نقش وقف در توسعه‏ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور

نقش وقف در توسعه‏ي جامع کشور و سهم موقوفات در اقتصاد بدون نفت و رواج صنعت گردشگري، علي رغم اهميت فراوان آن، کمتر مورد توجه کارشناسان و برنامه‏ريزان قرار گرفته است.مقاله‏ي حاضر که به قلم يکي از کارشناسان ارشد فرهنگي نوشته شده، هر چند به اجمال، اين موضوع بسيار مهم را بررسي کرده و پيشنهادهايي را در جهت بهره‏برداري بهينه از ثروت عظيم وقف به عنوان يک منبع زاينده و بازوي کمکي دولت در برنامه‏هاي
پنجشنبه، 16 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش وقف در توسعه‏ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور
نقش وقف در توسعه‏ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور
نقش وقف در توسعه‏ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور

نويسنده: ناصر غفوري روزبهاني

اشاره

نقش وقف در توسعه‏ي جامع کشور و سهم موقوفات در اقتصاد بدون نفت و رواج صنعت گردشگري، علي رغم اهميت فراوان آن، کمتر مورد توجه کارشناسان و برنامه‏ريزان قرار گرفته است.
مقاله‏ي حاضر که به قلم يکي از کارشناسان ارشد فرهنگي نوشته شده، هر چند به اجمال، اين موضوع بسيار مهم را بررسي کرده و پيشنهادهايي را در جهت بهره‏برداري بهينه از ثروت عظيم وقف به عنوان يک منبع زاينده و بازوي کمکي دولت در برنامه‏هاي رشد و توسعه‏ي کشور ارائه کرده است.

ميراث جاويدان

در اجراي برنامه‏هاي ميان مدت و بلندمدت توسعه‏ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، آنچه ذهن برنامه‏ريزان و دست اندرکاران را بيشتر به خود مشغول مي‏کند محدوديت منابع در مقابل مصارف بي‏حد و حصر است. نتيجتا کشورهايي در اين امر موفق خواهند بود که بتوانند که از تعدد و تنوع منابع برخوردار باشند. در کشور ما درآمدهاي بالقوه‏ي موقوفات، در صورت شناسايي کامل و بهره‏برداري بهينه، مي‏تواند به طور مستقيم و يا غيرمستقيم بخش عظيمي از بودجه‏ي کشور را تأمين کند، اين حقيقت تکليفي بر دوش دست اندرکاران و مسؤولان امر قرار مي‏دهد که در اين زمينه مطالعات و تحقيقات همه جانبه‏اي انجام دهند و براي رسيدن به يک راه‏حل عملي از طريق نهادهاي ذي ربط، اقدام کنند.
اين گزارش مي‏تواند تلاشي کوچک براي تبيين اين مقوله‏ي بسيار مهم باشد؛ اميد است با کمک صاحب‏نظران و علما و متخصصان و ارائه‏ي نظريات و راه‏کارهاي تکميلي، قدمهاي اساسي و بيشتري در اين راستا برداشته شود.
به منظر عطف توجه خوانندگان گرامي، برخي
عناوين اساسي را که مي‏تواند باب مطالعه را در اين زمينه بگشايد و به عبارت ديگر تنگناها و مشکلات را تا حدود زيادي روشن نمايد بيان مي‏کنيم و مواردي چند از آنها را به اختصار در اين مقاله مورد بررسي قرار مي‏دهيم:
1. نگرشي جديد به موضوعات و مسائل وقف در عصر حاضر با حفظ نيت واقف؛
2. وسعت و شناسايي موقوفات در سطح کشور؛
3. بازنگري در قوانين و مقررات موجود از طريق علما، قوه‏ي مقننه و شوراي نگهبان، شوراي تشخيص مصلحت نظام، با توجه به نيازهاي جامعه‏ي اسلامي؛
4. جايگاه واقعي سازمان اوقاف و امور خيريه در نظام اداري جمهوري اسلامي ايران؛
5. سرمايه گذاريهاي زيربنائي از محل منابع موقوفات در راستاي برنامه‏هاي رشد و توسعه‏ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور؛
6. احياي موقوفات و توسعه‏ي فرهنگ وقف و نقش آن در مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانه؛
7. تقويت واحدهاي استاني اوقاف به عنوان هسته‏هاي اوليه‏ي شناسايي و حفظ و احياي موقوفات کشور؛
8. اقتصاد بدون نفت و سهمي که موقوفات کشور مي‏تواند در اين زمينه به عهده گيرد؛
9. آيا زمان آن فرا نرسيده است که موضوعات و منابع موقوفات در برنامه‏ريزيهاي پنج ساله و بلندمدت کشور به صورت مستقل ملحوظ شود؟
10. چگونگي جهت‏دهي و استفاده از انواع موقوفات با توجه به نيازها و مسائل مبتلا به جامعه.

اهميت شناسايي موقوفات

موقوفات کشور يکي از منابع مهم و سرمايه‏هاي بزرگ جامعه است که چنانچه به صورت صحيحي مورد استفاده قرار گيرد، مي‏تواند در تحقق بسياري از اهداف فرهنگي، اجتماعي و امور عام المنفعه مؤثر باشد و اين امر ايجاب مي‏نمايد که برنامه‏ي جامعي در اين زمينه تنظيم و اجرا شود. گفتني است که موقوفات در سراسر کشور پراکنده است و تاکنون ارزش اين ثروت بيکران، با توجه به شرايط روز تقويم نشده است.
در اينجا نمونه‏هايي از گستردگي وقف در سطح کشور بيان مي‏شود تا گوشه‏اي از اهميت مسأله‏ي شناسايي موقوفات نشان داده شود:
آيا مي‏دانيد که تمامي شهرستان خدابنده، سراسر شهرستان ملاير، دو ثلث شهرستان تکاب، يک ربع شهرستان قروه، حدود 120 کيلومتر مربع از اراضي ممسني و قسمت اعظم اراضي کرمان وقفي است؟
مي‏توان گفت که اراضي اکثر استانها و شهرستانها بين 20 تا 90 درصد وقفي است که مي‏يابد در زمينه‏ي شناسايي و بهره‏برداري از آنها، با استفاده از آخرين روش‏هاي موجود، اقدام شود.

اقداماتي در زمينه‏ي اصلاح قوانين و مقررات جاري

از نظر سازمان و تشکيلات اداري، جايگاه سازمان اوقاف و امور خيريه در نظام جمهوري اسلامي ايران مي‏بايد دقيقا روشن شود و با توجه به دامنه‏ي وسيع
موقوفات، جايگاهي مناسب و واقعي در تشکيلات و نظام اداري کشور براي آن در نظر گرفته شود.
دلائلي که براي اين تغيير تشکيلات مي‏توان بيان نمود به اين شرح است:
1. در اکثر کشورهاي اسلامي، علي رغم محدود بودن موقوفات، سازمان و تشکيلات اوقاف داراي اختيارات وسيع‏تر و در سطوح بالاتري است. در عين حال سازمان حج غالبا با سازمان اوقاف يک واحد سازماني يا وزارتي را تشکيل مي‏دهد و بدين ترتيب از تعدد مراکز تصميم‏گيري و تشکيلات اداري اضافي جلوگيري مي‏شود.
2. در حال حاضر براساس قانون اهداف و وظايف وزارت فرهنگي و ارشاد اسلامي (بند 2 تبصره‏ي ماده‏ي 3) سازمان اوقاف و امور خيريه يکي از سازمان‏هاي وابسته به وزارت مزبور است، که اين وابستگي موجب مي‏شود که در حل و فصل مسائل اداري، تشکيلاتي و بودجه‏اي و ساير امور اجرائي توقف و يا کندي به وجود آيد و به برنامه‏هاي در دست اجراي آن لطمه بخورد. اگر به ثروت بالقوه‏اي که در موقوفات کشور نهفته است توجه نماييم و قبول کنيم که اقدامات اساسي و ريشه‏اي در حل و فصل مسائل مربوط به امور اوقاف، بويژه در امر شناسايي موقوفات، خود يک نوع سرمايه‏گذاري زيربنائي است که بازده آن در آينده فوق العاده چشمگير خواهد بود، آن گاه لزوم دوري سازمان اوقاف و امور خيريه از قيود مسائل زائد اداري و تشکيلاتي و وابسته بودن، بيشتر مشخص مي‏شود.

بهره ‏گيري از فرهنگ وقف در مسائل اجتماعي و فرهنگي

کوشش در جهت ايجاد منابع متنوع در راستاي افزايش درآمد و ثروت از جمله اموري است که در همه‏ي کشورها يکي از اساسي‏ترين اهداف به شمار مي‏رود و هر کشوري با توجه به فرهنگ و وضعيت اجتماعي و اقتصادي خود به اين امر اهتمام مي‏ورزد.
مثلا اکثر کشورهاي غيراسلامي به توسعه‏ي گردشگري پرداخته، با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم و منبع بزرگي از درآمد را تدارک مي‏بينند. بديهي است نحوه‏ي کسب درآمد مزبور هماهنگ با آداب و رسوم و فرهنگ عمومي آنهاست. آنها که اکثرا از اموري مانند استفاده از جاذبه‏هاي سواحل دريا و تسهيلاتي که در اين زمينه فراهم مي‏کنند درآمدهاي سرشاري را به دست مي‏آورند و از اين راه بخش عمده‏اي از منابع و بودجه‏ي کشورشان را تأمين مي‏نمايند.
لکن براي کشور ما استفاده از منابع بالقوه‏ي موقوفات و به کارگيري اين سنت اسلامي است که اولا موجبات رونق اقتصادي و افزايش سرمايه و ايجاد اشتغال را فراهم خواهد نمود و ثانيا باعث احيا و مطرح شدن يک سنت پسنديده مي‏شود و اين خود مي‏تواند به طور غيرمستقيم يکي از وسائل و ابزارهاي مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانه باشد.
سرمايه گذاريهاي زيربنايي در زمينه‏ي بازسازي و عمران موقوفات
هم اکنون در سراسر کشور موقوفاتي وجود دارند که در صورت وجود سرمايه‏ي اوليه مي‏توانند درآمد فوق العاده زيادي عايد کشور نمايند؛ درآمدي که به دست آوردن آن از راههاي ديگر چه بسا مستلزم صرف هزينه‏ها و در حقيت سرمايه‏گذاري‏هاي نسبتا بالايي است. مثلا گاه ملاحظه مي‏شود که بسياري از موقوفات تخريب شده که اينک عملا از حيز انتفاع خارج شده‏اند، هم اکنون در نقاط حساس و مهم تجاري شهرها قرار دارند؛ درصورت سرمايه‏گذاري و احيا و بازسازي، اين موقوفات مي‏توانند به واحدهاي عظيم تجاري و مسکوني مبدل شوند که منافع حاصله از آن به خودکفائي اقتصاد کشور کمک شاياني خواهد نمود.

تقويت واحدهاي استاني بويژه از نظر نيروي انساني

به منظور سامان دادن به موقوفات موجود و نيز شناسايي موقوفات ناشناخته‏اي که در اقصي نقاط کشور پراکنده‏اند، لازم است واحدهاي استاني و شهرستاني که هسته‏هاي اوليه‏ي سازمان اوقاف ر ا تشکيل مي‏دهند تقويت شوند تا بتوانند به وظايف خود به نحو مؤثري عمل نمايند.
متأسفانه در حال حاضر واحدهاي مزبور در موقعيت مناسبي به سر نمي‏برند و از امکانات و
تسهيلات لازم و نيز نيروي انساني متخصص در امور اوقافي محرومند، بنابراين به علت فقدان منابع مزبور اکثرا از کارايي و عملکرد مطلوب برخوردار نيستند و عمدتا به امور جاري و مسائل مربوط به اداره‏ي اماکن مذهبي مي‏پردازند.
به هر صورت حل اين مسأله در گرو مشخص شدن جايگاه واقعي سازمان اوقاف و امور خيريه در نظام جمهوري اسلامي ايران است. سازمان اوقاف در صورت داشتن تشکيلاتي مستقل و قوي و بهره‏مندي از نيروي انساني متخصص و کافي، تحرک لازم را در انجام دادن امور جاري موقوفات موجود و نيز شناسايي موقوفات ناشناخته به دست خواهد آورد که در نتيجه قطعا افزايش درآمد موقوفات را به دنبال خواهد داشت؛ ضمن اينکه سازمان مي‏تواند کم‏کم به سوي خودکفايي پيش برود.

نتيجه

با توجه به تغيير مقتضيات و شرايط و وجود محدوديت‏هاي خاص اقتصادي ضروري است که اقداماتي مستمر در زمينه‏ي استفاده هر چه بهتر از منابع بالقوه موقوفات کشور صورت پذيرد و براي حل مشکلات - بويژه در مورد مسائل جديدي که به وجود مي‏آيد - هر از چند گاهي موضوعات مبتلا به مورد مطالعه و بازنگري قرار گيرد. همان طور که ذکر شد در کشورهاي اسلامي موقوفات، يکي از منابع مهم اقتصادي و مالي به شمار مي‏آيند و چنانچه با برنامه‏ريزي مناسب و با توجه به مسائل و نيازهاي روز از آنها بهره‏برداري شود مي‏تواند بخش عمده‏اي از نيازهاي جامعه را تأمين نمايد.
بديهي است در کشورهاي اسلامي کم و بيش به موضوع وقف پرداخته شده، لکن توجهي شايسته و درخور اهميت موضوع به آن نشده، لذا به نظر مي‏رسد در اين برهه اولا، براي بهره‏برداري از منابع بالقوه‏ي مزبور و بويژه تطبيق مسائل مربوط به موقوفات با شرايط و اوضاع و احوال روز و عطف توجه به تحولات سريع در جهان امروز، مسائل مبتلا به جامعه در آن زمينه مورد مطالعه و بررسي بيشتري قرار گيرد تا با حفظ اصالت وقف و توجه به نيت اصلي واقفين، روشها و برنامه‏هاي جديدي تهيه و تدوين و به مورد اجرا گذاشته شود.
ثانيا، با توجه به اينکه درآمدهاي موقوفات يکي از منابع بالقوه‏ي اقتصادي کشور به شمار مي‏رود، فعاليتهاي سازمان اوقاف و امور خيريه بايد به طور مستقل در برنامه‏هاي پنج ساله‏ي کشور لحاظ شود. تاکنون فعاليتها و طرحهاي اين سازمان به عنوان سازماني وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تحت الشعاع برنامه‏هاي وزارت مزبور قرار گرفته و به طور کلي در برنامه‏هاي ميان مدت و بلندمدت کشور عنايت چنداني به برنامه‏هاي اين سازمان نشده است.
با توجه به دامنه‏ي وسيع موقوفات، مسائل شرعي حاکم بر آن و وجود نظريات متعدد در اين زمينه، لازم است مطالعات مستمري تحت عنوان «نگاهي دوباره به مسائل وقف»، «بازنگري موضوعات و مشکلات موقوفات»، «وقف؛ به عنوان بازوي کمکي برنامه‏هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دولت» و «چگونگي شناسايي موقوفات و آثار آن بر افزايش عوايد وقف» با شرکت دست اندرکاران و متخصصان برگزار شود و با طرح و تدوين لوايح و قوانين و کسب نظر علما و نهادهاي قانوني، پاره‏اي ابهامات موجود، بويژه در مواردي که نوع و موضوع وقف در حال حاضر متداول و مرسوم نيست، مورد بررسي کارشناسانه قرار بگيرد تا با توجه به شرايط و مسائل کنوني جامعه‏ي اسلاميمان از اين منبع بالقوه‏ي عظيم الهي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در راه سازندگي کشور حداکثر بهره‏برداري به عمل آيد.
منبع: ميراث جاويدان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.