خطر در کمین محصولات نانویی!

نتایج تحقیقات یک موسسه معرفی محصولات فناوریهای نانو در آمریکا نشان می دهد که هر هفته یک محصول جدید مصرفی بر پایه فناوریهای نانو در بازار با احتمال 3 به 4 به هدف می خورد باوجود این، بازار این محصولات در آینده می تواند در معرض خطر قرار گیرد
سه‌شنبه، 29 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطر در کمین محصولات نانویی!
خطر در کمین محصولات نانویی!
خطر در کمین محصولات نانویی!

نتایج تحقیقات یک موسسه معرفی محصولات فناوریهای نانو در آمریکا نشان می دهد که هر هفته یک محصول جدید مصرفی بر پایه فناوریهای نانو در بازار با احتمال 3 به 4 به هدف می خورد باوجود این، بازار این محصولات در آینده می تواند در معرض خطر قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج بررسیهای پروژه ظهور فناوریهای نانو در آمریکا (PEN) حاکی از آن است که خمیردندان، لوازم بهداشتی آرایشی، کرمهای ضد آفتاب، الماس، روغن آشپزخانه و محصولات خودروسازی تنها بخشی از محصولات مصرفی فناوریهای نانو هستند که در حال حاضر در بازار آمریکا با موفقیت مواجه شده است.
در حقیقت این نتایج نشان می دهد که هر هفته محصولات جدید مصرفی فناوریهای نانو با احتمال سه به چهار به هدف می خورند.
از زمانی که PEN در مارس 2006 اولین فهرست موجود محصولات تجاری برپایه فناوریهای نانو را منتشر کرد تعداد این محصولات از 212 به 609 محصول افزایش یافته است.
در این میان نقره در مقیاس نانویی در میان 143 محصول نانویی با کاربرد بالا با 20 درصد اقبال بیشترین موفقیت را کسب کرده است.
در دومین رتبه این فهرست، نانولوله های کربنی ایستاده اند و مواد نانویی دیگری چون روی و اکسید روی، تیتانیوم و اکسید تیتانیوم، سیلیس و طلا در رتبه های بعدی جای گرفته اند.
براساس گزارش پایگاه خبری Scenta، در این خصوص دیوید رجستکی مدیر پروژه PEN توضیح داد: "هرچند به نظر می رسد که فناوریهای نانو در سالهای اخیر با استقبال زیادی از سوی مصرف کنندگان مواجه اند اما فناوری نانو همانند اسب مسابقه ای است که امکان پیش بینی پیروزی آن ممکن نیست. در حقیقت درحال حاضر وضعیت آینده فناوریهای نانو قابل پیش بینی نیست. اگر دولت و صنایع روی مسئله اعتماد و اطمینان مردم کار نکنند به زودی مصرف کنندگان برچسب "نانو نه" را بر روی این محصولات می زنند."
وی افزود: "استفاده از فناوری نانو در محصولات مصرفی و صنایع کاربردی به سرعت روبه رشد است و می تواند نتایج اقتصادی وسیعی در بر داشته باشد اما اگر بازار آینده فناوریهای نانو اطمینان مردم را جلب نکند این بازار با شکست غیرمنتظره ای روبه رو خواهد شد."
درحال حاضر دولت آمریکا یک بودجه 4/1 میلیارد دلاری را به بخش فناوریهای نانو اختصاص داده است.
منبع: خبرگزاری مهر




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.