درمان دندان درد

دندان درد می‌تواند با اتخاذ درمان‌ و داروهای خانگی آسان درمان شود. یکی از درمان‌های مؤثر برای درد دندان غرغره‌ی آب نمک می‌باشد. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا از دستور العمل غرغره‌ی آب نمک برای دندان درد اطلاع یابید.
دوشنبه، 17 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان دندان درد
 درمان دندان درد

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

دندان درد می‌تواند با اتخاذ درمان‌ و داروهای خانگی آسان درمان شود. یکی از درمان‌های مؤثر برای درد دندان غرغره‌ی آب نمک می‌باشد. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا از دستور العمل غرغره‌ی آب نمک برای دندان درد اطلاع یابید.
دندان درد به عنوان وجود هرگونه درد در داخل یا اطراف دندان تعریف می‌شود. تجربه‌ی دردی خفیف و یا شدید از ناحیه‌ی دندان حساس می‌تواند منجر به ناراحتی شدید و داشتن مشکل در خوردن شود. پوسیدگی دندان و کرم خوردگی اغلب به دندان درد منجر می‌شود. حتی یک ذره‌ مواد غذایی گیر افتاده در میان دندان‌ها می‌تواند موجب درد شود. افراد به دلیل التهاب و یا وجود عفونت در دندان دچار دندان درد می‌شوند. دندانی که نسبت به سرما، گرما و فشار حساس شده است، امکان دارد منجر به درد لثه شده و حرکت فک را تحت تأثیر قرار دهد.

عملکرد غرغره آب نمک جهت رفع دندان درد

چنانچه علت اصلی دندان درد وجود عفونت باشد، ساده‌ترین و مؤثرترین درمان خانگی غرغره‌ی آب نمک خواهد بود. نمک، عوامل بیماری‌زا را از آب خارج کرده و آب آنها را می‌گیرد (بدون آب می‌سازد). بنابراین نمک می‌تواند به طور مؤثری جهت از بین بردن باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها به کار رود. علاوه بر آن، غرغره با آب نمک به پاکسازی آسان دندان‌ها کمک می‌کند.
اثربخشی غرغره آب نمک جهت کاهش درد دندان بستگی به آماده سازی این محلول دارد. خلاصه اینکه، شما بایستی از میزان نمک و جوش شیرین که به مقدار خاصی به آب افزوده می‌شوند، اطلاع داشته باشید. هرچه باشد، نمک به عنوان عامل خشک کننده‌ برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا یا پاتوژن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو غلظت از محلول نمک یا آب شور بنامهای ایزوتونیک و هایپرتونیک وجود دارد.

محلول نمک ایزوتونیک یا هم غلظت

• 500 میلی لیتر آب خالص (تصفیه شده و یا مقطر) را در یک لیوان بریزید.
• دمای آب نباید بیش از حد کم باشد، به این دلیل که دندان‌های بسیاری از ما نسبت به آب و مواد غذایی سرد حساس می‌باشند.
• به این منظور، از هر کدام از جوش شیرین و نمک طعام به طور مساوی یک قاشق چای خوری به این آب اضافه نمایید.
• مخلوط را به خوبی بهم زده و غرغره نمایید.
• جهت تسکین دندان درد، محلول نمک ایزوتونیک را سه مرتبه در روز غرغره کنید و یا طبق دستور دندانپزشک خود عمل کنید.

محلول نمک هایپرتونیک

هایپرتونیک یا پرغلظت، همانطور که از نام آن پیداست، نسبت به محلول ایزوتونیک، دارای غلظت بیشتری است. که معمولاً جهت رفع دندان درد شدید توصیه می‌شود.
• به منظور تهیه‌ی این محلول نمکین، نیاز است که دو قاشق چای خوری نمک طعام و یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در 500 میلی لیتر آب اضافه کنید.
• آن را بهم زده و کاملاً مخلوط نمایید تا نمک و جوش شیرین به طور کامل حل شوند.
• برای دندان درد شدید، محلول نمک هایپرتونیک را سه مرتبه در روز و یا طبق دستور دندانپزشک غرغره نمایید.
به منظور اطمینان از بهداشت مناسب دهان و دندان، همواره توصیه می‌شود پس از صرف هر وعده‌ی غذایی و پیش از رفتن به رختخواب، آب نمک غرغره نمایید. این کار قطعاً در دور نگاه داشتن عفونت دندان مفید فایده خواهد بود.

درمان‌های خانگی مؤثر

علاوه بر غرغره‌ی آب نمک، درمان‌های خانگی بسیاری وجود دارند که می‌توانند در صورت داشتن دندان درد مورد آزمایش و امتحان قرار گیرند. چندین نکته‌ی خود مراقبتی که می‌توانید آنها را در خانه برگزینید، در ذیل آورده شده‌اند.
• مالش ناحیه‌ای از دندان که درد می‌کند به مدت 4-3 دقیقه با یک تکه یخ، موجب بی‌حسی آن ناحیه شده و فوراً دندان درد را فرو می‌نشاند.
• استفاده از سیر به عنوان درمان خانگی دندان درد مدتهای طولانی است که برای ما درمان شناخته شده‌ای است. می‌توانید یک حبه سیر را با سنگ نمک در ناحیه‌ای که درد می‌کند بگذارید.
• گذاشتن 3-2 قطره عصاره‌ی وانیل تسکین فوری را برای دندان درد فراهم می‌سازد.
• در صورت وجود عفونت، سبزه‌ی گندم را آسیاب کرده و با عصاره‌ی آن غرغره کنید. این کار موجب از بین رفتن باکتری‌ها شده و دندان درد را درمان می‌سازد.
• استفاده از میخک یک درمان قدیمی برای دندان درد می‌باشد. تنها چند دانه میخک را بر روی دندانی که درد می‌کند گذاشته و به آرامی آن را بجوید.
• به طور مشابه، استفاده از روغن میخک به درمان دندان درد کمک خواهد کرد. در واقع می‌توان جهت کسب نتابج بهتر کمی پودر فلفل را به آن بیافزایید.
• آنغوزه (نوعی گیاه) (asafoetida) را در آب لیمو آسیاب کنید؛ آنگاه مخلوط را حرارت داده تا زمانی که ولرم شده و آن را با کمک یک گلوله‌ی پنبه‌ای روی دندانی که درد می‌کند، بمالید. این امر به تسکین دندان درد کمک خواهد کرد.
• گاهی، دندان درد به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف مواد غذایی سرشار از قند اتفاق می‌افتد. اگر بخواهیم در خصوص مراقبت از دندان صحبت کنیم، بایستی بگوییم که به پاکسازی مناسب دندان همواره توصیه می‌شود. بایستی دندان را به شکل دورانی مسواک کرده و آنگاه کمی لثه را برای افزایش گردش خون مسواک کنید. همچنین فراموش نکنید زبان را با تمیز کننده‌ی زبان تمیز نمایید.
• اگر دندان درد با داروهای خانگی فوق فروکش نکرد، از مسکن استفاده کرده و یا لوسیون‌های تسکین‌ دهنده‌ی درد را اطراف ناحیه‌ای که درد می‌کند بمالید.
در صورت داشتن دندان درد شدید، همواره توصیه می‌شود که به دندانپزشک مراجعه کرده و جهت تشخیص صحیح به دنبال یک دندانپزشک حاذق باشید. درد شدید نیازمند فوریت پزشکی است به این دلیل که تأخیر در آن ممکن است دندان درد را بدتر کرده و این وضعیت می‌تواند پیچیده‌تر گردد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.