سردرد همراه با خشکی گردن

مننژیت و میگرن شایع‌ترین علل سردرد شدید همراه با خشکی گردن می‌باشند. در این مقاله به تفصیل به انواع علل و درمان آن می‌پردازیم.
چهارشنبه، 31 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سردرد همراه با خشکی گردن
سردرد همراه با خشکی گردن

 

مترجم: شیما سادات قائم مقامی
منبع:راسخون




 

مننژیت و میگرن شایع‌ترین علل سردرد شدید همراه با خشکی گردن می‌باشند. در این مقاله به تفصیل به انواع علل و درمان آن می‌پردازیم.
خشکی گردن معمولاً همراه با علائمی مانند سردرد، درد در پشت یا شانه‌ها و بازوها می‌باشد و جزء حالت‌های نادری است که فقط در موارد جدی و خطرناک رخ می‌دهد. بنابراین، خشکی گردن همراه با سردرد می‌بایستی هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود و درمان گردد.
علل
در موارد جزئی، خشکی گردن می‌تواند در اثر نشستن یا خوابیدن در وضعیت نادرست ایجاد شود. اگر این حالت برای مدت زمان بیشتری ادامه یابد، ممکن است منجر به سردرد شدیدی گردد. علائمی که در ادامه ذکر می‌شود هر کدام در اثر بیماری بخصوصی ایجاد می‌گردد:
-سردرد خفیف تا متوسط به همراه خشکی گردن: مننژیت، سردرد تنشی
-سردرد متوسط تا شدید به همراه خشکی گردن: آنسفالیت، میگرن، سردرد سینوزیتی
-سردرد بسیار شدید به همراه خشکی گردن: مننژیت، درد عصب سه قلو یا نورالژی تری ژمینال
آسیب و صدمه
آسیب و صدمه شایع‌ترین علت خشکی گردن همراه با سردرد در افراد است. ضربه‌ی ناگهانی سخت به سر یا صدمه‌ی مغزی به علت افتادن یا تصادف می‌تواند سبب این حالت گردد. گاهی، فرد ممکن است علائم دیگری مانند کاهش سطح هوشیاری، احساس سوزش یا وزوز گوش‌ها و غیره را نیز تجربه کند.
مننژیت باکتریایی
مننژیت التهاب مننژها یا همان پرده‌هایی است که مغز را در برگرفته‌اند. همان طور که از نام آن مشخص است، مننژیت باکتریایی به علت باکتری‌هایی ایجاد می‌گردد که ابتدا بخش فوقانی دستگاه تنفس را تحت تأثیر قرار می‌دهند و سپس به مننژها یا پرده‌های مغز حمله می‌کنند. مننژیت باکتریایی در مقایسه با سایر انواع مننژیت بسیار نادر است. خشکی گردن، سردرد، تب بالا، گیجی و غیره علائم مننژیت باکتریایی می‌باشند.
مننژیت ویروسی
مننژیت ویروسی به علت ویروسی به نام انترو ویروس ایجاد می‌گردد. این بیماری بسیار شایع است و نیز در مقایسه با مننژیت باکتریایی خفیف‌تر است. مننژیت ویروسی همچنین یکی از علل عمده‌ی خشکی گردن همراه با سردرد در کودکان است. ویروسی که سبب مننژیت می‌گردد، به سرعت و آسانی در محیط‌های غیر بهداشتی منتشر می‌شود. گرفتگی عضلانی، تب، سردرد، گلو درد، تغییرات رفتاری، خشکی گردن از علائم مننژیت ویروسی می‌باشند.
استرس
استرس یکی از علل کمتر شناخته شده‌ی سردرد همراه با خشکی گردن و بازوها است. امروزه استرس به طور شایع در افراد از همه‌ی گروه‌های سنی وجود دارد. سردرد تنشی، به خصوص، در اثر انقباض ماهیچه‌های گردن ایجاد می‌شود و موجب افزایش خشکی گردن می‌گردد. بجز استرس، سردرد میگرنی نیز می‌تواند سبب خشکی گردن شود.
درمان و روش‌های درمانی خانگی
در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم مذکور یا تجربه‌ی درد سر و گردن و عدم بهبودی با گذشت مدت زمان طولانی، بهتر است هرچه سریع‌تر با پزشک مشورت نمایید. برای درمان مناسب و مؤثر خشکی گردن لازم است علت زمینه‌ای این علائم هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود. پزشک به منظور تشخیص علت از روش‌های تصویر برداری نظیر رادیوگرافی با اشعه‌ی ایکس یا تصویر برداری استفاده می‌کند.MRI مغناطیسی یا همان
خشکی گردن که بر اثر آسیب و صدمه ایجاد می‌گردد به سرعت تشخیص داده می‌شود. مننژیت باکتریایی به کمک نمونه‌ گیری از مایع نخاعی مشخص می‌گردد. این بیماری به کمک آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود. با این حال، ضروری است در مراحل ابتدایی و اولیه‌ی بیماری تشخیص داده شود و درمان گردد. هیچ نوع درمانی برای مننژیت ویروسی وجود ندارد و این بیماری خود محدود شونده است به طوری که با کمک آنتی بادی‌ها و پادتن‌هایی که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شود، درمان می‌گردد. اما پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش سایر علائم نظیر تب و گلو درد و غیره تجویز نماید.
-اگر به دنبال درمان‌های خانگی هستید، ماساژ گردن و نرمش‌های کششی گردن به درمان این علائم در موارد خفیف آن کمک می‌کند.
-گردن خود را به آرامی ماساژ دهید و به آهستگی و ملایمت حرکات کششی گردن را انجام دهید اما در انجام این حرکات افراط نکنید زیرا ممکن است موجب رگ به رگ شدن ماهیچه‌های گردن گردد.
-از سوی دیگر استفاده از سرما درمانی، به عنوان مثال قطعات یخ نیز می‌تواند موجب کاهش التهاب و درد در گردن شود.
-برای پیشگیری از سردردهایی که در اثر استرس ایجاد می‌شوند، از روش‌های کنترل استرس استفاده کنید.
اگر علائم حتی پس از استفاده از این روش‌های درمانی برطرف نشوند، بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. بیشتر علت‌های ذکر شده برای سردرد همراه با خشکی گردن، در صورت دریافت درمان مناسب و به موقع درمان می‌گردند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.