كشت آزمايشي كاكتوس‌ بدون خار براي خوراك دام

وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: وزارت جهاد كشاورزي از كشت آزمايشي كاكتوس‌هاي بدون خار براي تامين علوفه دام خبر داد. به گزارش موج به نقل از وزارت جهاد كشاورزي ، كشت آزمايشي كاكتوس‌هاي بدون خار به منظور بررسي سازگاري و باهدف توليد علوفه دام در مناطق گرم و خشك كشور صورت گرفت.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كشت آزمايشي كاكتوس‌ بدون خار براي خوراك دام
كشت آزمايشي كاكتوس‌ بدون خار براي خوراك دام
كشت آزمايشي كاكتوس‌ بدون خار براي خوراك دام

منبع:خبر گذاری موج
وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: وزارت جهاد كشاورزي از كشت آزمايشي كاكتوس‌هاي بدون خار براي تامين علوفه دام خبر داد.
به گزارش موج به نقل از وزارت جهاد كشاورزي ، كشت آزمايشي كاكتوس‌هاي بدون خار به منظور بررسي سازگاري و باهدف توليد علوفه دام در مناطق گرم و خشك كشور صورت گرفت.
محمد مهدي كابلي مديركل دفتر محصولات علوفه‌اي و ذرت دانه‌اي، افزود: وزارتخانه به دنبال تنوع محصولات علوفه‌اي است و با توجه به شرايط اقليمي و محدوديت منابع آب در برخي مناطق و مراتع كشور، كاكتوس‌هاي بدون خار مي‌توانند علوفه خوبي در اين مناطق توليد كنند.
مديركل دفتر محصولات علوفه‌اي و ذرت دانه‌اي با اشاره به اين كه در سال جاري، شش گونه كاكتوس بدون خار علوفه‌اي و ميوه‌اي در استان‌هاي ايلام، خوزستان و بوشهر در شرايط قرنطينه‌اي به صورت آزمايشي كشت شده است، گفت: پس از اطمينان از سازگاري كاكتوس‌ها در مناطق گرم و خشك كشور، كشت بافت به منظور تكثير آنها پس از اخذ مجوز از سازمان حفظ نباتات آغاز خواهد شد.
كابلي اظهار داشت: ژرم پلاسم اين نوع كاكتوس‌ها از كشور تونس وارد ايران شده و زيرنظر كارشناس تونسي موسسه ايكاردا، زير كشت آزمايشي قرار گرفته است.
وي خاطر نشان كرد: دو سال گذشته نيز يك گونه كاكتوس علوفه‌اي بدون خار در سطح يك هزار متر مربع و تحت چند رژيم بدون آبياري، هفته‌اي يكبار، دو هفته يكبار و سه هفته يكبار آبياري در منطقه قصرشيرين و بوشهر كشت آزمايشي شد و تحقيقات نشان داد در مناطق غرب كشور، استعداد كشت اين نوع كاكتوس‌ها وجود دارد.
مديركل دفتر محصولات علوفه‌اي و ذرت دانه‌اي ادامه داد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در چند سال آينده تا 400 هكتار از زمينهاي كشاورزي در استان‌هاي كرمانشاه، بوشهر، ايلام، خوزستان و ساير مناطق مستعد كشور به منظور تامين خوراك دام، زيركشت كاكتوس‌هاي علوفه‌اي و ميوه‌اي خواهد رفت.
كابلي در مورد عملكرد اين گياه گفت: در صورتي كه ميزان بارندگي 200 تا 600 ميلي متر باشد، اين نوع كاكتوس‌ها 20 تا 100 تن در هكتار علوفه تر، توليد مي‌كنند.
وي افزود: كاكتوس‌هاي بدون خار از جمله داراي 85 درصد آب، 5/1 تا 2 درصد پروتئين، حدود 5/1 درصد چربي و 6/8 درصد فيبر هستند.
كاكتوس‌هاي بدون خار با بيش از 4 ميليون هكتار سطح زيركشت از جمله مهمترين منابع مورد استفاده خوراك دام و انسان در مناطق گرم و خشك دنيا است و مكزيك با 3 ميليون هكتار، تونس 650 هزار هكتار و ايتاليا و آفريقاي جنوبي به ترتيب 70 و 30 هزار هكتار؛ بالاترين سطح زيركشت اين گياه را دارند.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما