سرفه و درد قفسه سینه

سرفه، همراه با درد قفسه سینه، معمولا نشانه‌ای از وجود اختلالات تنفسی و یا ریوی می‌باشد. در این مقاله جهت اطلاع از اصول اولیه و علل احتمالی این عوارض رهنمودهایی آورده شده است.
يکشنبه، 27 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
سرفه و درد قفسه سینه
  سرفه و درد قفسه سینه
 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون  
سرفه، همراه با درد قفسه سینه، معمولا نشانه‌ای از وجود اختلالات تنفسی و یا ریوی می‌باشد. در این مقاله جهت اطلاع از اصول اولیه و علل احتمالی این عوارض رهنمودهایی آورده شده است.
سرفه یکی از واکنش‌های متقابل بدن به حمله خارجی عوامل بیماری‌زا یا انگل‌ها است. این وضعیت را می‌توان با داروهای خانگی درمان کرد، و معمولاً نگرانی برجای نخواهد گذاشت، البته به شرط آنکه همراه با علائم دیگری نباشد. چنانچه به دنبال آن علائم دیگری مانند تب، سردرد، درد قفسه سینه، تنگی نفس، و غیره رخ دهد، آنگاه می‌توان این گونه نتیجه گرفت که علت زمینه‌ای آن می‌تواند جدی و خطرناک باشد.

علل و درمان

همانطور که در بالا اشاره شد، درد قفسه سینه و سرفه به دلیل اختلالات ریوی ایجاد می‌شوند. سرفه می‌تواند دارای انواع مختلفی مانند سرفه‌ی خشک، سرفه‌ی شدید و یا سرفه‌ی مخاط ساز یا خلط‌دار باشد. مطلع ساختن پزشک از نوع دقیق سرفه به تشخیص سریع علت آن کمک می‌کند. در ادامه اطلاعات مختصری از علل متداولی که موجب بروز این علائم می‌شوند، آورده شده است.

آسم

آسم یک اختلال مزمن تنفسی است که با التهاب یا تورم راه‌های هوایی مشخص می‌شود. التهاب موجب مشکل شدن تنفس گشته و شخص را مستعد بروز واکنش‌های آلرژیک می‌سازد. آسم غیر قابل درمان است؛ اما، می‌توان با روش‌های مناسب آن را تحت کنترل در آورد.
علائم: هنگامی که شخصی دچار حمله‌ی آسم می‌شود، علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی تنفس، خس خس سینه، سرفه خشک، اختلالات خواب، و غیره، در او مشاهده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درد قفسه سینه به هنگام تنفس


چه باید کرد: استفاده از اسپری استنشاقی در صورت مشاهده‌ی اولین نشانه‌های آسم روش خود مراقبتی اولیه به حساب می‌آید. دوم آنکه، بایستی دارو و مسکن تجویز شده توسط پزشک را مصرف نمایید. نباید وحشت کنید، و از دراز کشیدن خودداری کنید. اسپری‌های استنشاقی، داروها، نبولایزر، و غیره، در درمان آسم مؤثر می‌باشند. در صورت داشتن علایم شدید، بایستی بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. از بیماری‌های عفونی می‌توان به میزان زیادی با حفظ بهداشت، اجتناب از کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا جلوگیری کرد. از سوی دیگر، شما همچنین بایستی یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را به منظور افزایش ایمنی دنبال نمایید؛ به این دلیل که برخورداری از سیستم ایمنی قوی‌تر باعث می‌شود فرد کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی شود.

برونشیت

برونشیت بیماری تنفسی بوده و زمانی رخ می‌دهد که نایژه‌های (یا برونش‌ها) نای به علت عفونت باکتریایی یا ویروسی متورم شوند. واکنش‌های آلرژیک، کشیدن سیگار، قرار گرفتن در معرض دود و آلاینده‌های صنعتی علل مهم و اصلی برونشیت می‌باشند.
علائم: غیر از سرفه و درد قفسه سینه، تب خفیف، تنگی نفس، سردرد و انسداد بینی علائم این بیماری به شمار می‌روند. تمام این علائم در صورت حاد بودن بیماری و همچنین در برونشیت مزمن مشاهده می‌شوند.
چه باید کرد: به منظور تنفس در هوای مرطوب می‌توانید از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. مصرف مقدار زیادی مایعات و استراحت می‌توانند به بهبودی سریع کمک کنند. استفاده از یک کمپرس گرم می‌تواند به رفع احتقان کمک کند. با این حال به خاطر داشته باشید که مصرف داروهای تجویزی مطابق با دستور پزشک، مؤثرترین و مناسب‌ترین راه درمان برونشیت است.

ذات‌الریه

پنومونی یا ذات‌الریه نوعی اختلال تنفسی است که با التهاب در ریه‌ها ایجاد شده توسط ویروس یا باکتری مشخص می‌شود. این بیماری اغلب با برونشیت به دلیل شباهت علائم اشتباه گرفته می‌شود. با این حال، انجام اشعه ایکس، آزمایش خون و مخاط می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.
علائم: تب، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه‌ی خلط‌دار
چه باید کرد: ذات‌الریه یک اختلال جدی بوده و نمی‌توان آن را تنها با داروهای خانگی درمان کرد. برای این بیماری لازم است که به پزشک مراجعه کرده و روشهای درمانی مناسب آن را دنبال کنید. اما روشهای خود مراقبتی نظیر استراحت، نوشیدن مقدار زیادی مایعات، اجتناب از کشیدن سیگار و غیره می‌تواند در تسکین موقت مفید باشد.

سل

سل یک بیماری عفونی ریوی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. هر فردی که در تماس با این باکتری قرار گیرد، به این بیماری مبتلا می‌شود. اما، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی می‌باشند، بیشتر در معرض ابتلا به سل قرار دارند. بایستی خاطر نشان کرد که سل یک بیماری بسیار مسری است.
علائم: تب خفیف، خستگی، از دست دادن وزن، سرفه شدید.
چه باید کرد: هیچ دارو و درمان خانگی جهت کمک به تسکین علائم این بیماری وجود ندارد. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، بایستی به موقع به پزشک مراجعه کرده و داروهای تجویزی دریافت نمایند. به منظور جلوگیری از سرایت این بیماری به سایر اعضای خانواده، این افراد بایستی از دیگران دور باشند.

سرطان ریه

رشد غیر طبیعی و غیر قابل کنترل سلول‌ها در ریه‌ها (شش‌ها) باعث ایجاد سرطان ریه می‌شود. ثانیاً، سرطانی که در دیگر قسمت‌های بدن تشکیل و خود را به ریه‌ها برساند نیز می‌تواند منجر به بروز این علائم شود. سرطان ریه یکی از علل منجر به مرگ در جهان به حساب می‌آید.
علائم: درد قفسه سینه، سرفه مزمن، سرفه همراه با خون، از دست دادن اشتها، کمبود انرژی، خستگی، کاهش وزن، تب، خس خس سینه، و غیره
چه باید کرد: بسته به نوع و مرحله‌ی سرطان ریه، روشهای درمانی مختلفی می‌توانند بکار برده شوند. جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی روش‌های استاندارد بکار رفته در درمان سرطان می‌باشند. حتی ممکن است پزشک دارو درمانی را هدف درمان قرار دهد.

بیماری ریفلاکس اسید (GERD)

بیماری ریفلاکس اسید (GERD)، یا بیماری برگشت اسید معده هنگامی رخ می‌دهد که اسید موجود در معده به دلیل درست عمل نکردن عضلات اسفنکتر بخش انتهایی مری، به درون مری برگشت نماید. کشیدن سیگار ، عادات غذایی نامنظم، خوردن مواد غذایی بسیار تند، به خصوص در شب، از علل شایع ریفلاکس اسید هستند.
علائم: ناراحتی در گلو، مزه بد در دهان، درد قفسه سینه، سرفه، سوزش سر دل، تهوع، و غیره
چه باید کرد: آنتی اسیدها موجب تسکین موقت رفلکس اسید می‌شوند. با این حال، استفاده‌ی مکرر و همچنین طولانی مدت از آنها توصیه نمی‌شود. به منظور تسکین سریع، بایستی از خوردن غذاهای تند، کافئین، الکل، و غیره خودداری نمایید. مصرف مواد غذایی طبیعی مانند باترمیلک (شیری که کره‌ی آن گرفته شده است)، و آب نارگیل نیز می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. چنانچه از تهوع و استفراغ شدید رنج می‌برید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.
مونو نوکلئوز عفونی، تنگی دریچه میترال، دیسکسیون آئورت، و غیره، برخی از علل احتمالی دیگر برای سرفه با درد قفسه سینه، خستگی، و غیره می‌باشند. بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها مانند برونشیت باکتریایی، پنومونی باکتریایی و سل می‌توانند از طریق آنتی بیوتیک درمان شوند. عفونت‌های ویروسی معمولا بعد از مدتی فروکش می‌نمایند. به استثنای بیماری رفلکس اسید، بیماریهای دیگر فوق‌الذکر، می‌توانند شدید و جدی باشند. بنابراین، توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و اجازه دهید علت آن توسط پزشک تشخیص داده شود.
از بیماری‌های عفونی می‌توان به میزان زیادی با حفظ بهداشت، اجتناب از کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا جلوگیری کرد. از سوی دیگر، شما همچنین بایستی یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را به منظور افزایش ایمنی دنبال نمایید؛ به این دلیل که برخورداری از سیستم ایمنی قوی‌تر باعث می‌شود فرد کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی شود.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.