نویسنده: استیون لوکس
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی
Political Ritual
مناسک به معنای فعالیت رسمی یا ضابطه مندی که نوعاً در زمانها و مکانهای مشخصی اجرا میشود، متفاوت با عادت و رسم است، چون جنبهی نمادین و غالباً نمایشی دارد و نه فقط ایدهها بلکه غالباً احساسات نیرومندی را نیز بیان و منتقل میکند. این کار از طریق صحنهها، اعمال و کلمات نمادینی انجام میگیرد که ایدههای گوناگونی را یک جا گرد میآورند. غالباً نماد واحدی میتواند نمایندهی ایدههای بسیاری باشد، و تفسیر نمادهای آیینی و مناسکی غالباً کار مبهم و دشواری است. مناسک سیاسی نوعاً در ملأعام انجام میگیرد؛ چیزی که در این مناسک بیان و منتقل میشود نوعاً به علایق اصلی کسانی که در آن مشارکت دارند و کسانی که آن را مشاهده میکنند، مربوط میشود یا به شکلگیری این علاقه کمک میکند و به این ترتیب، مناسک سیاسی میتواند تعیین کند که در هر اجتماع چه چیزی به لحاظ سیاسی اهمیت دارد، و همچنین گذشته و آیندهی آن، و روابط اجتماعی مندرج در ان را بازنمایی کنند.آثار و نتایج مناسک سیاسی را دشوار میتوان برآورد کرد، اما احتمالاً مناسک سیاسی نتایج شناختی و نیز عاطفی در پی دارد، و حاوی تصویری کلیشهای از دنیای اجتماعی و سیاسی و هویتهای ساکنان این دنیاها، و احساسات نیرومند مربوط به آن هاست که غالباً سرسپردگی و گاهی خصومت را القا یا تقویت میکند. نتیجهی اجتماعی این مناسک میتواند همبستگی یا تفرقه باشد. مناسک سیاسی ممکن است موجب یکپارچگی شود، یا ابزاری برای مشروعیت باشد، یا یک دین مدنی را تلقین و تثبیت کند؛ مثلاً مراسم تاجگذاری یا سالروز کشتههای جنگ داخلی امریکا (1959 ,Warner)، یا میتواند مناقشه برانگیز و ستیزه جویانه باشد، مثل وقتی که نوجوانان پروتستان در محلههای کاتولیک نشین ایرلند شمالی راهپیمایی میکنند یا دانشجویان چینی مجسمهی آزادی را در میدان تیان آن من چین برپا میدارند، یا این مناسک ممکن است برای مشخص ساختن، و بنابراین تقویت تقسیم بندیهای اجتماعی در یک جامعهی متکثر به کار آید، مثل رژههای قومی یا راهپیمایی روز کارگر در جوامع سرمایه داری.
این سخن که مناسک سیاسی جنبهی ابراز و بیان دارد به معنای انکار این واقعیت نیست که از این مناسک میتوان به عنوان ابزار یا استراتژی استفاده کرد، خواه برای تحکیم قدرت و خواه برای مقاومت در برابرقدرت، یا برای نشان دادن مخالفت با نظم اجتماعی موجود. علاوه بر این، تفسیر این مناسک نیز غالباً محل منازعه و حتی مبارزه است. نباید تصور کرد که مناسک سیاسی «صرفاً مناسک» و توهمی است که اساساً ربطی به کسب و کار «واقعی» سیاست ندارد. هم دیکتاتورها و هم انقلابیون قطعاً تأثیر بسیار نیرومند این مناسک را باور داشتهاند. حتی رهبران عقلگرای انقلاب فرانسه اهمیت زیادی به برپاداشتن مناسک مفصلی در ستایش عقل، و از بین بردن نمادهای گذشته کاتولیکی میدادند (IL. Hunt"s ch. in Alexander, 1988).
مناسک سیاسی ممکن است در مناسبتهای آیینی یا جشنهای مجزایی باشد، مانند تاجگذاریها یا راهپیماییها. گاهی هم ممکن است ظاهراً فعالیتی غیر مناسکی باشد، مانند انتخابات و بعد به مثابه مناسک سیاسی تفسیر شود. یا شاید بتوان جنبههایی از مناسک سیاسی را در فعالیتهای سیاسی عادی مشاهده کرد، مثل وقتی که در فرایند تصمیمگیری دربارهی بودجه جنبههای مناسکی دیده میشود.
منبع مقاله :
آوتوِیت، ویلیام، باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول