توانایی‌های ذهنی طبق تفاوت‌های ذهنی در مغز شکل می‌گیرند.

عکس ام‌ار‌ای مغز. محقق دوره‌ی بعدکتری آقای پاتریک واتسون رابطه‌ی بین تفاوت‌های فردی مغز و توانایی‌های یادگیری را مطالعه کرده است.
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توانایی‌های ذهنی طبق تفاوت‌های ذهنی در مغز شکل می‌گیرند.

 توانایی‌های ذهنی طبق تفاوت‌های ذهنی در مغز شکل می‌گیرند.
 

 

مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون




 

عکس ام‌ار‌ای مغز. محقق دوره‌ی بعدکتری آقای پاتریک واتسون رابطه‌ی بین تفاوت‌های فردی مغز و توانایی‌های یادگیری را مطالعه کرده است.
هرکس ترکیب متفاوتی از خصوصیت‌های فردی دارد. بعضی‌ها خوش برخورد هستند بعضی‌ها سرسخت و بعضی‌ها عصبی. یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که مغز هم خصوصیت‌‌های متفاوتی دارد که هم فاکتورهای ساختاری و هم عوامل ادراکی مانند هوش و حافظه را شامل می شود. یک تحقیق متمرکز عمده روی عصب‌ شناسی ادراکی نشان می دهد که چگونه هوش توسط تفاوت‌های فردی در ساختار و عملکرد مغز شکل داده می شود. سال‌های سال، عصب شناسان ادراک تلاش کرده‌اند تا رابطه بین مناطق مشخصی از مغز و فرایندهای ذهنی مانند هوش کلی و حافظه را کشف کنند. تاکنون محققان از تکمیل موفقیت آمیز میزان جامعی از ساختار و عملکرد مغز در یک فراکافت ناتوان بوده‌اند.
این محقققان اندازه و شکل و تمام ویژگی‌های مغز را روی هم سنجیده‌اند. به گفته پاتریک واتسون: ما قادر به بررسی فیبر عصبی نامحدود نواحی ماده خاکستری، اندازه و ضخامت پوسته‌ای و جریان خون هستیم. ما همچنین قادر بودیم به یکباره متغیرهای ادراکی مانند توابع اجرایی و حافظه عملی را مورد بررسی قرار دهیم.
با استفاده از یک تکنیک آماری به نام تجزیه و تحلیل جزء مستقل، محققان مقیاسی را طبقه‌بندی کرده‌اند که در چهار ویژگی با یکدیگر مرتبط بوده‌اند. این چهار ویژگی با هم دیگر علت عمده تفاوت میان کالبد شناسی مغز افراد را توجیح می‌کند. این ویژگی‌ها عمدتا از تفاوت‌های موجود در زیست‌شناسی مغز ناشی می‌شوند. محققان بعدا تفاوت‌هایی را سنجیده اند که با این چهار ویژگی قابل توضیح نبودند. این تفاوت‌های باقی مانده تفاوت‌های موجود در هوش و حافظه به حساب می‌آیند.
ما قادر بوده‌ایم تا خصوصیات ادراکی – تشریحی را تشخیص دهیم که هوش کلی را تخمین می‌زند و تفاوت‌های فردی را شبکه‌‌ی مشخص مغز توجیه می‌کند و شبکه جلو آهیانه‌ای اساس آگاهی است.
چهار ویژگی گزارش شده در این مطالعه، یک روش نادر برای سنجیدن این است که چگونه مغز در افراد فرق می‌کند. این دانش می‌تواند محققان را در مطالعه تفاوت‌های ظریف مربوط به توانایی‌های ادراکی یاری کند.
مغزها نیز مانند چهره‌ها متفاوت هستند و این مطالعه ما را کمک کرد تا بفهمیم یک مغز معمولی چه شکلی است. با مطالعه تفاوت‌های پیش بینی نشده مغز ما قادریم سرچشمه بخش‌هایی از مغز که به حافظه و آگاهی مربوط می شود را پیدا کنیم.
محققان نتایج تحقیقات خود را از طریق یک پلتفورم آنلاین به نام چارچوب دانش آزاد منتشر کردند تا مطالعات جامع ساختار و عملکرد مغز را یاری کنند.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.