تاثير حكومت در سرنوشت و ديندارى از نگاه امام خمينى (ره)

شيعيان همواره تلاش كرده‏اند تا نظام سياسى -الهى و حكومت اسلامى در جامعه ايجاد شود. در كنار اين تلاش‏ها منتظر ظهور نظامى برتر و فراگير در سطح جهان به رهبرى امام زمان(عجل‏الله تعالى فرجه‏الشريف) هستند.! همواره حكومت‏ها در سرنوشت فرد و جامعه تاثير به‏سزايى داشته‏اند. اميرالمؤمنين عليه السلام مى‏فرمايند:
پنجشنبه، 9 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثير حكومت در سرنوشت و ديندارى از نگاه امام خمينى (ره)
تاثير حكومت در سرنوشت و ديندارى از نگاه امام خمينى قدس‏سره
تاثير حكومت در سرنوشت و ديندارى از نگاه امام خمينى (ره)

نويسنده:سيدمحمد شفيعى مازندرانى
شيعيان همواره تلاش كرده‏اند تا نظام سياسى -الهى و حكومت اسلامى در جامعه ايجاد شود. در كنار اين تلاش‏ها منتظر ظهور نظامى برتر و فراگير در سطح جهان به رهبرى امام زمان(عجل‏الله تعالى فرجه‏الشريف) هستند.!
همواره حكومت‏ها در سرنوشت فرد و جامعه تاثير به‏سزايى داشته‏اند. اميرالمؤمنين عليه السلام مى‏فرمايند:
اذا تغير السلطان تغير الزمان;
هنگامى كه زمامدار جامعه عوض شود مردم روزگار نيز عوض مى‏شوند.
و در كلامى ديگر مى‏فرمايند:
وانماالناس مع الملوك والدنيا الا من عصم‏الله.
مردم همپاى زمامداران و خواسته‏هاى دنيوى خود، زندگى مى‏كنند مگر آن‏جا كه خدا آنان را حفظ كند.
يكى از نويسندگان در كتابش ماجرايى را ترسيم مى‏كند كه گوياى اهميت‏حكومت و گواه بر تاثير حاكم و نظام سياسى بر سرنوشت افراد است، او مى‏نويسد:
ابليس فرزندان خويش را بر گرد خود جمع كرد و براى انتخاب جانشين خود از ميان آنان، سؤالى بيان كرد و گفت هركس پاسخ كاملى به آن دهد لياقت جانشينى مرا دارد. سؤال اين بود: كدام عامل، در هلاكت جامعه، و سقوط مردم به وادى گمراهى مؤثرتر است؟ پس از يك هفته آنان پاسخ‏هاى خود را آوردند. يكى از فرزندان گفت: بهترين عامل گمراهى مردم رواج شراب است. ديگرى گفت: بهترين عامل سقوط جامعه و انحراف مردم ترويج فساد و فحشا است و يكى ديگر از آنان گفت: بهترين عامل سقوط مردم رواج حرام‏خوارى است. و به همين ترتيب هر يك مطلبى گفتند; ولى مقبول نشد. سرانجام بر اثر اصرار فرزندان، ابليس لب به سخن گشود و گفت: برترين عامل انحطاط و سقوط و ضلالت جامعه، گماردن افراد فاسد و دور از ايمان به حكومت است.
تاريخ نيز گواه ديگرى بر اثرپذيرى جامعه از زمامداران است. چنانكه آمده است: هنگامى كه عمربن عبدالعزيز به خلافت رسيد، يكى از رجال نيك انديش از او پرسيد: چرا هنگامى كه شما روى كار آمديد در جامعه ما چهره ايمان و عدالت‏خودنمايى كرده است در حالى كه در دوران خلفاى قبل از شما عكس آن به چشم مى‏خورد؟
او پاسخ داد: اذا طابت العيون عذبت الانهار; هنگامى كه سرچشمه، سالم باشد از نهرهاى مربوط به آن نيز آب سالم و حياتبخش، جارى مى‏شود.
امام رضا عليه السلام نيز در گفتارى بر تاثير رفتار اجتماعى و حكومت‏ها در جامعه و جهان اشاره مى‏فرمايند.
اذا كذب الولاة حبس المطر و اذا جار السلطان هانت الدولة و اذا حبست الزكاة ماتت المواشى.

لزوم حكومت و تقدم حكومت عدل

ضرورت اقامه نظامى سياسى در جامعه مساله‏اى عقلى است، با هرج و مرج و افسار گسيختگى جامعه، نمى‏توان امنيت و آرامش و نظم لازم را تامين كرد. بدون وجود يك نظام سياسى قدرتمند نمى‏توان از حقوق مردم دفاع و حراست‏كرد. چنانكه اميرالمؤمنين عليه السلام مى‏فرمايند:
لابد للناس من امير بر او فاجر.
علاوه بر آن ضرورت حضور دين در جامعه، فلسفه ضرورت نظام حكومتى دينى را تشكيل مى‏دهد پيامبر اكرم‏صلى الله عليه و آله، امت را براى هميشه به تمسك به اهل‏بيت: فراخوانده است و فرمان‏بردارى از آنان نتيجه‏اى جز اقامه نظام سياسى بر مبناى خواست آنان ندارد.

پذيرش حكومت عدل يا جور ملاك رد و قبولى عبادت

اميرالمؤمنين عليه السلام از پيامبر اكرم‏صلى الله عليه و آله از جبرئيل از قول پروردگار متعال نقل مى‏كند كه خداوند متعال فرمود:
و عزتى و جلالى لاعذبن كل رعية فى‏الاسلام، دانت‏بولاية امام جائر ليس من‏الله (عزوجل) و ان كانت الرعية فى اعمالها برة تقية ولاعفون عن كل رعية دانت لولاية امام عادل من‏الله تعالى
به عزت و جلالم سوگند كه بدون ترديد، هر كسى را كه حكومت و ولايت آدم ستمكار و به دور از خدا را بپذيرد و بدان گردن نهد، كيفر مى‏دهم گرچه در زندگى شخصى و روزمره خود اهل نيكوكارى و تقوا باشد و هر كسى را كه به ولايت و حكومت امام عادل پايبند به دين خدا گردن نهد، عفو و اغماض مى‏نمايم.

شناخت امام برحق شرط پذيرش عبادت

امام صادق عليه السلام در اين‏باره فرموده‏اند:
والله لو ان عبدا صف قدميه فى ذلك المكان[ما بين الركن والمقام] قام الليل مصليا حتى يجيئه‏النهار وصام‏النهار حتى يجيئه الليل و لم يعرف حقنا و حرمتنا اهل البيت لم يقبل الله منه شيئا ابدا.
به خدا سوگند اگر كسى در شريف‏ترين مكان‏ها كه بين ركن حجرالاسود و مقام ابراهيم است‏شب‏ها را در نماز و روزها را در روزه بسر ببرد ولى ما را نشناسد و به حق ما اهلبيت اقرار نداشته و از ما پيروى نكند هرگز اين نماز و روزه‏اش پذيرفته نيست.
همچنين امام باقر عليه السلام فرمودند:
لو ان رجلا قام ليله و صام نهاره و تصدق لجميع ماله و حج دهره و لم يعرف ولاية ولى‏الله فيواليه و يكون جميع اعماله بدلالته اليه ماكان له على‏الله حق من ثوابه و لاكان من اهل الايمان.
اگر كسى همه شب‏ها را در نماز، و همه روزها را در روزه به‏سر برد و همه ثروت خود را در راه خدا انفاق كند و همه ساله به حج مشرف شود ولى به ولايت ولى‏الله، گردن ننهد، (در برابر آن همه اعمال نيك خود) پاداشى را از سوى خدا دريافت نمى‏دارد و در شمار افراد با ايمان قرار نمى‏گيرد.

تاثير حكومت در تربيت انسان از ديدگاه امام خمينى قدس‏سره

امام راحل قدس‏سره تشكيل حكومت و برقرارى نظام سياسى و از آن مهم‏تر بعثت انبيا را مقدمه‏اى براى تربيت انسان و وسيله‏اى جهت رساندن انسان‏ها به كمال مى‏دانند، و مى‏فرمايند:
انبيا براى راهنمايى انسان به يك مقام بالاتر آمده‏اند. و قرآن، كتاب آدم‏سازى است.
اساس دعوت انبيا اين است كه انسان بالقوه راتبديل به انسان بالفعل نمايند. اسلام براى تربيت انسان آمده است. و علم انبيا، علم آدم‏سازى است. مكتب‏هاى الهى مى‏خواهند انسان را به گونه‏اى تربيت كنند كه همه در كنار هم آسوده و آرام باشند.
ايشان در وصيت‏نامه خود بر تلاش دينداران و اولياى خدا براى تشكيل حكومت در راستاى اقامه عدل و كمال بشر تاكيد ورزيده و مى‏فرمايند:
اين‏جانب در اين وصيت‏نامه با اشاره مى‏گذرم ولى اميد آن دارم كه نويسندگان و جامعه شناسان و تاريخ نويسان، مسلمانان را از اين اشتباه بيرون آورند. و آن‏چه گفته شده و مى‏شود كه انبيا به معنويات كار دارند و حكومت و سررشته دارى دنيايى مطرود است و انبيا و اوليا و بزرگان از آن احتراز مى‏كردند و ما نيز بايد چنين كنيم، اشتباه تاسف‏آورى است كه نتايج آن به تباهى كشيدن ملت‏هاى اسلامى و بازكردن راه براى استعمارگران خونخوار است، زيرا آن‏چه مردود ست‏حكومت‏هاى شيطانى و ديكتاتورى و ستم‏گرى است كه براى سلطه‏جويى و انگيزه‏هاى منحرف و دنيايى كه از آن تحذير نموده‏اند، جمع‏آورى ثروت و مال و قدرت‏طلبى و طاغوت‏گرايى است و بالاخره دنيايى است كه انسان را از حق‏تعالى غافل كند. و اما حكومت‏حق براى نفع مستضعفان و جلوگيرى از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعى همان است كه مثل سليمان بن داوود و پيامبر عظيم‏الشان اسلام صلى الله عليه و آله و اوصياى بزرگوارش براى آن كوشش مى‏كردند، از بزرگ‏ترين واجبات و اقامه آن از والاترين عبادات است، چنانكه سياست‏سالم كه در اين حكومت‏ها بوده از امور لازمه است. بايد ملت‏بيدار و هشيار ايران با ديد اسلامى اين توطئه‏ها را خنثى نمايند و جويندگان و نويسندگان متعهد به كمك ملت‏برخيزند و دست‏شياطين توطئه‏گر را قطع نمايند.
از عبارات حضرت امام قدس‏سره آشكار مى‏شود كه حكومت چنانكه در مسير الهى نباشد اخلاق رذيله و دنيا پرستى و همچنين ظلم و جور در جامعه رواج مى‏يابد و جامعه از سلامت روحى دور مى‏شود.
امام امت قدس‏سره در رهنمودى ديگر در اين‏باره كه اگر حكومت و حاكم زير نظر ولى‏فقيه نباشد، آن حكومت، طاغوتى خواهد بود، فرمودند:
به حرف‏هاى آن‏هايى كه برخلاف مسير اسلام هستند و خودشان را روشنفكر حساب مى‏كنند و مى‏خواهند ولايت فقيه را قبول نكنند، گوش ندهيد. اگر چنانكه فقيه در كار نباشد، ولايت فقيه در كار نباشد... طاغوت است. اگر به امر خدا نباشد، رئيس‏جمهور با نصب فقيه نباشد، غير مشروع است وقتى غير مشروع شد، طاغوت است. اطاعت او، اطاعت طاغوت است، وارد شدن در حوزه او وارد شدن در حوزه طاغوت است. طاغوت وقتى از بين مى‏رود كه به امر خداى تبارك و تعالى يك كسى نصب بشود. شما نترسيد از اين چهار نفر آدمى كه نمى‏فهمند اسلام چه است، نمى‏فهمند فقيه چه است، نمى‏فهمند كه ولايت‏يعنى چه. آن‏ها خيال مى‏كنند كه يك فاجعه به جامعه است. آن‏ها اسلام را فاجعه مى‏دانند نه ولايت فقيه را، آن‏ها اسلام را فاجعه مى‏دانند، ولايت فقيه فاجعه نيست. ولايت فقيه تبع اسلام است.

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.