دانشجو در بیان مقام معظم رهبری

ویژگی های حرکت دانشجویی از قبل از انقلاب تا اوان انقلاب و از این جا به بعد را عرض می کنم خصوصیات این حرکت عبارت است از: 1- آرمان گرایی در مقابل مصلحت گرایی؛ عشق به آرمان‌ها و مجذوب آرمان ها شدن... . 2- صدق و صفا و خلوص ...
چهارشنبه، 17 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانشجو در بیان مقام معظم رهبری
دانشجو در بیان مقام معظم رهبری
دانشجو در بیان مقام معظم رهبری

ویژگی های حرکت دانشجویی از قبل از انقلاب تا اوان انقلاب و از این جا به بعد را عرض می کنم خصوصیات این حرکت عبارت است از:
1- آرمان گرایی در مقابل مصلحت گرایی؛ عشق به آرمان‌ها و مجذوب آرمان ها شدن... .
2- صدق و صفا و خلوص ...
3- آزادی و رهایی از وابستگی های گوناگون حزبی و سیاسی و نژادی و امثال اینها
4- مبتنی بر اشخاص نبودن (متعلق به فضا و مجموعه حاضر)
5- حساسیت منفی داشتن در مقابل مظاهری که از نظر فطرت انسانی زشت است مثل ظلم و تبعیض و بی عدالتی و دفع این مسایل... .
6- بر این حرکت احساسات حکومت نمی کند، بلکه ضمن اینکه احساسات هست، منطق و تفکر و بینش و تحصیل و میل به فهمیدن و تدقیق هم در آن وجود دارد... .
1/9/78
عشق و علاقه من به دانشجو، بخش عمده اش ناشی از صفا و صداقت دانشجوست.
1/9/78
سالهای قبل از انقلاب، یک واقعه جنایت آمیز در روز شانزدهم آذر اتفاق افتاد... مسئولان آن روز به خاطر سخن حقی، اتفاقی در دانشگاه افتاد که بعدها جبهه دژخیمان به خاطر همان هدفی که جوانان داشتند و هدف والایی هم بود با آن مقابله کردند و به کشته شدن سه نفر انجامید، مسئله آن روز چه بود، ضدیت با آمریکا... .
1/9/78
بنده یک وقت عرض کردم دانشگاهها باید سیاسی باشند و دانشجو باید سیاسی باشد. معنای حرف آن است که دانشجو باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد تا جبهه بندی های دنیا را بشناسند تا بفهمد امروز دشمن کجاست و از کجا و با چه ابزاری حمله می کند. این برای شما لازم است. اگر شما تلاش سیاسی، کار سیاسی، مطالعه سیاسی و مباحثه سیاسی نداشته باشید، این توانایی را پیدا نمی کنید. البته توجه داشته باشید که دشمن از همین امر استفاده نکند. دشمن با کمال هوشیاری ایستاده است. امیرالمؤمنین علیه الصلاه و السلام فرمود «و من نام لم ینم عنه» مراقب باشید که اگر شما غفلت می کنید دشمن از شما غفلت نمی کند. دشمن با کمال هوشیاری مراقب است.
بیانات در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان 10/8/74

دو عنصر اصلی در تربیت دانشجو

- یکی عنصر علم و تحقیق و کارایی علمی و جوشیدن استعدادهای علمی و این قبیل چیزهاست و یکی هم عبارت از روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالم سازی معنوی و روحی دانشجو. این دو عنصر بایستی بدون تفکیک از یکدیگر با قدرت و با ظرفیت کامل کشور، تعقیب شود.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی 20/9/70
بارها در مجامع دانشجویی گفته ام که در این نظام مردمی، دانشجویان که طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و با نشاط پیکره اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی جامعه، بیش از جاهای دیگر نقش و اثر داشته باشند.
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت جمع کثیری از دانشجویان و دانشگاهیان 23/2/68
حرکت علمی و شکوفایی استعدادها در دانشگاههای ما رو به پیشرفت است
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان نمونه 7/9/81
بحمدالله دانشگاههای ما از استاد مؤمن، از دانشجوی مؤمن و از مدیران مؤمن سرشار است؛ ... البته به شما دانشجوها می گویم سنگربان این سنگر [دانشگاهها] شمایید مواظب باشید خاکریزهایتان سست نشود دایم خاکریزها را ترمیم کنید. خاکریزها، خاکریزهای فرهنگی و فکری است اینها را ترمیم کنید. خودسازی فکری و اخلاقی و انقلابی درونی دانشجویان یک فریضه است.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر 9/12/79
شما [دانشجویان] و عزیزان با نهج البلاغه انس پیدا کنید. نهج البلاغه خیلی بیدارکننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است. در جلساتتان با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین انس پیدا کنید. اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید آن وقت با صحیفه سجادیه – که علی الظاهر فقط کتاب دعاست اما آن هم مثل نهج البلاغه، کتاب درس حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمند انسان است – انس بگیرید.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار از دانشگاه صنعتی شریف 1/9/78
امروز جوانان ما، دانشجویان ما، ... اگر می خواهند در زمینه افکار اسلامی عمق پیدا کنند و پاسخ سؤالات خود را پیدا کنند باید به کتابهای شهید مطهری مراجعه کنند که امام درباره کتابهای این بزرگوار، تعبیری قریب به این مضمون دارند که «همه آنها خوب و مفید است»
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمع کثیری از کارگزاران و معلمان 15/2/78
امروز خودتان را بسازید – دانشگاهها را بسازید – محیط دانشگاه را محیط انقلابی و اسلامی کنید... در محیط دانشگاه، جوانان انقلابی و مسلمان باید مانند یک دست، یک تن، با یک فکر، فکر اسلام و انقلاب حرکت کنند... از هر چیزی که مخلّ به این یگانگی در راه خدا و در راه انقلاب باشد پرهیز کنید. تا بتوانید دانشگاهی را بسازید که فردای ایران را تأمین کند، جمهوری اسلامی را در مقابل دشمنان و بدخواهان و ملت ایران را در مقابل دوستان و امیدواران عالم روسفید کند.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانش آموزان و معلمان و ... 13/8/71
شما دانشجویان، متوجه باشید که یکی از بزرگترین وظایف شما، خودسازی اخلاقی است، اخلاق خود را تکمیل کنید، شما جوانان فرصت را دارید. دوران، دوران شماست، شما در دوران خوبی زندگی میکنید؛ در سایه حکومت قرآنی و فرهنگ اسلامی زندگی می کنید؛ بنابراین، از لحاظ روحی و معنوی، فرصت برای والا و شایسته شدن دارید، این فرصت را مغتنم بشمارید . علم باید در کنار اخلاق و پیشرفت صنعتی و علمی و مادی در کنار رشد اخلاقی باشد. توجه به خدا هم مایه اصلی رشد اخلاقی به حساب می آید.
سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با گروهی از خانواده های شهدا و ... دانشجویان دانشگاه هنر 1/8/70
دانشجو، امید آینده کشور
2/3/69
دانشجو، ذخیره حیاتی کشور
2/3/69
من برای دانشجوی موفق سه شاخص دارم ... باید خوب درس بخواند - به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد – ورزش هم بکند.

دانشجویان، طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و با نشاط پیکره اجتماع

شما دانشجويان نقش خودتان را فراموش نكنيد. آگاهى سياسى كسب كنيد و نسبت به آنچه كه مى‏گذرد، هوشيار باشيد و انگيزه و تپش جوانانه‏ى انقلابىِ متناسب با قشر شما، در خدمت هدفهاى نظام قرار گيرد.
عده‏يى از افراد ساده‏انديش خيال مى‏كنند كه اگر دانشجو بخواهد حضور انقلابى داشته باشد، راهش اين است كه بر سر مسؤولان خود داد بكشد؛ خير، اين‏كه انقلابيگرى نيست. آن‏جايى كه مى‏بينيد دانشجو بر سر مسؤولان امر داد مى‏كشد، مسؤولان با دانشجويان هم‏جهت نيستند؛ آنها مزدور امريكا هستند و اين جوانان نمى‏توانند طاقت بياورند و بالاخره فرياد اعتراض مى‏كشند؛ كمااين‏كه در رژيم گذشته همين‏گونه بود و دانشجو و طلبه و مردم و وجدانهاى بيدار و انسانهاى شجاع و روحهاى سالم، بر سر مسؤولان امر داد مى‏كشيدند.
مبادا عده‏يى به صورت فريب‏انگيز و با ترفندهاى گوناگون بيايند و به چند جوان ساده تفهيم كنند كه دانشجو بايستى فرياد بكشد! بله، فرياد بايد كشيده شود؛ ولى بر سر امريكا و قدرتهايى كه مزاحم مسؤولان و اداره‏كنندگان نظام هستند. در هر دانشگاهى كه تحصيل مى‏كنيد، حضور دانشجويى خود را به صورت قوى و با خط درست حفظ كنيد.
جوانان دانشجو در محيطهاى دانشگاه، به درس و علم و روحيه‏ى انقلابى و اسلامى، حداكثر اهميت را بدهند. جوانان ببينند كه امروز و آينده، چه‏قدر به وجود آنها احتياج است؛ خودشان را براى آينده بسازند. امروز هم جوان دانشجو بايد مثل هميشه، پيشتاز و پيشگام حركت انقلابى باشد و خودش را شايسته و صالح براى اين مسؤوليتهاى بزرگ قرار بدهد.
امروز دورانى است كه دانشگاه و دانشجو و جوان و زن و مرد، از هر قشر و نقطه‏يى از نقاط كشور، بدون اعتنا به وابستگيهاى فاميلى و شخصى و قومى و منطقه‏يى و غيره، مى‏تواند اميدوار باشد كه بر عالم شدن، مؤثر شدن، مفيد شدن براى كشور و تعيين‏كننده بودن در جهت حركت مستقل و آزاد ملت خودش قادر است. اين، چيز خيلى مغتنمى است.
دانشجويان عزيز، اين جوانان، اين فرزندان و جگرگوشه‏هاى ملت، اين بهترين و پاكترين عناصر جامعه‏ى ما در دانشگاهها، بايد در خط اسلام و در جهت عظمت كشور و بلند كردن پرچم اسلام و بيدار كردن ملتهاى عالم و روح بخشيدن به اين دنياى مرده به وسيله‏ى دستهاى استكبارى، درس بخوانند و كار و تلاش كنند، تا مطمئن بشوند كه فرداى ايران اسلامى، به مراتب از امروز بهتر خواهد بود. اين، هدف شماست. اين، هدف وحدت حوزه و دانشگاه است.
اين پولهايى را كه مى‏خواهيد به عنوان وام بدهيد، لزومى ندارد كه بين همه‏ى آنها تقسيم كنيد. باز در اين‏جا هم همان اولويتها را رعايت كنيد. اگر واقعاً مى‏بينيد كه هشتصد تومان كم است، مثلاً هزار تومان درنظر بگيريد. فرض كنيد كه آن صدهزار نفر، هشتادهزار نفر هستند. يعنى اين‏طور نباشد كه حتماً آدم بخواهد بين قشرهاى مختلف دانشجو، توازن يا تساوى برقرار بكند. نه، چون يك عده كه در شهر خودشان زندگى مى‏كنند، احتياج ندارند؛ يك عده هم كه از يك شهر به شهر ديگر مى‏روند و امكانات دارند، احتياج ندارند؛ عده‏يى فقط پول توجيبى مى‏خواهند و نه چيز ديگر؛ عده‏يى هم واقعاً احتياج دارند.
ما نبايد از حال دانشجويان فقيرِ مستضعف غافل بمانيم. البته دستگاههايى هم هستند كه وام مى‏دهند؛ مثل آن بنياد امام رضا كه بعضى از دوستان ما در آن‏جا كار مى‏كردند و اخيراً هم با من مكاتبه كرده‏اند كه مى‏خواهند به بعضيها وام بدهند؛ من هم تأييد كرده‏ام. ممكن است به بعضى از دانشجويان از جاهاى ديگر هم كمكهايى بشود؛ مانعى ندارد، بكنند؛ اما شما هم به عنوان وزارت، اين كار را بكنيد.
شما دانشجويان و دانش‏آموزان - چه پسرها و چه دخترها- وظايف سنگينى بر دوش داريد. غير از وظيفه‏ى درس خواندن كه وظيفه‏ى دانشجويى و دانش آموزى است، وظيفه‏ى انقلابى بر دوش داريد، وظيفه‏ى اسلامى و دينى بر دوش داريد - چه در محيط دانشگاهها، چه در محيط مدارس.
اين مبارزه، مبارزه‏ى امروز و يك روز و دوروز و يك سال و دوسال نيست، مبارزه‏ى نسلهاست. آن نسلى كه از مبدأ انقلاب - از آغاز انقلاب - فاصله گرفته است، اگر بخواهد ايران را به عزت برساند و بسازد و عظمت ببخشد و الگوى زنده‏يى در مقابل ملتهاى ديگر قرار بدهد و بينى استكبار را به خاك بمالد، بايد يك نسل انقلابى و اسلامى و متدين باشد؛ و او شما هستيد. امروز دانشجوييد، امروز دانش‏آموزيد، فردا شما گردانندگان چرخهاى اين كشوريد. امروز خودتان را بسازيد، دانشگاهها را بسازيد، محيط دانشگاه را محيط انقلابى و اسلامى كنيد، محيط دبيرستانها را هم همين‏طور.
شما دانشجوها - چه دختر و چه پسر - و حتى دانش‏آموزهاى مدارس، روى اين ريزترين پديده‏هاى سياسى دنيا فكر كنيد و تحليل بدهيد. فرض كنيم تحليل هم بدهيد كه خلاف واقع باشد؛ باشد. خدا لعنت كند آن دستهايى كه تلاش كرده‏اند و مى‏كنند كه قشر جوان ما و دانشگاه ما را غير سياسى كنند.
كشورى كه جوانهايش اصلاً در باغ مسايل سياسى نيستند، مسايل و جريانهاى سياسى دنيا را مى‏فهمند و تحليل درست ندارند، مگر چنين كشورى مى‏تواند بر دوش مردم حكومت و حركت و مبارزه و جهاد بكند؟! بله، حكومت ديكتاتورى باشد، مى‏شود.
من معتقدم بين گروههاى دانشجويى، با هر سليقه‏يى كه هستند، بايد روابط حسنه برقرار باشد. شما نگاه كنيد، كشورهاى دنيا، گروههاى مختلف اجتماعى و سياسى در عالم، با وجود اختلافات فراوانشان، دور يك ميز مى‏نشيند، حرف مى‏زنند، مذاكره مى‏كنند؛ بالاخره به جايى هم مى‏رسند. معنا ندارد كه در محيط دانشگاه اسلامى، افرادى كه به اصول واحدى معتقدند، اسلام را قبول دارند، امام را قبول دارند، انقلاب را قبول دارند، ارزشها را قبول دارند، اما سلايق مختلفى هم دارند، اينها با همديگر كنار نيايند؛ من نمى‏توانم اين را بفهمم و قبول بكنم.
با توجه به اين‏كه يكى از جنبه‏هاى تهاجم دشمن، تهاجم فرهنگى و فاسد كردن جوانان و بخصوص زنان و توجه دادن مردم به شهوات و نفسانيات است و در بسيارى از جوامع اسلامى، دشمنان ابتدا از اين طريق مردم را خلع سلاح كرده‏اند، و نيز با توجه به بحران كنونى حجاب در جامعه و حتّى در دانشگاهها، وظيفه‏ى مردم، بخصوص دانشجويان و تشكلهاى اسلامى در جامعه و در دانشگاهها چيست و راه حل، حكم و توصيه‏ى شما در اين مورد به تشكلهاى اسلامى چيست؟
ج: توصيه‏ى بنده معلوم است: حجاب را رعايت كنيد و اين لازم و واجب است. به برادر يا خواهرى كه اين نامه را نوشته‏اند، مى‏خواهم بگويم اين‏طور هم نيست كه شما مى‏گوييد زنهاى ما بى‏حجاب شده‏اند. ممكن است بعضى بگويند چشم شما به خواهرهايى افتاده كه همه حجاب دارند؛ نه، من گاهى به خيابان مى‏روم تا مخصوصاً وضع مردها و زنها را ببينم؛ البته با نگاه حلال و نه حرام. آن‏طور كه بعضى تصوير مى‏كنند، به نظر من نمى‏آيد. البته چرا، اشكالاتى وجود دارد؛ من هم از همه‏ى گوشه و كنارها با خبر نيستم. هرجا چنين وضعى وجود داشته باشد، راه آن نهى از منكر است.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.