آسيب ديدگي اسپرم پدر در اثر زندگي ناسالم به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌شود

پژوهشگران هشدار دادند كه آسيب ديدگي ساختاري سلول‌هاي اسپرم به نسل‌هاي بعدي هم منتقل مي‌شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل ازايسنا، پژوهشگران دانشگاه ايداهو در آمريکا اعلام كردند: پدراني که دخانيات و مشروبات الکلي مصرف مي‌کنند، بايد بدانند علاوه بر خود به فرزندانشان نيز آسيب مي‌رسانند.
چهارشنبه، 25 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسيب ديدگي اسپرم پدر در اثر زندگي ناسالم به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌شود
آسيب ديدگي اسپرم پدر در اثر زندگي ناسالم به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌شود
آسيب ديدگي اسپرم پدر در اثر زندگي ناسالم به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌شود

پژوهشگران هشدار دادند كه آسيب ديدگي ساختاري سلول‌هاي اسپرم به نسل‌هاي بعدي هم منتقل مي‌شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازايسنا، پژوهشگران دانشگاه ايداهو در آمريکا اعلام كردند: پدراني که دخانيات و مشروبات الکلي مصرف مي‌کنند، بايد بدانند علاوه بر خود به فرزندانشان نيز آسيب مي‌رسانند.
به گفته اين پژوهشگران، مصرف الکل و دخانيات از عوامل تاثيرگذار بر سلامت اسپرم (سلول جنسي نر) است.
اين گزارش مي‌افزايد كه آسيب ديدگي ساختاري اسپرم موش‌هايي که در معرض مواد سمي قرار گرفته‌اند تا چهار نسل بعد از آنها منتقل مي‌شود.
نتيجه اين تحقيق که در گردهمايي انجمن آمريکايي پيشرفت علوم منتشر شده است، نشان مي دهد كه سلامت پدران بسيار بيشتر از ميزاني است که قبل از اين به نظر مي‌رسيد در سلامت نسل‌هاي بعدي اهميت دارد.
دانشمندان دانشگاه ايداهو در تحقيقات خود بر تاثير مخرب يک سم گياهي به نام وينکلوزولين بر جنين موش مطالعه کرده‌اند. اين ماده شيميايي هورمون‌ها را دچار مشکل مي‌کند.
بر اساس اين گزارش، وينکلوزولين بر تعدادي از ژن‌هاي سلول اسپرم مانند ژن‌هاي مسئول بروز سرطان پروستات اثرگذار است.
موش‌هايي که در معرض اين سم قرار مي گيرند به مشکلاتي مانند رشد بدخيم پروستات، مشکلات کليوي و ناباروري دچار مي‌شوند و اين مشکلات تا چهار نسل بعد از آنها ديده مي‌شود.
سينتيا دانيلز، استاد دانشگاه راتگرز در ايالت نيوجرسي آمريکا و نويسنده چندين کتاب درباره سلامت باروري زنان و مردان با اشاره به نتيجه مطالعه اخير پژوهشگران دانشگاه ايداهو خاطرنشان ساخت؛ علاوه بر اين كه مصرف الکل باعث آسيب ديدگي ساختاري اسپرم مي شود، مصرف دخانيات هم باعث ورود نيکوتين به ترشحات توليدمثلي مردانه مي‌شود.
پروفسور دانيلز متذكر شد: موادي که به باروري آسيب مي‌زنند به طور عمده سرطان زا هم هستند.
نيل مک کلور، استاد دانشگاه کوئينز در ايرلند شمالي و متخصص باروري هم در اين باره اظهار داشت: ساختار مواد وراثتي اسپرم به گونه‌اي است که آسيب پذيري آنها را کم مي‌کند ولي در صورت آسيب ديدن ژن‌هاي سلول اسپرم، امکان رفع آن وجود ندارد.
وي به افرادي که قصد دارند بچه‌دار شوند، توصيه مي‌کند تا جايي که مي‌توانند سالم زندگي کنند.
http://www.salamatnews.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.