تبيين برنامه‌هاي متکی در عرصه سياست خارجي

مهرورزي و عدالت، شعار سياست خارجي ایران آفتاب - وزير امور خارجه، در يازدهمين همايش كانون اسلامي فارغ‌التحصيلان شبه‌قاره هند كه با عنوان «دولت عدالت‌محور، ويژگي‌ها و چالش‌ها» برگزار شده بود به تبيين برنامه‌هاي...
شنبه، 5 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تبيين برنامه‌هاي متکی در عرصه سياست خارجي
تبيين برنامه‌هاي متکی در عرصه سياست خارجي
تبيين برنامه‌هاي متکی در عرصه سياست خارجي

مهرورزي و عدالت، شعار سياست خارجي ایران

آفتاب - وزير امور خارجه، در يازدهمين همايش كانون اسلامي فارغ‌التحصيلان شبه‌قاره هند كه با عنوان «دولت عدالت‌محور، ويژگي‌ها و چالش‌ها» برگزار شده بود به تبيين برنامه‌هاي خود در عرصه سياست خارجي پرداخت. منوچهر متكي اظهار داشت: من سعي كردم كه در فعاليت‌هاي ديپلماتيك خود داراي نگاهي جناحي - سياسي و حزبي نباشم، چون اين مقوله را براي عرصه ديپلماتيك چندان مفيد نمي‌دانم و اين ديدگاه در عرصه جهاني مورد پذيرش نيست. شما مشاهده مي‌كنيد كه دولت‌ها تغيير مي‌كنند ولي سياست خارجي كشورها چندان تغييري نمي‌كنند. به علت اين است كه نگاه سياسي و حزبي در تبيين برنامه‌هاي سياست خارجي كشورها چندان دخالتي ندارد و تصميم‌گيري‌ها بر پايه منافع ملي و مصالح عمومي است.
متكي اظهار داشت: نگاه ما در سياست خارجي منبعث از مسايل كلان نظام است. وي با بيان اين‌كه در رژيم شاهنشاهي ما در عرصه بين‌المللي چندان تاثيرگذار نبوديم و حتي سياست خارجي ما را نيز آمريكايي‌ها تدوين مي‌كردند و به ما الگو مي‌دادند، اظهار داشت: يكي از شعارهاي چهارگانه‌اي كه دولت احمدي‌نژاد ارائه داد شعار مهرورزي بود و من مدتي به اجرايي كردن اين شعار در عرصه سياست خارجي فكر كردم، و معتقدم شعاري زيبا و جذابي است و برآمده از روح لطيف ماست. ما بايد در سياست خارجي خود مهرورزي و عدالت را به‌كار ببريم و اين خود زمينه‌اي را براي جذب ايرانيان خارج از كشور و سرمايه‌گذاري خارجي فراهم مي‌كند.
وي ظرفيت و پتانسيل علمي و تخصصي ايرانيان خارج از كشور را نوعي سرمايه براي كشور دانست و اظهار داشت: ما نبايد تصور كنيم كه هر ايراني كه در خارج از كشور زندگي مي‌كند ضدانقلاب است و براي اين به خارج رفته است.
وي ادامه داد: چند روز پيش نماينده ايران در سازمان ملل متحد به ديدار رئيس جمهور آمده بود و داشت برنامه‌هاي روتيني كه براي رئيس جمهور در هنگام سفر به نيويورك مقر سازمان ملل تدارك ديده بود را تشريح مي‌كرد كه يكي از اين برنامه‌ها ديدار با ايرانيان مقيم آمريكا بود. در آن هنگام دكتر احمدي‌نژاد به صورت ظريف و حساب‌شده به نماينده ايران گفت، از اكنون تا زماني كه من به نيويورك سفر كنم شما صد تا از مشكلات ايرانيان مقيم آنجا را برآورد كنيد تا من در سفر به آنجا دستور حل آنها را بدهم.
وزير امور خارجه با تاكيد بر اين نكته كه من اين نوع برخورد را يك نگاه تحول‌گرا در ارتباط با ايرانيان خارج از كشور مي‌دانم، اظهار داشت: ما در ساليان اخير در مورد ايرانيان خارج از كشور شعارهايي را داده‌ايم و حتي تعارف‌هايي در اين ارتباط داشته‌ايم، ولي قدم‌هاي مستحكمي برنداشته‌ايم و اگر اين مشكلات حل شود بسيارتاثيرگذار خواهد بود.
متكي افزود: در حال حاضر تعداد زيادي دانشجو در خارج از كشور داريم كه اين افراد به علت موقعيت علمي و تخصصي كه دارند مي‌توانند سكوي معرفي جايگاه علمي ايرانيان در خارج از كشور باشند، و زمينه را براي اتصال تخصصي با بدنه نظام ايجاد كنند؛ وزارت خارجه براي اين امر آمادگي دارد. ما بايد زمينه‌اي را فراهم كنيم كه دستاوردهاي علمي ديگر كشورها به كشورمان انتقال داده شود.
متكي با اشاره به تاثير متقابل روابط اقتصادي و سياسي در روابط خارجي اظهار داشت: سعي دارم در نگاه خود به شرق، روابط خارجي و اقتصادي را با قسمت‌هاي مختلف جغرافيايي متوازن كنم و در مناسبات بين‌المللي راهبردي كه تعريف شده راهبرد گفتمان‌مان، مبتني بر عدالت‌خواهي در روابط بين‌الملل باشد.
وي افزود: عطش عدالت‌خواهي يك عطش ملي نيست، بلكه يك عطش بين‌المللي است و عدالت‌خواهي شيرين‌ترين شعاري است كه مي‌توان ارائه كرد.
عضو هيات دولت در ادامه با تاكيد بر اين مطلب كه در مناسبات بين‌المللي نيز كشورها و افرادي هستند كه خواهان عدالت‌ بوده و در حال حاضر ملت‌هاي جهان از حضور نابرابر و بر خلاف منشور سازمان ملل متحد كه هر كشوري داراي يك راي هستند رنج مي‌برند، اعلام كرد: كشورهاي جهان از اين‌كه كشورهايي داراي حق وتو هستند رنج مي‌برند و از برخوردهاي كه مبتني بر استانداردهاي دوگانه سياسي و گزينشي است راضي نيستند.
متكي اضافه كرد: گاهي در مورد يك موضوع واحد در مورد دو كشور دو حكم متفاوت صادر مي‌شود. كشورهاي مختلفي در همين ساختار بين‌المللي به دنبال اين هستند كه تغييرات ايجاد شود، و عدالت‌خواهي در عرصه بين‌المللي حاكم شود. سياست خارجي ما بايد پويا و از نوع نرم‌افزارانه و از جنس روابط بين‌الملل باشد و ما در اين عرصه داراي حرف‌هاي منطقي و شفاف هستيم و اصلاحات ساختاري در اين عرصه را خواستار هستيم.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط