واقعیت‌هایی درباره‌ی آلودگی آب

آب از ضروری‌ترین ترکیبات برای ادامه‌ی حیات به شمار می‌رود. با آلوده کردن آب ما مادر طبیعت و وجود خود را به طور جدی تهدید می‌کنیم.
سه‌شنبه، 26 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واقعیت‌هایی درباره‌ی آلودگی آب
 واقعیت‌هایی درباره‌ی آلودگی آب

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

آب از ضروری‌ترین ترکیبات برای ادامه‌ی حیات به شمار می‌رود. با آلوده کردن آب ما مادر طبیعت و وجود خود را به طور جدی تهدید می‌کنیم.
رشد سریع جمعیت انسان و استفاده‌ی بی حد و مرز از آب باعث گسترش آلودگی منابع آب در جهان شده است. آلودگی آب حیات روی کره‌ی زمین را تهدید می‌کند. قبل از آنکه نگاهی به واقعیت‌های موجود درباره‌ی آلودگی آب داشته باشیم، بهتر است با معنای آلودگی آب آشنا شویم. آلودگی آب عبارت است از آلوده شدن آب با مواد زائد مختلف مانند فاضلاب‌ یا مواد زائد صنعتی که حاوی مواد شیمیایی هستند; این‌ها باعث می‌شوند آب غی قابل مصرف شود. هدف این مقاله ایجاد آگاهی برای متوقف کردن آلودگی آب است به طوری که همه‌ی ما بتوانیم به خوبی به زندگی خود ادامه دهیم.

واقعیت‌هایی درباره‌ی آلودگی آب

مطابق اعلام سازمان یونیسف روزانه بیش از 3000 کودک به خاطر مصرف آب آلوده جان خود را از دست می‌دهند.
سازمان EPA تخمین می‌زند که سالانه 2ر1 تریلیون بشکه فاضلاب تصفیه نشده ، مواد زائد صنعتی و مقدار زیادی از آب‌های سطحی به خاطر باران وارد دریاچه‌ها می‌شوند.
طبق اعلام سازمان سلامت جهانی و یونیسف در حدود 5ر2 میلیارد نفر به بهسازی سیستم تخلیه‌ی فاضلاب دسترسی ندارند.
طبق گزارش WHO در کشور‌های در حال توسعه سالانه تقریباً 2ر3 میلیون کودک زیر 5 سال به خاطر بیماری‌های مربوط به اسهال در نتیجه‌ی مصرف آب آلوده جان خود را از دست می‌دهند.
طبق گزارشات موجود درباره‌ی زباله‌های هسته‌ای دریاچه‌ی کاراچای در روسیه آلوده‌تری نقطه‌ی روی زمین است. با یک ساعت قدم زدن در این منطقه ممکن است جان خود را از دست بدهید!
پیش بینی‌های انجام شده نشان می‌دهند که تا سال 2025 دو سوم جمعیت جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد و خشکسالی 5 برابر خواهد شد.

منابع آلودگی آب

منابع آلودگی آب را می‌توان به دو دسته‌ی منابع نقطه‌ای و منابع غیر نقطه‌ای تقسیم کرد. منابع نقطه‌ای به آلوده کننده‌هایی گفته می‌شود که به طور مستقیم از کارخانه‌ها ، واحد‌های تولیدی یا واحد‌های تصفیه‌ی فاضلاب وارد آب می‌شوند. آن‌ها مواد زائد را به طور مستقیم در منابع آب تخلیه می‌کنند که منجر به آلودگی آب می‌شود. منابع غیر نقطه‌ای به آلوده کننده‌هایی گفته می‌شود که از طریق زمین‌های کشاورزی ، فاضلاب خانگی و جاری شدن آب از جاده‌ها وارد منابع آب می‌شوند.

مواد زائد خانگی

مواد زائد خانگی از فعالیت‌های خانگی مانند مواد زائد آشپزخانه ، حمام ، آب فاضلاب و غیره نشأت می‌گیرند. صابون‌ها و پودر‌های لباسشویی که از آن‌ها برای شستن لباس یا ماشین استفاده می‌کنید و فاضلات خانگی وارد رود‌ها و دریاچه‌ها می‌شوند و آب را آلوده می‌کنند.

مواد زائد کشاورزی

مواد زائد کشاورزی عبارتند از ذرات خاک ، آفت کش‌ها و کودها و مواد آلوده کننده‌ دیگر که توسط باران شسته می‌شوند و وارد منابع آب می‌شوند. آفت کش‌ها و کودها حاوی موادی مانند نیتروژن ، فسفر و پتاسیم هستند که غنی سازی منابع آب را تحریک می‌کنند. این فرآیند اتروفیکاسیون نامیده می‌شود که منجر به رشد جلبک‌ها و فیتوپلانکتون‌ها می‌شود که مواد سمی تولید می‌کنند. این مواد سمی برای هم حیوانات و هم برای انسان‌ها کشنده هستند.

فعالیت‌های معدن کاری

محل‌های معدن کاری حاوی فلزات سنگین ، ترکیبات گوگردی و فلزات دیگر هستند. مواد زائدی که در نتیجه‌ی معدن کاری به وجود می‌آیند توسط آب باران شسته می‌شوند و در نهایت خاک ، آب‌های زیر زمینی و آب‌های سطحی را آلوده می‌کنند. این ممکن است منجر به افزایش غلظت مواد شیمیایی مانند آرسنیک ، اسید سولفوریک ، جیوه ، سیانید و فلزات سنگین در منابع آبی شود که برای فرآیند‌های معدن کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد شیمیایی و مواد زائد صنعتی

مواد شیمیایی موجود در لوازم خانگی و مواد زائد صنعتی مانند حلال‌های حاوی کلر ، حلال‌های ارگانیک ، فلزات و غیره با آب مخلوط می‌شوند. 80 درصد داروهایی که مصرف می‌کنیم وارد منابع آبی می‌شوند. آن‌ها همچنین از طریق خاک به زمین نفوذ می‌کنند و آب‌های زیر زمینی را آلوده می‌کنند. مواد زائد صنعتی همچنین از منابع اصلی آلوده کننده‌ی آب به شمار می‌روند و اغلب به خاطر وجود فلزات سنگین باعث آلوده شدن آب می‌شوند.

سیگار

تحقیقات نشان می‌دهند که یک نخ سیگار می‌تواند 5ر7 لیتر آب را در عرض 1 ساعت آلوده کند. سیگار حاوی نکوتین ، فلزات سنگین ، بنزن و مواد سرطان‌زای دیگر به همراه الیاف پلاستیکی است که وارد آب می‌شوند و منابع آب را آلوده می‌کنند.
علاوه بر منابع انسانی فوق‌الذکر منابع طبیعی نیز وجود دارند که باعث آلودگی آب می‌شوند. بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله و فوران‌ آتشفشان‌ها محیط زیست را تخریب می‌کنند و باعث تخلیه‌ی منابع آب می‌شوند. آن‌ها سیستم‌های فاضلاب را نابود می‌کنند و مقدار زیادی مواد زائد تولید می‌کنند که حاوی مواد شیمیایی خطرناک ، مواد ارگانیک و رسوباتی هستند که در محیط زیست تجمع پیدا می‌کنند. این محیط زیست و آب را آلوده می‌کند.

تأثیر بر روی گیاهان و جانوران

سالانه بیش از 1 میلیون پرنده‌ی دریایی و بیش از 000ر100 پستاندار دریایی و تعداد بیشماری ماهی به خاطر آلودگی از بین می‌روند. آلودگی حیواناتی مانند خرس قطبی و سمور دریایی را به طور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد. آن‌ها از حیوانات و ماهی‌هایی تغذیه می‌کنند که با مواد شیمیایی و مواد سمی آلوده شده‌اند.

مواد شیمیایی تخلیه شده از معادن

فلزات سنگین و مواد شیمیایی دیگر مانند سرب ، کادمیوم و جیوه به خاطر فعالیت‌های معدن کاری وارد آب می‌شوند و در بافت‌های چربی ماهی‌ها تجمع پیدا می‌کنند و با بالا رفتن زنجیره‌ی غذایی غلظت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. این منجر به تشکیل تومور و مرگ حیوانات شکارچی مانند ماهی‌های قزل آلا ، شاه ماهی‌ها و حتی انسان‌ها می‌شود.
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند دیوکسین‌ها ، PCBs و فوران منجر به بروز نقص‌های مادرزادی می‌شود. قرار گرفتن در معرض این مواد همچنین منجر به تشکیل تومور در ماهی‌ها و تولد قورباغه‌هایی با 3 پا می‌شود.
حیوانات دریایی پلاستیک و زباله‌ای که وارد آب می‌شوند را می‌خورند. این فرآیندهای متابولیک آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث خفگی و در نهایت مرگ می‌شود.
اتروفیکاسیون باعث خفگی و مرگ حیوانات دریایی می‌شود. اتروفیکاسیون سمیت آب را افزایش می‌دهد ، گیاهان و جانوران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث عدم تعادل در اکوسیستم می‌شود.

تأثیرات بر روی انسان‌ها

بیشتر از 1 میلیارد نفر در دنیا به آب آشامیدنی سالم و ایمن دسترسی ندارند. امروزه بیشتر منابع آبی آلوده و غیر قابل مصرف هستند. آلوده کننده‌ها منجر به بروز علایم حاد مانند حالت تهوع ، استفراغ ، سر گیجه ، تب ، گلو درد ، سر درد و درد عضلات و مفصل‌ها می‌شوند. آلوده کننده‌ها همچنین ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک مانند آسم ، تحریک پذیری چشم‌ها ، بثورات پوستی ، تاول زدن اطراف دهان و بینی ، تحریک پذیری ریه‌ها ، آسیب دیدن کبد و برخی اوقات حتی مرگ شوند.
مصرف آب آلوده و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی منجر به بروز مشکلاتی مانند سرطان ، اختلالات دستگاه عصبی ، آسیب دیدن کلیه‌ها و کبد و نقص‌های ارثی و مادرزادی می‌شود.
طبق گزارش سازمان سلامت جهانی مصرف آب آلوده منبع اصلی بیش از 80 درصد بیماری‌هایی مانند اسهال و استفراغ ، هپاتیت ، وبا یا عفونت‌های تیفوئیدی است.
کادمیوم موجود در آب به اندام‌های جنسی انسان آسیب می‌زند. جیوه ماده‌ای بسیار مضر است و قرار گرفتن در معرض آن ممکن است منجر به بروز مشکلات مختلف و حتی آسیب دیدن مغز و اعصاب شود.
مدفوع حیوانات ممکن است حاوی عوامل بیماری‌زا مانند باکتری ای کولای ، سالمونلا و غیره باشند. بیش از 40 نوع باکتری کشنده ممکن است از طریق کود کشاورزی به انسان سرایت کند.

پیشگیری

از محصولات خانگی دوستدار محیط زیست و از پودرهای لباسشویی فاقد فسفر یا دارای فسفر کم استفاده کنید.
از کودهای طبیعی استفاده کنید.

زباله‌های تر و خشک را جدا کنید.

در مصرف آب صرفه جویی کنید. هنگام مسواک زدن ، شستن دست‌ها یا اصلاح کردن صورت خود شیر آب را باز نگذارید. به یاد داشته باشید که هر قطره‌ آبی که در مصرف آن صرفه جویی می‌کنید در بلند مدت از اهمیت زیادی برخوردار است.
از خریدن آب آشامیدنی بسته بندی شده خودداری کنید زیرا، بطری‌های پلاستیکی محیط زیست را آلوده می‌کنند.
قانون‌های سخت گیرانه‌ای باید برای جلوگیری از آلودگی وضع شوند. تغییر در فناوری‌ها و نگرش‌ها باعث خواهد شد از این قوانین پیروی کنیم و در جهت دستیابی به آینده‌ای سالم‌تر کار کنیم.
تأثیرات آلودگی آب خود به خود یا زودگذر نیستند. آلودگی آب در دراز مدت به محیط زیست و اکوسیستم‌ها صدمه می‌زند. زمان آن رسیده است که برای جلوگیری از آلودگی آب گام برداریم. باید اقدامات حفاظتی سخت گیرانه‌ای اتخاذ شوند تا بتوان بر این مشکل غلبه کرد یا در غیر این صورت سیاره‌ی آبی ما تبدیل به یک سیاره‌ی آبی کثیف خواهد شد.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.