تعيين هدف، ايجاد تغيير، و موفقيت!

تحقيقات به ما نشان مي دهد که فقط %3 از مردم براي خود هدف تعيين مي کنند و اين افراد هم معمولاً جزء ثروتمندترين افراد هستند. اما چرا بايد اين آمار اينقدر پايين باشد؟ دلايل مختلفي براي آن وجود دارد اما دليل که ما مي خواهيم به آن بپردازيم، اين است که مردم معمولاً نمي دانند که چطور بايد اينکار را انجام دهند يعني نمي دانند چطور بايد براي خود هدف تعيين کنند. جالب توجه نيست؟ ما 12سال بچه ها را به مدرسه مي فرستيم که ديپلم بگيرند. خيلي از آنها بعد از گرفتن ديپلم به دانشگاه راه پيدا مي کنند.
يکشنبه، 25 فروردين 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعيين هدف، ايجاد تغيير، و موفقيت!
تعيين هدف، ايجاد تغيير، و موفقيت!
تعيين هدف، ايجاد تغيير، و موفقيت!

منبع:http://www.khanevadeh.i
تحقيقات به ما نشان مي دهد که فقط %3 از مردم براي خود هدف تعيين مي کنند و اين افراد هم معمولاً جزء ثروتمندترين افراد هستند. اما چرا بايد اين آمار اينقدر پايين باشد؟ دلايل مختلفي براي آن وجود دارد اما دليل که ما مي خواهيم به آن بپردازيم، اين است که مردم معمولاً نمي دانند که چطور بايد اينکار را انجام دهند يعني نمي دانند چطور بايد براي خود هدف تعيين کنند.
جالب توجه نيست؟ ما 12سال بچه ها را به مدرسه مي فرستيم که ديپلم بگيرند. خيلي از آنها بعد از گرفتن ديپلم به دانشگاه راه پيدا مي کنند. ما خيلي از اصول مهم مثل تاريخ، اقتصاد، ادبيات، علوم، و از اين قبيل را به آنها آموزش مي دهيم، اما از يک مهارت بسيار مهم غافل مي شويم: تعيين هدف. ما به خاطر کسب نمره بالا به آنها جايزه مي دهيم و تشويقشان مي کنيم که وارد دنياي مملو از علم و دانش شوند، اما آمادگي لازم براي رسيدن به آن زندگي که مي خواهند را به آنها نمي دهيم.
و براي برطرف کردن اين نياز، گذراندن يک ترم دانشگاهي يا حتي يک نصفه ترم کافي است تا به آموزش اين مسئله اختصاص داده شود. به نظر نمي رسد که بتوانيم سيستم آموزشي را به همين راحتي تغيير دهيم، اما اين دليل نمي شود که دست از آموزش شما هم برداريم.
من مطمئنم که هدف يابي به شما کمک مي کند راحت تر به نتيجه دلخواهتان برسيد و آنچه که از زندگي مي خواهيد را به دست آوريد. چه عادت به تعيين هدف داشته باشيد، چه قبلاً اينکار را انجام مي داده ايد و الان ديگر حوصله آن را نداريد و چه تابه حال براي خود هدف تعيين نکرده باشيد، آموزش هايي که به شما ارائه مي کنيم کمک مي کند تا زندگي بهتري براي خود بسازيد.
درس 1: روياپردازي کنيد...کاغذي سفيد جلوي رويتان قرار دهيد و همينطور که اجازه مي دهيد تخيلاتتان به هر کجا که ميخواهد پرواز کند، هرچه به فکرتان مي آيد روي کاغذ بنويسيد. خيلي از ما آدم بزرگها توانايي خيالپردازي را از دست داده ايم و اين مايه تاسف است. با خيالپردازي مي توانيد هنوز به آينده اميدوار باشيد و هرکجا اميد باشد، موفقيت هم هست. خوب پس تکليف اين هفته تان خيالپردازي است. مي خواهم بتوانيد يک ليست خوب از ايده هاي مختلف جمع کنيد. ليست شما بايد حداقل شامل 25 ايده نشات گرفته از تخيلتان باشد، درمورد اينکه مي خواهيد چه بکنيد يا چه داشته باشيد.
درس 2: بعد از تکميل ليستتان ، 24 تا 48 ساعت صبر کنيد بعد هر آيتم موجود در ليست را خوانده و از خود بپرسيد چرا؟ اگر نتوانستيد در يک جمله بيان کنيد که چرا چنين خيالي داشته ايد و چرا مي خواهيد به آن برسيد، پس ديگر آن ايده يک خيال نخواهد بود و نمي تواند براي شما هدف باشد. روي اين ايده ها خط بکشيد.
درس 3:سؤالات زير را براي تک تک ايده هايي که هفته پيش روي کاغذ آورديد از خود بپرسيد.
1. آيا اين واقعاً هدف من است؟
2. آيا براي همه افرادي که در اين هدف دخيل هستند، عادلانه و منصفانه است؟
3. آيا با اهداف ديگر من تطابق دارد؟
4. آيا از نظر احساس مي توانم متعهد شوم که اين هدف را به انجام برسانم؟
5. آيا مي توانم خودم را تصور کنم که به اين هدف رسيده باشم؟
بايد بتوانيد براي هر هدف به همه اين 5 سؤال پاسخ مثبت بدهيد، درغير اينصورت روي آن اهداف هم خط بکشيد.
به اين نکات کمي فکر کنيد: آيا اين واقعاً هدف خود من است يا کسان ديگري ميخواهند من به اين هدف برسم؟ آيا اين هدف کار صحيح و درستي است؟ آيا رسيدن به اين هدف من را از رسيدن به اهداف ديگرم باز مي دارد؟ دست يافتن به اهداف معمولاً کار دشواري است. آيا مطمئن هستيد که مي توانيد متعهد شويد که به اين هدف برسيد؟ اگر نمي توانيد خودتان را تصور کنيد که به اين هدف رسيده ايد، پس به احتمال زياد توانايي رسيدن به آن را نخواهيد داشت.
اين هفته به سؤالات بالا فکر کنيد و سعي کنيد به آنها پاسخ بدهيد. وقتي کارتان در اين مرحله نيز تمام شد احتمالاً ليستتان خيلي کوچکتر از اول شده است. اشکالي ندارد چون شما کم کم به تشخيص هدفي که توانايي رسيدن به آن را داشته باشيد نزديکتر مي شويد.
درس 4: اين چند سؤال را براي هرکدام از اهدافي که روي کاغذتان باقي مانده از خود بپرسيد.
آيا رسيدن به اين هدف.......
1. من را خوشبخت تر مي کند؟
2. من را سلامت تر مي کند؟
3. من را ثروتمند تر مي کند؟
4. باعث مي شود دوستان بيشتري پيدا کنم؟
5. به من آرامش فکر مي دهد؟
6. من را مطمئن و استوارتر مي کند؟
7. روابط من را با ديگران ارتقا مي دهد؟
اگر نتوانستيد حداقل به يک سؤال از اين پرسشها براي هر هدف پاسخ مثبت بدهيد، آن هدف را از ليستتان حذف کنيد. موقع پاسخ دادن به اين سؤالها حتماً خانواده تان را هم در نظر داشته باشيد. و لذت را با خوشبختي اشتباه نگيريد.
درس 5: بعد از پرسيدن سؤالاتي که در قسمت 4 گفته شد مطمئناً چند مورد از اهدافتان حذف خواهند شد. در واقع اينها هدف واقعي براي شما نبوده اند. اينها فقط افکار و اميال شما در اين برهه از زمان بوده اند.
اهداف باقيمانده را به سه دسته جداگانه تقسيم کنيد: کوتاه مدت (مدت زمان لازم براي رسيدن به آن هدف يک ماه يا کمتر باشد)، متوسط (مدت زمان لازم براي رسيدن به آن هدف يک ماه تا يک سال باشد) و دراز مدت (مدت زمان لازم براي رسيدن به آن هدف بيش از يک سال باشد).
اينکار به شما کمک مي کند تا بتوانيد اهداف کوتاه مدت خود را از اهداف مربوط به آينده جدا کنيد.
يادتان باشد: بعضي از اهدافتان بايد آنقدر بزرگ باشد که باعث شود توانايي هايتان را ارتقاء دهيد. بعضي از اهداف بايد در دراز مدت حاصل شود که شور و شوق شما را حفظ کرده و ناکامي هايتان را از اهداف کوتاه مدت کاهش دهد. بعضي از اهداف بايد کوچک باشد تا شما را منظم کند. بعضي از اهداف (مثل کاهش وزن، موفقيت در فروش، تحصيلات و از اين قبيل) نياز به تحليل و مشاوره دارد تا ببينيد در حال حاضر در چه وضعيتي هستيد و به کجا ميخواهيد برسيد.
درس 6 و درس آخر: بعد از تقسيم اهداف کلي، مطمئناً هدف هاي جزئي نيز خواهد بود که براي رسيدن به آن اهداف لازم است. اين اهداف را نيز روي کاغذ آورده و دسته بندي کنيد.
حتماً از روي روند جدول اهداف براي رسيدن به اهدافتان پيش رويد. خودتان مي توانيد انتخاب کنيد. ممکن است نتوانيد در يک زمان روي همه اهدافتان باهم کار کنيد. پس اگر تا پايان سال وقت براي کار کردن روي يک يا دو مورد از اهدافتان را داريد، عجله نکنيد. تلاشتان را بيشتر کنيد اما کاري نکنيد که وقت رسيدن به هيچکدام از اين اهداف را پيدا نکنيد و همه را نيمه تمام رها کنيد.
وقتي اهدافتان را تعيين کرديد و فعاليت هاي لازم براي رسيدن به هر کدام از آنها را نيز مشخص کرديد، کمي از نگراني هايتان کم خواهد شد. مطمئن باشيد خيلي بيشتر از هم سن و سالان خود براي آينده برنامه ريزي کرده ايد. پس خوشا به حالتان.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما