نحوه چیدمان منزل برای داشتن خانه‌ای آرامش‌بخش

از آنجا که هر یک از رنگ ها تاثیر خاصى را بر روى روح و روان ما مى گذارند. هنگام انتخاب رنگى براى یک فضا به نوع کاربرد آن محیط، خصوصیات افراد ساکن و همچنین تاثیرات ناشى از آن بسیار توجه کنید
سه‌شنبه، 9 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه چیدمان منزل برای داشتن خانه‌ای آرامش‌بخش
با توجه به انبوه عوامل استرس زا در فضاهاى بیرون از خانه شامل کوچه و بازار، محیط کار و غیره مى بایست لااقل به دنبال ایجاد فضایى آرام و دور از فشارهاى روحى و روانى در محیط خانه باشیم تا هم تاثیرات منفى ناشى از آن عوامل بر روى روحیه ما با آرامش داخل خانه خنثى شود و هم ذخیره اى از انرژى مثبت براى رویارویى با روز پراسترس دیگرى فراهم شود.

هنگامى که موضوع ایجاد چنین فضایى در داخل خانه مطرح مى شود همواره تنها نحوه برخورد میان اعضاى خانواده و ارتباطات آنها با یکدیگر مورد توجه قرار مى گیرد حال آنکه اگرچه اینها جزء مهمترین و اصلى ترین عوامل تاثیرگذار بر روى روحیه افراد به حساب مى آیند ولى در کنار آنها نقش شرایط فیزیکى محیط را نیز نمى توان ناچیز شمرد.

دکوراسیون داخلی چیست و ایده های آن از کجا می‌آیند

دکوراسیون داخلی یک هنر است که موجب می‌شود چیدمان وسایل در فضای داخلی به نحوی جذاب خلق شود. سبکهای مختلفی برای دکوراسیون داخلی وجود دارند که هر کدام با ویژگی‌های خاصی از یکدیگر متمایز می‌شوند.

هنر دکوراسیون، نیازمند خلاقیت و ارائه ایده‌های نو و جذاب است تا محیطی زیبا در عین حال آرامش‌بخش را برای ساکنان پدید آورد. علاوه بر این در دکوراسیون داخلی تخصصی از اشیا و لوازم علاوه بر جنبه تزئینی به عنوان اشیا کاربردی استفاده می‌شود. 

اجسام دکوراتیو انواع مختلفی دارند که در قسمت های مختلف فضای داخلی استفاده می‌شوند. با انواع وسایل ساده نیز می‌توان یک دکوراسیون جالب را خلق کرد که با سلیقه هر فردی هماهنگ باشد. دکوراسیون داخلی که به صورت حرفه‌ای ارائه شده باشد از شلوغی و درهم ریختگی به دور است و نظم موجود در محیط حرف اول را می‌زند.

در این مورد استفاده از رنگ ها و سایر اثاثیه باید در جهت زیبایی و خلق یک محیط خاص و متفاوت باشد. رنگ‌آمیزی یکی از کاربردی‌ترین ابزارهایی است که نقشی مهم در طراحی و دکوراسیون داخلی دارد. در سبکهای مدرن و کلاسیک به شکلی متفاوت از ابزارهای تزئینی بهره گرفته می‌شود.

نحوه چیدمان منزل برای داشتن خانه‌ای آرامش‌بخش
 

آیا نحوه آرایش یک دکوراسیون به آرامش ما کمک می‌کند؟

شاید تعجب کنید اما بهترین ایده‌های دکوراسیون به شما کمک می‌کنند تا به آرامش برسید. اگر به صحت این جمله شک دارید، یا مفهوم آن در ذهن شما به درستی شفاف نشده است، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید تا در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی چه برای محل کار و چه برای داخل خانه، آرامش شما را از هر نظر تامین می‌کند؛ یعنی فضا را به گونه‌ای جلوه می‌دهد که آرامش خاطر شما فراهم شود.

خانه به عنوان یک پناهگاه امن برای کسب آرامش از دیر باز شناخته می‌شده است؛ اما اکنون ایده‌های دکوراسیون قادر هستند که فضای خانه را هر چند که کوچک باشد، به محلی جذاب زیبا و آرامش‌دهنده تبدیل کنند. با ساده ترین چیزها که در داخل خانه قرار می‌دهید، می‌توانید امنیت و آرامش را در فضا به وجود بیاورید.

همانطور که درهم ریختگی و بی‌نظمی لوازم و وسایل داخل خانه می‌تواند استرس به شما وارد کند، نحوه صحیح چیدمان لوازم و وسایل و از همه مهم‌تر، انتخاب زیباترین مدل‌ها و رنگ‌ها و طرح‌ها، بهترین راهکار برای کسب آرامش است. در قسمت‌های بعدی تصاویری را قرار می‌دهیم که زیباترین ایده‌های دکوراسیون را برای کسب آرامش بیشتر به شما معرفی می‌کنند. برای کسب آرامش و تبدیل محیط آپارتمان به یک فضای دلنشین، حتماً این تصاویر را با دقت بیشتری بررسی کنید.

در یک فضا عوامل مختلفى همچون رنگ، نور، لوازم موجود، تعداد و نحوه چیدمان آنها و بسیارى موارد دیگر وجود دارند که بر روى روحیه افراد خانواده تاثیر مستقیمى مى گذارند. در نتیجه با قصد ایجاد خانه اى بدون استرس مى بایست همه این موارد و تاثیرات ناشى از آنها به صورت کامل مورد توجه قرار گیرند که در اینجا به تک تک آنها به صورت گذرا خواهیم پرداخت.

رنگ:

از آنجا که هر یک از رنگ ها تاثیر خاصى را بر روى روح و روان ما مى گذارند. هنگام انتخاب رنگى براى یک فضا به نوع کاربرد آن محیط، خصوصیات افراد ساکن و همچنین تاثیرات ناشى از آن بسیار توجه کنید. از میان رنگ ها معمولاً رنگ هاى سرد آرامبخش تر از رنگ هاى گرم هستند ولى تاثیر شادى آفرینى و انرژى بخش رنگ هاى گرم نیز از جایگاه ویژه اى براى دورى از استرس برخوردار است.

نحوه چیدمان منزل برای داشتن خانه‌ای آرامش‌بخش

نور:

براى فضاى خانه تان نور کافى در نظر بگیرید. میزان نور و همچنین کیفیت آن تاثیر مستقیمى بر روى جسم و روح انسان مى گذارد. معمولاً افرادى که در نور کم زندگى و کار مى کنند، انسان هاى افسرده و پریشانى هستند حال آنکه نور زیاد به خصوص بهره مندى از نور خورشید، انرژى مضاعفى را ایجاد کرده و خمودگى و کسلى را از بین مى برد.

از آنجا که نورها نیز رنگ دارند، همان تاثیرات رنگ مورد نظر را به همراه خواهند داشت لذا در انتخاب منابع نورزا براى فضاى خانه تان توجه بیشترى کنید. به عنوان مثال انتخاب نور سفید حاصل از لامپ مهتابى به تنهایى فضاى دلگیر و افسرده کننده را سبب مى شود ولى اگر با نور زرد جایگزین شده و یا لااقل تلفیق شود، چنین نتایجى را نخواهد داشت.

لوازم دکوراسیونى

لوازم دکوراسیونى و کاربردى خانه از چند جنبه بر روى روح و جسم افراد خانواده تاثیر مى گذارند

۱ _ فرم و مدل:

هنگامى که به قصد خرید یکى از لوازم دکوراسیونى و کاربردى مانند مبلمان، صندلى، تختخواب، میز پذیرایى، میز غذاخورى و غیره به فروشگاه هاى مربوطه مراجعه مى کنید، بیش از شرایط ظاهرى آن و جنبه زیبایى شناسى، به نحوه کاربرد و تامین راحتى و آرامش مورد نیازتان اهمیت دهید. خستگى جسم و تنش هاى روح، پس از برگشت به خانه، با نشستن بر روى مبلى هرچند زیبا و گران قیمت ولى نامناسب، اگرچه دیگر تسهیلات لازم فراهم شده باشد، از بین نخواهد رفت.

۲ _ نحوه چیدمان:
به طور قطع شما نیز تجربه ورود به فضایى پر از لوازم دکوراسیونى و کاربردى و همچنین خرده ریزهاى تزئینى را در مکانى نامتناسب به لحاظ وسعت آن هم با این انبوه لوازم داشته اید، در چنین محیطى اگرچه نهایت سعى بر انتخاب بهترین و زیباترین لوازم شده است ولى میزان تراکم آنها در محیط، سبب ایجاد کلافگى و ناآرامى در شما خواهد شد. در خانه بدون استرس مى بایست فضاى کافى براى حرکت هاى آزاد و راحت افراد خانواده با هر نوع وضعیت جسمانى فراهم شود.

لازمه این مسئله حفظ فضاى خالى در میان لوازم و همچنین در نظر گرفتن مسیرهاى پرتردد است.

3- گل و گیاه:
در خانه بدون استرس گل ها و گیاهان طبیعى بسیارى را مى بینید. حضور طبیعت در فضاى خانه به همراه شادابى و لطافت بى مثالش، عامل مهمى براى ایجاد آرامش و دورى از اضطراب و ناراحتى هاى روحى است.

4- تابش نور و جریان هوا:
در چنین خانه هایى، تعداد پنجره ها زیاد بوده و امکان ورود نور خورشید به داخل و همچنین جریان هواى تازه به خصوص در فصل بهار بسیار وجود دارد.

5- صدا:
از آنجا که وجود سروصداهاى ناهنجار بیرونى سبب سلب آسایش و حتى ایجاد استرس مى شود، فراهم کردن تمهیداتى براى جلوگیرى از ورود آنها از طریق پنجره ها، دیوارها و سقف الزامى است. در ضمن در خانه بدون استرس، مى بایست هرگونه صداى ناراحت کننده از بین برود.

به عنوان مثال به جیرجیر درهاى اتاق ها و یا کمدها هنگام باز و بسته شدن، صداى ناهنجار حاصل از درست کار نکردن هواکش ها و یا موتور یخچال و فریزر و موارد دیگرى مانند اینها که ممکن است در هر مکان با توجه به موقعیت آن وجود داشته باشد مى توان اشاره کرد. به این ترتیب با حذف کلیه صداهاى آزاردهنده در حد امکان، صداهاى گوش نواز و روحیه بخش را جایگزین کنید.

گوش دادن به موسیقى هنگام استراحت و همچنین صرف وعده هاى غذایى راهکار دیگرى براى ایجاد آرامش است.

نحوه چیدمان منزل برای داشتن خانه‌ای آرامش‌بخش

- دماى هوا:
مناسب بودن درجه هواى موجود در خانه در کلیه فصول سال، از جمله مشخصات یک خانه بدون استرس است.

قدرت در دست آئینه‌ها و خواص انرژی دهی و روشنگری آنها

زیبایی و جذابیت خاصی که با استفاده از آینه درفضا ایجاد می‌شود قابل چشم‌پوشی نیست. در واقع با هزینه کم می‌توان انعکاس نور طبیعی را در محیط زیاد کرده و چیدمان را به بهترین شکل ممکن بهبود بخشید. در انتخاب رنگ و طرح آینه‌های دکوراتیو لازم است که دقت و وسواس زیادی به خرج دهید تا نتیجه حاصل از آن برای شما جالب باشد.

آینه‌های دکوراتیو ابزارهای طراحی دکوراسیون داخلی هستند و یکی از زیباترین عناصر محسوب می‌شوند. نصب آینه در هر یک از قسمت‌های داخل ویلا یا ساختمان به منزله تامین کردن مقدار نور بیشتر برای همان فضا است. آینه‌ها می‌توانند نور را منعکس کنند و درخشندگی خاصی را برای طراحی داخلی به وجود آورند.

استفاده از انواع آینه‌هایی که با شکل و طرح خاص تولید شده‌اند و نصب آن‌ها در داخل اتاق خواب و سالن نشیمن، به شما این امکان را می‌دهد تا نمای جذاب‌تری را برای محل زندگی خود به وجود آورید.

زیباترین ایده‌ها را می‌توانید با آینه‌های دکوراتیو در نزدیکی درب ورودی ساختمان و بخصوص در سالن بزرگ در داخل ویلاها یا سالن نشیمن اجرا کنید. آینه‌ها ابزارهایی هستند که خاصیت جادویی دارند. با انعکاس نور موجب می‌شوند یک اتاق، بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد؛ بنابراین می‌توانید از آن‌ها برای گسترش جلوه بصری و بزرگ‌تر جلوه دادن یک قسمت از خانه استفاده کنید.

نویسنده: ( بخشی از این متن را خانم الهام اسمعیلى نوشته اند )

منبع: پرتال فرهنگی راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.