درد شکم در شب

تجربه داشتن دل درد در شب و یا در طول روز، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. این وضعیت می‌تواند افراد را در تمام گروه‌های سنی تحت تأثیر قرار دهد. در این مقاله نگاهی به علل مختلف و گزینه‌های درمانی این وضعیت می‌اندازیم.
پنجشنبه، 24 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درد شکم در شب
 درد شکم در شب

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده




 

تجربه داشتن دل درد در شب و یا در طول روز، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. این وضعیت می‌تواند افراد را در تمام گروه‌های سنی تحت تأثیر قرار دهد. در این مقاله نگاهی به علل مختلف و گزینه‌های درمانی این وضعیت می‌اندازیم.
مواقع زیادی وجود دارد که دچار دل درد در شب می‌شوید در حالی در طول روز هیچ اثری از این ناراحتی وجود ندارد. تقریباً همه‌ی افراد در مقاطعی از زندگی خود ممکن است قربانی دل درد یا معده دردی شوند که ممکن است از متوسط تا شدید متغیر باشد. چیزی که در ابتدا با یک درد خفیف در ناحیه‌ی شکم یا معده شروع می‌شود چنانچه نادیده گرفته شود ممکن است شدت یابد. درد در ناحیه‌ی شکم ممکن است منشاء آن در اندام واقع در آن ناحیه بوده و یا همچنین ممکن است از سایر نواحی بدن به سمت شکم منشعب شده باشد. این وضعیت ممکن است بسته به عوامل بوجود آوردنده‌ی آن عمومی و یا موضعی باشد.

علل احتمالی درد شکم

علل متعددی برای دل درد وجود دارد که بعضی از آنها ممکن است با کمک درمان‌ و داروهای خانگی درمان شوند در حالی که بعضی دیگر ممکن است نیاز به مداخلات پزشکی داشته باشند. ضرورت دارد که این درد را فرونشانیم به این دلیل که ممکن است موجب ناراحتی بسیاری شده و همچنین مانعی برای فعالیت‌های معمول خواهد بود. در این بخش برخی از علل احتمالی دل درد در برخی افراد را نشان خواهیم داد.

• سوء هاضمه یکی از موارد شایعی است که افراد از تمام گروه‌های سنی از آن شکایت دارند. این درد در ناحیه پایین شکم می‌تواند هنگامی رخ دهد که معده قادر به هضم مواد غذایی نبوده و در روده ذخیره شده و منجر به احساس نفخ همراه با درد ‌شود.
• یبوست دلیل دیگری است که ممکن است به دل درد بیانجامد. این اختلال ناشی از درست کار نکردن مزاج و همچنین به علت عدم پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است. مدفوع ممکن است به دلیل از دست دادن آب و کمبود فیبر که به آن حجم می‌دهد، سخت شده و دفع آن از بدن را دشوار می‌سازد. اجابت مزاج در طول یبوست می‌تواند موجب دل درد در ناحیه‌ی شکم و پایین کمر شود. این وضعیت همچنین می‌تواند در صورت عدم درمان مناسب به صورت مزمن در آید.
• آلرژی‌های غذایی (مانند عدم تحمل لاکتوز و گلوتن) و مسمومیت غذایی همچنین می‌توانند به دردی خفیف در ناحیه‌ی شکم منجر شوند. آلرژی‌های غذایی ممکن است هنگامی رخ دهند که بدن ماده‌ی غذایی خاصی را قبول نکرده و به آن واکنش نشان ‌دهد و موجب بروز علائم دیگری مانند تهوعِ منجر به استفراغ، تب و سردرد همراه با دل درد شود. مسمومیت غذایی می‌تواند به دلیل مواد غذایی آلوده به انگل‌هایی مانند سالمونلا و یا شیگلا بوجود آید. این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از عفونت ویروسی تحت عنوان گاستروآنتریت و یا آنفولانزای معده باشد.
• دیورتیکولیت بیماری است که به دلیل فشار افزوده شده بر روی روده‌ی بزرگ و یا به هنگام گیر کردن مقداری مواد غذایی در کولون، روده عفونت کرده و متورم می‌شود. این وضعیت همچنین می‌تواند موجب تورم و ظهور علائمی مانند دل درد شدید، تغییر در عادات اجابت مزاج و تهوع شود.
• التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت، ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی نیز یکی از عوامل گرفتگی و دردهای شکمی است. این درد معمولاً در سمت راست پایین شکم قوی‌تر است. این وضعیت نیاز به فوریت‌های پزشکی دارد به این دلیل که اگر آپاندیس پاره شود، می‌تواند به عوارضی که می‌تواند جان فرد را به خطر بیاندازد، منجر شود.
• سایر دلایل تجربه‌ی دل درد در شب، که ممکن است در طول روز نیز باقی بماند، می‌تواند به دلیل رفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری، زخم معده، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، بیماری التهابی لگن، و بیماری کرون باشد. در زنان دل درد همراه با گرفتگی یا کرامپ عمدتاً در طول چرخه‌ی قاعدگی و یا در صورتی که دچار اندومتریوز باشند، تجربه می‌شود.

گزینه‌های درمانی

از آنجا که دل درد بسیار آزار دهنده بوده، افراد جهت خلاص شدن از شر این درد، چندین داروی خانگی را امتحان می‌کنند. چای‌های گیاهی به تسکین گرفتگی کمک کرده و همچنین درد را کاهش می‌دهند. نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات، و وارد نمودن مواد غذایی سرشار از فیبر در رژیم غذایی راهی مطمئن جهت خلاص شدن از شر یبوست است. همچنین می‌توانید داروهای بدون نسخه و داروهای آنتی اسید را جهت تسکین از این وضعیت آزار دهنده امتحان کنید. در صورت داشتن مشکلات شدید، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است شما را بر اساس درد و ناراحتی‌تان درمان کرده و داروهای مناسب را برای شما تجویز نماید. در برخی موارد، مانند آپاندیسیت، یا آنوریسم آئورت شکمی، جراحی ممکن است لازم باشد.
از آنجا که تجربه دل درد در شب و همچنین در طول روز می‌تواند نشانه‌ای از برخی اختلالات زمینه‌ای و نهفته باشد، پیش از آنکه خیلی دیر شود، هرگونه تغییری بایستی به پزشک گزارش شود.

سلب مسئولیت:

اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.