استفاده از آهنربا

آهنرباها موارد استفاده‌ی زیادی دارند. از آهنربا در صنایع نیز استفاده می‌شود. در این مقاله اطلاعاتی راجع به موارد استفاده‌ی آهنربا ارائه کرده‌ایم.
سه‌شنبه، 11 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
استفاده از آهنربا
استفاده از آهنربا

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

آهنرباها موارد استفاده‌ی زیادی دارند. از آهنربا در صنایع نیز استفاده می‌شود. در این مقاله اطلاعاتی راجع به موارد استفاده‌ی آهنربا ارائه کرده‌ایم.
آهنرباها موادی هستند که میدان مغناطیسی تولید می‌کنند و توانایی جذب مواد فرومغناطیس مانند آهن ، فولاد ، کبالت و نیکل را دارند. امروزه با وجود فناوری‌های پیشرفته آهنرباها با ابزارآلات مصنوعی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. آهنربای میله‌ای یکی از ساده‌ترین نوع آهنربای مورد استفاده امروزی است. از آهنربا در قطب نما نیز استفاده می‌شود.

موارد استفاده‌ی آهنربا

پزشکی
مطابق دستورالعمل‌های باستانی چینی از آهنربا در طب سوزنی استفاده می‌شده است. نوشته‌های هندو نیز استفاده از آهنربا برای عمل‌های جراحی را نشان می‌دهند. به همین ترتیب یونانیان و مصری‌ها نیز از آهنربا برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کرده‌اند. فیزیکدانان باستانی نحوه‌ی استفاده از آهنربا برای درمان مالیخولیا ، آرتروز و طاسی را توصیف کرده‌اند.
امروزه ورزشکاران زیادی از آهنربا برای کاهش درد استفاده می‌کنند. آهنربا در داخل کفش قرار داده می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده است که با نقاط فشار موجود در پا تماس داشته باشد. از آهنربا برای درمان بیماری‌هایی مانند بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود. این کاربردها از لحاظ علمی اثبات نشده‌اند.
از آهنربا در تصویر برداری MRI نیز استفاده می‌شود. MRI از روش‌های تشخیصی بسیار مؤثر است و عوارض جانبی تصویر برداری با اشعه‌ی ایکس را ندارد. اسکن MRI تصاویر با جزئیات بیشتری تولید می‌کند و برای ارزیابی بافت‌های نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کالاهای مصرفی

نوارهای مغناطیسی قسمت جدایی ناپذیری از کارت‌های اعتباری هستند. اطلاعات در این نوارها به صورت داده‌های رمز گذاری شده وجود دارند. با کشیدن کارت در دستگاه‌های کارتخوان یا خود پرداز اطلاعات تبادل می‌شوند.
نوارهای ویدئویی و نوارهای کاست نیز دارای نواد مغناطیسی هستند. اطلاعات به شکل صدا یا تصویر در پوشش آهنربا کد گذاری می‌شوند. فلاپی دیسک‌ها و هارد دیسک‌ها نیز از پوشش مغناطیسی برای ذخیره کردن داده‌ها استفاده می‌کنند.
از آهنربا در تلویزیون‌ها و لوله‌های CRT نیز استفاده می‌شود. آهنربای الکتریکی الکترون‌ها را به صفحه‌ی نمایش هدایت می‌کند. این فرآیند باعث درخشیدن پوشش داخلی صفحه نمایش می‌شود که باعث می‌شود تصاویر و ویدئوها در تلویزیون نمایش داده شوند.
همانطور که قبلاً اشاره شد از آهنربا در قطب نما نیز استفاده می‌شود. قطب نما از یک آهنربا استفاده می‌کند که خود را با میدان مغناطیسی زمین همتراز می‌کند. با استفاده از قطب نما می‌توان جهت‌ها را تعیین کرد.

صنعت

موتورها و ژنراتورهای الکتریکی از آهنربای دائم استفاده می‌کنند. موتورها از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و آن را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. از این انرژی برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. ژنراتور‌ها برعکس این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. بهترین نمونه‌ دینام مورد استفاه در دوچرخه برای روشن کردن لامپ است.
از آهنربا در جرثقیل‌ها برای حرکت داند اشیای فلزی سنگین استفاده می‌شود. از جرثقیل در محل‌های دفن زباله برای جدا کردن زباله‌های فلزی از زباله‌های غیر فلزی استفاده می‌شود.
از موارد استفاده‌ی دیگر آهنربا می‌توان به استفاده از آن در قطارهای Maglev اشاره کرد. این قطارها به حفاظت و نگهداری کمی نیاز دارند زیرا، چرخ ندارند و باعث تولید اصطکاک نمی‌شوند.
آهنربا از اجزای مهم در بسیاری از وسایلی است که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. با پیشرفت فناوری کارکردها و موارد استفاده‌ی آهنرباها در دستگاه‌های مختلف نیز رو به افزایش است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما