اخلاق در محل کار

تشخیص و تمییز درست از نادرست در محل کار به طور فزاینده‌ای سخت است چون خط جدا کننده‌ی این دو مات مانده است. در این مقاله ما سعی می‌کنیم که اهمیت بایدها و نبایدهایی که شما را از تخلف در حساسیت‌های محل کار حفظ
پنجشنبه، 29 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اخلاق در محل کار
اخلاق در محل کار

 

مترجم:حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

تشخیص و تمییز درست از نادرست در محل کار به طور فزاینده‌ای سخت است چون خط جدا کننده‌ی این دو مات مانده است. در این مقاله ما سعی می‌کنیم که اهمیت بایدها و نبایدهایی که شما را از تخلف در حساسیت‌های محل کار حفظ می‌کنند برای شما توضیح دهیم.
به نظر می‌رسد که خیلی زمان طولانی می‌گذرد از وقتی که رفتار اخلاقی واقعیت ناگفته‌ی هر تجارت آگاهانه بود. هرگز ست کد رفتاری وجود نداشت، رفتار اخلاقی با حضور والایی زندگی می‌کرد و به طور محکم و استوار در هر تصمیمی که گرفته می‌شد ریشه انداخته بود.
حالا جنبه‌های مربوط به درستی رفتار در تجارت به منطقه‌ی خاکستری حرکت کرده است و هر کس از تعبیر خودش نسبت به درست و غلط پیروی می‌کند. چون که اخلاق به مرور از کنترل ما خارج شده است زمان آن است که به پایه‌ها و اساس‌ها برگردیم و در درون نگری، زیاده روی کنیم.
درک پایه‌های اخلاق . . .
اخلاقیات به عنوان اصولی که ارزش‌ها و قوانین اخلاقی را طرح ریزی می‌کنند تعریف می‌شوند. آن شاخه‌ای از فلسفه است که سوالات اخلاقی را از طریق یک سری خطوط راهنمای رفتاری مرتب می‌کند. محل کار، گروهی از افراد است که ترکیبی از طرز فکرها و حضور تصورات است که اغلب منجر به رقیق شدن درک اخلاق می‌شوند.
درک اخلاق در محل کار اهمیت بالایی دارد چون جمع شدن افراد از صدها قشر و فرهنگ باعث می‌شود که محیط دمدمی مزاج شود و موجب تفاوت‌های غیر ضروری شود که می‌تواند به مثمرثمر بودن آسیب بزند و منجر به صدمات غیر قابل جبرانی شود.
اخلاق در محل کار
چه چیزی رفتار اخلاقی را در کار تشکیل می‌دهد؟
راستی و صداقت :
این ویژگی سخت در اول صف ایستاده است چون صداقت غیر قابل مذاکره است. صداقت باید در روشی که شما کار می‌کنید، در طرز برخورد شما، در تعاملاتی که شما با همکاران خود دارید و تقریباً در تمام کارهایی که انجام می‌دهید بازتاب کند. اگر چه ممکن است سخت باشد که شما در هر زمینه‌ای کاملاً شفاف باشید اما امتحان کردن آن واقعاً آسیب نمی‌زند. تمام تلاش خود را در شغل به کار بردن شامل داشتن خلوص در تلاش‌هایتان و بازیکن تیم بودن است. اما مردم راستی و صداقت را تا حدودی داشتن یک خاصیت ضعف تلقی می‌کنند بدون این که قدرت واقعی شخصیت پشت آن را درک کنند.
احترام :
برخورد با مردم با احترام یک نعمت است و در همه‌ی راهها کار می‌کند. آن اینجا تمام نمی‌شود. لازم است که یک فرد احترام فراوانی به کاری که انجام می‌دهد داشته باشد بر خلاف این که برای حضور در اداره نیز به او پول پرداخت می‌شود. کمبود احترام باعث می‌شود که محل کار آشفته و بی‌نظم شود و در این صورت کیفیت کار یقیناً پایین می‌آید. کارمندانی که با احساس مردگی به اداره پا می‌گذارند هرگز 100 % توان خود را نمی‌توانند به کارشان بدهند و اهمیتی ندارد که حق الزحمه پولی آنها ممکن است چقدر بالا باشد.
مهارت حرفه‌ای و تخصص :
مهارت حرفه‌ای به کل طیف ویژگی‌هایی که شامل نظم، دقت، مسئولیت پذیری، فداکاری، راستی و درستی است اشاره می‌کند. اگر چه همه‌ی ما در مورد بی‌توجهی به این ویژگی‌ها تا حدودی، گناهکار هستیم اما تبدیل کردن این ویژگی‌ها به عادت هیچ کاری برای شغل ما انجام نمی‌دهد. خود نمایی کردن بر سر کار با خواب آلودگی، نا دیده گرفتن قوانین شرکت، بی‌خودی سپری کردن زمانی که شما باید در آن مدت کار انجام دهید و عموماً داشتن گردن درد باعث می‌شود که شما فرد غیر حرفه‌ای شوید. دوباره لازم نیست که بگوییم که این کارها برابر با خودکشی حرفه‌ای است.
تعیین حدود و مرزها :
این واقعیت بماند که ما در یک دنیای دیوانه زندگی نمی‌کنیم که در آن تبعیض نژادی، زن ستیزی، جنسیت گرایی، زناکاری، هم جنس بازی و یا هر چیزی که به هویت دیگری تعدی می‌کند پذیرفتنی باشد. دیدگاه شما در مورد این مسائل هر چه که باشد هرگز نگذارید که به صورت داوری کسانی که با آنها کار می‌کنید دربیاید. بسیار مهم است که تجارت و شغل خود را از چنین چیزهای محدود کننده‌ای دور نگه دارید چون تجارت مال شما نیست.
اخلاق: برای خود نگه دارید و یا ترک کنید؟
پیروی از کد شخصی اخلاق موجب مسئولیت پذیری نسبت به کسی می‌شود. آن، شماتیک بزرگتری از چیزهاست، هدف و جهت را تعیین می‌کند و موجب معنی دادن به تعقیبات حرفه‌ای و شخصی می‌شود. اخلاقیات فردی یک نقش مهم را به هنگام جذب احساس اخلاق بین کارمندان بازی می‌کنند. هر یک از ما این حق را داریم که هر کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم. اما این حقوق توسط یک سری قوانین که برای مقید کردن ذهن شکل گرفته‌اند، اداره می‌شوند. این قوانین چیزی نیستند اما اخلاقیات چرا، هستند. بنابراین هر کاری باید با حق درست و مناسب انجام شود وگرنه منجر به آشفتگی و هرج و مرج می‌شود. هر فردی که تصویر روشنی از اخلاقیات فردی داشته باشد می‌تواند به جدیت اطاعت و وفاداری از آنها در محل کار مربوط باشد.
بنابراین وقتی که ما مفهوم مسئولیت پذیری را به ذهن می‌آوریم فرض می‌شود که حس وجدان در ذهن ما نیز شعله ور می‌شود. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی که ما از قبل یک حس به سیخ کشیده از درست و غلط را داریم؟ در دنیای امروز برای ما تعجب آور نیست که ببینیم کسی اسرار تجاری ما را لو داده است و احساس خیلی متفاوتی داریم وقتی که می‌شنویم کسی برای دریافت این اسرار پول پرداخت کرده است. در این دوره و زمانه، رعایت اصول اخلاقی برای مردم یک انتخاب است؛ اگر تصور کنند که طرف مقابل آن، درست است انتخاب می‌کنند که در طرف مقابل آن باشند.
با عدم تعیین شفاف و روشن حدود بین درست و غلط، کارفرمایان و کارمندان احساس راحتی می‌کنند تا از اصول خودشان پیروی کنند؛ چیزی که آنها به کار می‌گیرند. امروزه، موفقیت اهمیت دارد حتی اگر با گذاشتن پا بر روی کسانی دیگر به دست آمده باشد. برای مردم راحت شده است که واقعیت ناراحت کننده‌ای به نام حقیقت را کنار بگذارند و به دنبال ستاره‌ها باشند. با این روش، آنها واقعاً خیلی، زمانی به فکر کردن اختصاص نمی‌دهند تا بر مبنای اصول اخلاقی کلی عمل کنند.
وفاداری، تعهد و حقوق دست به دست می‌روند تا یک فرهنگ کاری را در محیط کار خلق کنند. آن، ادبیات تجاری و شغلی را بهبود می‌بخشد و به حل مشکلات داخلی به روش کارآمدانه کمک می‌کند. به خاطر تفاوت‌ها در اخلاقیات فردی، لازم است که هر کارمند در یک طرح اخلاقی معمول و رایج قرار داده شود. بنابراین نیاز است که استانداردهای اخلاقی برای سازمان پیش نویسی شوند. پیروی از این اخلاقیات می‌تواند یک انتخاب فردی باشد که تنها می‌تواند توضیح داده شود و یا مورد انتظار باشد. به هدف گذاری و صبر و شکیبایی زیادی نیاز است تا یک محیط کاری بر مبنای اخلاق ایجاد شود که با گذشت سالها موجب رشد فردی و حرفه‌ای می‌شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.