درد معده در سمت راست

آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا، دیورتیکولیت از شایع‌ترین علل درد معده به‌خصوص در سمت راست هستند. در اینجا اطلاعات مختصری در مورد علل ممکن و روش‌های درمان آن نوشته شده است.
سه‌شنبه، 5 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درد معده در سمت راست
درد معده در سمت راست

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون


 

آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا، دیورتیکولیت از شایع‌ترین علل درد معده به‌خصوص در سمت راست هستند. در اینجا اطلاعات مختصری در مورد علل ممکن و روش‌های درمان آن نوشته شده است.
درد معده نه تنها می‌تواند ناشی از اختلالات معده باشد بلکه از دیگر اعضای بدن واقع در ناحیه شکم مانند، کلیه‌ راست، کبد، کیسه صفرا، حالب راست و تخمدان راست و لوله راست فالوپ (در زنان) نیز می‌تواند نشات بگیرد. شناسایی محل دقیق درد می‌تواند در تشخیص و درمان علت آن کمک کند.
درد معده در پایین سمت راست

آپاندیسیت

آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس یکی از شایع‌ترین علل درد در سمت راست معده است. درد ناشی از آپاندیسیت بسیار شدید است. سایر علایم شامل، تهوع، استفراغ و تب است. آپاندیسیت معمولا در بین جوانانی که بین 12 تا 30 سال سن داشتند مشاهده شده است.
چه باید کرد: فورا با دکتر تماس بگیرید چون آپاندیسیت معمولا با یک جراحی درمان می‌شود.

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی یک عارضه در دوران بارداری است که به دلیل کاشت تخمک بارور در خارج از رحم انجام می‌گیرد. درد در ناحیه شکم و خونریزی از واژن علایم این بیماری هستند.
چه باید کرد: هرگونه اختلالات که در دوران بارداری مشاهده می‌شود باید سریعا به اطلاع پزشک معالج برسد. داروها و جراحی به درمان این بیماری کمک می‌کنند.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت زمانی اتفاق می‌افتد که دیورتیکول در روده بزرگ متورم می‌شود. سایر علایم شامل تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال است. علت دقیق دیورتیکولیت ناشناخته است.
چه باید کرد: تغییرات در رژیم غذایی و درمان دارویی می‌واند در درمان دیورتیکولیت کمک کننده باشد. شما باید رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید و به مقدار کافی آب بنوشید تا به دلیل یبوست در ناحیه گوارش، استرس کاهش یابد.

سنگ کلیه

درد مشقت‌بار و شدید در سمت راست پایین معده می‌واند یک نشانه از سنگ کلیه باشد. همراه با معده درد به کشاله ران و پشت کشیده می‌شود. این نوع از درد غیرقابل تحمل است و به عنوان یکی از بدترین شرایطی است که تاکنون شناخته شده است.
چه باید کرد: بلافاصله با دکتر مشورت کنید. گزینه‌های مختلف درمان، مانند دارو درمانی، جراحی، سنگ‌شکن با استفاده از موج و غیره برای درمان سنگ کلیه وجود دارد.

درد معده در ناحیه بالای سمت راست

پانکراتیت

پانکراتیت ( التهاب لوزالمعده) منجر به دردی می‌شود که به اطراف معده و پشت گسترش می‌یابد. این درد بعد از غذا و آشامیدن آب شدیدتر می‌شود. علایم دیگری مانند تهوع، استفراغ و ضربان تند قلب نیز تجربه می‌شوند.
چه باید کرد: پانکراتیت نیاز به بستری شدن دارد. ترکیبی از تکنیک‌های خاص مختلف مانند داروها، رژیم غذایی و جراحی کمک می‌کنند تا از این شرایط خلاص شوید.

سنگ صفرا

سنگ کیسه صفرا سنگ کریستالی است که در کیسه صفرا یا مجاری تشکیل می‌شود. این سنگ‌ها از کلسترول و بیلی‌روبین ساخته شده و به صورت غیرطبیعی در بدن تشکیل می‌شوند. سنگ کیسه صفرا باعث انسداد در مجرای صفراوی شده و همچنین می‌تواند منجر به درد شدید در معده شود.
چکار باید کرد: اگر سنگ کیسه صفرا هیچ علایم و نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند، درمان مورد نیاز نمی‌باشد. در موارد دیگر دارو و عمل جراحی برای درمان این بیماری استفاده می‌شود.

هیاتوس/ هیاتوس فتق

فتق هیاتوس به دلیل ورم کردن یا برآمدگی یک بخش از معده از طریق دیاگرام ناشی می‌شود. درد در سمت راست بالای معده نشانه برجسته‌ای از فتق هیاتال است. درد قفسه سینه، سوزش معده، خستگی، مشکل در بلع غذا و غیره برخی از علایم دیگر می‌باشند.
چه باید کرد: اگر شما هر علایمی تجربه کردید، باید سریعا با دکتر مشورت کنید. دارو و/ یا جراحی ممکن است برای درمان فتق هیاتال مورد نیاز باشد.
به غیر از موارد ذکر شده در بالا، دیگر شرایط پزشکی مانند ورم معده، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، سرطان روده، کیست پیچ خورده تخمدان، یبوست، اسهال، عفونت در دستگاه ادراری، مسمومیت غذایی و غیره همچنین می‌توانند باعث درد معده در سمت راست یا چپ باشند. مشکلات معده مانند یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک‌پذیر و عدم تحمل مواد غذایی می‌توانند منجر به موارد مزمن درد خفیف معده شوند.
درد شکم بعد از غذا خوردن تجربه‌ای است که معمولا با مشکلات معده در ارتباط است. آن‌ها را می‌توان با داروهای خانگی و یا با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی درمان کرد. بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان با کمک دارو و عمل جراحی درمان کرد. تشخیص صحیح علت بیماری باعث درمان سریع و موثر آن خواهد شد. در صورتی که شما در حال مصرف داروی مسکن یا مصرف بیش از حد هر دارویی هستید مطمئن شوید که با دکتر خود مشورت کرده‌اید.
اگر تجربه درد در ناحیه شکم دارید که بیشتر از یک روز طول می‌کشد باید بلافاصله با دکتر مشورت کنید. به خصوص، در صورتی که هرگونه نشانه دیگر مانند تب، لرز، تهوع و استفراغ مشاهده کردید عاقلانه است که به ججای تکیه بر درمان‌های خانگی به دکتر مراجعه کنید.
می‌توانید این کارها را انجام دهید:
هر روز یک رژیم غذایی سالم، مغذی و متعادل داشته باشید. داشتن وعده‌های غذایی در زمان مناسب و همه روزه همچنین به پیشگیری از اختلالات معده کمک می‌کند.
از مواد غذایی بیش از حد گرم و تند خودداری کنید چون اختلالات معده را تشدید می‌کنند. بهمین‌نحو، توصیه می‌شود که از مصرف این غذاها در شب اجتناب شود.
برای درمان کم شدن آب بدن و اختلالات مربوط به آن، نوشیدن مقادیر کافی آب ضروری است.
ورزش به مدت 15 تا 20 دقیقه به طور منظم برای حفظ سلامتی ضروری است.
دارو را فقط با تجویز پزشک و از روی نسخه مصرف کنید. بسیاری از داروها به دلیل عوارض جانبی، باعث اختلالات معده می‌شوند.
تقریبا تمامی اختلالات معده را در صورت تشخیص صحیح و به موقع می‌توان درمان کرد. در نهایت، همانطور که در بالا ذکر شد، توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب و ورزش در بلند مدت از اختلالات معده جلوگیری می‌کنند. مراقب خودتان باشید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.