مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر خوب چه هستند؟

یک مدیر نقش بسزایی در سازمان ایفا می‌نماید و لذا نیازمند مهارت‌های خاصی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به برخی از مهارت‌های یک مدیر خوب بپردازیم.
چهارشنبه، 27 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر خوب چه هستند؟
مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر خوب چه هستند؟

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

یک مدیر نقش بسزایی در سازمان ایفا می‌نماید و لذا نیازمند مهارت‌های خاصی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به برخی از مهارت‌های یک مدیر خوب بپردازیم.
هر سازمانی برای اجرای روان امور خود، نیازمند یک تیم عظیم می‌باشد. زمانی که کارکنان اذعان می‌دارند که همه کارها را انجام داده‌اند، مدیر باید اطمینان کسب نماید که همه امور در حد مطلوب انجام گردیده اند. اینگونه است که یک مدیر خوب می‌تواند برای هر سازمانی به عنوان یک مزیت به حساب ‌آید، او کسی است که باید همواره اطمینان حاصل کند که تمامی امور سازمانی به خوبی مورد توجه قرار گرفته ‌اند و لذا وی نیازمند دانشی قوی نسبت به عملکرد‌های سازمانی دارد تا بتواند سهم با ارزشی در آن سازمان ایفا نماید.
اما آیا کلمه‌ی "خوب"، برای توصیف ویژگی‌های یک مدیر، واژه‌ی مبهمی نیست؟ "خوب" به چه معناست؟ منظور ما از "خوب"، یک فرد توانا و مسئول است که می‌تواند کلیه‌ی امور را به خوبی به پیش ببرد.
با وجود این حقیقت که تعداد معدودی از افراد، مدیر به دنیا می‌آیند، هستند افرادی که باید در راه تبدیل شدن به یک مدیر خوب، تلاش نمایند. در مقاله‌ی پیش رو، نگاهی می‌اندازیم به راه های تبدیل شدن به یک مدیر خوب و مهارتهایی که مورد نیاز آن می‌باشد.
مهارت‌های خاصی وجود دارد، که هر فرد باید به منظور تبدیل شدن به یک مدیر مسئول از آنها بهره‌مند باشد، اجازه دهید به برخی از این مهارت‌های ضروری بپردازیم:
ارتباطات قوی-مهم‌ترین مهارت یک مدیر خوب، توانایی او در برقراری ارتباطات موثر با تیم کاری خود می‌باشد. تا زمانی که مدیر نتواند این ارتباط را به خوبی برقرار سازد و به تیم خود بفهماند که چه انتظاراتی از آنها می‌رود، هیچ یک از اهداف سازمانی محقق نخواهد شد.
حل مشکل و تصمیم‌گیری- در مسیر تحقق اهداف سازمانی، تیم کاری ممکن است با مشکلات متعددی روبرو گردد، در چنین مواقعی ضروری‌ست که مدیرمجهز به مهارت تصمیم‌گیری و حل مشکل باشد.
مجموعه از مهارتها- چندین مهارت وجود دارد که یک مدیر باید دارا باشد، مهم‌ترین آن‌ها توانایی مدیر در سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی بوده که در تحقق اهداف سازمانی بسیار حیاتی می‌باشد. برای این منظور مدیر باید دانش مدیریت موثر زمان را داشته باشد، فردی که مدیریت برنامه‌ریزی جداول زمانی و تقسیم بندی زمانی امور به شکل عادلانه را برعهده دارد، نقش ارزشمندی در سازمان ایفا می‌نماید.
قابلیت راهنمایی- یک مدیر باید تمامی مهارت های اساسی یک رهبر را داشته باشد، روش های گوناگونی هست که یک فرد می‌تواند در موقعیت های مختلف و در نقش‌های متنوع رهبری، با آنها دست و پنجه نرم کند. یک رهبر خوب، توانایی این را دارد که هم‌تیمی‌های خود را در جهت عملکرد موثر، راهنمایی نماید. رهبری به معنای کنترل افراد نیست، بلکه به معنی تشویق نمودن آن‌‌‌ها در جهت نشان دادن بهترین توان کاری و خلق نتایج مثبت می‌باشد.
ساخت یک تیم قوی- تیم‌سازی وظیفه‌ی ساده ‌ای نیست و یکی از آزمون های بررسی یک مدیر خوب به توانایی او در تشکیل یک تیم کاری خوب مرتبط می‌شود. لازم است که مدیر نسبت به مهارت‌های هر یک از اعضای تیم کاری خود آگاه بوده و به بهترین نحو از آن‌ها در جهت تحقق اهداف سازمانی، استفاده نماید. او باید دارای مهارت گوش دادن و تشویق تیم خود به نحو مطلوب باشد، برای یک عملکرد تیمی کارامد، مدیر باید توانایی انگیزش اعضای تیم را داشته باشد و استعدادها را پرورش دهد، در مورد افراد با عملکرد ضعیف، مدیر باید از افراد متخصص در جهت کسب نتیجه مطلوب، کمک بگیرد.
دانش- این بسیار مهم است که مدیر همواره دانش خود در زمینه کاری مربوطه را بروزرسانی نماید و بدین شکل می تواند با تکیه بر دانش خود نقش بسزایی در تحقق اهداف سازمانی ایفا نماید.
هدفمند بودن- مدیر باید دارای یک بینش ایده‌ال‌گرا نسبت به منافع سازمانی باشد و همواره در جهت رشد و تعالی آتی سازمان گام بردارد.
سایر مهارت‌ها- در اینجا به سایر مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر می‌پردازیم:
• حتی در یک موقعیت بحرانی، فردی با مهارت های مدیریتی خوب باید قادر باشد به خوبی از عهده‌ی امور براید. او باید دارای ذهنی قوی بوده تا بتواند با موقعیت‌های گوناگون دست و پنجه نرم کند و دوران سختی و مشقت را به راحتی پشت سر گذارد.
• او همچنین باید از مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری کافی برای ایجاد یک جو سازمانی مثبت برخوردار باشد و نسبت به همه مسایل محیط کاری خود حساس باشد، یک جو سازمانی شاد منجر به افزایش اثر بخشی و کارایی در سازمان می‌گردد.
با این مهارت‌ها، هر فرد می‌تواند بی‌شک یک مدیر خوب و ارزش آفرین برای هر سازمانی باشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.