قتل در آرامش

مسموميت با گاز منواكسيدكربن گاز منو اكسيد كربن بي رنگ و بي بو بوده كه بر اثر احتراق ناقص توليد مي شود؛ به طوري كه بخاري، آبگرمكن، شومينه و اجاق گازها به علت سيستم تهويه نامناسب (دودكش) عامل مسموميت با گاز منو اكسيد كربن (Co) مي شود.
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قتل در آرامش
قتل در آرامش
قتل در آرامش

مسموميت با گاز منواكسيدكربن

گاز منو اكسيد كربن بي رنگ و بي بو بوده كه بر اثر احتراق ناقص توليد مي شود؛ به طوري كه بخاري، آبگرمكن، شومينه و اجاق گازها به علت سيستم تهويه نامناسب (دودكش) عامل مسموميت با گاز منو اكسيد كربن (Co) مي شود.

اصول ايمني و پيشگيري از گاز گرفتگي و مسموميت با منواكسيد كربن

كنترل و انسداد منافذ مسير دودكش قبل از راه اندازي بخاري بهترين راه پيشگيري از بروز حوادث مسموميت به شمار مي رود و دقت و توجه به داغ بودن دودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است.
همچنين داشتن كلاهك مخصوص براي دودكش در پشت بامها براي جلوگيري از عدم بروز خاموشي بخاري و به دنبال آن انتشار گاز«CO» اهميت بالايي دارد. فراموش نكنيد استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد در پيشگيري از اين مسموميت از اهميت بالايي برخوردار است و بخاريهاي بدون دودكش به هيچ عنوان از توليد گاز «CO» جلوگيري نمي كند.

پيشگيري از مسموميت با گاز «CO» بسيار ساده است

- استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد در پيشگيري از اين مسموميت از اهميت بالايي برخوردار است و بخاريهاي بدون دودكش به هيچ عنوان از توليد گاز «CO» جلوگيري نمي كند.
- كنترل و انسداد منافذ مسير دودكش قبل از راه اندازي بخاري بهترين راه پيشگيري از بروز حوادث مسموميت به شمار مي رود .
- دقت و توجه به داغ بودن دودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است. اگر لوله دودكش بخاري شما سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودكش است. دراين صورت بايد ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازكردن قسمتي ازدر يا پنجره، تهويه در محيط ايجاد نماييد.
- همچنين داشتن كلاهك مخصوص براي دودكش در پشت بامها براي جلوگيري از عدم بروز خاموشي بخاري و به دنبال آن انتشار گاز «CO» اهميت بالايي دارد.
- رنگ شعله بخاري و وسايل پخت و پز بايد آبي باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و يا نارنجي باشد، حتماً نقص در سوخت رساني و كمبود اكسيژن در محيط است كه سريعاً بايد تعمير و سوخت رساني شود. اگر رنگ شعله بخاري آبي نباشد ممكن است هواي كافي به بخاري نرسيده و توليد گاز منواكسيد كربن كند.
- در صورت استفاده از وسايل گرمايشي مانند بخاري و شومينه، نبايد تمامي روزنه هاي جريان هوا در منزل و بويژه اتاق خواب مسدود شود.
- از نصب آبگرمكن در حمام، روشن كردن شعله هاي اجاق گاز در آشپزخانه براي گرم نگه داشتن محيط داخل خانه، جداً خودداري كرد.
- شومينه مشترك براي چند واحد در صورت كوچك بودن اندازه مجراي خروجي و لوله كشي آن باعث برگشت دود از شومينه روشن طبقات پايين به داخل آپارتمان در شومينه خاموش طبقات بالاتر مي گردد.
- انتهاي تمامي دودكشها بايد حداقل يك متر از سطح بام و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته و داراي كلاهك مخصوص (به شكل H) باشد.
- دودكش واتصالات آن بايد از جنس مقاوم و بدون هيچ گونه منفذ يا نشتي در تمام آن باشد و به كارگيري لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي مجاز نيست.
- شيب لوله هاي افقي درداخل واحدها بايد مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودي لوله در بيرون حداقل سه برابر طول افقي آن باشد.
- قطر لوله دودكش بايد مساوي يا بزرگتر از قطر لوله خروجي دستگاه گازسوز باشد.
- اگر فضاي خود را با شوفاژ و سيستم حرارت مركزي گرم مي كنيد، درزبندي و بستن منافذ به منظور جلوگيري از اتلاف حرارتي بلاملانع مي باشد.
- در صورتي كه از بخاريهاي گازسوز به منظور گرمايش محيط استفاده مي كنيد، حتما مختصري تهويه از طريق در يا پنجره در فضا ايجاد نمائيد و از درزبندي و بستن كامل منافذ خودداري كنيد.
- از قراردادن لوله خروجي بخاري به داخل ظرف آب جداً خودداري كنيد.
- از به كار بردن وسايل گرمايشي بدون نصب دودكش و يا داراي نقص در دودكش جداً خودداري كنيد.
- آبگرمكن هاي ديواري گازي اگر به مدت طولاني روشن باشند، خطرناك مي شوند.
- به كارگيري آبگرمكن هاي ديواري در فضاهاي بسته يا مكانهاي بدون جريان هوا مجاز نيست.
- هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد.
- تمام مسير دودكشها را به منظور اطمينان از هدايت مناسب محصولات احتراق به فضاي بيرون كنترل كنيد.
- هيچ گاه از كباب پز يا منقل درون خانه، گاراژ يا محوطه بسته استفاده نكنيد.
- هيچ گاه از چراغ يا بخاري نفتي يا گازي كه بدون دودكش است، درون خانه، بخصوص هنگام خواب استفاده نكنيد.
- درون خانه، بويژه در محل خوابتان دستگاه هشدار مونواكسيد كربن نصب كنيد.
- تعمير وسايل گرمايشي توسط افراد غير مجرب و بي تجربه و يا نصب آنها توسط افراد خانواده باعث ايجاد خطر مي شود.

علايم مسموميت با گاز منواكسيد كربن

علايم مسموميت با منواكسيد كربن مي تواند طيف وسيعي از علايم را شامل گردد كه در بيماريهاي مختلفي ديده مي شود. متأسفانه بسياري از اين علايم شبيه به علايم سرماخوردگي است و بسياري از افراد فكر مي كنند به دليل سردي هوا دچار سرماخوردگي شده اند سعي مي كنند كه بخوابند.ابتلاي تمام افراد خانواده به علايمي شبيه به آنفلوانزا و بروز مسموميت در افراد ديده مي شود.
سردرد، ضعف جسماني، سرگيجه و بي قراري، تهوع و استفراغ، خميازه كشيدن بيش از حد و كاهش ديد از علايم عمومي مسموميتها با منواكسيد كربن هستند.
همچنين حالت خواب آلودگي شديد، كسلي، خستگي و كاهش قدرت عضلاني از جمله علايم اوليه مسموميت در افراد به شمار مي روند. چنانچه افراد در اين مرحله متوجه چنين علايمي شدند، با خارج شدن از فضاي آلوده مي توانند از پيشرفت مسموميت پيشگيري كنند.
علايم مراحل پاياني و نزديك به مرگ:
كبودي دست، دور لبها و نوك انگشتان از علايم پاياني مسموميت با گاز «CO» به شمار مي روند كه در نهايت فرد دچار تنگي نفس شده و فوت مي كند.

گروه هاي در معرض خطر

تمامي افراد در معرض خطر قرار دارند، ولي كودكان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسيب پذير و در معرض خطر بيشتري با منواكسيد كربن هستند و علايم مسموميت در آنان سريع و با شدت بيشتري ايجاد مي شود. همچنين غلظت گاز منواكسيد كربن در فضاي اتاق در ايجاد مسموميت بسيار مؤثر است.

چگونگي برخورد با افراد مسموم شده با گاز منواكسيد كربن

- فرد مسموم را از محيط آلوده به هواي آزاد منتقل كنيد
- يقه پيراهن و كمربند و لباسهاي تنگ فرد مسموم را باز كنيد
- درصورت امكان اكسيژن دهي، به فرد مسموم انجام شود
- باز نگه داشتن راههاي هوايي و تماس با اورژانس 115در مراحل بعدي درماني بايد مورد توجه قرار گيرد
به ياد داشته باشيد كه خارج كردن افراد مصدوم از محيط آلوده و قرار گرفتن در محيط باز از مهمترين اقدامات پيشگيرانه به شمار مي آيد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.