مدیریت اوقات فراغت

توجه به آغاز فصل تابستان و مطرح شدن مسئله اوقات فراغت و اهمیت مدیریت بهینه آن ، تهیه برنامه های مفید در این رابطه ضروری به نظر می رسد . آنچه حائز اهمیت است آشنائی خانواده ها ، والدین و فرزندان با چگونگی گذران سودمند این زمان است . امروزه موضوع اوقات فراغت از چنان جایگاهی برخوردار است که برخی آن را به عنوان فرهنگ جامعه مطرح کرده اند ،‌چرا که چگونگی استفاده از زمان ریشه در فرهنگ ها دارد .
پنجشنبه، 22 فروردين 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مدیریت اوقات فراغت
مدیریت اوقات فراغت
مدیریت اوقات فراغت

منبع:http://daneshnameh.roshd.ir
توجه به آغاز فصل تابستان و مطرح شدن مسئله اوقات فراغت و اهمیت مدیریت بهینه آن ، تهیه برنامه های مفید در این رابطه ضروری به نظر می رسد .
آنچه حائز اهمیت است آشنائی خانواده ها ، والدین و فرزندان با چگونگی گذران سودمند این زمان است .
امروزه موضوع اوقات فراغت از چنان جایگاهی برخوردار است که برخی آن را به عنوان فرهنگ جامعه مطرح کرده اند ،‌چرا که چگونگی استفاده از زمان ریشه در فرهنگ ها دارد .
لذا این زمان می تواند فرصتی برای رشد فردی ، افزایش آگاهی درباره سرگرمی ها ، پی بردن به توانمندی ها و علائق ، درک نیازهای جسمی و روحی و یا بالعکس زمانی برای تنزل فرهنگی و شخصیتی باشد .
از طرفی اگر برنامه ریزی صحیحی وجود داشته باشد ، زمان فراغت به خدمت رشد و تعالی افراد بویژه نوجوانان و جوانان درخواهد آمد . اما در صورتی که برنامه از پیش تعیین شده ای در نظر گرفته نشود ، جز اتلاف وقت ، شکل گیری تفکرات منفی ، بی حوصلگی ، افت راندمان کاری ، کاهش خلاقیت و بالاخره ناهنجاری و آسیب های اجتماعی پیامدی حاصل نخواهد شد .
اساساً اگر اندیشه به سمت اهداف مثبت گرایش پیدا نکند به خمودی و نهایتاً منفی گرائی می انجامد .
اندیشمندان کارکردهای مختلفی را برای اوقات فراغت در نظر گرفته اند که از میان آنها به موارد زیر می توان اشاره کرد :
استراحت ، تجدید قوا و تمدد اعصاب
تفریح و سرگرمی ( دوری از فعالیت های منفی )
رشد شخصیت و برقراری تعادل در شکل گیری هویت
کسب معلومات و ارتقاء آگاهی ها
پرورش و شکوفایی استعداد و خلاقیت ها
که حصول به همه این موارد مستلزم آموزش صحیح است . بنابراین برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوان ضمن اینکه نقش مکمل در برنامه های رسمی تربیتی آنان ایفا می کند مانع از گسترش بزهکاری شده و در شکل پیشرفته خود جوانان را مسئولیت پذیر ، جامع و مشارکت جو به بار می آورد .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.