علائم استرس در زنان

مشاهده شده است که زنان احتمالاً بیشتر از مردان از استرس رنج می‌برند. شناسایی علائم آن به کنترل و مهار استرس در مراحل اولیه کمک خواهد کرد. در این مقاله بیشتر در مورد علل و نشانه‌های استرس در زنان اشاره می‌شود.
سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم استرس در زنان
علائم استرس در زنان

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

مشاهده شده است که زنان احتمالاً بیشتر از مردان از استرس رنج می‌برند. شناسایی علائم آن به کنترل و مهار استرس در مراحل اولیه کمک خواهد کرد. در این مقاله بیشتر در مورد علل و نشانه‌های استرس در زنان اشاره می‌شود.
اغلب افراد به دلیل شیوه‌ی زندگی سریع امروزی، دچار استرس می‌شوند. به ساده‌ترین شکل، می‌توان گفت که استرس، حالتی است روانی که می‌تواند ناشی از تنش یا فشار باشد. و هم مردان و هم زنان به طور یکسان عموماً در سنین میان سالی می‌توانند آن را تجربه کنند. اما، مشخص شده است که زنان به هنگام مواجهه با شرایط و رویدادهای استرس‌زا، بیشتر از پا می‌افتند. استرس بیش از حد می‌تواند به دیگر عوارض روانی مانند اضطراب و افسردگی بیانجامد.

علل

علائم استرس در زنان
در بسیاری از موارد، زنان دچار استرس بسیار زیادی می‌شوند به این علت که همزمان نقشهای متعددی مانند مدیریت کار، خانواده، خویشاوندان، امور مالی، و غیره را برعهده دارند. همان گونه که در بالا اشاره شد، شناسایی علل و نشانه‌های استرس می‌تواند در پیدا کردن راهی برای خروج از آن مؤثر باشد. هر موضوعی که با شرایط ذکر شده در ذیل، مرتبط باشد، می‌تواند موجب استرس در زنان شود.

• مشکلات مرتبط با کار
• مشکلات ارتباطی یا خویشاوندی
• مشکلات مالی
• تنهایی
• مشکلات بهداشتی
• بارداری
• فشار همسالان
• مرگ یک فرد نزدیک

علائم

همچنین باید توجه داشت که استرس، ایمنی را کاهش می‌دهد، که خود می‌تواند به بروز مشکلات بیشتر منجر شود. بنابراین، استرس و ایجاد اختلالات در سلامتی یک دور باطل را شکل می‌دهند. تمام علائمی که در زیر آمده، در زنان مشاهده نمی‌شوند. تداوم و شدت علائم از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند.

علائم فیزیکی:

سردردهای ممتد و تنشی و گریه برجسته‌ترین علائم استرس مشاهده شده در زنانند. تکرار و مدت زمان سردردها از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند. به غیر از سردرد، علائم دیگری همچون کمر درد و یا دل درد نیز مشاهده شده است. یکی دیگر از نشانه های مهم آن بی خوابی، به عبارت دیگر کمبود خواب می‌باشد. چنانچه خانمی دچار استرس بسیار زیادی باشد، در هنگام شب به درستی نمی‌تواند بخوابد. این بی‌خوابی حتی می‌تواند چندین شب متوالی تکرار شود که در نتیجه منجر به سردرد شدید و کج خلقی می‌گردد. همچنین ممکن است زنان به دلیل وجود استرس دچار نامنظمی سیکل عادت ماهانه، فشار خون بالا، زخم معده، میگرن، ریزش مو، بیماریهای پوستی و غیره شوند.
دیگر علائم استرس در زنان عبارتند از اسهال، تنگی در قفسه سینه، اشکال در تنفس و از دست دادن میل جنسی است. گاهی اوقات، این علائم، پیامد شدیدتری بر سلامتی و روح و روان یک زن بر جای می‌گذارد. ممکن است به طور مداوم، افکاری همچون مرگ، تمایل به خودکشی، شروع به سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل یا حتی مصرف مواد مخدر را در سر بپروراند. بیماری‌های پوستی، بثورات، افزایش و یا از دست دادن وزن نیز عکس العملهایی هستند که به دلیل وجود استرس در زنان، به وجود می‌آیند. هر کس باید به خاطر داشته باشد که استرس بر سلامت کلی فرد اثر سوء بر جای می‌گذارد.

علائم رفتاری:

کج خلقی یا زود رنجی یکی از شایع‌ترین علائم رفتاری استرس است. کج خلقی اغلب علائم دیگر عاطفی و رفتاری مثل عصبانیت، تغییرات خلقی و گریه را به دنبال دارد. نگرانی مداوم، داشتن مشکل در تمرکز، نا امیدی، و از آن جمله، نیز هنگامی که یک خانم تحت استرس مداوم باشد، مشاهده می‌شود. این علائم می‌تواند به بروز واکنش‌های منفی مانند سوء ظن، حملات مکرر خشم، فراموشی، اعتماد بنفس پایین و افسردگی منجر شود. از دست دادن اشتها، یا هوس خوردن بیش از حد غذا، نیز برخی از نشانه‌های پنهانی استرس هستند که ضرورت دارد به آنها توجه شود. بسیاری از این علائم به دلیل احساس درماندگی است که یک زن به هنگام مواجهه با یک موقعیت استرس‌زا در او ایجاد می‌شود.

مدیریت یا کنترل استرس مربوط به زنان

زنان تنها زمانی که از علائم استرس آگاهی داشته باشند، می‌توانند راه‌هایی برای غلبه بر آن بیابند. در بسیاری از موارد، پیروی از تکنیک‌های کمک به خود، می‌تواند به راحتی در کاهش استرس مؤثر واقع شود. در ذیل تکنیکهای کارآمد کنترل استرس آورده شده است.

• حمایت خانواده و دوستان به طور قابل توجهی به کنترل و مدیریت استرس کمک می‌کنند. به جای اینکه تنها باشید، چنانچه مشکلاتتان را با افراد نزدیک خود در میان بگذارید، احتمال کمتری وجود دارد از علائمی که در بالا ذکر کردیم رنج ببرید.
• باید به یاد داشته باشید که شرایط استرس‌زا در زندگی همه بوجود می‌آیند؛ و به منظور مواجهه با آنها، نیاز دارید نگرشی مثبت داشته باشید. در بسیاری از موارد، مشخص شده است افرادی که در یک موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرند، احتمال دارد از کاه کوه بسازند. ضرورت دارد با حقیقت روبرو شده و سعی کنید در اسرع وقت راه حلی برای آن بیابید.
• رژیم غذایی و ورزش نیز نقش مهمی در مدیریت استرس ایفاء می‌کنند. مدیتیشن و یوگا نیز به طور فراگیری توسط افراد برای مدیریت و کنترل استرس بکار گرفته می‌شود. خصوصاً تمرینات تنفس عمیق بسیار مؤثر بوده و می‌توانند در خانه، ماشین و یا حتی در محل کار انجام شوند.
• زنان باید نسبت به کار روزانه خود استراحت موقتی داشته باشند. پی گیری یک سرگرمی به طور منظم نیز به عنوان نابود کننده‌ی بزرگ استرس عمل می‌کند. فعالیت‌های ساده مانند گذراندن وقت با خانواده، با دوستان به بیرون رفتن و یا داشتن یک ماساژ آرامش بخش می‌تواند در تسکین استرس و تنش کمک کند.
• پیروی از روش‌های ساده مانند داشتن یک رژیم غذایی متعادل در زمانهای معینی از روز، داشتن خواب خوب شبانه،

پشت گوش نینداختن کارها، واگذاری کار، داشتن ارتباط ساده با اعضای خانواده، و مانند آن می‌تواند در دراز مدت جهت کاهش استرس مفید باشد.
• در نهایت، همچنین توجه داشته باشید که اگر متوجه شدید که استرس خارج از کنترل شما بوده و قادر به خلاصی از اثرات آن نیستید، همیشه عاقلانه است که از یک متخصص کمک بگیرید. از این راه می‌توانید از اختلالات شدید سلامت که در نتیجه‌ی استرس است، ممانعت به عمل آورید.
تنها زمانی که متوجه این علائم شدید، می‌توانید برای جلوگیری از عوارض بیشتر مربوط به سلامت و رسیدن به یک زندگی سالم، درمان مؤثری داشته باشید. لازم به ذکر است که تنها از داروهایی که مخصوص اضطراب، اختلالات افسردگی و یا خواب هستند، باید استفاده شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.