گلیسیرین و گلاب

از فواید گلیسیرین و گلاب می‌توان به بازسازی پوست ، بازگرداندن درخشندگی و نرم کردن بافت آن و جوان سازی پوست و غیره اشاره کرد. به ادامه‌ی مقاله رجوع کنید تا با فواید گلیسیرین و گلاب بیشتر آشنا شوید.
چهارشنبه، 20 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گلیسیرین و گلاب
  گلیسیرین و گلاب

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

از فواید گلیسیرین و گلاب می‌توان به بازسازی پوست ، بازگرداندن درخشندگی و نرم کردن بافت آن و جوان سازی پوست و غیره اشاره کرد. به ادامه‌ی مقاله رجوع کنید تا با فواید گلیسیرین و گلاب بیشتر آشنا شوید.
گلیسیرین و گلاب از قرن‌ها پیش از ارزش بالایی برخوردار بوده‌اند. به علاوه، از ترکیب گلیسیرین و گلاب در لوسیون‌ها و کرم‌های آرایشی مختلف نیز استفاده می‌شود. گلیسیرین مرطوب کننده‌ی بدون چربی فوق‌العاده‌ای است و گلاب به تغذیه‌ی پوست کمک می‌کند. اجازه دهید نگاهی به فواید این دو ماده داشته باشیم.

فواید گلیسیرین

گلیسیرین مایعی شفاف و چسبناک است که از روغن گیاهی یا الکل پروپیلن تهیه می‌شود. از گلیسیرین به شکل حلال ، لوبریکانت ، نرم کننده و غیره برای تولید مواد آرایشی استفاده می‌شود. گلیسیرین با تنظیم تعادل آب در ماتریس بین سلولی به حفظ هموستاز پوست کمک می‌کند. گلیسیرین رطوبت و آب را در جهت پوست جذب می‌کند و به این ترتیب به حفظ آب و انعطاف‌ پذیری پوست کمک می‌کند. بهترین مزیت گلیسیرین آن است که پوست را بدون چرب کردن آن مرطوب می‌کند.

فواید گلاب

گلاب دارای خاصیت ضد التهابی ، جمع کننده و ضد عفونی کننده است. به علاوه، عطر گلاب جسم و روح را دلپذیر می‌کند و شاید به همین خاطر است که از گلاب برای تولید پاک کننده‌های صورت سنتی استفاده می‌شد‌ه است. گلاب این توانایی را دارد که گردش خون را تحریک کند. از آنجایی که خون در رگ‌های خونی زیر سلول‌های پوست تحریک می‌شود، شرایط پوست بهبود پیدا می‌کند. برای مثال، استفاده از گلاب اسکار ، آفتاب سوختگی و پیری پوست را کاهش می‌دهد.
اگر چه گلاب را می‌توان به آسانی از داروخانه‌ها و سوپر مارکت‌ها تهیه کرد ولی، شما می‌توانید در خانه نیز گلاب درست کنید. برای درست گردن گلاب به گلبرگ‌ گل سرخ خشک شده ، یک عدد بطری شیشه‌ای و آب جوش نیاز دارید. گلبرگ‌هارا داخل شیشه بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. اجازه دید شب را به همان شکل باقی بماند. صبح روز بعد، گلبرگ‌ها را از شیشه خارج کنید. گلاب شما آماده است. گلاب را می‌توانید در یخچال تا یک ماه نگهداری کنید.

فواید گلاب و گلیسیرین

وقتی گلاب و گلیسیرین به تنهایی چنین خواص شگفت انگیزی دارند، تصور کنید ترکیب آن ها چه قدر می‌تواند مفید باشد. گلیسیرین و گلاب برای پوست و مو عالی به نظر می‌رسند. شما می‌توانید برای جوان سازی و کاهش چین و چروک از مخلوط پودر چوب صندل ، گلاب و گلیسیرین استفاده کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت چند دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس، صورت خود را با آب سرد بشویید. به علاوه، برای کاهش تیرگی پوست می‌توانید از مخلوط آب لیمو ، گلاب و گلیسیرین استفاده کنید. گفته می‌شود استفاده از این مخلوط در طی یک ماه باعث روشن شدن رنگ پوست می‌شود. همچنین، شما می‌توانید با مخلوط کردن چند قطره گلیسیرین ، گلاب ، روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری شیر لوسیون تهیه کنید و از آن برای صورت ، دست‌ها و گردن خود استفاده کنید.

استفاده از گلیسیرین و گلاب در کرم‌ها و لوسیون‌ها

شما می‌توانید از محصولات موجود در بازار استفاده کنید یا مخلوط گلیسیرین و گلاب خود را در خانه درست کنید. استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های گلیسیرین و گلاب در روزهای سرد زمستان عالی است. در ادامه‌ی مقاله دستورالعمل‌های ساده‌ای ارائه شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کرم‌ و لوسیون طبیعی خود را درست کنید.

لوسیون گلیسیرین و گلاب

ترکیبات
100 گرم گلاب
100 گرم گلیسیرین
6 قطره روغن گل سرخ
گلاب و گلیسیرین را داخل یک ظرف بریزید. روغن را اضافه کنید و آن‌ها را مخلوط کنید. سپس، مخلوط را داخل یک بطری شیشه‌ای بریزید. چون لوسیون تهیه شده از گلیسیرین فاقد مواد نگهدارنده است، باید آن را در یخچال نگهداری کنید. هنگام نیاز می‌توانید از این لوسیون برای دست‌ها و بدن خود استفاده کنید.

لوسیون گلیسیرین ، گلاب و شیر

ترکیبات
10 گرم گلاب
100 گرم گلیسیرین
100 گرم روغن زیتون
2-3 قاشق چایخوری شیر
گلاب ، گلیسیرین ، روغن زیتون و شیر را داخل یک ظرف بریزید و آن‌ها را مخلوط کنید. در صورت نیاز می‌توانید یک قاشق دیگر شیر اضافه کنید. از این لوسیون برای ماساژ دادن صورت خود قبل از خواب استفاده کنید. بقیه لوسیون را داخل یک بطری شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. صبح روز بعد صورت خود را با آب گرم بشویید.

کرم گلیسیرین و گلاب

ترکیبا
3 فنجان گلاب
6 قاشق چایخوری گلیسیرین
1 فنجان ژل آلوئه‌ورا
12-20 قطره روغن گل سرخ
4 کپسول روغن ویتامین E
2 قاشق چایخوری عصاره‌ی دانه گریپ فروت
گلاب را داخل یک ظرف بریزید و گلیسیرین ، روغن گل سرخ ، عصاره‌ی دانه گریپ فروت و ژل آلوئه‌ورا را به آن اضافه کنید. کپسول‌های ویتامین E را سوراخ کنید و داخل مخلوط بریزید. با استفاده از قاشق یا چنگال مخلوط را خوب هم بزنید. مخلوط را داخل شیشه بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید. قبل از خواب صورت خود را با این مخلوط ماساژ دهید.

اسپری مو گلیسیرین و گلاب

شما می‌توانید از گلیسیرین و گلاب برای نرم کردن موها نیز استفاده کنید. اسپری مو گلیسیرین و گلاب برای ترمیم موهایی که در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند عالی است.
ترکیبات
8 قاشق چایخوری گلاب
4 قاشق چایخوری گلیسیرین
7-9 قطره روغن دانه گل سرخ
بطری اسپری
کلاب ، گلیسیرین و روغن گل سرخ را داخل بطری اسپری بریزد و خوب تکان دهید. مخلوط گلیسیرین و گلاب به حفظ رطوبت و نرمی موها کمک می‌کند و موها را خوشبو می‌کند.

نرم کننده‌ی گلیسیرین و گلاب

شما می‌توانید از مخلوط گلیسیرین و گلاب برای درست کردن نرم کننده‌ نیز استفاده کنید.
ترکیبات
8 قاشق چایخوری گلاب
4 قطره گلیسیرین
3 قطره روغن ویتامین E
3 قطره روغن جوجوبا
ترکیبات فوق الذکر را در یک ظرف مخلوط کنید و از آن به عنوان نرم کننده بر روی موهای خیس استفاده کنید. اجازه دهید مخلوط چند دقیقه روی موها باقی بماند و سپس، موهای خود را بشویید. استفاده از این نرم کننده به نرمی و درخشندگی موها کمک می‌کند. قبل از استفاده از مخلوط گلیسیرین و گلاب مقداری از آن را بر روی دست خود امتحان کنید و در صورت عدم ایجاد حساسیت می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر چه گلاب عوارض جانبی با خود به همراه ندارد و برای همه‌ی انواع پوست مناسب است ولی، گلیسیرین در برخی موارد نادر باعث تحریک پذیری پوست می‌شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط