سبزیجاتی برای رشد در باغ در فصل پاییز

باغبانی سبزیجات پاییزی تا حد زیادی در مناطق مختلف متفاوت است. سبزیجات باغ‌های پاییزی اغلب جانشینی برای کاشت فصل تابستان است.
پنجشنبه، 1 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سبزیجاتی برای رشد در باغ در فصل پاییز

باغبانی سبزیجات پاییزی تا حد زیادی در مناطق مختلف متفاوت است. باغبان‌ها در مناطق 8 و بالاتر، که با صبر و حوصله منتظر گرمای تابستان هستند می‌توانند بالاخره شروع به کاشت هر نوع سبزیجاتی مثل،گوجه‌فرنگی و بادنجان بکنند. اینجا برای باغبان‌های خوش شانس راهنمایی‌هایی در مورد مکان و زمان کاشت است.

باغبان‌ها در آب و هوای شمالی باید شروع به کاشت سبزیجاتی بکنند که در وضعیت آب و هوای خنک وروزهای کوتاه پاییز رشد کنند. این سبزیجات شامل سبزیجات برگ‌دار، سبزیجات ریشه‌دار، کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ و ... هستند.

برای داشتن باغ پاییزی رشد کرده قبل از شروع یخبندان، شما باید کاشت را از اواسط تابستان شروع کنید. بسته به منطقه شما این کار باید از اواخر جولای تا آگوست شروع شود. بسیاری از گیاهان در هوای خنک رشد خوبی خواهند کرد اما آغاز رشد آن‌ها نیاز به کمی هوای گرم و روزهای دراز دارد.

سبزیجات باغ‌های پاییزی اغلب جانشینی برای کاشت فصل تابستان است. چنانچه برداشت یک گیاه تمام شود، سبزیجات دیگری به جایش کاشته می‌شود.
 

سبزیجات دانه‌ریز

چغندر

رشد متوالی چغندرها آسان است، به شما اجازه برداشت متناوب از بهار تا تابستان را می‌دهد. اگرچه چغندر می‌تواند در گرمای تابستان هم رشد کند اما مزه آن‌ها متمایل به تلخ و به سرعت چوبی خواهد شد. اما اواخر تابستان و با فاصله دو تا سه هفته، بهترین زمان برای از سرگیری کاشت است. پیازک گیاه در طول فصل سرما همچنان رشد خواهد کرد و قسمت بالای گیاه مقداری یخ خواهد زد.
 

کلم چینی

کلم چینی و بسیاری دیگر از سبزیجات آسیایی، مناسب کاشت در فصل پاییز هستند. اندازه کوچک گونه‌های مختلف کلم چینی تنها هشت اینچ ارتفاع و در طول حدودا چهل روز رشد می‌کنند. مزیت رشد آ‌ن‌ها در پاییز این است که از آفات برگ کمتری برخوردار هستند. چون سرعت رشد آن‌ها در پاییز نسبت به هوای گرم بهار کمتر است، شما هروقت که نیاز داشتید می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید.
 

بوته لوبیا

لوبیا قطبی برای رشد به فصل طولانی‌تری نیاز دارد.درخت انگور باید بلند باشد، قبل از اینکه کاشت لوبیا شروع شود. با‌این‌حال بسیاری از بوته ها بعد از چهل و پنج روز شروع به باردهی خواهند کرد. گیاهان لوبیا ظریف‌تر از آن هستند که یخبندان را تحمل کنند، شما همیشه می‌توانید روی آن‌ها را بپوشانید تا دما مجددا بالا برود.
 

هویچ

هویچ گیاهی نیست که سریع رشد کند، اما برخی گونه‌های کوچک آن مثل، Thumbelina و Paris Market در حدود پنجاه روز رشد می‌کنند.

گزینه دیگر برای پرورش هویچ در پاییز رشد آن در ظروف است. جعبه‌های کوچک در زیر پنجره با عمق حداقل 6 اینچ برای این کار بهترین گزینه هستند. می‌توانید آن‌را دم دست بگذارید، جایی که به راحتی آب‌پاشی کنید و از دست آفات چهارپا در امان باشد.


سبزیجاتی برای رشد در باغ در فصل پاییز
 

کلم پیچ

کلم پیچ احتمالا آسان‌ترین نوع کلم برای پرورش دادن است. دانه‌ها در خاک گرم یا سرد جوانه زده و برگ‌های آن رشد می‌کنند. بنابراین نباید در مورد رشد آن و شکوفه‌هایش نگران باشید. مزیت رشد آن در پاییز جادویی است که برای بسیاری از سبزجات که در هوای سرد یا مقداری یخبندان رشد می‌کنند اتفاق می‌افتد. برگ‌ها همچنان ترکیب عالی خواهند داشت و عطر و بوی عمیق و ملایمی خواهند داد. تخم‌ریزی را برای برداشت پاییزی در اواسط تا اواخر تابستان انجام دهید یا در آخر تابستان آن‌را نشا دهید.
 

کاهو

کاهو می‌تواند در تمامی فصول به خوبی رشد کند. در آب و هوای واقعا گرم، می‌تواند سریع‌تر جوانه بزند و تلخ‌تر باشد. اما گونه‌های زیادی در کمتر از پنجاه روز رسیده می شود، بنابراین می‌توانید کاشت محصول را در اواسط شهریور برای نشا‌کاری شروع کنید. گیاهان ممکن است نسبت به بهار آهسته‌تر رشد کنند چون هوا در حال سرد شدن و روزها در حال کوتاه شدن است، اما عطر و طعم شیرین و تردتر خواهد بود. کاهوها در برابر یخ‌بندان نیاز به مراقبت خواهند داشت. عمق ریشه کاهو کم است و گزینه خوبی برای پرورش در ظروف می‌باشد. اگر شما کاهوی پاییزی را در ظروف رشد دهید انتقال آن به داخل گلخانه برای مراقبت در برابر یخ‌بندان آسان‌تر خواهد بود. با این روش، شما کاهوی تازه‌ای در زمستان خواهید داشت.
 

نخود

نخودها سبزیجات دیگری هستند که دوست دارند در هوای خنک رشد یابند. بیشتر گونه‌های کوچک در طول50تا60 روز آماده برداشت می‌شوند. آن‌ها در هوای گرم به‌سرعت جوانه می‌زنند، اما به آب بیشتر و کمی مراقبت در برابر نور قوی آفتاب نیاز خواهند داشت. اما با گذشت زمان آن‌ها آماده شکوفه دادن و تولید نخود مب‌شوند. روزها و شب‌هایی که دمای هوا باید پاییزی باشد تا روند رشد ادامه یابد.
 

تربچه

تربچه‌ها دوست دارند در خاک خنک و مرطوب، سریع رشد کنند. بسیاری از مشکلات پرورش تربچه در بهار ( بافت‌های چوبی، طعم گرم و تلخ، پیازک کوچک) با کاشت آن در پاییز کاهش می‌یابد. ممکن است بخواهید پرورش مقداری تربچه زمستانی مانند "تربچه گرد سیاه اسپانیایی" را تجربه کنید این تربچه‌ها به آرامی رشد می‌کنند و از هوای گرم خوششان نمی‌اید. آن‌ها ترجیح می‌دهند تا در اواسط تابستان کاشته شوند و در پاییز پرورش یابند. می‌توانید پیازک آن‌ها را در اواخر پاییز تا زمستان برداشت کنید یا اجازه دهید در طول زمستان زیر خاک بمانند و در بهار بعدی برداشت کنید. رشد آن‌ها بسیار شبیه به رشد شلغم است.
 

اسفناج

اگر شما از رشد اسفناج به اندازه‌ای که قابل خوردن باشد ناامید شده‌اید، پرورش آن در پاییز را دوست خواهید داشت. اسفناج در طول کمتر از 30 تا 40 روز با برگ‌های کوچک و ترد رسیده می‌شوند. می‌توانید اسفناج را بارها در طول پاییز رشد دهید. پرورش اسفناج در تخم‌کاری زمستان هم می‌تواند عالی باشد.
 

برگ چغندر سوئیسی

اگر شما برداشت برگ چغندر سوئیسی را به روش برداشت و رشد انجام داده‌اید دیگر نیازی به تخم‌افشانی مجدد ندارید. رشد گیاهان ممکن است در طول تابستان کمی کند شود، اما با کمی باد خنک و آب، مجددا رشد حداکثری را به دست خواهند آورد. آن‌ها ممکن است در طول زمستان زنده بمانند اما برداشت سریع آن‌ها در فصل بهار از تلخ و سخت شدن آن جلوگیری می‌کند.
 

اگر شما می‌خواهید محصول جدیدی را در پاییز پرورش دهید برنامه‌ریزی کنید تا در طی 40 تا 50 روز رسیده شوند. اگرچه گیاهان در برابر یخ‌بندان زنده می‌مانند اما شما می‌خواهید تا از برگ‌های آن‌ها مراقبت کنید تا آسیبی نبینند.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.