تفاوت‌های عمده دو روایت توراتی و قرآنیِ زندگی ابراهیم (ع)

نام ابراهیم در تورات، نخست «ابرام» است و بعدها به سبب ترفیع مقام، «ابراهیم» می‌شود؛ اما در قرآن به این امر اشاره‌ای نشده است.
يکشنبه، 15 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تفاوت‌های عمده دو روایت توراتی و قرآنیِ زندگی ابراهیم (ع)
تفاوت‌های عمده دو روایت توراتی و قرآنیِ زندگی ابراهیم (علیه السلام)

 

نویسنده: حبیب الله عباسی




 

1. نام ابراهیم در تورات، نخست «ابرام» است و بعدها به سبب ترفیع مقام، «ابراهیم» می‌شود؛ اما در قرآن به این امر اشاره‌ای نشده است.
2. در روایت تورات، ابراهیم با خواهرش ازدواج می‌کند و در جایی او را به حاکم مصر پیشکش می‌کند.
3. داستان ذبح مرغان (به اضافه‌ی گوساله و بز) در تورات، نشانه‌ی صدق وعده‌ی خدا مبنی بر کثرت فرزندان ابراهیم است؛ در حالی که به روایت قرآن این کار برای اثبات قیامت و اطمینان قلبی ابراهیم انجام می‌پذیرد.
4. در تورات به عهد خدا با ابراهیم اشاره شده است و از آن پس، وی «پدر امت‌ها» معرفی می‌گردد که «پادشاهان از نسل او به وجود می‌آیند» و این عهد با فرزندان او به صورت دائمی برقرار است و به نشان آن، رسم «ختنه» مقرر می‌گردد. اما در قرآن گفته می‌شود این عهد به ستمگران نمی‌رسد؛ لذا شامل حال تمام فرزندان ابراهیم نمی‌شود.
5. فرشتگانی که به دیدن ابراهیم می‌آیند، به روایت تورات غذا می‌خورند؛ در حالی که به روایت قرآن، آن‌ها به سوی غذا دست دراز نمی‌کنند.
6. وقتی ابراهیم خبر مجازات قوم لوط را می‌شنود، به روایت تورات چندین بار تقاضای تخفیف می‌کند که مورد قبول واقع می‌شود؛ ولی در روایت قرآن به او گفته می‌شود که از گفتگو در این مورد بپرهیزد.
7. در روایت تورات ابراهیم اسحاق را قربانی می‌کند و در روایت قرآن اسماعیل را.
8. در تورات از ساختن کعبه خبری نیست، تنها از ساختن دو مذبح به دست او یاد شده است.
9. قرآن بر خلاف تورات از زمان و تاریخ دقیق سخن نمی‌گوید چون کتاب عقیده و تشریع است.
10. در قرآن از تفصیلات قصه‌ی سفر ابراهیم از عراق به سرزمین فلسطین خبری نیست، چون بر عکس تورات کتاب تاریخ نیست.
11. در قرآن نام ساره و هاجر نیامده؛ اما در تورات به تفصیل از این امر سخن به میان آمده است.
12. داستان شکستن بت‌های قوم توسط ابراهیم و داستان در آتش افکندن وی و مخالفت‌اش با پدر و گفتگوی او با نمرود در تورات نیامده است.
منبع مقاله :
سعد، عبدالمطلب سعید؛ ( 1393 )، پدر پیامبران در قرآن، ترجمه: دکتر حبیب الله عباسی، تهران: انتشارات سخن، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
طلع النور علی البدر
play_arrow
طلع النور علی البدر
ورود ولید جنبلاط به دمشق برای دیدار با الجولانی
play_arrow
ورود ولید جنبلاط به دمشق برای دیدار با الجولانی
حاشیه‌های دیدار مداحان و شاعران اهل بیت (ع) با رهبر انقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار مداحان و شاعران اهل بیت (ع) با رهبر انقلاب
روز مادر و بهانه‌ای برای دیدار با مادر پهلوانان شهید
play_arrow
روز مادر و بهانه‌ای برای دیدار با مادر پهلوانان شهید
مداحی عربی محمد الجنامی در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مداحی عربی محمد الجنامی در محضر رهبر انقلاب
وایرال‌ترین اتفاق والیبال جهان؛ سقوط یک داور!
play_arrow
وایرال‌ترین اتفاق والیبال جهان؛ سقوط یک داور!
وضعیت گزارشگران شبکه ورزش در استودیو حین گزارش بازی حساس بارسلونا و اتلتیکومادرید
play_arrow
وضعیت گزارشگران شبکه ورزش در استودیو حین گزارش بازی حساس بارسلونا و اتلتیکومادرید
پانسمان عجیب صورت مبین دهقان توسط کادر پزشکی خیبر خرم‌آباد
play_arrow
پانسمان عجیب صورت مبین دهقان توسط کادر پزشکی خیبر خرم‌آباد
اعتراف جالب ترامپ از نقش و تاثیر ایلان ماسک در نتیجه انتخابات
play_arrow
اعتراف جالب ترامپ از نقش و تاثیر ایلان ماسک در نتیجه انتخابات
درگیری مسلحانه نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین با رزمندگان مقاومت
play_arrow
درگیری مسلحانه نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین با رزمندگان مقاومت
پرواز ایران‌بانو با ۱۱۰ زن نخبه ایرانی با خلبانی نخستین بانوی خلبان ایرانی در مشهد به زمین نشست
play_arrow
پرواز ایران‌بانو با ۱۱۰ زن نخبه ایرانی با خلبانی نخستین بانوی خلبان ایرانی در مشهد به زمین نشست
صحبت‌های جالب خلبان زن ایرانی و دستیارش
play_arrow
صحبت‌های جالب خلبان زن ایرانی و دستیارش
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام
music_note
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن