جامعه شناسی سن(2)
جست و خیز یك مرد چهل ساله در یك بعدازظهر در خیابانی پر رفت و آمد می بایست منظره خنده داری باشد. به او گفته می شود مطابق سن و سالش رفتار كند، و تماشاگران فكر می كنند كه او مست و یا دیوانه است. ولی اگر یك پسر بچه ۴ ساله در طول همان خیابان بالا و پایین بپرد، چطور؟ ممكن است هیچ اظهار نظری در مورد وی وجود نداشته باشد. پس سن علاوه بر عنصر زیستی، دارای عنصری اجتماعی هم هست.
و احساس تعلق خاطر داشتن آماده می كنند.همان طور كه ما بزرگ می شویم فشار قید و بندهای خانوادگی بسیار سخت جلوه می كند، ما به آزادی بیش تری نیاز داریم، ولی بدون از دست دادن احساس امنیت. آیا به نظر می رسد كه نقش گروه همسالان تنها این است كه استقلال و امنیت برای ما به ارمغان آورد؟ گروه همسالان از افراد دیگری از همان سن تشكیل می شود كه به عنوان افرادی مناسب برای داوری به نفع یا علیه رفتار ما در نظر گرفته می شوند.
گروه همسالان می توانند تأثیری قطعی بر روی سبك زندگی جوانان داشته باشد. همه ما كم و بیش شنیده ایم كه برخی كه دارای ناهمسازی با قانونند، با جمعیت منحرفی حشر و نشر دارند. حیثیت و منزلت در میان گروه هم سن و سال تا اندازه ای جانشین وفاداری به خارج از گروه می شود.
در جانب افراط، پایین ترین قشر مرفه۶ سبكی فرهنگی را پرورش می دهند كه به فرهنگ سرهای تیغ زده (skinheads)معروف اند. در این جا، تأكید بر جوانمردی و نژادپرستی است. این دو ارزش، عمیقاً در فرهنگ سنتی طبقه كارگر كشورهای غربی ریشه دار می باشد. و حاكی از آن است كه سرهای تیغ زده، ارزش های طبقه كارگر را اخذ كرده و آن را در درون به شكلی از سبك خرده فرهنگی پرورش داده اند. جوانمردی با پوشیدن لباس های بند شلواری سنتی مردان طبقه كارگر و با موهای كوتاه و تأكید بر رفتار، تهاجمی خشن نشان داده می شود. نژادپرستی معمولاً با آماج حملات قراردادن سیاهان و آسیایی ها، توسط سرتراشیده ها نشان داده می شود.
آینده سبك های فرهنگی جوانان در میان طبقه كارگر عمدتاً بر فرصت های كسب شغل وابسته خواهد بود. اگر شغلی نباشد، خرید لباس های گران قیمت، لوازم استریو و اتومبیل ها متوقف خواهد شد. در مقابل، اكنون در این جا انتظارات ثابتی وجود دارد كه مربوط به مایملك و دارایی آنان است; آنان فكر می كنند انصاف است كه لباس های شایسته و ابزار استریو داشته باشند، همراه با پول كم تری برای خرج كردن ولی با همان حجم آگهی تجاری و فشار بازرگانی برای خرید كالا، به علاوه انتظارات بالا، آینده برای جوانان نیمه تاریك پیش بینی می شود.
(Reggae / Rasta)از جامعه سفیدپوستان می گریزند و به خودشان منزلت می دهند.
اقتباس عناصر راستافاریان توسط نسل دوم سیاهان در انگلیس بیش ترحالت نمادین دارد تا حالت مذهبی. آنان قادرند تا فرهنگ متمایزی بیابند كه سیاه بودن را تقدیس كرده و به آنان اعتبار، سبك پوشش و موسیقی بسیار متفاوتی می بخشد.
رنگ های ملی اتیوپی توسط فرقه راستافاریان اقتباس شده است. راستافارگرایی مشكلات نژادپرستی و بیكاری را كه جوانان سیاه با آن مواجه اند حل نمی كند، ولی به آنان تصویر آبرومندی از خودشان ارائه می كند.۸
به محض این كه سبك جدیدی ظاهر می شد، مقبول افتاده، تصفیه و رایج شده، و در معرض خرید و فروش قرار می گرفت. برای نمونه، پانك (punk)۹ كه به عنوان اعتراضی بر علیه «خوش سلیقگی» (good taste)و موسیقی تجاری آغاز شده بود، به زودی خود قربانی این امر گردید. مغازه های پانك كه لباس هایی با معیار پانك می فروختند به وجود آمد. پانك از اعتراض به لباس رسمی و «موسیقی تجاری» به تولید لباس های پانكی حركت كرد. زمانی كه درآمد بعضی از جوانان كاهش یافت، مد اُكسفام (Oxfam)پا گرفت; یعنی لباس های دست دوم به فروش گاه های خیریّه آورده شد.برای فراهم نمودن این مد، كارشناس فروشگاه های لباس دست دوّم و گران قیمت پدید آمد. (این لباس ها دیگر ارزان نبودند چون مد باعث شد كه لباس كهنه دست دوم از لباس نو گران تر باشد.)
از فرهنگ جوانی توسط رسانه های جمعی، شركت های صوتی تصویری، خانه های مد و سازندگان فیلم بهره كشی می شود، به طوری كه وقتی سبك جوانی ویژه ای را مورد بررسی قرار می دهیم، از خودمان می پرسیم كه چه قدر این سبك از خود جوانان سرچشمه می گیرد، و چقدر از تدبیر رسانه ها ناشی می شود.
شاید بر تفاوت های میان نسل ها زیادی تأكید شده است و مشابهت های بین نسل ها درك نشده است. اگرچه این واقعیت باقی می ماند كه همه بررسی ها(surveys)نشان می دهدكه این جوانان تنها به طور موقتی سركش بود، و به زودی به مأوای همنوایی باز می گردند.
نتایج و بررسی كتاب «جامعه جدید» در ارتباط با نگرش های جوانان در سال ۱۹۸۶، آشكار ساخت كه آنان به راستی بسیار همنوا می باشند. نگرش هایی نسبت به مواد مخدر، حتی سكس كاملاً محافظه كارانه و سنتی است. اغلب آن ها به لحاظ سیاسی بیش از طرف داران اصلاحات سیاسی بی تفاوت بودند.
در گذشته، در تاریخ هرگز این مقدار افراد پیر و سالخورده وجود نداشت. یك مسافر زمان از قرن هفدهم با دیدن این همه چهره های پیری كه وجود دارند ممكن است حسابی شوكه شود، همان طور كه با دیدن این همه تغییرات در تكنولوژی شوكه می شود. در واقع، او با دیدن تعداد افراد بالای چهل سال شوكه خواهد شد، تا چه برسد به ۶۰ ساله ها! در اغلب جوامع افراد پیر آن قدر نادرند كه درجاتی از منزلت و حیثیت را برای آنان تضمین می كند.
از این گذشته، در جوامع زراعی (بنا شده بر زراعت) كه تغییر اندكی رخ داده، هر نسلی از نسل قبلی یاد می گیرد، سالخورده ها چه بسا توصیه های مناسبی برای ارائه به نسل جوان تر داشته اند. سرعت تحول در جوامع به لحاظ تكنولوژی پیشرفته غربی به این معناست كه تجارب یك نسل برای نسل بعدی چندان مفید نمی باشد، و نتیجه طبیعی این است كه در جوامع غربی سالخوردگان دارای منزلتی پایین می باشند. برای بسیاری از مردم، پیری عبارت است از زمان ترس و زمان سرازیری كه به مرگ می انجامد. ولی پیری چندان بد نیست. اول از همه این كه مردم صرفاً زندگی طولانی ندارند. بلكه آنان به مدت طولانی فعال و سالم باقی می مانند. ادعا می شود كه اكنون بیش ترین دوره ثروت و آرامش زندگی مردم در هشت سال پس از بازنشستگی می باشد. ثانیاً، هیچ مدرك واقعی دال بر این كه با سالخورده ها در جوامع غربی در گذشته در كمال احترام زیاد رفتار می شد، وجود ندارد. تنها سالخورده های امروزی به یاد می آورند وقتی جوان بودند، سالخورده ها محترم بودند. با این تفاوت كه ممكن است بگویند امروزه با آنان تا آن حدّ با احترام رفتار نمی شود.
درانگلیس تعدادفوق صدساله ها (supercentenqrians)یعنی افراد بالای صد سال ۱ در ۴۰۰۰ نفر جمعیت تخمین زده می شود. در حالی كه، در این ناحیه روسیه تعداد فوق صد ساله ها ۲۰۴ در ۴۰۰۰ نفر می باشد. شاید مهم ترین دلیل برای عمر طولانی نگرش مردم نسبت به پیری و راه ها و روش هایی است كه در جامعه آنان سازماندهی می شود.
ابخازی ها در این كشور وقتی كه در یك سن درباره دریافت حقوق بازنشستگی خود فكر می كنند، خود را در بهار جوانیشان به حساب می آورند. آنان با مسن شدن و گذشت سن و سال «روان رنجور» نمی شوند; آن گونه كه ما با مسن شدن خود روان رنجور می شویم. هیچ كس مجبور به بازنشسته شدن در سن ۶۰ یا ۶۵ سال نیست و افراد پیر در مزارع سركار می روند.
منبع:خبرگزاری فارس
● گروه همسالان
و احساس تعلق خاطر داشتن آماده می كنند.همان طور كه ما بزرگ می شویم فشار قید و بندهای خانوادگی بسیار سخت جلوه می كند، ما به آزادی بیش تری نیاز داریم، ولی بدون از دست دادن احساس امنیت. آیا به نظر می رسد كه نقش گروه همسالان تنها این است كه استقلال و امنیت برای ما به ارمغان آورد؟ گروه همسالان از افراد دیگری از همان سن تشكیل می شود كه به عنوان افرادی مناسب برای داوری به نفع یا علیه رفتار ما در نظر گرفته می شوند.
گروه همسالان می توانند تأثیری قطعی بر روی سبك زندگی جوانان داشته باشد. همه ما كم و بیش شنیده ایم كه برخی كه دارای ناهمسازی با قانونند، با جمعیت منحرفی حشر و نشر دارند. حیثیت و منزلت در میان گروه هم سن و سال تا اندازه ای جانشین وفاداری به خارج از گروه می شود.
● تنوعات فرهنگی جوانی
● فرهنگ جوانی طبقه متوسط
● فرهنگ جوانی طبقه پایین
در جانب افراط، پایین ترین قشر مرفه۶ سبكی فرهنگی را پرورش می دهند كه به فرهنگ سرهای تیغ زده (skinheads)معروف اند. در این جا، تأكید بر جوانمردی و نژادپرستی است. این دو ارزش، عمیقاً در فرهنگ سنتی طبقه كارگر كشورهای غربی ریشه دار می باشد. و حاكی از آن است كه سرهای تیغ زده، ارزش های طبقه كارگر را اخذ كرده و آن را در درون به شكلی از سبك خرده فرهنگی پرورش داده اند. جوانمردی با پوشیدن لباس های بند شلواری سنتی مردان طبقه كارگر و با موهای كوتاه و تأكید بر رفتار، تهاجمی خشن نشان داده می شود. نژادپرستی معمولاً با آماج حملات قراردادن سیاهان و آسیایی ها، توسط سرتراشیده ها نشان داده می شود.
آینده سبك های فرهنگی جوانان در میان طبقه كارگر عمدتاً بر فرصت های كسب شغل وابسته خواهد بود. اگر شغلی نباشد، خرید لباس های گران قیمت، لوازم استریو و اتومبیل ها متوقف خواهد شد. در مقابل، اكنون در این جا انتظارات ثابتی وجود دارد كه مربوط به مایملك و دارایی آنان است; آنان فكر می كنند انصاف است كه لباس های شایسته و ابزار استریو داشته باشند، همراه با پول كم تری برای خرج كردن ولی با همان حجم آگهی تجاری و فشار بازرگانی برای خرید كالا، به علاوه انتظارات بالا، آینده برای جوانان نیمه تاریك پیش بینی می شود.
● فرهنگ جوانی سیاهان
(Reggae / Rasta)از جامعه سفیدپوستان می گریزند و به خودشان منزلت می دهند.
● راستافاریان گرایی (Rastafarianism)
اقتباس عناصر راستافاریان توسط نسل دوم سیاهان در انگلیس بیش ترحالت نمادین دارد تا حالت مذهبی. آنان قادرند تا فرهنگ متمایزی بیابند كه سیاه بودن را تقدیس كرده و به آنان اعتبار، سبك پوشش و موسیقی بسیار متفاوتی می بخشد.
رنگ های ملی اتیوپی توسط فرقه راستافاریان اقتباس شده است. راستافارگرایی مشكلات نژادپرستی و بیكاری را كه جوانان سیاه با آن مواجه اند حل نمی كند، ولی به آنان تصویر آبرومندی از خودشان ارائه می كند.۸
● فرهنگ جوانی آسیایی
● تجارت گرایی و فرهنگ جوانی
به محض این كه سبك جدیدی ظاهر می شد، مقبول افتاده، تصفیه و رایج شده، و در معرض خرید و فروش قرار می گرفت. برای نمونه، پانك (punk)۹ كه به عنوان اعتراضی بر علیه «خوش سلیقگی» (good taste)و موسیقی تجاری آغاز شده بود، به زودی خود قربانی این امر گردید. مغازه های پانك كه لباس هایی با معیار پانك می فروختند به وجود آمد. پانك از اعتراض به لباس رسمی و «موسیقی تجاری» به تولید لباس های پانكی حركت كرد. زمانی كه درآمد بعضی از جوانان كاهش یافت، مد اُكسفام (Oxfam)پا گرفت; یعنی لباس های دست دوم به فروش گاه های خیریّه آورده شد.برای فراهم نمودن این مد، كارشناس فروشگاه های لباس دست دوّم و گران قیمت پدید آمد. (این لباس ها دیگر ارزان نبودند چون مد باعث شد كه لباس كهنه دست دوم از لباس نو گران تر باشد.)
از فرهنگ جوانی توسط رسانه های جمعی، شركت های صوتی تصویری، خانه های مد و سازندگان فیلم بهره كشی می شود، به طوری كه وقتی سبك جوانی ویژه ای را مورد بررسی قرار می دهیم، از خودمان می پرسیم كه چه قدر این سبك از خود جوانان سرچشمه می گیرد، و چقدر از تدبیر رسانه ها ناشی می شود.
● تجاری كردن فرهنگ جوانی
● شكاف نسل ها
شاید بر تفاوت های میان نسل ها زیادی تأكید شده است و مشابهت های بین نسل ها درك نشده است. اگرچه این واقعیت باقی می ماند كه همه بررسی ها(surveys)نشان می دهدكه این جوانان تنها به طور موقتی سركش بود، و به زودی به مأوای همنوایی باز می گردند.
نتایج و بررسی كتاب «جامعه جدید» در ارتباط با نگرش های جوانان در سال ۱۹۸۶، آشكار ساخت كه آنان به راستی بسیار همنوا می باشند. نگرش هایی نسبت به مواد مخدر، حتی سكس كاملاً محافظه كارانه و سنتی است. اغلب آن ها به لحاظ سیاسی بیش از طرف داران اصلاحات سیاسی بی تفاوت بودند.
● سالخورده ها
در گذشته، در تاریخ هرگز این مقدار افراد پیر و سالخورده وجود نداشت. یك مسافر زمان از قرن هفدهم با دیدن این همه چهره های پیری كه وجود دارند ممكن است حسابی شوكه شود، همان طور كه با دیدن این همه تغییرات در تكنولوژی شوكه می شود. در واقع، او با دیدن تعداد افراد بالای چهل سال شوكه خواهد شد، تا چه برسد به ۶۰ ساله ها! در اغلب جوامع افراد پیر آن قدر نادرند كه درجاتی از منزلت و حیثیت را برای آنان تضمین می كند.
از این گذشته، در جوامع زراعی (بنا شده بر زراعت) كه تغییر اندكی رخ داده، هر نسلی از نسل قبلی یاد می گیرد، سالخورده ها چه بسا توصیه های مناسبی برای ارائه به نسل جوان تر داشته اند. سرعت تحول در جوامع به لحاظ تكنولوژی پیشرفته غربی به این معناست كه تجارب یك نسل برای نسل بعدی چندان مفید نمی باشد، و نتیجه طبیعی این است كه در جوامع غربی سالخوردگان دارای منزلتی پایین می باشند. برای بسیاری از مردم، پیری عبارت است از زمان ترس و زمان سرازیری كه به مرگ می انجامد. ولی پیری چندان بد نیست. اول از همه این كه مردم صرفاً زندگی طولانی ندارند. بلكه آنان به مدت طولانی فعال و سالم باقی می مانند. ادعا می شود كه اكنون بیش ترین دوره ثروت و آرامش زندگی مردم در هشت سال پس از بازنشستگی می باشد. ثانیاً، هیچ مدرك واقعی دال بر این كه با سالخورده ها در جوامع غربی در گذشته در كمال احترام زیاد رفتار می شد، وجود ندارد. تنها سالخورده های امروزی به یاد می آورند وقتی جوان بودند، سالخورده ها محترم بودند. با این تفاوت كه ممكن است بگویند امروزه با آنان تا آن حدّ با احترام رفتار نمی شود.
● فوق صدساله های اَبخازی (Abkhazi) گرجستان
درانگلیس تعدادفوق صدساله ها (supercentenqrians)یعنی افراد بالای صد سال ۱ در ۴۰۰۰ نفر جمعیت تخمین زده می شود. در حالی كه، در این ناحیه روسیه تعداد فوق صد ساله ها ۲۰۴ در ۴۰۰۰ نفر می باشد. شاید مهم ترین دلیل برای عمر طولانی نگرش مردم نسبت به پیری و راه ها و روش هایی است كه در جامعه آنان سازماندهی می شود.
ابخازی ها در این كشور وقتی كه در یك سن درباره دریافت حقوق بازنشستگی خود فكر می كنند، خود را در بهار جوانیشان به حساب می آورند. آنان با مسن شدن و گذشت سن و سال «روان رنجور» نمی شوند; آن گونه كه ما با مسن شدن خود روان رنجور می شویم. هیچ كس مجبور به بازنشسته شدن در سن ۶۰ یا ۶۵ سال نیست و افراد پیر در مزارع سركار می روند.
منبع:خبرگزاری فارس