آیا موز باعث یبوست می‌شود؟

آیا موز باعث یبوست می‌شود یا به کاهش یبوست کمک می‌کند؟ تأثیر دقیق موز بر روی دستگاه گوارش انسان چیست؟ با توجه به وجود افکار مختلف در سر ما، مشخص کردن واقعیت اندکی دشوار است. در این مقاله سعی کرده‌ایم این
سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا موز باعث یبوست می‌شود؟
آیا موز باعث یبوست می‌شود؟

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

موز میوه‌ای حاوی فیبر بالاست که به دفع مدفوع کمک می‌کند ولی، گفته می‌شود موز باعث یبوست نیز می‌شود.
آیا موز باعث یبوست می‌شود یا به کاهش یبوست کمک می‌کند؟ تأثیر دقیق موز بر روی دستگاه گوارش انسان چیست؟ با توجه به وجود افکار مختلف در سر ما، مشخص کردن واقعیت اندکی دشوار است. در این مقاله سعی کرده‌ایم این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم.
واقعیت این است که موز قادر است یبوست را کاهش دهد ولی، در عین حال می‌تواند باعث یبوست نیز شود. پس، به عبارت ساده موز نقشی دو گانه دارد.
کاهش یبوست: موز یکی از بهترین میوه‌ها در سرتاسر دنیا به شمار می‌رود. موز به اندازه‌ و رنگ‌های مختلف یافت می‌شود. موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم ، کلسیم ، روی ، مس و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است. موز همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر موجود در موز به شکل پکتین است که دفع مدفوع را افزایش می‌دهد. یک عدد موز متوسط 15 درصد نیاز روزانه‌ی بدن به فیبر را تأمین می‌کند. بنابراین، مصرف موز به تأمین فیبر مورد نیاز بدن کمک می‌کند و به این ترتیب دفع مدفوع را راحت‌تر می‌کند و مانع یبوست می‌شود.
بروز یبوست: پس، آیا اگر موز واقعاً فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، چگونه ممکن است منجر به یبوست شود؟ حقیقت این است که اگر چه موز رسیده یبوست را کاهش می‌دهد، ولی، موز نارس باعث تحریک یبوست می‌شود. هضم موز نارس یا سبز برای دستگاه گوارش انسان مشکل است. به علاوه، تکه‌های موز نارس مسیر گوارشی را مسدود می‌کنند و به این ترتیب ممکن است منجر به یبوست شوند. محتویات زیاد نشاسته‌ی موجود در موز نیز در بروز یبوست نقش دارد.
آیا تعداد مهم است؟
به منظور دفع منظم مدفوع از بدن، توصیه می‌شود از مصرف روزانه‌ بیش از یک یا دو عدد موز خودداری کنید. مصرف بیش از این مقدار تنها باعث افزایش محتویات نشاسته‌ی داخل معده می‌شود. به علاوه، مصرف زیاد موز بدون نوشیدن آب کافی باعث سخت شدن مدفوع می‌شود که دفع آن از بدن دشوار است. نشاسته در معده آب را از مسیر گوارشی جذب می‌کند که این باعث می‌شود مدفوع خشک ، سخت و دفع آن مشکل باشد.
آیا موز باعث یبوست در کودکان می‌شود؟
معمولاً مصرف غذاهای جامد در کودکان باعث یبوست می‌شود و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست. در صورتی که کودک دچار یبوست می‌شود، دادن موز به او توصیه نمی‌شود. حذف کردن موز از رژیم غذایی و استفاده از آب آلو به درمان یبوست کمک می‌کند.
آیا موز باعث اسهال می‌شود؟
افرادی که از اسهال رنج می‌برند باید از مصرف موز رسیده خودداری کنند. موز رسیده به خاطر محتویات بالای فیبر خود تنها باعث تشدید مشکل خواهد شد. هنگامی که اسهال دارید از موز خام و نارس استفاده کنید. موز خام و نارس نه تنها مدفوع شل را به هم می‌چسباند بلکه همچنین به جایگزین شدن الکترولیت‌های دفع شده از بدن کمک خواهد کرد.
ساده‌ترین کاری که می‌توان برای جلوگیری از یبوست انجام داد این است که از موز رسیده و زرد که دارای دانه‌های سیاه رنگ بر روی پوست خود است استفاده کنید. مصرف متوسط موز رسیده منجر به بروز مشکل خاصی نمی‌شود. نکته‌ی حائز اهمیت آن است که بدن هر کس به گونه‌ای خاص به همه چیز واکنش نشان می‌دهد. مصرف روزانه بیش از یک عدد موز برای برخی افراد ممکن است منجر به یبوست شود. پس، بررسی کنید که چه چیزی برای بدن شما مناسب است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.