نگرشى بر خانواده و اشتغال زن
نویسنده:فاطمه درويشى
زنان اولين افراد خانواده هستند كه صبح قبل از همه كار را شروع مى كنند و آخرين فرد هستند كه دست از كار مى كشند و همچنين از گذشته تا حال زنان از سنين كم چه در شهر و چه در روستا همواره به كار اشتغال داشته اند. ولى در بسيارى از جوامع كار زنان كم ارزش تلقى شده و يا در بسيارى از موارد ثبت نمى شود .امروزه تجديدنظر در مفاهيم اشتغال و بيكارى يكى از مسايل مهم و اساسى مى باشد. انسان به طور طبيعى، گرايش به رشد و تكامل دارد و اصلى ترين تفاوت او با ديگر موجودات داشتن تفكر و خلاقيت است و براساس تفكر علمى، روش هاى نوين و شيوه هاى جديد در زندگى و محيط مادى اطراف خويش بيافريند. در نتيجه پويا بودن، آفريدن و خلق كردن و حركت به سوى تكامل جزو ذاتى انسان است.
پديده اشتغال و كار از ابتداى زندگى اجتماعى بشر مورد توجه بوده است و اشتغال زنان همراه با مردان در مزارع و در خانه، امرى عادى تلقى مى شده و از آنجا كه زنان حدود نيمى از جمعيت جهان را تشكيل مى دهند؛ نقش آنان عمدتا در برنامه هاى ملى و بين المللى در رابطه با نحوه برخورد با مقاطع مختلف زندگى و توسعه سرمايه گذارى، در مناطق در حال پيشرفت مهم تر است كه متاسفانه ناديده گرفته شده است.
اشاره اى كوتاه از وضعيت اشتغال زنان در دو جنگ جهانى خواهيم كرد كه شايد ابعاد قضيه را روشن تر كند. تعداد زنانى كه صرفا خانه دار بودند در اروپا به اوج رسيد. اگرچه براى زن هاى مجرد اشتغال در مشاغل مزدى عادى بود، اكثريت عمده اى از زنان متاهل در آن زمان، كار نمى كردند. در هر دو جنگ مذكور زن ها به اشتغال دعوت شدند تا جاى مردان را كه به نيروهاى مسلح پيوسته بودند، پر كنند. بعد از جنگ جهانى اول، مردان دوباره جاى زنان را گرفتند، ولى پس از جنگ جهانى دوم اين جايگزينى چندان دقيق صورت نگرفت. رشد اشتغال زنان از آن زمان با گسترش مشاغل خدماتى ارتباط نزديكى داشته است. در سطح و محدوده يك خانواده زن نقش هاى خانوادگى را انجام مى دهد و در كسب درآمد و رفاه خانواده سهمى را به عهده دارد، زمانى را صرف آموزش كرده تا امكان رشد و ارتقا پيدا كند. چنانچه ترك شغل نمايد تمام سرمايه گذارى كه در اين راه نموده از بين مى رود و خانواده با نقصان درآمد، دچار شرايط سخت ترى مى گردد. در حالى كه با ورود فرزند مخارج خانواده افزايش هم مى يابد. بنابراين، به نظر مى رسد ترك شغل به واسطه تعدد نقش هاى زنان آثار مطلوبى را در سطح جامعه مى گذارد كه نتايج آن مناسب توسعه اقتصادى و اجتماعى جامعه نخواهد بود. به طور كلى براى اشتغال زنان امكان دخالت چندين نياز به صورت تركيبى وجود دارد. آنان ضمن داشتن انگيزه هاى اقتصادى و ايمنى مى توانند به نيازهاى احترام و تعلق توجه داشته باشند. همچنين در اين مسر براساس نياز خودشكوفايى، استعدادهاى بالقوه خود را بالفعل در آورده و نيازهاى بعدى را هم ارضا نمايند.
ام سلمه از رسول خدا (ص) پرسيد: كار كردن زن در خانه چه مقدار فضيلت دارد؟ فرمود: هر زنى كه به منظور اصلاح امور خانه چيزى را از جايى بردارد و در جاى ديگرى بگذارد خدا نظر مرحمت به او خواهد كرد و هر كس كه مورد نظر خدا واقع شود به عذاب الهى گرفتار نخواهد شد. ام سلمه عرض كرد: يا رسول الله! پدر و مادرم به قربانت، براى زنان ثواب هاى بيشترى بفرماييد. رسول خدا فرمود: هنگامى كه زن آبستن مى شود خدا به او اجر كسى را مى دهد كه با نفس و مالش در راه خدا جهاد مى كند. هنگامى كه بچه اش را بر زمين نهاد به او خطاب مى رسد گناهانت آمرزيده شد. اعمالت را از سر بگير و هنگامى كه بچه اش را شير مى دهد خدا در برابر هر مرتبه شير دادن ثواب آزاد كردن يك بنده در نامه عملش نوشته مى شود. خانم هاى خانه دار علاوه بر كارهاى خانه دارى گاهى فراغت ديگرى هم پيدا مى كنند كه آنها را نيز نبايد بيهوده صرف كرد. در آن اوقات خوب است اشتغالات مرتبى را براى خودشان انتخاب كنند و كنجكاوى كنند و بر علوم و اطلاعات خويش بيفزايند و نتيجه تحقيقاتشان را به صورت كتاب يا مقاله در اختيار ديگران قرار دهند. مى توانند به كارهاى هنرى مانند نقاشى، خطاطى، گلدوزى، خياطى و بافندگى بپردازند. با اشتغال به اين كارها مى توانند هم به اقتصاد خانواده كمك كنند هم به توليد و ترقى اقتصادى جامعه. به علاوه در اثر اشتغال به كار از ابتلا به بيمارى هاى روانى و ضعف اعصاب نيز تا حد زيادى محفوظ خواهند ماند. امير المومنين(ع) فرمود: خدا مومنى را كه به حرفه و كارى مشغول و امين باشد دوست دارد. به هر حال خوب است بانوان نيز شغل و كارى داشته باشند و بهترين كار براى آنها كارى است كه در داخل منزل انجام مى گيرد، تا به خانه دارى و شوهردارى و بچه دارى نيز خوب برسند. اما بعضى از بانوان ميل دارند يا احساس ضرورت مى كنند كه در خارج منزل به كارى مشغول باشند. بهترين و مناسب ترين شغل ها براى بانوان اشتغالات فرهنگى يا پرستارى است. مى توانند در دبستان يا دبيرستان يا كودكستان به تعليم و تربيت دختران كه هم شغل بسيار ارزنده اى است و هم با آفرينش لطيف آنها سازگار است مشغول باشند. يا شغل پزشكى بيمارى هاى زنان يا پرستارى را انتخاب نمايند. اين قبيل اشتغالات هم با طبع لطيف و مهربان بانوان تناسب دارد، هم در انجام آنها نيازى به خلطه و معاشرت با مردان بيگانه را ندارند يا كمتر پيدا مى كنند.به بانوانى كه مى خواهند در خارج منزل به كارى اشتغال داشته باشند توصيه مى شود به نكات زير توجه نمايند:
۱- در انتخاب شغل با شوهرتان تفاهم كنيد و بدون اجازه او شغل نگيريد كه اين امر آرامش و صفاى خانوادگى را بر هم مى زند و زندگى را بر شما و فرزندانتان تلخ مى گرداند. اين حق شوهر است كه اجازه دهد يا ندهد. به شوهران اين قبيل خانم ها توصيه مى شود كه اگر در شغل همسرشان مانعى نمى بينند لجبازى نكنند و اجازه بدهند به شغل مورد پسندش مشغول باشد، هم به مردم خدمت مى كند و هم به اقتصاد خانواده.
۲- در خارج منزل و در محل كار حجاب اسلامى را كاملا رعايت نماييد. ساده و بى آرايش به محل كار برويد از خلطه و معاشرت با مردان بيگانه حتى القوه اجتناب كنيد. اداره جاى كار و خدمت است نه جاى رقابت و خودنمايى. شخصيت به لباس و زر و زيور نيست بلكه به متانت و سنگينى و كاردانى و انجام وظيفه است. آرامش و وقار و سنگينى يك زن مسلمان را حفظ كنيد. هم محترم باشيد هم احساسات و عواطف لطيف همسرتان را جريحه دار نسازيد. لباس هاى زيبا و آرايش و زر و زيورتان را در خانه و براى همسرتان بگذاريد.
۳- در عين حال كه شما در خارج كار مى كنيد اما شوهر و فرزندانتان انتظار دارند از كار خانه دارى و شوهردارى و بچه دارى نيز غفلت نكنيد: با كمك شوهرتان نظافت منزل و طبخ غذا و شستن ظروف و لباس ها و ساير امور خانه را تنظيم كنيد و در مواقع مناسب با هم انجام دهيد. منزل شما بايد مانند منزل ساير مردم بلكه بهتر اداره شود.
كار كردن خارج منزل مجوز اين نيست كه به كارهاى منزل نرسيد و شوهر و فرزندانتان را ناراحت سازيد. كار خارج منزل مقدمه و منزل آسايشگاه شما است. از تنظيم آسايشگاه غفلت نكنيد. به شوهران چنين بانوانى نيز توصيه مى شود كه در امر خانه دارى و بچه دارى حتما با همسرشان تعاون و همكارى نمايند. از او انتظار نداشته باشند كه هم به شغلش ادامه بدهد و هم كارهاى منزل را به تنهايى انجام دهد. چنين انتظارى نه مقتضاى شرع است نه مطابق انصاف و وجدان، نه رسم صفا و محبت و آيين همسردارى. انصاف اقتضا دارد كه كارهاى منزل را در بين خودشان تقسيم نمايند و هر يك از از آنها با تناسب حال و وقت، كارهايى را بپذيرند و انجام دهند.
۴- اگر بچه دار است، يا او را به كودكستانى بسپارد يا نزد شخص امين و دلسوز و مهربانى بگذارد و به محل كار برود. مبادا او را تنها در اتاق بگذارد و برود كه كار بسيار ناروا و خطرناكى است. علاوه بر خطرات احتمالى، موجب ترس و عقده و بيمارى هاى روانى خواهد شد.
۵- اگر احساس ضرورت مى كنيد كه به شغل ديگرى غير از مشاغل مذكور مشغول باشيد، حتما با همسرتان تفاهم نماييد و با اجازه و صلاح ديد او كار بگيريد و اگر موافقت نكرد از آن شغل منصرف شويد و در صورت موافقت سعى كنيد شغلى را انتخاب كنيد كه كمتر با مردان بيگانه در تماس و ارتباط باشيد كه نه به صلاح خودتان مى باشد نه به صلاح جامعه. به هر حال حجاب اسلامى و ساده و بى آلايش بيرون رفتن را حتما رعايت كنيد.
رسول خدا فرمود: بر تعداد فرزندانتان بيافزاييد زيرا من در قيامت به زيادى شما بر ساير ملل افتخار خواهم كرد.
زيرا آنها هستند كه مى توانند مرتبا از كودكان خويش مراقبت و حفاظت نمايند. اگر مادران به وظيفه سنگين و مقدس مادرى آشنا باشند و با برنامه صحيح نونهالان اجتماع را پرورش دهند مى توانند اوضاع عمومى يك اجتماع بلكه جهان را به طور كلى دگرگون سازند. بنابراين ترقى و تنزل، پيشرفت و عقب ماندگى اجتماع در دست بانوان و به اختيار آنهاست. بدين جهت پيغمبر اسلام (ص) فرمود: بهشت در زير پاى مادران است. اطفالى كه هم اكنون در محيط كوچك خانه پرورش مى يابند مردان و زنان آينده اجتماع خواهند بود. هر درسى را كه در محيط خانه و در دامن پدر و مادر فرا گيرند در اجتماع فردا به مرحله عمل خواهند رسانيد. اگر خانواده ها اصلاح گردند اجتماع نيز حتما اصلاح خواهد شد. چون اجتماع به غير از همين خانواد ه ها چيزى نيست. اگر بانوى باهوش و علاقه مندى باشد مى تواند علاوه بر تربيت كردن فرزندان، خدمت علمى ارزنده اى هم انجام دهد. با به كار بستن دستورهاى تربيتى و ملاحظه آثار و نتايج آنها به زودى در فن تربيت تخصص پيدا خواهد كرد. در آن صورت مى تواند به وسيله اطلاعات جالبى كه در اين باره به دست آورده در راه اصلاح تكميل كتاب هاى تربيتى خدمات علمى و ارزنده اى انجام دهد. ليكن يادآورى يك نكته ضرورت دارد. بسيارى از مردم از معناى صحيح تربيت غافل بوده بين تعليم و تربيت فرق نمى گذارند. تربيت را نيز يك نوع تعليم مى پندارند. خيال مى كنند با ياد دادن يك سلسله مفاهيم و مطالب سودمند دينى يا تربيتى و به وسيله پند و اندرزهاى حكما و شعرا و نقل سرگذشت مردان نيك مى توان كودك را كاملا تحت تاثير قرار داد و مطابق دلخواه تربيتش نمود. مثلا گمان مى كنند اگر آيات و روايات مربوط به مذمت دروغگويى را به اطفال ياد دادند و وادارشان كردند چندين حديث و داستان درباره فضيلت راستگويى از بركنند و حتى در حضور مردم بخوانند و جايزه بگيرند، راستگو تربيت خواهند شد. در صورتى كه در مورد تربيت به اين مقدار نمى توان اكتفا نمود. البته از بر كردن آيه و حديث و داستان هاى آموزنده بى اثر نيست. ليكن آثارى را كه از تربيت انتظار داريم نبايد از اين قبيل برنامه هاى صورى انتظار داشته باشيم. اگر در صدد تربيت صحيح و كامل باشيم بايد كودك را در شرايط و اوضاع خاصى قرار دهيم و محيط صالح و مناسبى برايش به وجود آوريم كه طبعا راستگو و صالح و درستكار پرورش يابد. محيط نشو و نما و پرورش كودك اگر محيط راستى، درستى، امانتدارى، ايمان، پاكيزگى، شجاعت، خيرخواهى، مهر، وفا، صميميت، عدالت، كار و كوشش، عفت، آزادى، بلندهمتى، غيرت، فداكارى باشد، كودك نيز با همين صفات خو گرفته تربيت مى شود. همچنين اگر در محيط خيانت، نادرستى، دروغ، حيله بازى، چاپلوسى، كثافت، تعدى و تجاوز، عدم رعايت حقوق، عدم آزادى، بغض و كينه توزى، ستيزه گرى، لجبازى، كوتاه فكرى، نفاق و دورويى پرورش يافت خواه ناخواه بدين صفات زشت خو گرفته فاسد و بد عمل تربيت خواهد شد. در اين صورت پند و اندرزهاى دينى و ادبى گر چه آنها را از بر بخواند اصلاحش نخواهد كرد. صدها آيه و روايت و شعر و داستان به مقدار يك عمل آموزنده تاثير نخواهد كرد - دو صد گفته چون نيم كردار نيست ، پدر و مادر دروغگو نمى توانند به وسيله آيه و حديث كودك را راستگو تربيت نمايند. پدر و مادر كثيف و بى انضباط با عمل خودشان بچه را كثيف و بى انضباط بار مى آورند. كودك بيش از آن مقدار كه به سخنان شما توجه دارد، در اعمال و رفتارتان دقت مى كند. بنابراين پدر و مادرانى كه در صدد اصلاح و تربيت فرزندان خويش هستند بايد قبلا محيط خانوادگى و روابط خودشان و اخلاق و رفتارشان را اصلاح كنند تا فرزندانشان خواه ناخواه صالح و شايسته تربيت شوند.
اما بعد ديگر را هم نبايد ناديده گرفت، اشتغال زن بيش از همه بر خانواده اثر مى گذارد و روابط زن و شوهر و فرزندان را دگرگون مى سازد؛ وقتى اشتغال روزافزون زنان را به كارهاى خارج از خانه در نظر مى گيريم، توجه ما معمولا متوجه زيان هايى مى شود كه از اين راه به كودكان مى رسد ولى اثرات ناگوار اين وضع را بر روحيه مردان مورد توجه قرار نمى دهيم. تحقيقات عينى و مربوط به عقايد از ثبات سازمان خانواده و توزيع وظايف در درون آن حكايت دارد. بنابراين، جا دارد اضافه نمايم كه اشتغال زن صورت تيغ دو لبه مى يابد كه استقلال بيشتر زن بعد مطلوب آن است و تعداد وظايف وى براى اولين بار و به صورتى بسيار سنگين بعد مكمل آن. آندره ميشل در مورد همين تنوع و تعدد وظايف زن در جوامع مختلف به عنوان سرنوشت تراژيك زن چنين مى نويسد: مطالعات در ايالات متحده، فرانسه، لهستان، روسيه و سوئد نشان مى دهد كه حتى اگر زن در خارج از منزل كار كند، سنگين ترين وظايف مربوط به كار منزل را بر دوش دارد و شوهرش در كار منزل بر اساس برابرى به او يارى نمى دهد.
پديده اشتغال و كار از ابتداى زندگى اجتماعى بشر مورد توجه بوده است و اشتغال زنان همراه با مردان در مزارع و در خانه، امرى عادى تلقى مى شده و از آنجا كه زنان حدود نيمى از جمعيت جهان را تشكيل مى دهند؛ نقش آنان عمدتا در برنامه هاى ملى و بين المللى در رابطه با نحوه برخورد با مقاطع مختلف زندگى و توسعه سرمايه گذارى، در مناطق در حال پيشرفت مهم تر است كه متاسفانه ناديده گرفته شده است.
اشتغال زنان
اشاره اى كوتاه از وضعيت اشتغال زنان در دو جنگ جهانى خواهيم كرد كه شايد ابعاد قضيه را روشن تر كند. تعداد زنانى كه صرفا خانه دار بودند در اروپا به اوج رسيد. اگرچه براى زن هاى مجرد اشتغال در مشاغل مزدى عادى بود، اكثريت عمده اى از زنان متاهل در آن زمان، كار نمى كردند. در هر دو جنگ مذكور زن ها به اشتغال دعوت شدند تا جاى مردان را كه به نيروهاى مسلح پيوسته بودند، پر كنند. بعد از جنگ جهانى اول، مردان دوباره جاى زنان را گرفتند، ولى پس از جنگ جهانى دوم اين جايگزينى چندان دقيق صورت نگرفت. رشد اشتغال زنان از آن زمان با گسترش مشاغل خدماتى ارتباط نزديكى داشته است. در سطح و محدوده يك خانواده زن نقش هاى خانوادگى را انجام مى دهد و در كسب درآمد و رفاه خانواده سهمى را به عهده دارد، زمانى را صرف آموزش كرده تا امكان رشد و ارتقا پيدا كند. چنانچه ترك شغل نمايد تمام سرمايه گذارى كه در اين راه نموده از بين مى رود و خانواده با نقصان درآمد، دچار شرايط سخت ترى مى گردد. در حالى كه با ورود فرزند مخارج خانواده افزايش هم مى يابد. بنابراين، به نظر مى رسد ترك شغل به واسطه تعدد نقش هاى زنان آثار مطلوبى را در سطح جامعه مى گذارد كه نتايج آن مناسب توسعه اقتصادى و اجتماعى جامعه نخواهد بود. به طور كلى براى اشتغال زنان امكان دخالت چندين نياز به صورت تركيبى وجود دارد. آنان ضمن داشتن انگيزه هاى اقتصادى و ايمنى مى توانند به نيازهاى احترام و تعلق توجه داشته باشند. همچنين در اين مسر براساس نياز خودشكوفايى، استعدادهاى بالقوه خود را بالفعل در آورده و نيازهاى بعدى را هم ارضا نمايند.
بهترين كارها
ام سلمه از رسول خدا (ص) پرسيد: كار كردن زن در خانه چه مقدار فضيلت دارد؟ فرمود: هر زنى كه به منظور اصلاح امور خانه چيزى را از جايى بردارد و در جاى ديگرى بگذارد خدا نظر مرحمت به او خواهد كرد و هر كس كه مورد نظر خدا واقع شود به عذاب الهى گرفتار نخواهد شد. ام سلمه عرض كرد: يا رسول الله! پدر و مادرم به قربانت، براى زنان ثواب هاى بيشترى بفرماييد. رسول خدا فرمود: هنگامى كه زن آبستن مى شود خدا به او اجر كسى را مى دهد كه با نفس و مالش در راه خدا جهاد مى كند. هنگامى كه بچه اش را بر زمين نهاد به او خطاب مى رسد گناهانت آمرزيده شد. اعمالت را از سر بگير و هنگامى كه بچه اش را شير مى دهد خدا در برابر هر مرتبه شير دادن ثواب آزاد كردن يك بنده در نامه عملش نوشته مى شود. خانم هاى خانه دار علاوه بر كارهاى خانه دارى گاهى فراغت ديگرى هم پيدا مى كنند كه آنها را نيز نبايد بيهوده صرف كرد. در آن اوقات خوب است اشتغالات مرتبى را براى خودشان انتخاب كنند و كنجكاوى كنند و بر علوم و اطلاعات خويش بيفزايند و نتيجه تحقيقاتشان را به صورت كتاب يا مقاله در اختيار ديگران قرار دهند. مى توانند به كارهاى هنرى مانند نقاشى، خطاطى، گلدوزى، خياطى و بافندگى بپردازند. با اشتغال به اين كارها مى توانند هم به اقتصاد خانواده كمك كنند هم به توليد و ترقى اقتصادى جامعه. به علاوه در اثر اشتغال به كار از ابتلا به بيمارى هاى روانى و ضعف اعصاب نيز تا حد زيادى محفوظ خواهند ماند. امير المومنين(ع) فرمود: خدا مومنى را كه به حرفه و كارى مشغول و امين باشد دوست دارد. به هر حال خوب است بانوان نيز شغل و كارى داشته باشند و بهترين كار براى آنها كارى است كه در داخل منزل انجام مى گيرد، تا به خانه دارى و شوهردارى و بچه دارى نيز خوب برسند. اما بعضى از بانوان ميل دارند يا احساس ضرورت مى كنند كه در خارج منزل به كارى مشغول باشند. بهترين و مناسب ترين شغل ها براى بانوان اشتغالات فرهنگى يا پرستارى است. مى توانند در دبستان يا دبيرستان يا كودكستان به تعليم و تربيت دختران كه هم شغل بسيار ارزنده اى است و هم با آفرينش لطيف آنها سازگار است مشغول باشند. يا شغل پزشكى بيمارى هاى زنان يا پرستارى را انتخاب نمايند. اين قبيل اشتغالات هم با طبع لطيف و مهربان بانوان تناسب دارد، هم در انجام آنها نيازى به خلطه و معاشرت با مردان بيگانه را ندارند يا كمتر پيدا مى كنند.به بانوانى كه مى خواهند در خارج منزل به كارى اشتغال داشته باشند توصيه مى شود به نكات زير توجه نمايند:
۱- در انتخاب شغل با شوهرتان تفاهم كنيد و بدون اجازه او شغل نگيريد كه اين امر آرامش و صفاى خانوادگى را بر هم مى زند و زندگى را بر شما و فرزندانتان تلخ مى گرداند. اين حق شوهر است كه اجازه دهد يا ندهد. به شوهران اين قبيل خانم ها توصيه مى شود كه اگر در شغل همسرشان مانعى نمى بينند لجبازى نكنند و اجازه بدهند به شغل مورد پسندش مشغول باشد، هم به مردم خدمت مى كند و هم به اقتصاد خانواده.
۲- در خارج منزل و در محل كار حجاب اسلامى را كاملا رعايت نماييد. ساده و بى آرايش به محل كار برويد از خلطه و معاشرت با مردان بيگانه حتى القوه اجتناب كنيد. اداره جاى كار و خدمت است نه جاى رقابت و خودنمايى. شخصيت به لباس و زر و زيور نيست بلكه به متانت و سنگينى و كاردانى و انجام وظيفه است. آرامش و وقار و سنگينى يك زن مسلمان را حفظ كنيد. هم محترم باشيد هم احساسات و عواطف لطيف همسرتان را جريحه دار نسازيد. لباس هاى زيبا و آرايش و زر و زيورتان را در خانه و براى همسرتان بگذاريد.
۳- در عين حال كه شما در خارج كار مى كنيد اما شوهر و فرزندانتان انتظار دارند از كار خانه دارى و شوهردارى و بچه دارى نيز غفلت نكنيد: با كمك شوهرتان نظافت منزل و طبخ غذا و شستن ظروف و لباس ها و ساير امور خانه را تنظيم كنيد و در مواقع مناسب با هم انجام دهيد. منزل شما بايد مانند منزل ساير مردم بلكه بهتر اداره شود.
كار كردن خارج منزل مجوز اين نيست كه به كارهاى منزل نرسيد و شوهر و فرزندانتان را ناراحت سازيد. كار خارج منزل مقدمه و منزل آسايشگاه شما است. از تنظيم آسايشگاه غفلت نكنيد. به شوهران چنين بانوانى نيز توصيه مى شود كه در امر خانه دارى و بچه دارى حتما با همسرشان تعاون و همكارى نمايند. از او انتظار نداشته باشند كه هم به شغلش ادامه بدهد و هم كارهاى منزل را به تنهايى انجام دهد. چنين انتظارى نه مقتضاى شرع است نه مطابق انصاف و وجدان، نه رسم صفا و محبت و آيين همسردارى. انصاف اقتضا دارد كه كارهاى منزل را در بين خودشان تقسيم نمايند و هر يك از از آنها با تناسب حال و وقت، كارهايى را بپذيرند و انجام دهند.
۴- اگر بچه دار است، يا او را به كودكستانى بسپارد يا نزد شخص امين و دلسوز و مهربانى بگذارد و به محل كار برود. مبادا او را تنها در اتاق بگذارد و برود كه كار بسيار ناروا و خطرناكى است. علاوه بر خطرات احتمالى، موجب ترس و عقده و بيمارى هاى روانى خواهد شد.
۵- اگر احساس ضرورت مى كنيد كه به شغل ديگرى غير از مشاغل مذكور مشغول باشيد، حتما با همسرتان تفاهم نماييد و با اجازه و صلاح ديد او كار بگيريد و اگر موافقت نكرد از آن شغل منصرف شويد و در صورت موافقت سعى كنيد شغلى را انتخاب كنيد كه كمتر با مردان بيگانه در تماس و ارتباط باشيد كه نه به صلاح خودتان مى باشد نه به صلاح جامعه. به هر حال حجاب اسلامى و ساده و بى آلايش بيرون رفتن را حتما رعايت كنيد.
بچه دارى
ثمره ازدواج
رسول خدا فرمود: بر تعداد فرزندانتان بيافزاييد زيرا من در قيامت به زيادى شما بر ساير ملل افتخار خواهم كرد.
تربيت فرزند
زيرا آنها هستند كه مى توانند مرتبا از كودكان خويش مراقبت و حفاظت نمايند. اگر مادران به وظيفه سنگين و مقدس مادرى آشنا باشند و با برنامه صحيح نونهالان اجتماع را پرورش دهند مى توانند اوضاع عمومى يك اجتماع بلكه جهان را به طور كلى دگرگون سازند. بنابراين ترقى و تنزل، پيشرفت و عقب ماندگى اجتماع در دست بانوان و به اختيار آنهاست. بدين جهت پيغمبر اسلام (ص) فرمود: بهشت در زير پاى مادران است. اطفالى كه هم اكنون در محيط كوچك خانه پرورش مى يابند مردان و زنان آينده اجتماع خواهند بود. هر درسى را كه در محيط خانه و در دامن پدر و مادر فرا گيرند در اجتماع فردا به مرحله عمل خواهند رسانيد. اگر خانواده ها اصلاح گردند اجتماع نيز حتما اصلاح خواهد شد. چون اجتماع به غير از همين خانواد ه ها چيزى نيست. اگر بانوى باهوش و علاقه مندى باشد مى تواند علاوه بر تربيت كردن فرزندان، خدمت علمى ارزنده اى هم انجام دهد. با به كار بستن دستورهاى تربيتى و ملاحظه آثار و نتايج آنها به زودى در فن تربيت تخصص پيدا خواهد كرد. در آن صورت مى تواند به وسيله اطلاعات جالبى كه در اين باره به دست آورده در راه اصلاح تكميل كتاب هاى تربيتى خدمات علمى و ارزنده اى انجام دهد. ليكن يادآورى يك نكته ضرورت دارد. بسيارى از مردم از معناى صحيح تربيت غافل بوده بين تعليم و تربيت فرق نمى گذارند. تربيت را نيز يك نوع تعليم مى پندارند. خيال مى كنند با ياد دادن يك سلسله مفاهيم و مطالب سودمند دينى يا تربيتى و به وسيله پند و اندرزهاى حكما و شعرا و نقل سرگذشت مردان نيك مى توان كودك را كاملا تحت تاثير قرار داد و مطابق دلخواه تربيتش نمود. مثلا گمان مى كنند اگر آيات و روايات مربوط به مذمت دروغگويى را به اطفال ياد دادند و وادارشان كردند چندين حديث و داستان درباره فضيلت راستگويى از بركنند و حتى در حضور مردم بخوانند و جايزه بگيرند، راستگو تربيت خواهند شد. در صورتى كه در مورد تربيت به اين مقدار نمى توان اكتفا نمود. البته از بر كردن آيه و حديث و داستان هاى آموزنده بى اثر نيست. ليكن آثارى را كه از تربيت انتظار داريم نبايد از اين قبيل برنامه هاى صورى انتظار داشته باشيم. اگر در صدد تربيت صحيح و كامل باشيم بايد كودك را در شرايط و اوضاع خاصى قرار دهيم و محيط صالح و مناسبى برايش به وجود آوريم كه طبعا راستگو و صالح و درستكار پرورش يابد. محيط نشو و نما و پرورش كودك اگر محيط راستى، درستى، امانتدارى، ايمان، پاكيزگى، شجاعت، خيرخواهى، مهر، وفا، صميميت، عدالت، كار و كوشش، عفت، آزادى، بلندهمتى، غيرت، فداكارى باشد، كودك نيز با همين صفات خو گرفته تربيت مى شود. همچنين اگر در محيط خيانت، نادرستى، دروغ، حيله بازى، چاپلوسى، كثافت، تعدى و تجاوز، عدم رعايت حقوق، عدم آزادى، بغض و كينه توزى، ستيزه گرى، لجبازى، كوتاه فكرى، نفاق و دورويى پرورش يافت خواه ناخواه بدين صفات زشت خو گرفته فاسد و بد عمل تربيت خواهد شد. در اين صورت پند و اندرزهاى دينى و ادبى گر چه آنها را از بر بخواند اصلاحش نخواهد كرد. صدها آيه و روايت و شعر و داستان به مقدار يك عمل آموزنده تاثير نخواهد كرد - دو صد گفته چون نيم كردار نيست ، پدر و مادر دروغگو نمى توانند به وسيله آيه و حديث كودك را راستگو تربيت نمايند. پدر و مادر كثيف و بى انضباط با عمل خودشان بچه را كثيف و بى انضباط بار مى آورند. كودك بيش از آن مقدار كه به سخنان شما توجه دارد، در اعمال و رفتارتان دقت مى كند. بنابراين پدر و مادرانى كه در صدد اصلاح و تربيت فرزندان خويش هستند بايد قبلا محيط خانوادگى و روابط خودشان و اخلاق و رفتارشان را اصلاح كنند تا فرزندانشان خواه ناخواه صالح و شايسته تربيت شوند.
درگيرى ها و گرفتارى هاى مادران شاغل
اسلام و نجابت زن
زن و جاهليت مدرن
آثار اشتغال زنان
اما بعد ديگر را هم نبايد ناديده گرفت، اشتغال زن بيش از همه بر خانواده اثر مى گذارد و روابط زن و شوهر و فرزندان را دگرگون مى سازد؛ وقتى اشتغال روزافزون زنان را به كارهاى خارج از خانه در نظر مى گيريم، توجه ما معمولا متوجه زيان هايى مى شود كه از اين راه به كودكان مى رسد ولى اثرات ناگوار اين وضع را بر روحيه مردان مورد توجه قرار نمى دهيم. تحقيقات عينى و مربوط به عقايد از ثبات سازمان خانواده و توزيع وظايف در درون آن حكايت دارد. بنابراين، جا دارد اضافه نمايم كه اشتغال زن صورت تيغ دو لبه مى يابد كه استقلال بيشتر زن بعد مطلوب آن است و تعداد وظايف وى براى اولين بار و به صورتى بسيار سنگين بعد مكمل آن. آندره ميشل در مورد همين تنوع و تعدد وظايف زن در جوامع مختلف به عنوان سرنوشت تراژيك زن چنين مى نويسد: مطالعات در ايالات متحده، فرانسه، لهستان، روسيه و سوئد نشان مى دهد كه حتى اگر زن در خارج از منزل كار كند، سنگين ترين وظايف مربوط به كار منزل را بر دوش دارد و شوهرش در كار منزل بر اساس برابرى به او يارى نمى دهد.
نتيجه:
منابع و ماخذ
۱- ساروخانى، باقر؛ اشتغال زن و خانواده، تهران، انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۵۵
۲- صدر، حسن؛ حقوق زن در اسلام و اروپا، انتشارات جاويدان، چاپ اول، اسفند ۱۳۴۰
۳- قائمى، على؛ نظام حيات خانواده در اسلام، تهران، انتشارات انجمن اوليا و مربيان ۱۳۶۳
۴- مطهرى، مرتضى؛ نظام حقوق زن در اسلام، انتشارات صدرا، تهران ۱۳۵۸
۵- ساروخانى، باقر؛ مقدمه اى بر جامعه شناسى خانواده، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، ۱۳۷۰
۶- نشريه ماهانه آموزشى و تربيتى پيوند، تابستان ۱۳۸۰