قدرت اسلام مافوق همه قدرتهاست

«ريچارد كاتم» استاد علوم سياسي دانشگاه پترزبورگ آمريكا كه در سال 57 به عنوان چهره اي منتقد نسبت به سياستهاي اين كشور در ايران معرفي شده بود، در دوران اقامت امام در پاريس، با امام خميني(ره) ديدار و گفتگو كرد. «كاتم» در اين ديدار با اشاره به تحولات شكل گرفته در نهضت، اين گونه مي گويد: «عقيده عمومي» بر اين است كه اگر شاه برود كودتا بعد از كودتا خواهد شد. ...آيا شما از قدرت خودتان و محبوبيتتان مطلع هستيد؟
سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قدرت اسلام مافوق همه قدرتهاست
قدرت اسلام مافوق همه قدرتهاست
قدرت اسلام مافوق همه قدرتهاست

«ريچارد كاتم» استاد علوم سياسي دانشگاه پترزبورگ آمريكا كه در سال 57 به عنوان چهره اي منتقد نسبت به سياستهاي اين كشور در ايران معرفي شده بود، در دوران اقامت امام در پاريس، با امام خميني(ره) ديدار و گفتگو كرد.
«كاتم» در اين ديدار با اشاره به تحولات شكل گرفته در نهضت، اين گونه مي گويد: «عقيده عمومي» بر اين است كه اگر شاه برود كودتا بعد از كودتا خواهد شد. ...آيا شما از قدرت خودتان و محبوبيتتان مطلع هستيد؟ من در كتاب خودم تحليل كرده ام كه مصدق از وسعت قدرت و محبوبيت خود مطلع نبود و چون نبود، خودش را كم و آمريكا را خيلي قوي تصور مي كرد و باعث كودتا شد. اما من درباره شما از طريق مصاحبه هايتان متوجه شده ام كه معتقديد قدرت آمريكا خيلي زياد نيست كه همه پيشامدها متكي به آمريكا باشد. اما در ايران بسياري قدرت آمريكا را خيلي بزرگ مي كنند. اين آگاهي به شما خيلي قدرت مي دهد.»(1)
امام خميني(ره) در توضيح «كاتم» فرمودند: «فرق بين نهضت دكتر و اين نهضت اين است كه آن نهضت سياسي بود و مردم ما هم با جنبه سياسي وارد شده بودند و بعضي اشتباهات هم بود كه آن اشتباهات منجر به شكست شد.
لكن اين نهضت مذهبي و اسلامي است و پيش ما قدرت اسلام مافوق همه قدرتهاي مادي ابرقدرتهاست. مي بينيد كه اين قدرت است كه مشت را در برابر تانك و مسلسل قرار داده است و پيرزنها را به خيابانها كشانده است و بچه هاي كوچك را به تكاپو واداشته است. اين قدرت مذهب و معنويت است. اتكاي ما به خداوند و معنويت است و هيچ قدرتي در عالم نمي تواند در مقابلش بايستد. همانطور كه ملتي كه به چنين قدرتي متكي است در برابر تمام قدرتها؛ مي ايستد. اما اسطوره قدرتها در مردمي كه مدتها زير شكنجه بودند، اسطوره ها درست مي شود .
آن چيزهايي كه هست چند برابر جلوه مي كند و ما مي خواهيم با قدرت الهي اين اسطوره ها را بشكنيم و ملتي كه تاكنون در زير شكنجه شاه و پدر شاه بوده اند، از زير شكنجه بيرون بياوريم و به قدرتها هم نشان بدهيم كه اگر ملتي چيزي را نخواهد، نمي توان با سرنيزه به او تحميل كرد. اين سرنيزه يك نظامي نيست كه آن را بشكنند، قدرت معنوي است و قدرت نظامي قدرت قيام ندارد.»(2)
امام(ره) در بخشي ديگر از سخنان خود مي فرمايند :... يك مطلبي كه در تمام تاريخ ايران سابقه اي نداشته است، چنين قيام و نهضتي و اين به نظر ما مي آيد كه يك نظر الهي قدرت مافوق طبيعت در اين قضيه و راهنماي اين امر است. خوب است كه حالا ايران را ببينيد كه اولا خيانتهاي بالفعل شده را، هر روز در بسياري از جاهاي ايران كشتار هست، بدون هيچ بهانه اي. همين امروز در تشييع جنازه اي كه خود دستگاه اجازه داده بود يك افسر دستور حمله داد در حالي كه تظاهراتي نبود. در يك ميدان شهر آدمكشي شروع شد و بسياري را كشتند و زخمي كردند و.... (3)
مطبوعات هفدهم بهمن 57 از كسالت خفيف امام كه بر اثر كثرت كار و ملاقاتهاي فشرده عارض شده است، گزارش مي كنند. امام با وجود سن بالا و نياز به استراحت، هر روز علاوه بر مطالعه و شنيدن گزارشها و تحليلهاي داخلي و خارجي، چندين ملاقات عمومي و خصوصي نيز دارند كه در اغلب آنها بياناتي نيز عنوان مي كنند.
تحليلهاي مفسران معروف بين المللي از حوادث ايران در اين روزها گاه به واقع مبتذل و مضحك است. مفسر معروف بي بي سي «ريچارد اوپنهايمر» در تفسير طولاني خود بعد از انتصاب دولت بازرگان، نظري دارد كه از بي اطلاع ترين فرد خارجي نيز بعيد به نظر مي رسد. از پيش مسلم بود كه امام تنها نخست وزير تعيين مي نمايند و انتخاب اعضاي كابينه با ايشان نيست، بلكه مطابق مرسوم با خود نخست وزير است و اين مطلبي است كه امام در فرمان خويش نيز به آن اشاره كردند. مفسر بي بي سي چنين تفسير مي كند: «اين حقيقت كه آية ا... خميني ديروز تنها نام مهندس بازرگان را ذكر كرد و نه نام تمام اعضاي دولت موقت را نشان مي دهد كه وي مي خواهد حداقل در حال حاضر اندك اندك دكتر بختيار را تحت فشار قرار دهد و خواستار مقابله فوري نيست.(4)

پي نوشت:

1- ديدار امام /اقامتگاه علوي. كيهان 18 بهمن 57
2- تاريخ سياسي بيست و پنج ساله ايران / ج 2 صص 335-330
3- كيهان 57.11.18 ص 3/ تشييع جنازه دكتر نجات اللهي است .





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.