چگونه سطح ویتامین D بدن را افزایش دهیم

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم بدن می‌باشد که در جذب مواد مغذی نقش دارد و سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود. ویتامین D به راحتی از طریق نور آفتاب قابل دریافت است ولی باز هم میلیون‌ها نفر از کمبود آن رنج می‌برند.
سه‌شنبه، 6 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه سطح ویتامین D بدن را افزایش دهیم
     چگونه سطح ویتامین D بدن را افزایش دهیم

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم بدن می‌باشد که در جذب مواد مغذی نقش دارد و سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود. ویتامین D به راحتی از طریق نور آفتاب قابل دریافت است ولی باز هم میلیون‌ها نفر از کمبود آن رنج می‌برند.
اهمیت ویتامین D
ویتامین D ویتامینی حلال در چربی است که به شکل‌های مختلف در بدن وجود دارد. مهم‌ترین زیرمجموعه‌‌های ویتامین D عبارت است از D2 و D3. قسمت عمده‌ی ویتامین D2 از طریق سبزیجات تأمین می‌شود در حالیکه ویتامین D3 را می‌توان از طریق حیوانات دریافت کرد. مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشت آن است که بدن نمی‌تواند ویتامین D مورد نیاز خود را بسازد و برای تأمین این ویتامین به منابع طبیعی مانند مواد غذایی حاوی ویتامین D و نور آفتاب وابسته است. ویتامین D در در تنظیم جذب کلسیم و فسفر از روده‌ی کوچک نقش بزرگی ایفا می‌کند. تحقیقات اخیر نشان داده است که کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک را افزایش می‌دهد.
مواد غذایی حاوی ویتامین D بالا
ماهی
انواع ماهی مانند ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، ماهی تن و ماهی ساردین حاوی مقدار مناسبی از ویتامین D می‌باشد. 3 اونس ماهی خال مخالی حاوی 360 واحد بین المللی، 3 اونس ماهی قزل آلا حاوی 530 واحد بین المللی و 3 اونس ماهی تن حاوی 200 واحد بین المللی ویتامین D می‌باشد. ماهی سرخ شده مصرف کنید و در رستوران‌ها از ماهی به عنوان جایگزینی برای گوشت گاو استفاده کنید. غذاهای دریایی دیگری که حاوی مقدار بالایی ویتامین D می‌باشد عبارت است از صدف ، گربه ماهی ، شاه ماهی و ماهی هالیبوت.
تخم مرغ
تخم مرغ یکی از سالم‌ترین مواد غذایی در دنیا می‌باشد که حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D است. مصرف یک عدد تخم مرغ که حاوی 37 واحد بین المللی ویتامین D است، حداقل 10 درصد نیاز روزانه‌ی بدن را تأمین می‌کند.
شیر
یک لیوان شیر بزرگ محتوی حداقل 100 واحد بین المللی ویتامین D است. اگر مصرف شیر خالی را دوست ندارید، شیر را به غذای مورد علاقه‌ی خود اضافه کنید یا با شکلات مصرف کنید. شیر یکی از بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین D است زیرا، منبع غنی از کلسیم نیز می‌باشد.
قارچ
قارچ منبع بسیار خوبی از ویتامین D می‌باشد. قارچ‌ها به طور مستقیم در زیر نور آفتاب قرار دارد و این باعث می‌شود منبع غنی از ویتامین D باشد. توصیه می‌شود از قارچ‌های خشک شده استفاده شود زیرا، منبع غنی از ویتامین B نیز می‌باشد.
غلات غنی شد (سریال صبحانه)
غلات غنی شده سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد. حتما قبل از خرید ترکیبات آن را مطالعه کنید و محصولی را انتخاب کنید که محتوی شکر و روغن هیدروژنه‌ی پایینی باشد. مصرف 100 میلی‌گرم غلات غنی شده می‌تواند 342 واحد بین المللی ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.