چگونه استرس شغلی می‌تواند بر سلامت روان افراد تأثیر بگذارد؟

شاید باورتان نشود ولی وقتی شما پشت میزی نشستید که حال خوبی دارید و پر از انرژی هستید، همان میزی که انرژی خنثی ای هم دارد، هم به انرژی مثبت شما ملحق می‌شود و به شما انرژی میدهد!
سه‌شنبه، 23 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه استرس شغلی می‌تواند بر سلامت روان افراد تأثیر بگذارد؟
مشاغل و حرفه‌ها بخش مهمی از زندگی‌ ما هستند. همراه با ایجاد یک منبع درآمد، مشاغل به ما کمک می‌کنند تا خواسته‌های شخصی خود را برآورده کنیم، شبکه‌های اجتماعی شکل دهیم و به جامعه خدمت نماییم.

استرس شغلی یک واکنش طبیعی و فیزیولوژیک به شرایط کاری است که می‌تواند برای کارمندان مختلف ایجاد شود. این استرس می‌تواند از مسئولیت های بالای کاری، فشار زیاد، تحریم، ارتباط با همکاران و سرپرستان و یا نارضایتی از شرایط کاری ناشی شود.

این استرس باعث می‌شود که کارمندان تحت فشار قرار بگیرند و می‌تواند به مشکلاتی مانند افزایش خستگی، افزایش احتمال بروز بیماری ها، کاهش تمرکز و توانایی های شغلی، و در نهایت کاهش رضایت شغلی و عملکرد کاری برسد. به همین دلیل، مدیریت استرس شغلی برای حفظ سلامت و عملکرد بهتر کارمندان بسیار مهم است.

استرس در کار

حتی «شغل‌های رویایی» هم دارای لحظه‌هایی پراسترس، انتظارات کاری و سایر مسئولیت‌ها می‌باشند. برای برخی افراد، استرس محرکی است که انجام بعضی کارها را حتمی می‌سازد.

به هرحال، استرس محیط کاری می‌تواند براحتی زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است بطور مداوم در مورد یک پروژه خاص نگران باشید، از رفتار نادرست یک همکار یا سرپرست (مدیر گروه) احساس ناخوشایندی داشته باشید یا آگاهانه و به امید کسب یک ترفیع، بیش از حد توانتان کاری را بپذیرید.

چنانچه شغل‌تان را در رأس همه امور خود قرار دهید، روابط شخصی‌تان تحت تأثیر قرار گرفته‌ و با فشارهای کاری ادغام می‌شود. از کار برکنار شدن، تغییرات مدیریتی و سازمانی می‌تواند امنیت شغلی فرد را آشفته سازد.

مطالعه یک محقق نروژی نشان داده است که تنها شایعه‌ای در مورد تعطیلی کارخانه باعث افزایش فشارخون و تپش قلب کارگران شد. تحقیقات انجام گرفته در آمریکا دال براین است که صدمات و آسیب‌های محیط کاری در سازمان‌هایی که به سمت خصوصی شدن پیش می‌روند، افزایش یافته است.

وای خدا تو چقدر استرس داری، منم دارم اذیت میشم کنار تو

استرس شغلی دیگران ممکن است روی کار ما تأثیر بسزایی داشته باشد. به عنوان یک کارمند، ما باید به عنوان یک تیم کاری عمل کنیم و تلاش کنیم تا از همه جنبه های کاری دیگران آگاهی داشته باشیم. اگر دوستان و همکاران ما با مشکلاتی مانند اضطراب، خشم یا فشار مواجه هستند، ممکن است تمرکز و توجه ما به کار کاهش یابد.

اگر می‌خواهیم بهترین شکل ممکن کار کنیم، باید تلاش کنیم تا دوستان و همکاران خود را در مواجهه با استرس شغلی حمایت کنیم. بهتر است با آنها به صورت صادقانه صحبت کنیم و سعی کنیم مشکلات را با هم بهبود ببخشیم. همچنین، تلاش کنیم تا با توجه به شرایط کاری، خودمان را نیز بهبود بخشیم و توانایی های خودمان را افزایش دهیم.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به این مقاله مراجعه نمایید

واکنش بدن

در کنار ضررهای حاصله از استرس کاری برروی احساسات، طولانی شدن این نوع استرس می‌تواند بر سلامتی جسمانی شما نیز تأثیر بگذارد. مشغولیت ذهنی مداوم با مسائل شغلی غالباً منجر به تغذیه نامناسب و نامرتب و عدم ورزش کافی می‌شود که نهایتاً مشکلاتی چون اضافه وزن، فشارخون بالا و افزایش مقدار کلسترول را به همراه خواهد داشت. تنش‌های شغلی مثل پاداشهای کم، محیط کاری غیردوستانه و ساعات کاری طولانی می‌تواند موجب بیماری قلبی شود (مثل حملات قلبی).

این مسأله، بویژه برای کسانی که کارهای پورسانتی انجام می‌دهند بیشتر صدق می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد، از آنجائیکه این افراد کنترل کمی بر محیط‌های کاری خود دارند، بیشتر از افرادی که دارای شغل‌های قراردادی ثابت می‌باشند مبتلا به بیماری قلبی می‌شوند.

سن نیز بعنوان عاملی جهت استرس کاری محسوب می‌شود. مطالعات دانشگاه اوتاوا مبنی بر این است که کارکنان شاغل پراسترس، زودتر پیر می‌شوند و فشار خون آن‌ها نسبت به سطوح نرمال، بالاتر است.

عدم وجود انرژی روانی

فشار کاری باعث فرسودگی روانی می‌شود، حالتی که با خستگی روحی ونگرش‌های منفی و بدبینانه نسبت به خود و دیگران همراه می‌باشد. فرسودگی روانی منجر به افسردگی می‌شود و انواع بیماری‌های قلبی و سکته، اختلالات غذایی و گوارشی، دیابت و انواع سرطان را به دنبال خواهد داشت. افسردگی مزمن نیز ایمنی شما را در مقابل بیماری‌های دیگر کاهش داده و حتی می‌تواند موجب مرگ زودرس شود.

منبع انرژی روانی مثبت ( آیا انرژی روانی مثبت وجود دارد ؟ )
بحث فواید انرژی درمانی و صلاحیت افرادی که این کار را انجام میدهند، خیلی وقت است که در بین همه افراد دنیا، ایجاد ابهام کرده و نحوه کار آنها را سوال برانگیز کرده است

حقیقت آن است که همه چیز دارای انرژی‌ست حال مثبت و یا منفی، در و دیوار، گلدون، حیوانات و ما انسان ها؛ همه ما در دنیا در حال ساطع کردن انرژی از خودمان هستیم. انرژی ما انسان ها می تواند مثبت و منفی باشد و یا بشود و دقیقا روی انرژی باقی کائنات هم تاثیر مستقیم بگذارد.

شاید باورتان نشود ولی وقتی شما پشت میزی نشستید که حال خوبی دارید و پر از انرژی هستید، همان میزی که انرژی خنثی ای هم دارد، هم به انرژی مثبت شما ملحق می‌شود و به شما انرژی میدهد!

این قانون در فیزیک به اسم قانون “دوبروی” نامیده می‌شود، قانون دوبروی به زبان ساده میگوید که هر ذره در حال ساطع کردن مدام انرژی از خودش است !


چگونه استرس شغلی می‌تواند بر سلامت روان افراد تأثیر بگذارد؟

بحث هاله های انرژی هر فرد

هر کدام از ما هاله ای از انرژی در اطراف خودمان داریم که مقدار و حالت آن متفاوت است، خیلی ها دلیل اینکه بی دلیل از شخصی که نمی شناسیمش خوشمان می‌آید را هم همین همخوانی هاله ها می دانند، هاله ها بدون اینکه کلامی از زبان خارج بشود و یا حتی نگاهی، می توانند همدیگر را تشخیص بدهند.

همچنین باید بگوییم که هاله های انرژی قابل هدایت به سمت خاصی هستند، مثلا شما بدون در نظر گرفتن مسافت ها می توانید به دوستی که در آلمان دارید فکر کنید، بی درنگ می بینید که پیامی از اون فرد به شما می‌رسد و شما را که در آن لحظه به دوستتان انرژی داده بودید، با بازخورد و برگشت انرژی خوشحال می‌کند. البته زمانی انرژی شما می تواند پرواز سریع السیری داشته باشه که آزاد و رها باشد؛ یعنی ذهن استدلالی تان خاموش باشد

ذهن استدلالی یه خط کش کوچک بیشتر ندارد، خط کشی به طور مثال ۱۰ سانتی متری، این خط کش ذهنی نمیتواند اشیا بیشتر از ۱۰ سانت را تصور کند، برای همین از درون به شما می‌گوید که این کار امکان ندارد.

شما به هرچی فکر کنید و به آن انرژی بدهید، به سمتتان می‌آید، ماشین موردعلاقه تان رو تصور کنید و به آن عشق بورزید و در ضمن ذهن استدلالی را با خط کش کوچکش که میزان درآمد کم شماست را خاموشِ خاموش کنید.
 

چه می‌توان کرد؟

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای کنترل استرس شغلی وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها، ورزش و تغذیه مناسب می‌باشد. روش‌های دیگر بر موضوعات خاصی چون مدیریت زمان (کنترل زمان)، آموزش مداوم مهارت‌های اجتماعی مناسب توجه می‌کنند.

یک روان‌‌شناس خوب نیز می‌تواند به شما کمک کند تا علت استرس خود را شناخته و روش‌های خاصی را برای غلبه بر آن اعمال کنید.

در پایان نکات دیگری نیز درباره استرس شغلی ارائه می‌شود:


1- از بیشترین مقدار تنفس (و استراحت) در یک روز کاری بهره ببرید
حتی ده دقیقه استراحت، به دیدگاه ذهنی شما طراوت می‌بخشد. قدری پیاده‌روی کنید، با همکارتان پیرامون مسائلی غیر از شغل صحبت کنید. چشمایتان را به آرامی ببندید و چند نفس عمیق بکشید.

2- استانداردهای قابل قبولی برای خود و دیگران در نظر بگیرید
انتظار کمال مطلوب را نداشته باشید. با کارفرما در مورد وضعیت شغلی خود صحبت کنید. مسئولیت‌ها و معیارهای کاری شما، دقیقاً بازتاب آن چیزی است که انجام می‌دهید. کار گروهی به منظور ایجاد تغییرات لازم نه تنها برای سلامتی جسمی و روانی شما مفید است بلکه روی هم رفته خلاقیت سازمان را نیز بالا می‌برد.

3- قدرت نه گفتن را داشته باشید
احتمالا بخش زیادی از استرس شغلی که درگیر آن هستید مربوط به تقاضای همکارانتان برای کمک به آن‌ها است. قطعا همکاری با تیم  و کمک کردن به همکاران بسیار پسندیده است؛ اما اگر عادت دارید که بیش از حد توان خود برای دیگران انرژی و زمان صرف کنید یا فقط برای رضایت طرف مقابل کاری را انجام ‌دهید که واقعا به آن مایل نیستید، بهتر است توانایی نه گفتن را در خود تقویت کنید.

4-به حواشی موجود در محل کار نپردازید
بهتر است از شایعات و حاشیه‌هایی که در محل کار می‌شنوید فاصله بگیرید. شاید اینگونه صحبت‌ها با همکاران جالب و سرگرم‌ کننده باشد؛ اما باعث می‌شود تا وقتتان را بیهوده تلف کرده و از کارهای مهم عقب بمانید. همچنین توجه کردن به حواشی در محل کار، انرژی ذهنی و تمرکزتان را کاهش می‌دهد. پس برای دوری از استرس شغلی و رسیدن به آرامش در محیط کار، از حواشی دور بمانید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.