چگونه از شر ویروس‌های کامپیوتری خلاص شویم؟

ویروس‌های کامپیوتری این روزها، تهدید مهمی تلقی می‌شوند! لازم است قبل از این که به کامپیوتر آسیبی بزنند و به کار آن ضربه‌ای وارد کنند، از شر آنها خلاص شویم.
شنبه، 21 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه از شر ویروس‌های کامپیوتری خلاص شویم؟
چگونه از شر ویروس‌های کامپیوتری خلاص شویم؟

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

ویروس‌های کامپیوتری این روزها، تهدید مهمی تلقی می‌شوند! لازم است قبل از این که به کامپیوتر آسیبی بزنند و به کار آن ضربه‌ای وارد کنند، از شر آنها خلاص شویم.
کامپیوترها امروزه تقریباً وسیله‌ای ضروری شده‌اند. اما به هر حال آن هم یک ماشین است و به مراقبت نیاز دارد تا در تمام مواقع به درستی کار کند. بنابراین جایی که تکنولوژی اینترنت وارد می‌شود امنیت کامپیوتر، موضوع اصلی نگرانی می‌شود. این به این دلیل است که کامپیوتر شخصی در معرض ویروس‌ها و بد افزارهای زیادی قرار دارد که می‌توانند به عملکرد آن آسیب بزنند. ویروس‌های کامپیوتر برنامه‌های بد خواهانه‌ای هستند که به طور گمنام از هر موقعیتی در سیستم شما شروع به اجرا می‌کنند. همانند ویروس‌های زیستی، اینها نیز خودشان را تکثیر می‌کنند و از یک ایستگاه کاری به ایستگاه کاری دیگر در شبکه منتشر می‌شوند. آنها عمدتاً مسئول پاک شدن و از بین رفتن ناگهانی فایل‌ها هستند. علاوه بر این، آنها به امنیت اسناد مهمی که در سیستم شما ذخیره شده‌اند ضربه می‌زنند و حافظه‌ی RAM (حافظه‌ی دسترسی تصادفی) سیستم شما را به هم می‌ریزند. نشانه‌هایی چون سیستم شدیداً کند، ربوت سریع و تند، اسکرین‌های خطای آبی رنگ، بسیاری از خطاهای تعریف نشده و تصادفی و تعداد زیادی از ویندوزهای پاپ آپ که به طور هم زمان باز می‌شوند بیانگر ویروس احتمالی و یا حمله‌ی جاسوس افزار هستند! انواع مختلفی از ویروس‌ها همانند جاسوس افزار، تبلیغ افزار، اسب‌های تروجان، حشرات وب و کرم‌ها وجود دارند که به کامپیوتر شخصی شما ضربه می‌زنند. آنها بدون اطلاع سیستم شما، خودشان حمله می‌کنند و خود مهاجم هستند و داده‌های حساس آن را از بین می‌برند.

روش‌های خلاص شدن از ویروس‌های کامپیوتری :

در زیر روش‌های پذیرفته شده برای رها شدن از دست ویروس‌های کامپیوتری آورده شده است :
انتخاب نرم افزار آنتی ویروس : عموماً نرم افزار آنتی ویروس به عنوان یک برنامه‌ی از قبل نصب شده، بخشی از سیستم شما است. اما بازار همیشه انتخاب‌های بهتری را به شما ارائه می‌دهد. برخی از نرم افزارهای آنتی ویروس برجسته عبارتند از :

• McAfee
• Norton
• AVG
• Avast

از بین اینها، Avast و AVG نرم افزارهای آنتی ویروسی هستند که می‌توانند به طور رایگان دانلود شوند. McAfee و Norton نرم افزارهای آنتی ویروس خرد و قوی هستند که McAfee قدیمی‌ترین و Norton سنگین‌ترین است. اگرچه Norton یکی از بهترین برنامه‌های نرم افزاری ایجاد شده است اما چون برنامه‌ی حجیمی است نصب آن ممکن است سرعت سیستم شما را پایین بیاورد. این روزها، AVG یک آنتی ویروس کاملاً محبوب است چون طی دوره‌های منظمی خود را ارتقا می‌دهد بدون این که هر بار کاربر را اطلاع دهد.
استفاده از نرم افزار آنتی ویروس آنلاین و دیسک‌های نجات (Rescue) : ویروس‌های کامپیوتری نیز همانند برنامه‌های آنتی ویروس خودشان را ارتقا می‌دهند. بارها اتفاق می‌افتد که آنها به شما اجازه‌ی دسترسی به نرم افزار آنتی ویروس نصب شده بر روی سیستم شما را نمی‌دهند. بنابراین چه کاری باید انجام دهید؟ برخی نرم افزارهای اسکن ویروس آنلاین وجود دارند که ابزارهای آنلاین رایگان را که از عهده‌ی وضعیت‌های ریسک دار برمی‌آیند در اختیار شما قرار می‌دهند که عبارتند از :

• McAfee scanner – بیشتر توصیه شده است.
• Avast Virus cleaner
• Trend Housecall
• Kaspersky online virus scanner
• Panda Activescan

دیسک‌های نجات نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا از دست چنین مشکلاتی خلاص شوید. بیشتر نرم افزارهای آنتی ویروس در حال نصب از کاربر درخواست می‌کنند تا دیسک نجات ایجاد کند و او را وادار به ریبوت شدن می‌کنند. دیسک‌های نجات، نرم افزار آنتی ویروس را حتی قبل از بارهای سیستم اجرایی، بارگذاری می‌کنند. در نتیجه چون کاربر به برنامه‌های آنتی ویروس دسترسی پیدا می‌کند، تشخیص ویروس و پاک کردن آن آسان می‌شود. یک نکته‌ی بسیار حیاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که به روز رسانی نرم افزار آنتی ویروس همانند نصب آنها در سیستم، مهم است.
استفاده از نرم افزار ضد جاسوس افزار : جاسوس افزار یک خطر شدیداً امنیتی برای سیستم شما است. این برنامه‌ها سیستم شما را جاسوسی می‌کنند، اطلاعات مهم را می‌دزدند و ترتیب سیستم شما را تغییر می‌دهند. نشانه‌های حملات جاسوس افزارها می‌توانند با تغییرات نامعمول در مرورگرهای وب، موتورهای جستجو، پیام‌های خطای تصادفی و سیستم خیلی کند مشخص شوند. بهترین چاره برای این مشکل نصب نرم افزار ضد جاسوس افزار قوی است. انواع زیادی از برنامه‌های پاک کننده‏‏ی جاسوس افزار در بازار موجود هستند که میتوانند برای رها شدن از دست ویروس‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار گیرند. برخی از بهترین برنامه‌های ضد جاسوس افزار توصیه شده عبارتند از :

• Windows Defender
• Webroot
• Spybot search and destroy
• Defensenet
• Bazooka

PC Doctor و Microsoft نیز ضد جاسوس افزارهایی هستند که به طور گسترده برای پاک کردن جاسوس افزار مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربران Mac می‌توانند به MacScan اعتماد کنند.
استفاده از نرم افزار ضد تبلیغ افزار : تبلیغ افزارها برنامه‌های آزار دهنده‌ای هستند که مسئول تعداد کنترل نشده تبلیغاتی‌اند که مرورگرهای وب شما را مسدود می‏کنند. آنها نه تنها سرعت سیستم شما را پایین می‏آورند بلکه بارها خودشان بدون اطلاع سیستم، نرم افزارهای غیر ضروری را نصب می‏کنند. برای پاک کردن تبلیغ افزار، Lavasoft's Ad-adware بهترین است!
استفاده از دیوار آتش برای رها شدن از دست ویروس‏های کامپیوتری : دیوارهای آتش یا نرم افزار هستند و یا سخت افزار و گاهی اوقات ترکیبی از هر دو هستند. آنها ترافیک شبکه را با بازرسی فعالیت پورت سیستم بر حسب یک سری خط مشی‏های امنیتی از قبل تعریف شده، منظم می‏کنند. این خط مشی‏ها آدرس‏های آی پی و پورت‏هایی را که باید بر حسب خطری که پیشنهاد داده شده، مسدود شوند و یا به آنها مجوز داده شود، لیست می‏کنند. برخی از بهترین محصولات دیوار آتش که در بازار موجود هستند عبارتند از :

• Online Armor Personal Firewall
• Comodo Internet Security
• Little Snitch
• Zone Alarm Free Firewall
• PC Tools Firewall
• Ashampoo Firewall

از بین اینها Zone Alarm Free Firewall بهترین است چون به مدت سالهای زیادی تا به امروز بدون هیچ ارتقای عمده و اساسی، قوی بوده است.
بنابراین، هر وقت کوچکترین شکی در مورد حمله‏ی احتمالی ویروس کردید، برخی موارد عمل فوری که می‏توانید برای تأیید شک و شبهه‏ی خود انجام دهید به قرار زیر هستند :

1. کار کردن را متوقف کنید. داده‏های ضروری را ذخیره کنید و تمام پنجره‏ها را ببندید.
2. با بی‏عقلی شروع به حذف فایل‏های خود نکنید و فکر نکنید که همه‏ی آنها آلوده شده‌اند. خونسرد باشید و یک پشتیبانی از تمام داده‏های مهم خود بگیرید.
3. فوراً نرم افزار آنتی ویروس خود را اجرا کنید. اگر درخواست هر گونه بروز رسانی کرد، آن را بروز رسانی کنید و سپس اجرا کنید.
4. اگر مشکل ادامه پیدا کرد، این امکان وجود دارد که سیستم مورد حمله‏ی ویروس و یا جاسوس افزار قرار گرفته است.

برخی توصیه‏ها برای مرورگری هوشمند :

1. با هوشمندی مرورگری انجام دهید. اینترنت مجموعه‌ای از شبکه‏ها است. در نتیجه، سیستم همیشه در معرض حمله‏ی ویروس قرار دارد. از سایت‏هایی که ممکن است حاوی محتوای بدخواهانه باشند، بازدید نکنید.
2. هنگام دانلود نرم افزارهای رایگان مراقب باشید چون بیشتر آنها حاوی جاسوس افزار هستند.
3. تنظیمات امنیتی مرورگر را هر بار که به سیستم خود دسترسی دارید انجام دهید. این روزها، همه‏ی مرورگرها این امکان را به کاربران خود می‏دهند تا تنظیمات امنیتی مرورگر را انجام دهند. به ابزار (Tools) بروید و نوار امنیت را انتخاب کنید و تنظیمات مرورگر را اگر لازم است تغییر دهید. شما هم چنین می‏توانید تنظیماتی برای cookies انجام دهید تا فقط وب سایت‏های ایمن ذخیره شوند.
4. در مورد امنیت شبکه، دیوارهای آتش یک اجبار هستند. این روزها، Apple's MAC OS و Windows XP برنامه‏های دیوار آتش را درونی کرده‏اند.
5. تأیید مجوز آنلاین (online license agreement)، عبارات شخصی سازی و هشدارهای امنیتی را قبل از دانلود هر گونه نرم افزاری بخوانید. موافقت با بی‏توجهی و بی‏دقتی محض، می‏تواند دعوت کننده‏ی بد افزار باشد. در چنین مواردی با مرکز خدماتIT مشورت کنید و یا با استفاده از موتور جستجو، کنترل کنید و ببینید که آیا هیچ گونه بد افزاری برای نرم افزاری که می‏خواهید دانلود کنید گزارش شده است یا نه. این کارها مانع آلوده شدن سیستم شما با حامل‏های جاسوس افزار نظیر Kazaa و Grokster خواهند شد.
6. پیوست‏های ایمیل ناخواسته را که حاوی ورد و پاور پوینت هستند باز نکنید. اینها دروازه‏هایی برای نصب ویروس در سیستم شما هستند. هم چنین به هنگام کلیک بر روی پیام‏های اینترنتی که مدعی هشدار دادن به شما در مورد خطر امنیتی سیستم‏تان هستند، مراقب و محتاط باشید. بیشتر اوقات، اینها لینک‏هایی برای نصب جاسوس افزار هستند.
7. خطر جاسوس افزار در موارد سرویس به اشتراک گذاری فایل در حالت بدون سرور و قرین به قرین، یک چیز کاملاً بدیهی است. بنابراین، توصیه می‏شود که هیچ گونه فایل اجرایی را از ارتباطات به اشتراک گذاشته شده، دانلود نکنید.
8. و اما آخرین توصیه، نرم افزار آنتی ویروس و دیوار آتش را به طور منظم بروز رسانی بکنید. بیشتر آنها امروزه، خود برنامه ریزی شده هستند تا بعد از یک دوره‏ی ویژه‏، خودشان را بروز رسانی بکنند.

پیشگیری بهتر از درمان، فقط در مورد سلامتی بدن به کار نمی‏رود؛ همیشه بهتر است از حمله‏ی دشمن جلوگیری بکنیم به جای آن که به آن اجازه‏ بدهیم حمله کند و سپس با او مبارزه کنیم. پس سیستم خود را به آخرین نرم افزار آنتی ویروس روز، ارتقا دهید!



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی