جلوه هاي ویژه در سريال يوسف پيامبر(ع) ـ 1
اين سلسه مطالب مروري اجمالي بر دنياي جلوه هاي بصري سينمايي به صورت تئوري دارد. اکنون برای آشکار شدن قابلیت های عملی این دستاورد به شرح سکانس ها و پلان های مرتبط در یکی از سریال های زنده تلویزیونی خواهیم پرداخت. سریال تلویزیونی «یوسف پيامبر(ع)» که اخيراً پخش آن از شبکه اول سیما شروع شده، پیش تولید آن از 5 سال قبل آغاز گردید و مراحل پس تولید آن نيز بیش از یکسال و چند ماه به طول انجامید. این سریال در نوع خود اولین نمونه ای است که به روش 35 میلیمتری با دوربین BL فیلمبرداری و جلوه های بصری آن نیز بر روی راش های اسکن شده با استاندارد 2k توسط استودیو صبا اجرا گردیده و مثال خوبی از انواع محسوس و نامحسوس جلوه های بصری از دیدگاه مخاطب است؛ پلان هایی که جلوه های بصری در آن پنهان و یا به طور محسوس آشکار هستند. فضاسازی ها، دکورهای مجازی، حذف و اضافات از انواع نامحسوس جلوه های بصری این سریال محسوب مي شوند که در تکثیر شهرها و روستاها و معماری های عظیمی چون اهرام کاربرد موثری داشته اند. خواب های این سریال از انواع محسوس به شمار می روند؛ همچون خواب حضرت یوسف و حضرت یعقوب، خواب زندانی ها و خواب فرعون.
مشابه همین پدیده در مورد پلان نوری که بر صورت راحیل، مادر حضرت یوسف (ع) در هنگام زایمان می¬تابد نیز اتفاق می افتد؛ وقتي که نور به آرامی بر روی صورت بازیگر فرود می¬آید.
ایجاد افکت رعد و برق نیز در یکی از پلان ها با روشی مشابه ساخته و پرداخته شد که این پلان از نوع نامحسوس به شمار می رود.
نمای اکستریم لانگ شات روستای فدان (نامحسوس)
پلان های آتش زدن محکوم (نامحسوس)
نماهای روز به شب (نامحسوس)
مشابه همین پدیده در مورد پلان نوری که بر صورت راحیل، مادر حضرت یوسف (ع) در هنگام زایمان می¬تابد نیز اتفاق می افتد؛ وقتي که نور به آرامی بر روی صورت بازیگر فرود می¬آید.
ایجاد افکت رعد و برق نیز در یکی از پلان ها با روشی مشابه ساخته و پرداخته شد که این پلان از نوع نامحسوس به شمار می رود.
خواب چوبدستی حضرت یوسف (ع) (محسوس)