خطرات و مشکلات ناشی از اضافه وزن

اگر علم دروغ نگفته باشد، چاقی وضعیتی ناسالم، پرخرج و به سرعت در حال رشد است. طبق تحقیقی که توسط بررسی های سلامت عمومی و آزمایشات غذایی انجام گرفت، مشخص شد که %65 از امریکایی ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند. با بالا رفتن این آمار، مشکلات سلامتی مرتبط با آن و هزینه های پزشکی نیز بالاتر میرود که برآورد می شود در ایالات متحده سالانه چیزی درحدود 150 بیلیون دلار باشد. باوجود %15 بچه های امریکایی که دچار چاقی هستند، گمان نمی رود که این مشکل به زودی برطرف شود. بگذارید ابتدا کمی درمورد معنا و مفهوم اضافه وزن و چاقی صحبت کنیم.
سه‌شنبه، 20 فروردين 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات و مشکلات ناشی از اضافه وزن
خطرات و مشکلات ناشی از اضافه وزن
خطرات و مشکلات ناشی از اضافه وزن

اگر علم دروغ نگفته باشد، چاقی وضعیتی ناسالم، پرخرج و به سرعت در حال رشد است. طبق تحقیقی که توسط بررسی های سلامت عمومی و آزمایشات غذایی انجام گرفت، مشخص شد که %65 از امریکایی ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند. با بالا رفتن این آمار، مشکلات سلامتی مرتبط با آن و هزینه های پزشکی نیز بالاتر میرود که برآورد می شود در ایالات متحده سالانه چیزی درحدود 150 بیلیون دلار باشد. باوجود %15 بچه های امریکایی که دچار چاقی هستند، گمان نمی رود که این مشکل به زودی برطرف شود. بگذارید ابتدا کمی درمورد معنا و مفهوم اضافه وزن و چاقی صحبت کنیم.
هر فرد یک محدوده وزن سلامتی دارد و اگر از این محدوده فراتر رود، عوارض و عواقب جسمی قابل توجهی برای او به دنبال خواهد داشت. درجه ای که از این محدوده بیرون بروید تعیین می کند که دچار اضافه وزن هستید یا چاق به شمار می روید. متخصصین سلامتی عقیده دارند که اگر وزنتان %20 بالاتر از این محدوده باشد، فردی چاق به حساب خواهید آمد اما آنها که اضافه وزن دارند، وزنشان کمتر از %20 بالاتر از این محدوده است. بااینکه چاقی مشکلات بسیار بیشتری را به دنبال خواهد داشت، اما آنها که مبتلا به اضافه وزن هستند نیز چندان از این خطرات دور نیستند.
حال که مفهوم اضافه وزن برایتان مشخص شد، بهتر است به بررسی مشکلات و خطرات خاص مربوط به این افراد بپردازیم.
اضافه وزن موجب ابتلا به بیماری های قلبی می شود
هرچه اضافه وزنتان بیشتر باشد، خطر مرگ های زودرس نیز در شما افزایش خواهد یافت. حملات قلبی اولین عامل مرگ در میان مردان امریکایی مشخص شده است.
رابطه بین اضافه وزن و بالا رفتن احتمال حملات قلبی به این بستگی دارد که بدن چطور به این افزایش مصرف چربی واکنش می دهد. به طور طبیعی، بدن میزان ثابتی آب، کربوهیدرات، چربی و پروتئین به همراه ویتامین ها و موادمعدنی در خود نگه می دارد. بالا بودن غلظت چربی کلی بدن، سطح سدیم، کلسترول و چربی تری گلیسیرید را در جربان خون بالا می برد. این عارضه بسیار دشوار و پردردسر خواهد بود چون کلسترول HDL، یکی از کاهنده های خطر ابتلا به بیماری های قلبی، با کلسترول بد و ناسالم جایگزین می شود. نتیجه آن می تواند بیماری قلبی کرونری باشد که میتواند منجر به حملات قلبی شود.
اضافه وزن همچنین فشارخون را نیز بالا می برد و باعث می شود قلبتان سخت تر کار کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش یابد. یکی دیگر از عواقب خطرناک اضافه وزن بالا رفتن احتمال دردهای سینه مربوط به آنژین (گلودرد) و مرگ های ناگهانی ناشی از حملات قلبی (که بدون نشانه ها قبلی اتفاق می افتد) باشد.
شایان ذکر است که پایین آوردن حتی % 10-5 از اضافه وزنتان می تواند شما را از این مشکلات دورتر کرده و در مسیر سلامتی قرار دهد.
اضافه وزن موجب ابتلا به سرطان می شود
هورمون ها کلید رابطه بین اضافه وزن و خطر ابتلا به سرطان هستند. تحقیقی که در ژورنال پزشکی نیو انگلند چاپ شده بود، اینطور نتیجه گیری می کرد که همه انواع سرطان ها در افرادیکه حجم بدنشان بیشتر است، شایعتر می باشد. حجم بدن فقط با نرخ رهایی از سرطان در ارتباط نیست که در افراد چاق و سنگین تر پایین تر است. برای محکم کردن این بحث، ژورنال پزشکی نیو انگلند خاطر نشان می کند که %15 از مرگ های ناشی از سرطان، با داشتن اضافه وزن در ارتباط بوده است.
برای مثال، بالا بودن چربی در قسمت شکم، خطر سرطان روده را بالا برده و رفلکس معده ناشی از اضافه وزن احتمال سرطان مری را افزایش می دهد.
خیلی ترس آور به نظر می رسد اما خوشبختانه بالا بردن فعالیت بدنی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند خطر ابتلا به سرطان را پایین آورده، درنتیجه همه میتوانند در زندگی خود تغییر و بهبودی ایجاد کنند.
اضافه وزن موجب ابتلا به سنگ صفرا می شود
رابطه دقیق بین وزن بدن و سنگ صفرا کاملاً قطعی نیست اما سنگ صفرا در افرادیکه اضافه وزن دارند بیشتر ایجاد می شود. و ریسک ابتلا به سنگ صفرا در این افراد هفت مرتبه بالاتر از افرادی است که وزن عادی دارند. سنگ صفرا ذرات سختی در کیسه صفراست که باعث درد در ناحیه شکم و حالت تهوع می شود. گرچه این بیماری به اندازه بیماری های قلبی و سرطان مشکل ساز نیست، اما هنوز هم برای درمان آن نیاز به عمل جراحی است که برداشتن کل کیسه صفرا معمولاً بهترین و کارآمدترین روش است.
اطلاعاتی که سنگ صفرا را با وزن بدن ارتباط می دهد برپایه ساخت و ترکیب این سنگ ها بناشده است که از رنگدانه های صفرا و کلسترول تشکیل شده است. ترکیب کلسترول از کلسترول اضافی که بدن به آن نیاز ندارد ساخته شده است. تحقیقات و مطالعات مقایسه ای بین رژیم های غذایی نشان می دهد که در رژیم هایی که در آن بیشتر از چربی های حیوانی و قند استفاده می شود و مقدار فیبر و سبزیجات مصرفی در آن کم است، سنگ صفرا بیشتر اتفاق می افتد. واکنش خودکار به ترس از سنگ صفرا اصلاح رژیم غذایی است اما یادتان باشد پایین آوردن سریع وزن هم می تواند احتمال ایجاد سنگ صفرا را افزایش دهد. بهترین روش کاهش تدریجی وزن، ورزش و فعالیت جسمانی بیشتر و افزایش مصرف ویتامین C در رژیم غذاییتان می باشد.
اضافه وزن موجب ابتلا به دیابت می شود
با بالا رفتن تعداد افرادیکه اضافه وزن دارند، آمار ابتلا به دیابت نیز بالا می رود. در حال حاضر، بیش از 75 میلیون امریکایی به دیابت مبتلا هستند. از آنجا که داشتن اضافه وزن می تواند با ابتلا به دیابت نوع I و II، مشکلات دیگری نیز برای افراد ایجاد کند، میتوان آن را عامل مستقیم در ابتلا به دیابت نوع II دانست. دیابت نوع II با مقومت انسولین مشخص می شود و احتمال ایجاد این بیماری در شما بر عوامل خطرزایی مثل اینکه چقدر اضافه وزن داشته باشید، چه مدت دچار اضافه وزن هستید، و چربی های اضافی در کدام قسمت از بدنتان انباشته شده است، می باشد.
وزن بدن و شروع دیابت نوع II برپایه رابطه سلول های چربی و انسولین با یکدیگر در ارتباط هستند. سلول های بدن شما برای آوردن گلوکز به انسولین نیاز دارند اما سلول های چربی مقاومت بیشتری درمقابل انسولین دارند و میزان بالایی از گلوکز غیرلازم را در جریان خون می گذارند و انرژی کافی و مورد نیاز برای سلول ها را فراهم نمی کنند.
خوشبختانه، انجمن دیابت در امریکا، اظهار می دارد که 150 دقیقه ورزش درهفته و کاهش %7-5 از وزن بدن می تواند خطر ابتلا به دیابت را در شما تا %58 پایین بیاورد. این خبری بسیار دلگرم کننده است اما رابطه بین اضافه وزن و دیابت نوع II را نباید به هیچ عنوان نادیده انگاشت.
اضافه وزن موجب ابتلا به سکته می شود
سکته جزء 5 عامل اول مرگ است. زمانیکه بین ذخیره خون مغر وقفه ایجاد می شود، خطر فوری برای فرد به دنبال خواهد داشت. گرچه عوامل خطرزای دیگری نیز وجود دارند، اما سکته نیز مستقیماً با چاقی و اضافه وزن در ارتباط است. ژورنال اینترنال مدیسین تحقیقی را منتشر می کند که نشان می دهد افرادیکه %20 اضافه وزن دارند، تا %50 احتمال ابتلا به سکته در آن بیشتر است. این تحقیق همچنین توضیح می دهد که اضافه وزن بالای %20 این خطر را دوچندان می کند.
باتوجه به این آمار، دانستن رابطه بین وزن و سکته اهمیت زیادی پیدا می کند. مهمترین تاثیر آن این است که اضافه وزن با نازک کردن شریان های خونی بر آنها تاثیر می گذارد. رگ های خونی زمانیکه نازکتر می شوند، ایجاد لخته در آنها در آنها ساده تر شده که می تواند بعدها منجر به ایجاد سکته شود. نازک شدن رگ های خونی می تواند با بالا رفتن فشارخون، پایین بودن فعالیت بدنی و رژیم های غذایی که حاوی مقدار زیادی کلسترول هستند، در ارتباط باشد. متاسفانه، برخی از افرادی که اضافه وزن دارند به طور منظم ورزش نمی کنند و در رژیم های غذاییشان از مقدار زیادی کلسترول استفاده می کنند که به طرز قابل توجهی احتمال ایجاد سکته را در آنها بالا می برد. اصلاح رژیم غذایی و ورزش می تواند بعدها خطر ایجاد سکته را در این افراد پایین بیاورد.
اضافه وزن موجب ایجاد خفگی می شود
اگر بگوییم که اضافه وزن خفگی ایجاد می کند شاید کمی اغراق کرده باشیم اما این مسئله در اختلالات خواب تاحدودی حقیقت دارد. افرادیکه اضافه وزن دارند، بیشتر در خطر ابتلا به حبس نفس موقع خواب می باشند. این مشکل باعث بالا رفتن خستگی، از دست رفتن حافظه، بدکاری جنسی، و افزایش تصادف ها در محل کار در فرد میشود.
بیش از 12 میلیون امریکایی به حبس نفس مبتلا هستند و بیش از %50 از آنها اضافه وزن دارند. این اصلاً تعجب آور نیست چراکه حبس نفس در افرادیکه گردن ها و گلوهایی کوتاه و پهن دارند بیشتر اتفاق می افتد. این ویژگی در اکثر افرادیکه اضافه وزن دارند دیده می شود.
با اینکه می توانید این مشکل را با اصلاح و تغییر طرز خوابیدن و پوشیدن ماسک های مخصوص درمان کنید، اما معمولاً موفقیت آمیزترین روش کاهش وزن است.
خطرات و تغییرات مناسب
وقتی به مشکلات مختلف ناشی از اضافه وزن نگاهی می اندازید، کاملاً آشکار میشود که اصطلاح "هرچه بزرگتر، بهتر" اینجا صدق نمی کند. عوامل خطرزایی که می تواند بعدها زندگی شما را تهدید کند، نشان می دهد که باید هرچه سریعتر در شیوه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. قبلاً درمورد برخی از این راه حل ها مثل تغییر در رژیم غذایی (کلسترول و سدیم کمتر، میوه و سبزیجات بیشتر) و افزایش فعالیت بدنی صحبت کردیم. اگر خودتان یا یکی از نزدیکانتان را در خطر می بینید، بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص می باشد. چک آپ های مداوم می تواند به شما کمک کند از وضعیت سلامتی خود مطلع شده و شیوه زندگی خود را تغییر دهید. مطمئن باشید ارزشش را خواهد داشت.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.