طرز تهیه ی قیمه نثار

به احتمال غذایى به نام «قیمه نثار» را شنیده اید که به غلط رایج «قیمه نساء» گفته مى شود و آن نیز غذایى است صد درصد ایرانى و چنان چه بخواهیم پاسدار فرهنگ غذایى مان باشیم و پشت خاکریزهاى امن این فرهنگ سنگر بگیریم و فست فودها، چربى هاى ناسالم و... را ضربه فنى نماییم و به رادیکال هاى آزاد و فیبرها چراغ سبزى نشان دهیم .
دوشنبه، 3 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه ی قیمه نثار

مواد لازم:

گوشت گوسفندی  ۵۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
خلال بادام ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته ۱ قاشق غذاخوری
خلال پوست پرتقال ۱ قاشق غذاخوری
زرشگ ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
هل، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به میزان کافی
روغن به میزان کافی
برنج به میزان کافی

شیوه پخت:

1.برنج را مثل همیشه پس از خیساندن، درون آب جوش بریزید و آبکش کرده و کمى سفت بردارید و طبق معمول با اضافه کردن زعفران حل شده بر روى برنج، در قابلمه را دم کنى بیندازید و برنج را روى حرارت پلوپز اجاق گاز بگذارید تا دم بکشد.

2.پیازها را نازک خلال کنید، تا پس از تفت دادن در روغن مایع آن را به گوشت ریز شده بیفزایید.همراه با گوشت آن قدر تفت را ادامه دهید تا رنگ گوشت برگردد.

3. براى پخت گوشت ابتدا رب گوجه فرنگى را به قابلمه اضافه کنید و ضمن بستن در قابلمه، بگذارید گوشت با حرارت ملایم بپزد. در صورت تمایل مى توانید کمى زعفران به گوشت بزنید ۵ دقیقه مانده به پخت کامل گوشت،هل، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید.

4.خلال پسته‌ای که از قبل کمی خیس شده و آب آن گرفته‌شده با خلال بادام که به همین صورت خیس و آبش گرفته‌شده در یک ماهی‌تابه با زرشکی که قبلا در اب خیسانده شده بود و همراه شکر تفت بدهید و به‌ جای روغن کره داخل ماهی‌تابه بریزید.

5.خلال پوست پرتقال یا نارنجی که دارین داخل یک ظرف آب بجوشونین و از صافی بگذرونینش. دو بار این کار رو انجام بدید که تلخی نارنج از بین بره. خلال پوست نارنج یا پرتقال رو داخل ماهی‌تابه باهم تفت بدید و بریزین درون خورشتی که داره آماده میشه. البته یه ذره از این مواد رو برای تزئین برنج کنار بزارید که بعداً بهش نیاز داریم.

6. شکیبایى به خرج دهید تا آب گوشت تمام شود. 

7. نیمى از پلو را در دیسى کشیده و نیمى از مایه را لاى پلو مى دهیم. اکنون پلو زعفرانى را روى قیمه ریخته و بقیه قیمه را با خلال پسته روى پلوى زعفرانى مى ریزیم. چنان چه بخواهید مى توانید کمى پودر دارچین روى قیمه بپاشید.

بدین ترتیب آیین پاسداشت فرهنگ غذایى ایرانى به آخر رسیده است و قیمه نثار را نوش جان کنید.
 

چند مدل برای تزیین قیمه نثار:


طرز تهیه ی قیمه نثار

طرز تهیه ی قیمه نثار

طرز تهیه ی قیمه نثار

طرز تهیه ی قیمه نثار

طرز تهیه ی قیمه نثار

طرز تهیه ی قیمه نثار

طرز تهیه ی قیمه نثار


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما