6 شهریور 1387 / 25 شعبان 1429 / 27 اوت 2008

1) 6شهريور ماه سال 1371هجري شمسي: «آيت الله سيد عبدالمجيد ايرواني» از روحانيان مبارز معاصر درگذشت. آيت الله ايرواني دوران تحصيل را در قم سپري كرد وسرانجام به مقام اجتهاد رسيد وتدريس را آغاز كرد.”آيت الله ايرواني در سال 1350شمسي به دستور حضرت امام خميني(ره) به تهران آمد و فعاليت خود را در يكي از مساجد بزرگ تهران با اقامه نماز جماعت آغاز كرد.ايشان از ابتداي نهضت اسلامي در راه مبارزه با رژيم طا غوت فعاليت مستمر و جدي داشت
شنبه، 2 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 شهریور 1387 / 25 شعبان 1429 / 27 اوت 2008
6 شهریور 1387 / 25 شعبان 1429 / 27 اوت 2008
6 شهریور 1387 / 25 شعبان 1429 / 27 اوت 2008

1) 6شهريور ماه سال 1371هجري شمسي:
«آيت الله سيد عبدالمجيد ايرواني» از روحانيان مبارز معاصر درگذشت. آيت الله ايرواني دوران تحصيل را در قم سپري كرد وسرانجام به مقام اجتهاد رسيد وتدريس را آغاز كرد.”آيت الله ايرواني در سال 1350شمسي به دستور حضرت امام خميني(ره) به تهران آمد و فعاليت خود را در يكي از مساجد بزرگ تهران با اقامه نماز جماعت آغاز كرد.ايشان از ابتداي نهضت اسلامي در راه مبارزه با رژيم طا غوت فعاليت مستمر و جدي داشت و چند ين بار بدست عوامل رژيم پهلوي دستگير و زنداني شد. در پي پيروزي انقلاب اسلامي آيت الله ايرواني خدمت خود را در بنياد جانبازان و مستضعفان آغاز كرد. سرانجام پس از عمري خدمت خالصا نه جهان فاني را بدرود گفت و به ديار حق شتا فت.

2) 6شهريورماه سال 1361هجري شمسي :
«ناصر كاظمي» از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به هنگام اجراي عمليات پاكسازي محور پيرانشهر ـ سردشت به شهادت رسيد. شهيد كاظمي در زمان تحصيل در دانشگا ه با ظلم رژيم طاغوت آشنا شد و ازآن پس به مبارزه با رژيم پرداخت. شهيد كاظمي در يكي از عمليا ت هاي ضد رژيم دستگير و زنداني شد وتا زمان پيروزي انقلاب اسلامي در زندان بسر برد. شهيد ناصر كاظمي ابتدا فرمانده سپاه پاوه بود وسرانجام هم در منطقه كردستان جام شهادت را نوشيد.

3) 25شعبان سال137هجري قمري:
«عَبدُالرَّحمن بْن مُُسلِمِ مَرورودي» معروف به ابومسلم خراساني سرداردليرايراني بدستور« منصور دَوانيقي»دومين خليفه عباسي به قتل رسيد. ابومسلم خراساني مشهوربه« صاحِبُ الدَّعوَه» در مقام رئيس سياه جامگان خراساني بربني‎اميه خروج كرد و دراندك زماني، اهالي بيشترروستاها و شهرها به او پيوستند. نبرد فَتح الفتوح درواقع آخرين مقاومت نيروهاي اموي درايران بود. اين نبرد درنزديكي موصل درشمال عراق روي داد و به شكست امويان انجاميد و مقدمات روي كارآمدن عباسيان را فراهم آورد. دراين زمان ابومسلم صاحب قدرت و نفوذ فراوان شد خليفه ازقدرت او به وحشت افتاد و سرانجام با توطئه‎اي دقيق ابومسلم را به قتل رساند. بعد ازقتل ابومسلم عدّه‎اي به خونخواهي او برخاستند و كشمكش‎هاي ناشي از اين خونخواهي تا چند قرن بعد هم ادامه داشت. گفتني است كه فرقه‎هاي« مُسلميّه و راوَنديّه » بيش از ديگر فرقه‎ها خود را طرفدار و هوادار ابومسلم خراساني معرفي كرده‎اند.

4) 25شعبان سال 105 هجري قمري:
« يَزيدبْن عَبدالمَلِكِ بْن مَروان» معروف به« يزيد ثاني» ازدنيا رفت. يزيد بعد از «عُمَربْن عَبْدُ العَزيز» برمسند خلافت نشست و تا مدت 40روزازسيرت و روش عُمَربن عَبدُالعزيز پيروي كرد ولي بزودي به عشرت روي آورد و به ظلم پرداخت. دوران كوتاه خلافت اين خليفه اموي به علت وقوع جنگهاي سخت و اوضاع نابسامان حكومت ازسياه ترين دوره‎هاي زندگي مردم آن روزگار محسوب مي‎شود.

5) 27اوت سال320ميلادي:
قسطنطنيّه شهرنو بنياد امپراتوري روم به پايتختي اين امپراتوري برگزيده شد. قسطنطنيّه به فرمان كُنستانتين اول درنواحي غربي امپراتوري بِنا شد و بنام او كُنستانتينوپُل خوانده شد. گفتني است كه اين شهر پس ازتصرف بدست عثماني ها استانبول نام گرفت و امروزه جزو كشورتركيه محسوب مي شود و دردو سوي تنگه بُسفُر واقع شده است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.