نقش قم در پى ريزى افكار انقلابى در نيمه دوم سال ۵۶

شهريور هزار و سيصد و پنجاه و شش نور چشم امام و بهترين شاگرد تربيت يافته مكتب امام، حضرت حاج آقا مصطفى به شهادت رسيد. اين شهادت مثل يك بمب روشنايى بخش و تحرك آفرين در سراسر ايران انفجار نورى ايجاد كرد
چهارشنبه، 8 خرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
نقش قم در پى ريزى افكار انقلابى در نيمه دوم سال ۵۶
نقش قم در پى ريزى افكار انقلابى در نيمه دوم سال ۵۶
 
 
نويسنده:دكتر سيدحسن فيروزآبادى

شهادت حاج آقا مصطفى

شهريور هزار و سيصد و پنجاه و شش نور چشم امام و بهترين شاگرد تربيت يافته مكتب امام، حضرت حاج آقا مصطفى به شهادت رسيد. اين شهادت مثل يك بمب روشنايى بخش و تحرك آفرين در سراسر ايران انفجار نورى ايجاد كرد كه همه قلب ها را روشن كرد و تلاطمى كه بوجود آورد، انقلاب اسلامى را پايه گذارى كرد.
شهادت حاج آقا مصطفى با شكل كاملا شبهه انگيزى كه داشت بلافاصله به رژيم نسبت داده شد و همه ملت ايران در غم امام سوگوار شدند و در خيانت رژيم و استعمار شبهه نكردند. مبارزه آغاز شد. قلب ها به تپش افتاد. حرف هاى امام در رحلت آقا مصطفى كه« الخير فى ماوقع »و اشاره به الطاف خفيه الهى و اطمينان امام نسبت به تحمل مصيبت سنگين موجب ايمان و اعتقاد قلبى ملت ايران و استحكامش نسبت به امام عزيز شد. مجالسى براى حاج آقا مصطفى در جاى جاى ايران برگزار شد.
مردم در اين مجالس شركت كردند. راجع به مفاسد رژيم صحبت كردند. سخنان حضرت امام در شهادت حاج آقا مصطفى را تجزيه و تحليل كردند و نهضت آغاز شد. نهضت عظيم انقلاب اسلامى. خداوند مرحوم حاج آقا مصطفى را در جوار پدر بزرگوارش آن مرد صالح بزرگ تاريخ حضرت امام رضوان الله تعالى عليه و سلام الله عليه از بركات و تفضلاتش در دارالسلام در كنار حضرت رسول (ص ) و اهل بيت (عليهم السلام ) و اولياء بهره مند فرمايد. چهره همه چيز در كشور تغيير كرد.
در اتاق عمل بيمارستان مهر هم فقط سخن از مبارزات مردمى و انقلاب ملت بود. البته همان طور كه گفتم آنهايى كه سابقه هاى گذشته را داشتند، سابقه توده اى داشتند و يا سابقه مبارزات اروپايى را داشتند حرف ها و نظراتى داشتند اما نظرات مردمى مبنى بر اين كه نهضت آغاز شده است، اين نهضت به پيروزى خواهد رسيد، شاه سرنگون خواهد شد،به وسعت در دل مردم جاى خودش را باز مى كرد. هر روز صداى شعارهاى جديدى از كوچه و خيابان و در بين مردم به گوش مى رسيد. در مسافرت هايى كه به نقاط مختلف كشور مى شد بر در و ديوار شهرها و بر در و ديوار آب انبارها، مساجد، كاروانسراهاى قديمى، آثار باستانى و هر گوشه و كنارى شعارهاى انقلابى و شعارهاى مبارزاتى و شعارهاى دعوت به حق، شعارهاى مبارزه با ظلم و ستم چشم را نوازش مى داد.
شهادت حاج آقا مصطفى خمينى آن چنان التهابى در كشور ايجاد كرد و آن چنان نام مبارك امام با قوت و قدرت در سراسر كشور در بين اقشار مختلف ملت مطرح شد كه رژيم به وحشت افتاد و پايه هاى لرزان حكومتش را كه بر قدرت پلنگ كاغذى بنا كرده بود در حال لرزيدن و آتش گرفتن ديد.

مقاله اهانت آميز

- بنابراين وقتى يكى از پليدترين دشمنان امام (ره ) مقاله اى در روزنامه نوشت و اهانت كرد. اهانت روزنامه اطلاعات آن روز باعث خروش خشمگينانه و متكى به ايمان و حركت مجاهدگونه و جهادگونه طلاب عزيز و جوانان عزيز قم شد. آن چنان قوى بر رژيم شوريدند كه رژيم با دست پاچگى تعدادى از فرزندان ملت را به خاك و خون كشيد.
شهادت شهداى قم، انقلاب را و نهال انقلاب را آبيارى كرد. در سراسر كشور، مردم براى چهلم شهداى قم مجلس گرفتند و اعلاميه هاى حضرت امام بود كه هر روز چشم ها و دل ها را نوازش مى داد و مردم را براى انقلاب آماده و آماده تر مى كرد.
در چهلم شهداى قم، مردم تبريز بر كاخ استبدادى نظام شوريدند و شهداى تبريز راه شهداى قم را ادامه دادند و پرچم مبارزه را بالاتر بردند و در اهتزاز قرار دادند و پس از آن اصفهان، تهران، مشهد. . .

گرايش ملت به دين

- منظور من از ذكر اين وقايع صحبت راجع به وقايع انقلاب نيست. به خاطر اين كه اين وقايع انقلاب به طور دقيق و حساب شده در جاى خودش نوشته و ثبت شده و در خاطره ها موجود است و در كتاب ها و نوشته ها در دسترس مردم مى باشد.
آن چيزى را كه من مى خواستم در اين بخش از مطالبم به شما عرضه بكنم چرخش جريانات فكرى و انديشه ها و زنده شدن قلب ها و آغاز مبارزه و گام هاى برداشته شده توسط ملت شريف ايران به سمت ولايت امام خمينى (ره) و ائمه طاهرين و رسول الله(ص ) و خداى متعال بود. اخبار بسيار زيبا، شيرين و دل انگيز انقلاب از شهرهاى مختلف توسط همكلاسى ها آورده مى شد.
اخبار بسيار زيبايى از شهرستان ها و مسافرين شنيده مى شد و شبكه اطلاع رسانى مردمى به سرعت اطلاعيه هاى حضرت امام (ره ) و مراجع تقليد آن زمان و علماى بزرگ را به دست مردم مى رساند و اخبار صحيح را به مردم مى رساند و شايعه و توطئه هاى ساواك و رژيم را خنثى مى كردند. به هر حال آنچه بعد از رحلت حاج آقا مصطفى در ايران پيش آمد، ايران و چهره ايران را زيرورو كرد. چهره غرب زده مستهجن، بى تفاوت، دنيا دوست و خودپرست را به جامعه اى خداپرست، حق جو، مبارز، فداكار، صادق و مردم دوست تبديل كرد و محبت، مهربانى و رفاقت را در بين مردم ايران به شدت گسترش داد و تقويت كرد.

سفر به قم

در تعطيلات نوروز آن سال موفق شدم به همراه همسر و فرزندانم مسافرت كنم. در مسير سفر از شهرهاى مختلف مخصوصا تهران و قم عبور كردم.
چهلم شهداى تبريز در قم برگزار مى شد. در مسجد اعظم قم حضرت آيه الله رضوانى سخنرانى مى فرمودند. در مدرسه خان نمايشگاه بسيار زيبايى از كاريكاتورهاى شاه برپا شده بود. طلاب و جوانان مبارز قمى در كوچه و خيابان و در خيابان هاى اطراف حرم رودرروى مامورين نقاب دار مسلح به سپر و باتوم و سلاح گرم رژيم ايستاده بودند. سخنرانى هاى رضوانى - آن روز وقتى براى استماع سخنرانى حضرت آيه الله رضوانى به مسجد اعظم مشرف شديم، مامورين رژيم تعداد زيادى گاز اشك آور از قسمت درب كنار رودخانه مسجد اعظم به داخل مسجد پرتاب كردند. من و بچه ها بارها در معرض گازهاى شيميايى رژيم قرار گرفتيم اما در مسجد مانديم و فرمايشات ايشان را استماع كرديم.
ايشان با شجاعت تمام، به خوبى نهضت را تشريح كردند، امام را معرفى كردند و ما بهره كافى برديم. خدا بحق محمد و آل محمد مزد شايسته و اجر كافى به حضرت آيه الله رضوانى عنايت بفرمايد. بعد از زيارت و استماع فرمايشات حضرت آيه الله رضوانى براى ديدن نمايشگاه كاريكاتورهاى شاه در مدرسه خان به آن جا رفتيم. در مسير از جلوى صدها نيروى گارد مسلح كه آماده حمله بودند گذشتيم كه بين مدرسه خان و مدرسه فيضيه صف بسته بودند، نمايشگاه مدرسه خان بسيار زيبا بود. كاريكاتورها بى نظير بودند. چهره هاى مختلف شاه را آن چنان كه شايسته آن بود و آن چنان كه نتيجه اعمال او بود و آنچنان كه محصول اعتقادات او بود ترسيم كرده بودند و روى ستون هاى اطراف مدرسه و داخل ايوان و رواق ها بسيار زيبا نصب كرده بودند. بسيار زيبا، اما مامورين در چند مترى درب مدرسه با تمامى سلاح ها و تجهيزات خودشان را آماده حمله به مدرسه نشان مى دادند براى اين كه مردم وارد مدرسه نشوند.
ما موفق شديم از اين نمايشگاه بازديد كنيم، به ما خوشبختانه آسيبى نرسيد. اين سفر و اين توفيق زيارت حرم اهل بيت عليهم السلام در قم و زيارت مولاى ما حضرت فاطمه معصومه (س) بركات زيادى از ادراك امام و انقلاب براى من و خانواده به دنبال داشت آنچه كه من در مورد پيروزى انقلاب مى شنيدم، برايم قطعيت پيدا كرد. از يكى از دوستان اهل قم بعدها شنيدم كه آن روز بعد از خروج مردم از مراسم كتك مفصلى از نيروهاى گارد شاه كه از صبح تا عصر دندان به هم فشرده بودند خورده اند، نوش جان و گواراى وجود و روح انقلابى شان !


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط