درباره جعفرى

جعفرى گياهى مملو از ويتامين C، پيش ماده ويتامين A، آهن، كلسيم، پتاسيم، فسفر، منيزيم، سولفور، مس و سيليس است. تركيبات روغنى موجود در جعفرى خواص ضدباكترى دارند كه مى توانند با تب و برخى از انواع عفونت ها مبارزه كنند.
دوشنبه، 6 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره جعفرى
درباره جعفرى
درباره جعفرى
نويسنده: سپيده سليمى
منبع:sharghnewspaper.ir
جعفرى گياهى مملو از ويتامين C، پيش ماده ويتامين A، آهن، كلسيم، پتاسيم، فسفر، منيزيم، سولفور، مس و سيليس است. تركيبات روغنى موجود در جعفرى خواص ضدباكترى دارند كه مى توانند با تب و برخى از انواع عفونت ها مبارزه كنند.جعفرى كه احتمالاً ميزان مصرف آن در سطح جهان گسترده تر از ساير سبزيجات است از زمان روم و يونان باستان از اعتبار ويژه اى برخوردار بوده است و در اساطير يونان دسته هايى از جعفرى را بر روى سنگ قبر مردگان مى گذاشتند و آن را به ملكه عالم ارواح تقديم مى كردند تا براى شخص تازه درگذشته در جهان ديگر شانس بياورد. روميان باستان برگ هاى جعفرى را در داخل رداى خود قرار مى دادند و گلادياتورها براى افزودن بر قدرتشان جعفرى مى خوردند.
در طب سنتى اروپا نيز براى درمان يرقان، مالاريا و استسقا از ريشه جعفرى استفاده مى كردند.جعفرى خام براى فقر آهن و درمان كم خونى بسيار مفيد است زيرا ويتامين C موجود در آن جذب آهن را افزايش مى دهد. جعفرى با افزايش فعاليت معده و ترشح آنزيم هاى گوارشى اشتها را تحريك مى كند و عمل هضم و جذب را بهبود مى بخشد از اين رو براى بيمارانى كه دوران نقاهت را پشت سر مى گذارند ماده اى مفيد است. اين سبزى همچنين اثرى آرام بخش بر روى دستگاه گوارش دارد و موجب از بين رفتن گاز معده، كوليت و سوءهاضمه مى شود. جعفرى ماده اى مدر است و دفع سموم از بدن را افزايش مى دهد به همين سبب براى بيمارى هايى مانند آرتروز و نقرس بسيار مفيد است. روغن دانه جعفرى انقباض عضلات را رفع مى كند و سردرد، ميگرن، آسم، التهاب مثانه و سوءهاضمه را بهبود مى بخشد. گردش خون را تحريك مى كند و براى دستگاه عصبى مفيد بوده خواب آلودگى و اضطراب را از ميان مى برد.
اگرچه خوردن جعفرى پس از زايمان و در دوران شيردهى فوايد زيادى دارد كه از آن جمله مى توان به جمع شدن سريع تر عضلات رحم و ازدياد شير مادر اشاره كرد اما مصرف آن در دوران باردارى به مقدار زياد توصيه نمى شود زيرا ممكن است با تحريك انقباضات رحمى موجب بروز مشكل در باردارى شود. برگ جعفرى تازه كوبيده در تسكين بخشيدن جاى نيش حشرات موثر است. جويدن برگ جعفرى تازه بوى بد ناشى از خوردن پياز و سير را از دهان مى زدايد. آب جعفرى تازه كه با يك قطعه كوچك پنبه بر روى دندان دردناك قرار داده شود مى تواند درد دندان را تسكين دهد. همچنين شستن موها با آب جعفرى موجب درخشان شدن مو مى شود.
در طباخى ايرانى از جعفرى چه به صورت خام و چه پخته استفاده هاى فراوانى مى شود. از جعفرى در طبخ اغلب آش ها و بسيارى از سوپ ها استفاده مى كنيم. افزودن يك يا دو قاشق جعفرى تازه خرد شده به انواع سالاد طعم دلپذيرى به آنها مى بخشد. در تهيه ساندويچ ها نيز جعفرى خرد شده همراه با پياز يا ساير سبزيجات به كار برده مى شود ضمن آنكه از جعفرى به دليل فرم خاص برگ هايش كه به شكل گلى چندپر است در تزئين بسيارى از غذاها نيز سود مى بريم .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.