بیماری‌های قلبی که موجب سرگیجه می‌شوند

بسیاری از بیماری‌های قلبی می‌توانند موجب سرگیجه در فرد شوند. علاوه بر این، گفته شده است که سرگیجه یکی از علائم اصلی است که به هنگام ابتلا به بیماری قلبی بخصوصی مشاهده می‌شود. اما این بیماری‌ها کدام می‌باشند؟ اجازه
شنبه، 21 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بیماری‌های قلبی که موجب سرگیجه می‌شوند
بیماری‌های قلبی که موجب سرگیجه می‌شوند

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

بسیاری از بیماری‌های قلبی می‌توانند موجب سرگیجه در فرد شوند. علاوه بر این، گفته شده است که سرگیجه یکی از علائم اصلی است که به هنگام ابتلا به بیماری قلبی بخصوصی مشاهده می‌شود. اما این بیماری‌ها کدام می‌باشند؟ اجازه دهید به آن پی ببریم...
سرگیجه احساس سبکی سر و نیز احساسی از ضعف یا غش احتمالی است. و نیز در این حالت فرد ممکن است احساس کند که اتاق به دور سرش می‌چرخد. فاصله‌ی زمانی که این احساس ادامه دارد را به عنوان شدت سرگیجه تعریف می‌کنند که به نوبه‌ی خود میزان خطیر و جدی بودن احساس گیجی را توصیف می‌نماید. علل بسیار زیادی برای سرگیجه وجود دارد، که خیلی از آنها چندان هم جدی نمی‌باشند، و بدون هیچ گونه درمانی فرونشاندن آنها امکان پذیر است. با این حال، بعضی علتهای سرگیجه نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارند.
علل سرگیجه می‌تواند هم مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی و هم بیماری‌های دیگری باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات برخی از داروها نیز مشخص گردیده که موجب سرگیجه می‌شوند. با این حال، از علل شایع، اما جدی سرگیجه می‌توان به هیپوگلیسمی (کاهش قند خون)، کاهش ناگهانی فشار خون، بیماری‌های قلبی و کم خونی اشاره کرد. حتی ممکن است زمانی که از نظر ذهنی دچار آشفتگی هستید و یا دچار استرس شده‌اید نیز احساس سرگیجه کنید. بعضی بیماری‌ها و اختلالات نیز می‌توانند موجب شوند شما احساس سرگیجه کنید.
در هر یک از این موارد، شما ابتدا بایستی به پزشک مراجعه کرده و تمام نشانه‌ها و علائمی که از آن رنج می‌برید را به او گفته تا تشخیص درستی در مورد وضعیت‌تان داده شود. سرگیجه‌هایی که مربوط به بیماری‌های قلبی می‌باشند، می‌تواند مشکل کاملاً جدی و خطرناکی باشند و نبایستی آنها را کم اهمیت بشمارید.
در ابتدا، نگاهی به فهرستی از بیماری‌های قلبی می‌اندازیم که می‌توانند موجب سرگیجه شوند و سپس چند مورد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
• تصلب شرایین
• آنژین صدری
• حمله قلبی
• سوفل قلبی (Heart Murmurs) (بیماری قلبی در کودکان)
• بیماری عروق کرونر
• تپش قلب
• بیماری‌های قلبی مادرزادی
• افزایش سطح کلسترول
• تاکی‌کاردی بطنی (Ventricular Tachycardia)
• آریتمی قلب
• بالا بودن فشار شریان ریوی اولیه
• دﯾﺴﭙﻼزی آرﯾﺘﻤﻮژﻧﯿﮏ ﺑﻄﻦ راﺳﺖ

مشکلات قلبی که موجب سرگیجه می‌شوند

تمام این بیماری‌ها و یا عوارض مشخص گشته است که موجب سرگیجه می‌شوند. افرادی که از هریک از مشکلاتی که در ادامه آورده شده رنج برده و دچار سرگیجه می‌شوند، بایستی بلافاصله به یک پزشک متخصص مراجعه نمایند.

سرگیجه عروقی

که مربوط به عروق خونی است. سرگیجه عروقی نشان دهنده‌ی وجود یک بیماری مشخص شده توسط جریان خون کاهش یافته به قسمت‌های مختلف بدن است. گردش خون به پایین‌ترین بخش مغز، به ویژه کاهش می‌یابد. این گردش خون کاهش یافته موجب سرگیجه می‌شود. سرگیجه عروقی ممکن است به دلیل داشتن سابقه خانوادگی از حمله قلبی، سکته مغزی، یا فشار خون بالا ایجاد شود. بنابراین، سرگیجه علامت مهم و اصلی سرگیجه عروقی به حساب می‌آید.

تصلب شرایین

تصلب شرایین نوعی بیماری تنگی لومن عروق (به علت رسوب چربی) است و می‌تواند جریان خون به اندام‌های مهم مانند قلب، مغز و روده‌ها را کاهش دهد. هنگامی که جریان خون به قلب کاهش می‌یابد، نشانه‌ی اصلی و مهمی که مشاهده می‌شود، سرگیجه و احساسی از ضعف و غش است. تنگی نفس نیز معمولا همراه با سرگیجه مشاهده می‌شود.

آنژین صدری

آنژین صدری چیزی جز درد شدید در قفسه سینه نیست، که به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به قلب به وجود می‌آید. هنگامی که میزان اکسیژن مورد نیاز قلب تأمین نشود، این امر منجر به آنژین صدری می‌شود. سرگیجه و حالت تهوع علائم اصلی دیده شده در بیماران مبتلا به آنژین صدری می‌باشد. این وضعیت معمولا در مردان بالای 50 سال و زنان پس از یائسگی دیده می‌شود.

بیماری عروق کرونر

سرگیجه همراه با احساس سیری و تنگی نفس از علائم شایع بیماری‌های عروق کرونر می باشد. درد شدید قفسه سینه علامت اصلی در بیماری عروق کرونر است.

آریتمی

آریتمی وضعیتی که در آن ضربان قلب نامنظم می‌باشد. تپش قلب و سرگیجه علائمی می‌باشند که همراه با ناراحتی قفسه سینه و تنگی نفس دیده می‌شوند. ناراحتی‌های قلبی در بزرگسالان جوان شامل آریتمی است که باعث سرگیجه می‌شود.
هر زمان که از سرگیجه رنج بردید، بایستی با یک پزشک مشورت نمایید. سلامت قلب خود را نادیده نگیرید، در غیر این صورت بسیار خطرناک خواهد بود. با این حال، بیماری قلبی همیشه علت عمده‌ی سرگیجه به حساب نمی‌آید. بنابراین، هرگاه دچار سرگیجه شدید لازم است که جهت بررسی علت به پزشک مراجعه نمایید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.