دستگاه سونوگرافی و تولید انرژی هسته‌ای

به گزارش پایگاه‌اینترنتی دویچه‌وله (رادیو آلمان)، مدتهاست محققان تلاش می‌كنند از این امواج در سایر زمینه‌ها استفاده كنند، از جمله ضدعفونی كردن و از بین بردن باكتری‌ها و تركیبات مضر شیمیایی به كمك امواج ماورای صوت. از نظر پروفسور "تیموتی میسون" (‪ (Timothy Mason‬كه در دانشگاه "كاونتری" (‪ (Coventry‬در انگلیس تدریس می‌كند، امواج ماورای صوت حاوی انرژی هستند كه به صورت هدفمند بر روی واكنش‌های شیمیایی تاثیر می‌گذارند
يکشنبه، 25 فروردين 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستگاه سونوگرافی و تولید انرژی هسته‌ای
دستگاه سونوگرافی و تولید انرژی هسته‌ای
دستگاه سونوگرافی و تولید انرژی هسته‌ای

منبع:http://forum.p30world.com
با شنیدن نام دستگاه سونوگرافی یا همان فرستنده امواج ماورای صوت، اولین چیزی كه به خاطر شنونده می‌رسد تصویرهای محوی از جنین است كه از مادری باردار گرفته شدند، اما كاربرد امواج ماورای صوت به همین جا ختم نمی‌شود.
به گزارش پایگاه‌اینترنتی دویچه‌وله (رادیو آلمان)، مدتهاست محققان تلاش می‌كنند از این امواج در سایر زمینه‌ها استفاده كنند، از جمله ضدعفونی كردن و از بین بردن باكتری‌ها و تركیبات مضر شیمیایی به كمك امواج ماورای صوت. از نظر پروفسور "تیموتی میسون" (‪ (Timothy Mason‬كه در دانشگاه "كاونتری" (‪ (Coventry‬در انگلیس تدریس می‌كند، امواج ماورای صوت حاوی انرژی هستند كه به صورت هدفمند بر روی واكنش‌های شیمیایی تاثیر می‌گذارند.
وی می‌گوید: این نوع صوت، طول موجی از صداست كه در صوت‌های مخصوص سگ كاربرد دارد، چرا كه دارای فركانس بسیار بالایی است كه انسان قادر به شنیدن آن نیست. این امواج هنگامی كه هدفمند مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند انرژی بسیار زیادی را منتقل كنند.
به كمك دستگاه‌های سونوگرافی، امواج درون رگ تابیده می‌شود. طول موج بالای این امواج، آب موجود در رگ را جوش می‌آورد و سبب تشكیل حباب‌های بسیار ریزی می‌شود كه دوام زیادی ندارند و به سرعت می‌تركند و تركیدن حباب ها انرژی زیادی آزاد می‌كند.
انرژی زیاد به معنای آن است كه در فضای بسیار كوچك درون رگی حرارت تا ‪ ۶‬هزار درجه سانتی گراد بالا می‌رود، یعنی دمایی به اندازه دمای سطح رویی خورشید.
بالا رفتن دما تا این حد و تركیدن حباب‌ها فشاری ‪ ۵۰۰‬برابر فشار اتمسفر تولید می‌كند، فشاری كه كه تنها یك چشم بر هم زدن دوام دارد.
البته می‌توان این حباب‌ها را به نوعی ریزبمب تشبیه كرد، چرا كه آزاد شدن این میزان انرژی، بر مولكول‌های اطراف حباب تاثیر می‌گذارد. تیموتی میسون در این‌باره می‌گوید: تصور كنید این انرژی كنار یك تركیب شیمیایی مثلا كنار یك مولكول مضر آزاد شود. هیچ پیوند شیمیایی نمی‌تواند در این شرایط پایدار بماند، در نتیجه در پی ضربه ناگهانی ناشی از تركیدن یك حباب كوچك تجزیه می‌شود."
علاوه بر آن، میكرو حباب ها، مولكول‌های آب را به رادیكال آزاد تبدیل می‌كنند و رادیكال‌های آزاد از نظر شیمیایی ذرات مضری هستند كه مولكولهای اطرافشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
پروفسور "نایس" (‪ (Uwe Neis‬از دانشگاه صنعتی "هامبورگ هاربورگ" (‪ (Hamburg-Harburg‬می‌گوید: "با این روش می‌توان باكتری‌ها و یا سایر موجودات ذره‌بینی را كه معمولا در آب موجودند بدون مصرف مواد شیمیایی ضدعفونی‌كننده مانند كلر از بین برد. یعنی ضدعفونی با امواج ماورای صوت.
پروفسور نایس و همكارانش در آزمایشگاه دانشگاه هامبورگ - هاربورگ، آب آلوده را از لوله‌ای كه به درون آن امواج ماورای صوت تابیده می‌شود عبور می‌دهند و از آن سوی لوله، آب ضدعفونی شده تحویل می‌گیرند.
البته این روش ضدعفونی در حال حاضر بسیار گران است و علاوه بر آن، هزینه برق مصرفی با دستگاه فرستنده امواج را نیز باید در نظر گرفت. با وجود این گروه پروفسور نایس در حال تكمیل روشی است كه به خصوص برای شناگران حساس به كلر استخرهای شنا جالب خواهد بود.
پروفسور نایس در این‌باره می‌گوید: دیواره‌های استخرهای شنا باید مرتب تمیز شوند و برای این منظور مكنده‌های تمیزكننده مخصوصی وجود دارد. از ما پرسیده شد كه آیا می‌توان آنها را با امواج ماورای صوت تركیب كرد، به طوری كه بتوان هم زمان دیواره استخر را تمیز و آب آن را ضدعفونی كرد؟ البته ما در حال حاضر راه عملی قطعی پیدا نكردیم، اما مشغولیم."
اما تركیب امواج ماورای صوت و تركیبات شیمیایی داستان دیگری است، روشی كه در آن هسته اتم هدف قرار می‌گیرد و ذوب هسته، انرژی فوق‌العاده زیادی آزاد خواهد كرد. در سال ‪ ۲۰۰۲‬یك محقق آمریكایی به نام "روسی تالیارخان" (‪Taleyarkhan‬ ‪ (Rusi‬این روش را امتحان كرد.
او سعی كرد با فرستادن امواج ماورای صوت درون استون، محلولی كه برای پاك كردن لاك ناخن از آن استفاده می‌شود، اتم‌های استون را تجزیه كند. از نظر تئوری تركیدن حباب‌های تولید شده در محلول می‌تواند هسته اتم‌های استون را ذوب كند.
ذوب هسته اتم همانی است كه انرژی هسته‌ای تولید می‌كند. اكنون تصور كنید با كمك یك فرستنده امواج ماواری صوت و یك ظرف استون بتوان تمام انرژی مورد نیاز شهر را تامین كرد!
اما ذوب اتمی كه در حال حاضر در راكتورهای اتمی صورت می‌گیرد نیازمند افزایش دما تا حدود ‪ ۱۰۰‬میلیون درجه سانتیگراد است. این نوع آزمایش‌ها تا تولید انرژی هسته‌ای هنوز فاصله بسیاری دارند.
اما بسیاری امیدوارند كه روزی بتوان به همین سادگی و بدون نیاز به راكتورهای پرهزینه اتمی، انرژی هسته‌ای تولید كرد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما