت مجزا است که در دوره هاي مختلف ساخته شده اند. نخستين اسناد موجود درباره تاريخچه اين کاخ به قرن نهم ميلادي و سال 889 باز مي گردد. زماني که سوار بن حمدان به اين منطقه مهاجرت کرد و به دليل افزايش جمعيت منطقه و نياز به نظارت بر آن، اين کاخ روي تپه به مجموعه گرانادا اضافه شد. اما مراحل تکميل و ساخت آن به شکل کنوني سال هاي سال طول کشيد و نخستين پادشاه مستقر در اين کاخ توانست در سال هاي 1238 تا 1273 در آن سکونت کند و اين دوران به دوره درخشان و اوج کاخ الحمرا در تاريخ معروف شد. نخستين بخشي که به کاخ افزوده شد، برج ديدباني آن بود و سپس کانالي براي آوردن آب رود درو احداث شد. مسجد و حمام هاي عمومي نيز پس از آن در سال 1309 به مجموعه اضافه شد که اکنون به عنوان کليساي مريم مقدس شناخته شده است. اين کاخ، نشان از معماري مسلماناني دارد که آن را در ميان درختان انبوه و با چشم اندزي از کوهستان پر برف ساختند.
اکنون اين کاخ در مجموعه زيباي تاريخي گرانادا قرار دارد و گردشگران از آن بازديد مي کنند.
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

نوي شوان اشتاين

قصر نوي شوان اشتاين « Neuschwanstein » از لحاظ محبوبيت، جاذبه شماره يک در آلمان محسوب مي شود. تاريخچه اين قصر به قرن نوزدهم ميلادي تعلق دارد و در ايالات بايرن واقع شده است. نوي شوان اشتاين به دستور لودويگ دوم، شاه وقت بايرن، ساخته شد و او خود چند ماهي در اين قصر زندگي کرد اما پيش از احداث کامل آن از دنيا رفت. سالانه بيش از 1.3 ميليون گردشگر از اين قصر رويايي آلماني ديدن مي کنند.
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

ورساي

کاخ ورساي به مجموعه کاخ هايي در شهر ورساي در نزديکي پاريس اتلاق مي شود که به عنوان بزرگ ترين کاخ قبلاً در دهکده اي به همين نام در نزديکي پاريس قرار داشت اما امروزه اين دهکده و کاخ جزيي از حومه پاريس محسوب مي شوند. از سال 1682 تا سال 1789 که خانواده سلطنتي به پاريس منتقل شدند، اين کاخ محل زندگي و دربار حکومتي شاهان فرانسه بود. معاهده ورساي نيز که به جنگ جهاني اول پايان داد در اين کاخ امضا شده است. بر اساس مدارک تاريخي، نشانه هايي از ساختمان کاخ در دهکده ورساي در حدود سال 1038 ميلادي وجود داشته است اما اين کاخ جايگاه رسمي و سلطنتي نداشته و بعدها از دهکده ورساي تنها به عنوان شکارگاه استفاده مي شده است. لويي سيزدهم دستور ساخت بنايي را در اين شکارگاه در سال 1624 ميلادي داد و اين شکارگاه به وسيله فيليبرت لروي، طراحي و به وسيله سنگ و آجر سرخ ساخته شد. بناها و کاخ هاي زيادي در جهان از ورساي الهام گرفته اند. شايد کمتر بنايي در جهان به اين حد مورد تقليد و الهام در طول تاريخ قرار گرفته باشد از جمله اين مکان ها مي توان به کاخ سلطنتي روسيه به نام کاخ پتروف، کاخ سفيد در ايالات متحده، کاخ سلطنتي هرنشيمزي در آلمان، کاخ همپتون کورت در انگليس، کاخ دروتهيلنگم در سوئد و... اشاره کرد.
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

قصر باکينگهام

قصر باکينگهام، اقامتگاه اصلي خانواده سلطنتي بريتانياست و در شهر وست مينستر قرار دارد. اين قصر يکي از بزرگ ترين قصرهاي سلطنتي فعال دنياست. قصر باکينگهام در سال 1703 براي جان شفيلد، دوک باکينگهام ساخته شد. در سال 1762 جورج سوم، پادشاه وقت بريتانيا و ايرلند اين قصر را براي محل اقامت خود برگزيد و از آن پس اين قصر به محل برگزاري مراسم رسمي و تشريفاتي دربار بريتانيا تبديل شد.
گذري به خانه پولدارهاي ديروز و امروز

خانه ها يا قصرهاي امروزي ها

قلعه بوديام در شرق ساسکس انگليس، قلعه کوکا در اسپانيا، قلعه التز بين « کوبلنز » و « تريير » آلمان، قلعه هونياد در هيوندوراي روماني، قلعه مالبروک به عنوان بزرگترين قلعه آجري سبک گوتيک جهان در آلمان، قلعه ماتسوموتو يکي از چهار قلعه ژاپن و قلعه لوونبورگ کنت ويلهلم يازدهم و پلاسيودا پنا در شهر سينتاراي پرتغال از جمله اقامتگاه هاي زيباي پادشاهان و فرمانرواياني است که در فهرست ديدني هاي جهان قرار دارد. اما جاذبه هاي گردشگري تنها به مکان هايي متعلق به سال هاي دور تعلق ندارد و براي آن محدوديت زماني نمي توان تعيين کرد. گردشگران امروز به ديدن خانه ها و اقامتگاه هاي افراد مشهور و پولدارهاي امروز نيز علاقه مند هستند و اگر چه نمي توانند حضوري از اين مکان ها ديدن کنند اما دوست دارند درباره آنها بدانند. براي رفع اين حس کنجکاوي همگاني بهتر است ادامه اين مطلب را از دست ندهيد.

- اسپلينگ مانوور:

اين خانه مسخره 85 ميليون دلاري داراي 14 اتاق خواب و 27 سرويس بهداشتي است. گاراژ اين خانه گنجايش بيش از 100 ماشين را دارد. يک خيابان بولينگ و اتاقي براي برش گل دارد.

- جان تراولتا:

خانه اين بازيگر و خواننده امريکايي 16 گاراژ اتومبيل دارد و جاده اختصاصي اين خانه از محيط اطرافش جداست. در اصطبل خانه او از 75 اسب نگهداري مي شود.

- بيل گيتس:

در خانه اين مولتي ميلياردر با حرارت ملايم و صدايي از موسيقي آرامش بخش احاطه مي شويد. بسياري از خانه ها اين روزها داراي حرارت زيرزميني هستند اما اين خانه چيز ديگري است.

- موکش آمباني:

فضاي خانه بيش از 400 هزار متر است و بيشتر شبيه زاغه هاي هندوستان به نظر مي رسد سه فضا براي هلي کوپتر و نه آسانسور و يک اتاق يخي با چشم اندازي طبيعي از برف دارد. اين خانه بيش از 1 بيليون ميليارد دلار مي ارزد و صاحب آن يک ميلياردر هندي است.

- دونالد ترامپ:

خانه دونالد ترامپ بيش از 80 هزار متر مساحت دارد و 41 ميليون دلار مي ارزد. يک سالن کنفرانس که با سبکي پر زرق و برق دکوراسيون شده، 22 حمام با الماس 24 قيراط و سنگ مرمرهاي ايتاليايي، گاراژي با گنجايش بيش از 48 ماشين از ويژگي هاي آن است. ترامپ اين خانه را در سال 2010 به يک سياستمدار روسي فروخت.

- سلن ديون:

استخر آبي خانه سلن ديون در حياط پشتي، چشم اندازي خاص در آن ناحيه شده است. اين خانه 20 ميليون دلار ارزش دارد و هر سال 65 ميليون گالون آب براي پر کردن استخرهاي آن مصرف مي شود. محيط خانه بسيار صميمي و دوستانه است.

- نورلند رنچ:

يکي از مشهورترين خانه ها در تاريخ موسيقي پاپ است. رنچ ذاتاً آدم عجيب و غريبي است. اين خانه يک باغ وحش، يک مکان براي بازار مکاره، يک خانه درختي، يک ايستگاه قطار و لوکوموتيو براي گشتن در اطراف آن دارد. در اين خانه کتابخانه اي وجود دارد که بيش از 10 هزار جلد کتاب در خود جاي داده است.

- دريک:

اگر ديسني داراي کلبه اي مخصوص شکار است، خانه دريک نيز در تپه هاي پنهان خود در کاليفرنيا چنين کلبه اي دارد. خانه اين خواننده رپ و بازيگر کانادايي در کنار تمامي ويژگي هايي که شما از آن انتظار داريد يک استخر با بار نوشيدني نيز در آن جاي گرفته است.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.