«زندگي» بدون پشيماني و حسرت

همه گاهي فکر مي کنند که اگر کارهاي بخصوصي را در گذشته انجام مي دادند يا برعکس، زندگي حالشان چه تفاوتي مي کرد. همه مي دانند که چنين حسرت خوردني بي فايده و پوچ است. به جاي حسرت خوردن بهتر است اعمال خود را قبول کنيد و از آن ها درس بگيريد. پشيماني :«پشيماني» احساسي توام با ياس، نا اميدي و نارضايتي است. احساس ندامت از انجام عملي يا غفلتي است. به طور کلي، فردي که هميشه با احساس پشيماني زندگي مي کند،
چهارشنبه، 19 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«زندگي» بدون پشيماني و حسرت
«زندگي» بدون پشيماني و حسرت
«زندگي» بدون پشيماني و حسرت

همه گاهي فکر مي کنند که اگر کارهاي بخصوصي را در گذشته انجام مي دادند يا برعکس، زندگي حالشان چه تفاوتي مي کرد. همه مي دانند که چنين حسرت خوردني بي فايده و پوچ است. به جاي حسرت خوردن بهتر است اعمال خود را قبول کنيد و از آن ها درس بگيريد.
پشيماني :«پشيماني» احساسي توام با ياس، نا اميدي و نارضايتي است. احساس ندامت از انجام عملي يا غفلتي است. به طور کلي، فردي که هميشه با احساس پشيماني زندگي مي کند، هميشه به گذشته خود افسوس مي خورد و حسرت موقعيت هايي را مي خورد که مي توانست طور ديگري رفتار کند. شما تنها کسي نيستيد که ممکن است به گذشته افسوس بخورد، به چيزها يا کساني که از دست داده، به کارهايي که کرده يا نکرده و... اين احساس گاهي به همه ما دست مي دهد. مقدار مشخصي از آن اشکالي ندارد اما... خوب است که هر ازگاهي نگاهي بازنگرانه به زندگي مان داشته باشيم تا اطمينان يابيم که مسير زندگي را درست طي مي کنيم. اما اين احساس مي تواند گاهي ناسالم باشد. وقتي اين عمل براي کسي به صورت عادت درآيد و هر کار کوچکي را مشکل بزرگي فرض کند. اگر اين احساس بخواهد به افسردگي فرد منجر شود، به اين معنا است که فرد بيش از حد به اين مسئله بها مي دهد و زندگي اش توام با حسرت خوردن بر گذشته است.
مال توي فيلم هاست... : زندگي ما با انتخاب هايمان ساخته مي شود. در فيلم سينمايي «مرد خانواده»، شخصيت «نيکولاس کيج» از مردي مجرد به مردي متاهل تبديل مي شود. او در اين فيلم مي بيند که با تغيير انتخاب هايش چطور مي توانست زندگي متفاوتي داشته باشد. احساس پشيماني و حسرت احساساتي کاملا عادي هستند. براي همه ما پيش مي آيد. مسئله مهم اين است که نگذاريم اين احساسات بر ما غلبه کند و زمام اختيار ما را در دست گيرد. چون باعث استرس و فشارهاي روحي و رواني مي شود که روي سلامتي جسمي و روحي ما تاثيرات مخربي از جمله سردرد، کمردرد و مشکلات گوارشي مي شود. کنترل اين احساس، نياز به کمي تعادل شخصيت و داشتن ديدگاه و رفتاري سالم است.

6 راه براي دوري از احساس پشيماني

1) همه چيز را کلي بررسي کنيد: هنگام تصميم گيري ها همه جنبه هاي مسئله را بررسي کنيد، جنبه هاي مثبت و منفي. بررسي همه جانبه کار تاحد زيادي از پشيمان شدن در آينده جلوگيري مي کند. هميشه کمي به خود فرصت دهيد، از تصميم گيري هاي عجولانه بپرهيزيد. درست است که بعضي چيزها خارج از کنترل شماست، اما اگر درست برنامه ريزي نکنيد، بايد منتظر عواقب بد آن باشيد. در نظر گرفتن جنبه هاي مثبت و منفي هر تصميمي، ممکن است هميشه باعث نشود که اشتباه کنيد، اما اگر وقت گذاشته و خوب تحقيق کنيد و همه جوانب را بسنجيد، تاحد زيادي از حسرت خوردنتان در گذشته جلوگيري مي کند.
2) قاطع و محکم باشيد: وقتي تصميمي مي گيريد، بگذاريد اجرا شود. مطمئن باشيد و ترديد نکنيد. اجازه ندهيد که مسائل حاشيه اي شما را از تصميم تان منصرف کند.
3) اتفاقات را بپذيريد: واقعيت را بپذيريد. زندگي پر از حادثه است که شما از آن ها بي خبريد. بعضي از اين حوادث خوب هستند و بعضي بد. اما بايد مزه بدي را بچشيد تا خوبي هم سراغتان آيد. ما نمي توانيم جلوي روي دادن اتفاقات را بگيريم، بايد آن ها را قبول کنيم و تا مي توانيم از آن ها نهايت استفاده را ببريم.
4) دست به عمل بزنيد: ببينيد حسرت چه چيزهايي را مي بريد، و هرچه مي توانيد براي از بين بردن آن انجام دهيد. اگر حسرت مي خوريد که در دوران دانشجويي زياد مسافرت نکرده ايد، همين حالا يک برنامه سفر براي خود درست کنيد. کارهايي را که انجام نداده ايد و حسرتش را مي خوريد، از همين الان انجام دهيد.
5) مثبت بينديشيد: ديدگاهتان را تغيير دهيد. درک کنيد که اگر الان خوشحال و خوشبخت هستيد، براي تجربه کردن چيزهاي بخصوصي بوده است. شما نتيجه تجربيات گذشته تان و پذيرش مثبت آن ها هستيد. بله، مثبت انديشيدن هنگام مصائب و سختي ها کار آساني نيست، اما وقتي دوستي يا آشنايي را از دست مي دهيد، به جاي حسرت خوردن به چيزهايي که مي خواستيد به او بگوييد و نگفتيد، سعي کنيد به خاطره هاي خوبي که با او داشته ايد بينديشيد.
6) مثل افراد شکست خورده رفتار نکنيد: اگر چيزي را از دست داده ايد، حسرتش را نخوريد. آنچه از دست رفته، تمام شده است و ديگر برنمي گردد. سعي کنيد به آينده و به موفقيت هايي که مي توانيد به دست آوريد فکر کنيد.
نگران نباشيد، لبخند بزنيد! :هر چيزي که در گذشته برايتان اتفاق افتاده، حکمتي داشته است. بايد سعي کنيد که از آن ها درس بگيريد و براي آينده خود از اين تجربيات استفاده کنيد. فقط به حال و آينده فکر کنيد، چون گذشته، ديگر گذشته است و نمي توانيد به عقب برگرديد. از هر لحظه زندگي لذت ببريد.
منبع:http://www.ebtekarnews.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما