بازخورد لمسی در تلفن های هوشمند چیست؟

بازخورد لمسی به عنوان ویژگی که زیاد بدان توجه نمی شود برای بسیاری از کاربران تلفن های هوشمند کاملاً مفید است. در این مقاله ما نگاه دقیق تری به نحوه ی کار بازخورد لمسی و مزایا و معایب این سیستم خواهیم داشت.
يکشنبه، 10 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازخورد لمسی در تلفن های هوشمند چیست؟
بازخورد لمسی در تلفن های هوشمند چیست؟

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

بازخورد لمسی به عنوان ویژگی که زیاد بدان توجه نمی شود برای بسیاری از کاربران تلفن های هوشمند کاملاً مفید است. در این مقاله ما نگاه دقیق تری به نحوه ی کار بازخورد لمسی و مزایا و معایب این سیستم خواهیم داشت.

بازخورد لمسی چیست؟

واژه ی لمسی اشتقاق یافته از واژه ی یونانی haptikos است که به معنای فهمیدن یا درک کردن می باشد. اگرچه علم حواس پوستی برای سالیان زیادی جزئی از وسایل الکترونیکی بوده است ولی محبوبیت آن اخیراً افزایش یافته است. بازخورد لمسی که با عنوان علم حواس پوستی نیز بدان اشاره می شود مربوط به ویژگی دستگاه های الکترونیکی می باشد که اطلاعات را از طریق رابط کاربری به وسیله ی ایجاد مجدد احساس لمس کردن با انتشار شکل موج و الگوهای لرزشی پیشرفته انتقال می-دهد.
متداول ترین نمونه لرزش های جزئی در یک تلفن هوشمند است که هر بار که دکمه ی روی صفحه فشار داده می شود به کاربر علامت می دهد. این لرزش به کاربر که کارکردهای مشخصی را در صفحه فعال می کند پاسخ می دهد که احساس فشار دادن یک دکمه ی فیزیکی را القاء می کند. قرار دادن تلفن هوشمند در حالت لرزشی نیز کاربرد دیگری از علم حواس پوستی است که حواس بیشتری را درگیر می کند. این نوع ویژگی مبتنی بر لمس بازخورد لمسی نامیده می شود.

بازخورد لمسی چگونه کار می کند؟

بر خلاف صفحه کلید یا ماوس کامپیوتر، سطح صفحه ی نمایش همه تلفن های همراه هوشمند و دستگاه های مرتبط یک صفحه ی نرم از جنس شیشه است که باعث می شود احساس بازخورد لامسه ای در انگشتان برای کاربر دشوار باشد. کاربر باید به حس بینایی و فضاوت خود برای دانستن اینکه با موفقیت تغییر را انجام داده است اتکا کند. بازخورد لمسی در چنین موقعیت هایی با انتشار لرزش هایی کوچک از طریق فعال کننده ها که احساس فیزیکی به انگشتان ما القاء می کند کمک کننده است. هر انگشت دارای چندین گیرنده است که لمس آرام، لمس شدید، فشار، لرزش و درد را تمیز می دهد که به مغز اجازه می دهد جزئیات لامسه ای انتشار یافته توسط دستگاه را تفسیر کند.
بازخورد لمسی به طور گسترده ای قابل سفارشی سازی است که آن را برای توسعه دهندگان برای بهبود تجربه ی کاربران با استفاده از کامل کردن حس لمس با الگوها، صداها و موارد بصری ایده آل می سازد. برای مثال بازخورد لمسی در آیفون 6 از یک موتور نوسانگر خطی استفاده می کند که تعدادی زیادی لرزش و الگو برای استفاده در کاربردهای مختلف تولید می کند.

محصولات دیگری که دارای بازخورد لمسی می باشد

محصولات دیگری نیز می توان یافت که دارای بازخورد لمسی است مثل دسته های بازی و فرمان های بازی که دارای ویژگی بازخورد لمسی با نیروی مقاومتی برای تقلید احساس رانندگی با یک خودروی واقعی یا شلیک یک اسلحه ی واقعی می باشد.
اخیراً Kindle Voyage از بازخورد لمسی برای تقلید احساس صفحه زدن هنگام خواندن کتاب الکترونیکی استفاده کرده است. ساعت هوشمند اپل واچ نیز از همین فناوری برای القای طیفی از احساسات فیزیکی استفاده کرده است.پیجرها، سیستم های GPS، تجهیزات ایمنی، اسکنرها و دستگاه های مخابراتی نیز از بازخورد لمسی استفاده می کند.
در آینده ی نزدیک می توان انتظار تلفن هایی را داشت که مثلاً احساس کار کردن واقعی با ابزارآلات موسیقی از طریق بازخورد لمسی را القاء می کند. برخی پژوهش های در حوزه ی روباتیک، دارو و هنر نیز استفاده از علم حواس پوستی را شروع کرده است.

مشکلات مربوطه

• اگرچه بازخورد لمسی کاربردهای خود را دارد ولی اغلب بازخورد پیشفرض موجود بسیار زیاد قوی است و آنگونه که باید دقیق نیست. این نوع بازخورد لمسی می تواند بسیار آزاد دهنده باشد و می تواند کاربر را به طور کلی از استفاده از این ویژگی دلسرد کند.
• اگرچه بازخورد لمسی در صدد کمک به کاربران برای گذر از صفحه کلید فیزیک به صفحات شیشه ای بود ولی ممکن است برای کاربران امروزی که همگی با صفحات لمسی آشنا می باشند تکراری به نظر برسد.
• بازخورد لمسی باتری زیادی مصرف می کند، خصوصاً اگر کاربر زیاد به تایپ یا انجام بازی بپردازد.
• نرم افزار ممکن است باگ داشته باشد و باعث شود بازخورد لمسی به جای آنکه کمک کننده باشد باعث اذیت و آزار شود.
• نشانه های تصویری و صوتی مرتبط با بازخورد لمسی می تواند حواس را به هم بریزد و برای استفاده نامطلوب سازد.

غیر فعال کردن ویژگی بازخورد لمسی

اگر مشکلی با بازخورد لمسی در تلفن هوشمند خود دارید و می خواهید آن را غیر فعال کنید، می توانید مراحل ساده ی زیر را دنبال کنید که در اکثر تلفن های هوشمند امروزی مثل سامسونگ گلکسی اس 5 یا آیفون کار خواهد کرد.
به بخش تنظیمات بروید.
در بخش تنظیمات به قمست sound/display بروید.
در این بخش آپشن touch sounds/haptic feedback را خواهید یافت. تنظیمات را برای هر برنامه یا کل تلفن آنگونه که دوست دارید فعال یا غیر فعال کنید.
همچنین می توانید میزان لرزش را با انتخاب آپشن vibration intensity تنظیم کنید.
ما تنها قسمتی از بازخورد لمسی را دیده ایم. در طی سا ل های آتی می توان انتظار ویژگی های واقع گرایانه تری را داشت که به این قضیه عمق خواهد بخشید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.